برخی از زیباترین سازه‌های چوبی جهان

1

برخی از زیباترین سازه‌های چوبی جهان

برخی از زیباترین سازه‌های چوبی جهان : این روزها شاهد گرایش بیشتر معماران به استفاده از چوب در بناها و سازه‌های مدرن هستیم. شاید این متریال قدیمی به نظر برسد و بگوییم که همواره از آن استفاده می‌شده. تفاوت در این است که امروزه و با توجه به دنیای مدرن و پیشرفت فنّاوری از آن تنها برای ساختن خانه‌های ویلایی کوچک استفاده نمی‌شود بلکه با آن می توان ساختمان‌ها و سازه‌های عظیمی مانند برج‌ها را نیز ساخت . چوب به دلیل سازگار بودن با محیط‌زیست جایگزین خوبی برای دیگر متریال معمول محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی چندسازه مشهور چوبیدر جهان می‌پردازیم

۱.ساختمان Strandparken

برخی از زیباترین سازه‌های چوبی جهان : ساختمان Strandparken، مجتمع مسکونی هشت طبقه‌ای است که در استکهلم توسط گروه معماری Wingardhs و به سفارش شرکت Folkhem ساخته شده است. این ساختمان تماما از چوب ساخته شده است و برای نمای بیرونی آن از چوب درخت سدروس استفاده شده‌است که با گذشت زمان رنگ خاکستری به خود می‌گیرد. این مجتمع دارای ۳۱ آپارتمان با اندازه‌های مختلف است که تماما از کف تا راه پله‌ها و داخل واحد‌ها با چوب ساخته شده اند و ترکیب دیوار‌های گچی این آپارتمان‌ها با چوب نیز ظاهری بسیار ساده و مدرن به آن‌ها بخشیده است. از مزیت‌های این ساختمان علاوه بر زیبایی می‌توان به پایداری و سازگار بودن متریال آن و قیمت مناسب و ارزان اشاره کرد.

۲.پل چوبی آناکلیا

این پل چوبی که برروی رودخانه اینگوری در گرجستان ساخته شده است، بلندترین پل کابلی چوبی در اروپا و حتی شاید در جهان به حساب می‌آید. این پل که در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت Fast+Epp ساخته شده است، ۵۰۴ متر طول دارد و تماما از چوب است.  این پل پیاده از چوب بلوط ساخته شده است و سپس روی آن برای مقاومت و زیبایی بیش تر پوششی از پلی‌کربنات استفاده شد. این پل برای شهر پر و رفت و آمد آناکلیا عنصری بسیار حیاتی به حساب می‌آید.

۳.گوی علم و نوآوری

برخی از زیباترین سازه‌های چوبی جهان : این گوی چوبی متعلق به سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای (CERN) است و در سال ۲۰۰۲ برای اکسپو در شهر نوشاتل ساخته شده است و در سال ۲۰۰۴ به مکان فعلی خود یعنی ژنو انتقال یافته‌است. این کره به قطر ۴۰ متر و ارتفاع ۲۷ متر نمادی از کره زمین است و در طبقه اول آن نمایشگاهی دائمی برای آگاهی بخشی در مورد زمین و تحقیقات علمی که در این سازمان انجام می‌شود برپا است و دیگر فضاهای این سازه برای رویدادهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ساختمان علاوه بر ارزش علمی خود به دلیل زیبایی اکنون یکی از مراکز توریستی ژنو محسوب می‌شود.

۴.فرودگاه Jackson Hole

شهر کوچکJackson Hole  در ایالت وایومینگ آمریکا است و به دلیل مجاورت با مراکز مشهور و زیبا گردشگری مانند پارک ملی Yellowstone ، که هرساله میلیون‌ها بازدیدکننده از آمریکا و سراسر دنیا دارد، مرکز عبوری برای بسیاری از گردشگران است.  به همین دلیل در سال ۲۰۱۳ یکی از زیباترین و راحت‌ترین فرودگاه‌های دنیا برای این شهر ساخته شد. این فرودگاه تقریبا تماما از چوب است و بیش‌تر شبیه خانه ییلاقی در کوهستان به نظر می‌رسد تا فرودگاه و خود یکی از عناصر زیبا و توریستی آن منطقه به حساب می‌آید.

۵.Metropol Parasol

برخی از زیباترین سازه‌های چوبی جهان : در بسیاری از شهر‌های بزرگ و کوچک اسپانیا در در میدان‌های مرکزی فضاهایی برای استراحت در سایه وجود دارد. این سازه‌ها ممکن است خیلی ساده باشند یا مانند سازه ای که در سال ۲۰۱۱ در میدان »La Encarnación در سویا اسپانیا ساخته شد بسیار ویژه باشد. Metropol Parasol که به معنی  سایبان متروپل است و به اسم “قارچ‌های سویا” نیز معروف است از ۶ سایبان قارچ شکل بزرگ ساخته شده است و حدود ۲۶ متر ارتفاع دارد. گفته می‌شود این سازه با ابعادی حدود ۱۵۰ در ۷۰ متر بزرگترین سازه چوبی جهان است. این ساختمان ۵ طبقه شامل موزه، غذاخوری و غیره است و از روی آن می‌توان توان شهر سویا را تماشا کرد.

۶.کلیسا Knarvik

این کلیسای چوبی در سال ۲۰۱۴ و در روستای Knarvik در هوردالاند نروژ ساخته شد. متریال اصلی این بنا چوب کاج است. محراب این بنا به شکل هرمی به بالاترین نقطه بنا وصل شده است و بقیه سقف نیز شامل سه مثلث با ارتفاع‌های کوتاه‌تر است. سقف بلند و شکسته این سازه این امکان را می‌دهد تا از پنجره‌های بلند استفاده شود. داخل این کلیسا و صندلی‌های آن نیز از چوب است که صمیمیت فضا را بیش‌تر می‌کند و با فضای روستایی سازگار است.

۷.کلیسای Kizhi Pogost

برخی از زیباترین سازه‌های چوبی جهان : این مجموعه در کنار رود اونگا در جمهوری کارلیا در روسیه قرار دارد و شامل دو کلیسا و یک برج ساعت است که در قرن ۱۷ و تماما از چوب ساخته شده‌اند. یکی از این کلیسا ها دارای ۲۲ گنبد  و ۳۷ متر ارتفاع و دیگری دارای ۹ گنبد و ۳۲ متر ارتفاع است.  گفته می‌شود این بنا بدون استفاده ار میخ و با استفاده از اتصالات چوب ساخته شده است. همچنین ریزه‌کاری و قطعات به کار برده شده در این سازه بسیار زیبا و ظریف هستند. این بنا در سال ۱۹۹۰ به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شد

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد