طراحی دکوراسیون به سبک سوئدی

0

طراحی دکوراسیون به سبک سوئدی

طراحی دکوراسیون به سبک سوئدی : طراحی دکوراسیون به سبک سوئدی نزدیک به یک قرن است که در مناطق مختلف جهان به ویژه در اروپا مورد توجه قرار گرفته است. این سبک تا حدودی الهام گرفته از سبک اسکاندیناوی است و همچنین با جغرافیای مناطق سردسیر شمالی بسیار هماهنگی دارد. اما در عین حال برای کسانی که به روشنایی و نور نیز علاقه دارند، جذاب به نظر می‌رسد.

بی‌شک دکوراسیون سوئدی یکی از محبوب‌ترین سبک‌های طراحی در بسیاری از نقاط دنیاست. این سبک نخستین بار توسط طراحی به نام کارل لارسون (Carl Larsson) در قرن نوزدهم میلادی اجرا شد. او که نقش زیادی در شهرت سبک سوئدی داشت تا حدودی از طراحی اسکاندیناوی الهام گرفته بود. سبک سوئدی در ابتدا بیشتر در مناطق سردسیر شمالی مورد توجه قرار گرفت. مناطقی با زمستان‌های طولانی مدت، روزهای کوتاه و میزان نور خورشید بسیار کم. از این رو همواره نور و روشنایی از مشخصه‌های این سبک بوده‌اند.

مشخصه‌های دکوراسیون به سبک سوئدی

طراحی دکوراسیون به سبک سوئدی : به‌کارگیری نور، وسایل درخشان و رنگ‌های روشن در دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی بسیار رایج است. در این سبک دیوارها، زمین و مبلمان به‌نوعی منعکس‌کننده نور طبیعی هستند. در نتیجه، فضاهایی با این سبک طراحی حتی در تاریک‌ترین روزهای زمستان نیز گرم، صمیمی و آرامش‌بخش به نظر می‌رسند.

دیوارها، پوشش کف، لوازم جانبی ومبلماندر سبک سوئدی بیشتر به رنگ‌های سفید، زرد کمرنگ، صورتی کمرنگ، سبز روشن و خاکستری کوهی هستند. این سطوح به منظور جلوگیری از یکنواختی معمولاً با رنگ‌های قرمز و طلایی ترکیب می‌شوند.

پس از رنگ سفید، آبی بیشترین استفاده را در طراحی داخلی سبک سوئدی دارد. این رنگ منعکس‌کننده پاکی و آرامش است و به آسانی با دیگر رنگ‌های رایج در سبک سوئدی هماهنگ می‌شود.

در مقابلِ رنگ سفید زمینه، رنگ قرمز می‌تواند توجه بسیاری را به خود جلب کند. این رنگ بیشتر در پرده، کاغذ دیواری یا کوسن مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارچه‌هایی با بافت ساده از جنس پنبه یا کتان از دیگر مشخصه‌های دکوراسیون داخلی سبک سوئدی هستند.

طرح‌ها و الگوهایی در دکوراسیون سبک سوئدی مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولاً دارای پس‌زمینه سفید رنگ هستند. این الگوها اغلب به‌صورت کاغذ دیواری یا برچسب، پارچه‌های راه راه برای روکش مبلمان و قاب عکس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مبلمان سبک سوئدی

طراحی دکوراسیون به سبک سوئدی : در مبلمان سبک سوئدی خطوط صاف با منحنی‌های ملایم درهم‌آمیخته می‌شوند. استفاده از چوب‌های رنگ روشن برای ساخت تخت‌خواب نیز در این نوع طراحی رایج است. کاناپه و مبل راحتی در سبک سوئدی جایگاه ویژه‌ای دارد و لوستر و گلدان‌های آویزان از سقف به‌وفور در منازلی با این سبک دکوراسیون مشاهده می‌شوند.

در دکوراسیون سبک سوئدی، به‌ندرت مبلمانی کامل را مشاهده می‌کنید. در این سبک معمولاً از یک یا دو مبل راحتی با طراحی کاملاً ساده استفاده می‌شود و در کنار آن نیمکت یا صندلی‌های ظریف با فرمی کاملاً متفاوت قرار می‌گیرند. همچنین در اغلب مبلمان‌های راحتی به سبک سوئدی پایه‌های چوبی و ظریف به وضوح دیده می‌شود.

کفپوش‌های چوبی در سبک سوئدی از چوب‌های نرم یا سخت روشن ساخته می‌شود. توس، کاج سفید، راش و توسن از جمله موارد پر استفاده در ساخت کفپوش های سوئدی هستند. همچنین چوب مورد استفاده در ساخت مبلمان نیز رنگ روشنی دارد و روکش آنها نیز عمدتاً از میان رنگ‌های سفید، کرم یا خاکستری انتخاب می‌شود.

در دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی قاب عکس جایگاه ویژه‌ای دارد. قاب‌ها در این نوع دکوراسیون دارای چهارچوبی ظریف و عمدتاً تیره رنگ هستند که پیرامون یک زمینه سفید قرار می‌گیرند. افزون بر این، آینه نیز به‌عنوان یک عنصر منعکس‌کننده نقشی مؤثر در افزایش نور طبیعی دکوراسیون سبک سوئدی دارد.

نکات ویژه

طراحی دکوراسیون به سبک سوئدی : به نظر می‌رسد دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی از جزئیات ساده‌ای برخوردار است. پنجره‌های بزرگ، سقف‌های بلند، کفپوش‌های چوبی و کاشی‌های سنتی اغلب از مشخصه‌های جدایی‌ناپذیر این نوع طراحی محسوب می‌شوند. با این حال، در این سبک دکوراسیون نکات ریزتری نیز به چشم می‌خورند.

با توجه به اینکه دکوراسیون سبک سوئدی در ابتدا برای مناطق شمالی اروپا با روزهای بسیار کوتاه و روشنایی طبیعی کم طراحی شده بود، می‌بایست فکری به حال نور مورد نیاز ساکنین این منازل می‌شد. از این رو، طراحان علاوه بر رنگ‌های روشن همواره از آینه به‌عنوان یک عضو جانبی برای انعکاس نور طبیعی و مصنوعی به قسمت‌های تاریک‌تر فضا استفاده می‌کنند.

لوسترهای کریستالی یا فلزی و چراغ‌های دیواری از جمله منابع تأمین‌کننده نور مصنوعی در دکوراسیون داخلی سبک سوئدی هستند.

طراحی دکوراسیون به سبک سوئدی : در سبک سوئدی لوازم تزئینی به اشکال دایره‌ای، بیضوی، لوزی و قلبی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین از دسته گل و گلدان‌هایی مزین به خوشه‌های گندم نیز گاهی اوقات در این نوع دکوراسیون استفاده می‌شود.

فضای باز از دیگر مشخصه‌های دکوراسیون داخلی سبک سوئدی است. از این رو، مبلمان و لوازم منزل به کمترین تعداد ممکن در محیط قرار می‌گیرند تا فضا را باز و روشن‌تر نشان دهند. در واقع در این سبک، نور به عنوان یک عنصر کانونی توجه افراد را به خود جلب می‌کند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد