اصول برای دکوراسیون بهتر خانه

0

 اصول برای دکوراسیون بهتر خانه

اصول برای دکوراسیون بهتر خانه : طراحی دکوراسیون منزل مبحث پیچیده‌ای به نظر می‌رسد، با این حال بسیاری از ما علاقه داریم تا با یادگیری نکات آن، به طراحی بخشی از منزل خود بپردازیم.

این موضوع بیش از آنکه جنبه‌ای اقتصادی داشته باشد، نوعی سرگرمی جذاب محسوب می شود، چراکه در برخی اوقات می‌توان با اجرای اصولی ساده، آنچه در ذهن خود می‌پرورانیم که قادر به بازگو کردن آن نیستیم را به اجرا درآوریم. این موضوع سبب شد تا در دومین قسمت از این مبحث نکاتی پیرامون فضای منفی و شیوه‌های مختلف نورپردازی را به شما معرفی کنیم.

فضای منفی خانه خود را در نظیر بگیرید

فضای منفی در طراحی دکوراسیون به نقاطی گفته می شود که معمولاً بلااستفاده باقی می‌مانند و هیچ طرحی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود. قسمت‌های سفید و خالی دیوارها از جمله فضاهای منفی خانه هستند که معمولاً شما را وسوسه می‌کنند تا چیزی در آنجا قرار دهید و آنها را از حالت ساده و یکنواخت خارج کنید؛ اما در واقع همین فضاهای منفی نیز در طراحی دکوراسیون منزل تاثیر مثبتی دارند.

نقش فضای منفی در دکوراسیون داخلی

اصول برای دکوراسیون بهتر خانه : برای درک بهتر این موضوع بهتر است مثالی ساده بزنیم. در یک نوشتار، جملات اغلب حاوی کلمات اضافه‌ای هستند که بدون آنها نیز معنای خود را به خوبی می‌رسانند. یکی از وظایف ویراستار نیز حذف این کلمات و خلق جملاتی کوتاه و شفاف‌تر با همان معنی پیشین است. در دکوراسیون منازل نیز داستان مشابهی در جریان است.

کافی است کمی به اطراف خود نگاه کنید؛ آیا دیواری کوچک با یک اثر هنری بر روی آن مشاهده نمی‌کنید که با برداشتن آن، دکوراسیون منزل همچنان زیبا باشد؟ آیا میز کوچکی وجود ندارد که با برداشتن آن محیط به همان اندازه جذاب باشد؟

در واقع دکوراسیون منزل با فضای منفی کمی پیچیده به نظر می‌رسد. فضاهای منفی می توانند مورد بهره برداری مناسب قرار بگیرند تا زیبایی و کارایی خانه را بیشتر کنند یا برای ایجاد آرامش بیشتر و جلوه بخشیدن به سایر بخش های دکوراسیون خالی بمانند. تشخیص شما برای این که چگونه از این فضا استفاده کنید بسیار مهم است. اما چند راه ساده وجود دارد تا برای تصمیم گیری مناسب در مورد این فضاها بتوانید از آن بهره بگیرید.

اجتناب از به‌هم‌ریختگی: این احتمالاً بهترین و رایج‌ترین روش برای دکوراسیون منزلبا استفاده از فضای منفی است. اغلب ما از فضای در هم و بر هم بیزاریم و تلاش می‌کنیم لوازم اضافه را از روی میز، اوپن آشپزخانه یا دراورها برداریم؛ بنابراین، اگر کمی دید خود را وسعت دهیم، می‌توانیم در سایر بخش‌های محیط نظیر دیوارها نیز این روش را به اجرا درآوریم.

اصول برای دکوراسیون بهتر خانه : تشخیص صحیح هدف:باید هدف خود از خالی کردن فضا را بدانید. به عنوان مثال، شما گاهی یک دیوار را برای برجسته کردن یک نقطه کانونی نظیر شومینه یا جلوه بیشتر یک تابلو خالی می‌کنید. در واقع گاهی فضای منفی به‌تنهایی هیچ جذابیتی ندارد اما موجب افزایش جلوه سایر نقاط می شود. به رابطه این فضای منفی با سایر فضاها دقت کنید. اگر احساس می کنید خلوت بودن این فضا موجب درخشش اجزای جانبی می شود پس در خالی ماندن آن شک نکنید.

در این شیوه  همچنین باید عملکرد فضاهای خالی میان اشیا را در نظر گرفت. به عنوان مثال فضای میان میز ناهارخوری و مبلمان حتی اگر زیبایی خاصی هم نداشته باشد، نباید به وسیله اشیایی نظیر گلدان و مجسمه پر شوند و رفت و آمد را مختل کنند. در واقع وجود فضای منفی میان میز ناهارخوری و مبلمان راحتی موجب تفکیک محیط و جلوگیری از بی‌نظمی می شود.

ایجاد لایه‌های مختلف نورپردازی

 اصول برای دکوراسیون بهتر خانه : در اغلب خانه‌های ایرانی اگرچه هزینه و زمان زیادی برای طراحی دکوراتیو زمین و دیوارها و خرید مبلمان و پرده صرف می شود، اما آن طور که باید به نورپردازی توجه نمی‌شود. در واقع گاهی بزرگ‌ترین عنصر دکوراتیو که موجب جذابیت یک فضا می شود، نورپردازی است و چه بسا به دلیل نورپردازی نامناسب بسیاری از وسایل گران بهای منزل شما آن چنان که باید جلوه نمی کنند؛ اما آنچه که باید پیش از هر چیز بدانید، دسته‌بندی و انواع سیستم‌های نورپردازی است. در مجموع ما سه نوع نور اساسی داریم:

نورپردازی محیطی:این شیوه که به نورپردازی کلی نیز شناخته می شود، صرفاً به منظور ایجاد یک نور یکنواخت برای روشنایی تمام قسمت‌های دکوراسیونمنزل استفاده می شود. معمولاً برای نورپردازی محیطی از لامپ‌های مهتابی، لامپ‌های بزرگ سقفی و لوسترها استفاده می شود.

نورپردازی موضعی:همان‌طور که از نام آن مشخص است، نورپردازی موضعی به منظور روشن کردن یک قسمت خاص نظیر میزهای جزیره در آشپزخانه، فضای میان کابینت‌های بالا و پایین، میز ناهارخوری یا میز کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به این شیوه، نورپردازی کاری یا وظیفه‌ای (Task) نیز گفته می شود که علاوه بر ایجاد جلوه‌ای زیباتر در وسایل، استفاده از آنها را نیز تسهیل می‌کند.

نورپردازی تأکیدی: از این متد برای برجسته‌سازی برخی قسمت‌های دکوراسیون منزل و جلب توجه افراد استفاده می شود. نوری که در بالای تابلوهای نقاشی و قاب عکس‌ها به کار می‌رود نیز از نوع نورپردازیتأکیدی است. در این شیوه معمولاً از چراغ‌های کوچک با نوری متفاوت از نور محیط بهره می‌گیرند.

اصول برای دکوراسیون بهتر خانه : فراموش نکنید که در هر محیط ابتدا بایدنورپردازیمحیطی را انجام دهید و سپس با توجه به آن از نورپردازی‌های موضعی و تأکیدی برای افزایش کارایی و برجسته‌سازی قسمت‌های مختلف استفاده نمایید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد