درست‌ترین روش و مکان نصب تابلوهای هنری در خانه

0

درست‌ترین روش و مکان نصب تابلوهای هنری در خانه

درست‌ترین روش و مکان نصب تابلوهای هنری در خانه : بی شک ما  تابلوها و قاب عکس ها را برای دیده شدن به روی دیوارها نصب می کنیم، اما اینکه این آثار هنری چگونه دیده شوند به نحوه نصب آنها، مکانی که به آنها اختصاص می دهیم و محیط پیرامونشان بستگی دارد. در واقع نصب اشتباه تابلوها بر روی دیوار نه تنها موجب خلق زیبایی نمی شود بلکه ممکن است بر جلوه یک فضا نیز تاثیر منفی بگذارد. با این وصف سوال این است که چگونه یک تابلو را بر روی دیوار نصب کنیم تا بهترین جلوه ممکن را داشته باشد؟

اگر به دنبال پاسخ به این سوال هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پیش از هر چیز بهتر است درباره رنگ قاب ها صحبت کنیم. در فضاهایی با دکوراسیون مدرن و مینیمال استفاده از رنگ های خنثی نظیر سفید و سیاه بسیار رایج است. در این حالت نصب قاب هایی با رنگ متضاد هم جلوه بیشتری دارد و هم با سبک دکوراسیون اجرا شده هماهنگ تر است. از سوی دیگر، برای منازلی که از مساحت محدودی برخوردارند بهتر است دیوارها به رنگ سفید باشد و از تابلوهایی با قاب هایی به رنگ سفید یا الوان اما با رنگ های روشن استفاده کنید و چندان از این قانون تضاد بهره نگیرید.

الگوهای مختلفی برای نصب تابلوها

درست‌ترین روش و مکان نصب تابلوهای هنری در خانه : تابلوها را می توان به صورت پله‌ای، عمودی، افقی یا ردیفی یا حتی درهم بر روی دیوار نصب کرد. هر یک از این شیوه ها با توجه به معماری خانه و اندازه تابلوها بهترین روش هستند. تنها چیزی که تعیین کننده است این است که درهر روش بهترین ترکیب را ایجاد کنید.

روش پله‌ای اغلب بر روی دیوارهای شیب دار نظیرراهرو و پلکان هامورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مزایای این روش، کم اهمیت بودن جنس قاب ها و اندازه آنها است. در واقع در روش نصب پله ای، بیش از هماهنگی جنس و اندازه، زاویه نصب قاب ها نسبت به یکدیگر اهمیت دارد. در این روش تابلو‌ها به صورت پله‌ای در ارتفاعی پایین‌تر یا بالاتر از تابلو قبلی نصب می‌شوند.

روش بعدی ترکیب تابلوهای گوناگون بر روی دیوار است. در چنین شرایطی چینش تابلوها در کنار هم به موضوع و رنگ قاب آنها بستگی دارد. در این روش تابلوها می توانند در مجموع یک مربع یا مستطیل بزرگ را تشکیل دهند. همچنین چینش تابلوها باید به گونه ای باشد که یک تقارن نسبی در نمای آن وجود داشته باشد. برای مثال در تصویر فوق تابلوهایی با اندازه مشابه به صورت قطری مقابل یکدیگر قرار دارند.

نصب تابلوها به صورت متقارن

درست‌ترین روش و مکان نصب تابلوهای هنری در خانه : اگر تعدادی قاب دارید که همه‌ آنها به یک اندازه هستند، می‌توانید به گونه‌ای آنها را در کنار هم قرار دهید تا همگی به یک اندازه به چشم آیند. برای مثال اگر دوازده تابلو یک اندازه مربعی شکل دارید که ابعاد چندان بزرگی ندارند و به صورت تکی جلوه نمی دهند، می‌توانید آنها را روی دیوار به شکل یک مربع بزرگ در دو یا سه ردیف با فاصله‌های کم کنار هم بچینید.

نصب تابلو به صورت یک گالری دیواری تمام عیار

تعداد افرادی که مایل هستند یک دیوار گالری مانند مملو از تابلوهای مختلف در خانه خود داشته باشند، کم است. اغلب ما تصور می کنیم که قرار دادن

تابلوها در کنار هم بسیار دشوار است ولی ما به شما راه حلی ارائه می‌دهیم تا بتوانید به راحتی تابلوهایتان را کنار هم بچینید.

ابتکار در نحوه شروع کار شما است. هنگامی که تمامی آثار را جمع‌آوری کردید آنها را روی کف زمین و نه روی دیوار در ترکیب‌های مختلف بچینید تا بتوانید به راحتی تغییرات لازم را اعمال کنید. ابتدا یک نقطه برای مرکز انتخاب کنید و سپس طرح خود را در اطراف آن بچینید، این کار باعث می‌شود به راحتی تابلوها را جابه‌جا کنید تا طرح مورد نظر خود را به دست آورید. سپس چیدمان آنها را با توجه به اندازه و فرم مورد نظرتان در ذهن یا روی کاغذ الگو پیاده کنید و آن‌ها را مطابق با آنچه روی زمین چیده‌اید، به دیوار آویزان کنید. حتی می‌توانید از چیدمان خود بر روی زمین عکس بگیرید و سپس همان چیدمان را بر روی دیوار اجرا کنید.

چگونه تابلو هنری را آویزان کنیم

درست‌ترین روش و مکان نصب تابلوهای هنری در خانه : حال که شما تابلو و مکان مناسب آن را انتخاب کرده‌اید، وقت نصب آن بر روی دیوار رسیده است. این عمل معمولا یک کار دو نفره است، پس بهتر است از یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود کمک بگیرید. اما اگر چنین شخصی برای کمک به شما پیدا نمی‌شود، نگران نباشید در اینجا روشی را به شما نشان خواهیم داد که از طریق آن می‌توانید به تنهایی تابلوی خود را در بهترین مکان آویزان کنید.

یک راه‌حل ساده برای آویزان کردن تابلو بریدن کاغذهایی به اندازه قاب دور آنهاست. سپس این الگوها را به جای تابلوها روی دیوار با نوار بچسبانید. این کار به شما امکان می‌دهد تا به عقب بروید و ببینید که جای مناسبی برای آویزان کردن کار اصلی انتخاب کرده‌اید یا خیر. این روش معمولا برای نصب تعداد زیادی تابلو در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

آثار هنری با اندازه مناسب را انتخاب کنید

یکی از مهم‌ترین نکات پیش از نصب تابلو اطمینان از تناسب اندازه آن با فضای دیوار یا محیطی است که بر روی آن قرار می گیرد. اگر تابلو مورد نظر شما نسبت به دیوار خیلی بزرگ یا حتی خیلی کوچک باشد، ناخودآگاه ظاهری نامناسب را به نمایش می گذارد. پس لازم است که تناسب‌ها را رعایت کنید، زیرا نباید فضای منفی زیادی بین مبل و تابلو وجود داشته باشد. اگر تابلوها را پشت یک مبل راحتی یا بالای یک بوفه قرار دهید، جلوه بیشتری به خود می‌گیرد. یک ترفند که به شما امکان می‌دهد تابلو بیشتر به چشم بیاید این است که قطعه مبلمانی که انتخاب کرده‌اید، از هر دو طرف نسبت به ارتفاع تابلو کمی بلندتر باشد. همچنین باید در نظر بگیرید پهنای تابلو بیشتر از عرض مبل ها نباشد.

تطبیق دادن آثار هنری با اتاق خواب

درست‌ترین روش و مکان نصب تابلوهای هنری در خانه : در گذشته قاعده کلی این بود که تمام آثار هنری باید حتما هم سطح چشم قرار گیرد. اما این دیدگاه دیگر چنان رایج نیست. برای مثال بیشتر گالری‌ها قاب‌های خود را در خط دید میانگین ۱۴۷ سانتی‌متر قرار می‌دهند. در این روش فاصله بین سیم پشت تابلو  با لبه بالا را در نظر بگیرید و سپس ارتفاع قاب را تقسیم بر دو کنید. حالا خط میانگین یعنی ۱۴۷ را بر دیوار تعیین کنید و به این عدد، اندازه نصف ارتفاع تابلو را اضافه کنید و از مجموع این اندازه، فاصله بین سیم پشت قاب تا لبه بالایی را کم کنید. عدد به دست آمده اندازه‌ای را نشان می‌دهد که می‌توانید تابلو را در آنجا نصب کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد