اتاق پذیرایی به سبک خاورمیانه

0

اتاق پذیرایی به سبک خاورمیانه

اتاق پذیرایی به سبک خاورمیانه : بیشتر ما خانه‌هایی که به سبک و سیاق شرقی دکور شده‌اند را دوست داریم، چون این شیوه دکوراسیون داخلی معمولا سرشار از رنگ است و علاقه به آن ریشه در روحیه شرقی ما دارد. رنگ‌های تند و جسورانه و نقش‌های کوچک و بزرگی که هیچوقت حوصله ساکنین خانه را سر نمی‌برند و خب چه کسی از طرح و نقش و رنگ بدش می‌آید؟ جواب این است: خیلی‌ها. بسیاری از مردم طرفدار دکوراسیون داخلی مینیمال با کمترین میزان استفاده از نقش و طرح هستند. در مورد طراحی مینیمال احتمالا مطالب زیادی خوانده‌اید اما شاید این سوال در ذهن شما هم باشد که برای داشتن خانه‌ای به شیوه شرقی در دوره معاصر باید چه عناصری را در طراحی دکوراسیون آن رعایت کرد؟ چه مبلمانی لازم است و چه رنگ‌هایی باید در دیوارهای داخلی به کار بروند؟ این مطلب را بخوانید:

رنگ و دیگر هیچ!

رنگ، رنگ و رنگ! این کلمه جادویی را به یاد داشته باشید. حتما شما هم کارتون علاءالدین را دیده‌اید. بار دیگر رنگ و لعاب قصر سلطان را به یاد بیاورید. این قصر بهترین نمونه از رنگ‌هایی است که نه تنها در دکوراسیون شرقی بلکه در لباس‌ها، سبک زندگی و حتی غذاهای مردم این قسمت دنیا حضور مهمی دارند. رنگ‌هایی مانند طلایی، قرمز و قهوه‌ایِ تیره، سبز و آجری و صد البته: فیروزه‌ای. رنگی کاملا ایرانی و بااصالت. برای دخیل کردن رنگ‌ها در اتاق پذیرایی خانه لازم نیست قلم‌مو به دست بگیرید و دیوارها را قرمز کنید. برای این منظور می‌توانید به مبل تک‌رنگتان کوسن‌ طرح‌دار اضافه کنید یا حتی رنگ رویه مبل را از میان رنگ‎‌ها و طراحی شرقی انتخاب کنید.

فرش شرقی

اتاق پذیرایی به سبک خاورمیانه : راست می‌گویند آن‌هایی که معتقدند ما ایرانی‌ها ارزشمندترین هنرمان را زیر پا می‌اندازیم. چه چیزی بیشتر از «فرش» معرف خاورمیانه است؟ با پهن کردن یک فرش ایرانی که هنرمندانه طراحی و بافته شده است، می‌توانید فضای شرق را به خانه بیاورید. این راه حل احتمالا یکی از راحت‌ترین شیوه‌های خاور میانه‌ای کردن فضای هر خانه‌ای، حتی خانه‌های مدرن است. این باغ پر نقش و نگار، آنقدر زنده و رنگی است که حتی اگر هیچ یک از وسایل اتاق شما روح و رنگی نداشته باشند؛ بار را به تنهایی به دوش می‌کشد و فضایی شاد، زنده و رنگارنگ به خانه می‎بخشد.

اشعه‌های اسلیمی و نورانی

یکی از راه‌ حل‌های بسیار خلاقانه برای تغییر فضای  خانه (که احتمالا شما اولین نفر در جمع دوستانتان خواهید بود که آن را امتحان می‌کند) پوشاندن پنجره‌هاست. «پوشاندن» نه به معنی رنگ زدن یا پارچه انداختن روی آن‌ها: اگر از آن دسته کسانی هستید که ترجیح می‌دهید پرده، نور روز را مسدود نکند اما پنجره‌های لخت هم به شما حس بدی می‌دهند کرکره‌های طرح‌دار را امتحان کنید. به جای کرکره‌های افقی و ساده همیشگی، با طرح‌های شرقی و موتیف‌های اسلیمی پنجره را بپوشانید. این‌طور هم بعد از تاریکی‌ها، منظره‎ای جادویی از شهر در شب می‌بینید و هم  نور روز، با نقش و نگار وارد خانه می‌شود.

نقطه کانونی مرکزی

اتاق پذیرایی به سبک خاورمیانه : در فرهنگ مردم مشرق زمین، اتاق پذیرایی محل جمع شدن اعضای خانواده است و معمولا طراحی آن به شکلی مرکزگراست. یعنی همه چیز رو به مرکز اتاق چیده می‌شود، چه مبل در اتاق باشد و چه نباشد. این سبک دکوراسیون در خانه بیشتر ما ایرانی‌ها دیده می‌شود بنابراین اجرای آن نباید خیلی سخت باشد. وسط ست مبل‌هایتان یک میز کوچک بگذارید و با رومیزی‌‍‌های سوزن‌دوزی یا گلدوزی شده آن را بپوشانید.

پناهگاهی دنج

این مامن‌های کوچک معمولا در خانه‌های ایرانی دیده نمی‌شوند اما در دکوراسیون داخلی منازل کشورهای عربی نقش مهمی دارند. اضافه کردن این خلوتگاه در گوشه سالن پذیرایی خرج زیادی نخواهد داشت. یک گوشه کوچک خانه را انتخاب کنید و ست رنگی مورد علاقه‌تان را در خاطر داشته باشید. حالا تنها کارهایی که باقی می‌مانند یک نصف روز بنایی برای ساختن طاق (با نقشی شرقی که مساجد را به یاد می‌آورد)، خریدن یک تشک باریک و کوچک و پر کردن این گوشه با کوسن‌های نرم است. حالا هم فضای شرق را به خانه‎‌تان آورده‌اید و هم گوشه امنی برای نشستن و کتاب خواندن بعد از یک روز سخت دارید.

کاشی‌های نگارین

اتاق پذیرایی به سبک خاورمیانه : در خانه‌هایی که کف آن‌ها موزائیک دارد معمولا رنگ‌هایی ساده و سرد به چشم می‌خورند. این اتفاق به یک دلیل منطقی افتاده و آن این است که ست کردن وسایل و رنگ‌ها، با رنگ‌های خنثی مثل سفید یا خاکستری خیلی ساده‌تر است. اگر ریسک‌پذیر هستید و طرح‌های خیلی شلوغ را دوست دارید این پیشنهاد برای شماست. کف سالن پذیرایی را با کاشی‌های نقش اسلیمی فرش کنید. این کاشی‌ها به خاطر سرشار بودن از طرح و رنگ، معمولا در تعداد پایین و تک ردیف استفاده می‌شوند اما خب؛ هرچیزی به یک بار امتحان می‌ارزد. با این کفِ پر نقش و نگار، حالا انگار شما در دریایی شنا می‌کنید که مشرق زمین را به یاد می‌آورد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد