اهمیت کنتراست در دکوراسیون داخلی

0

اهمیت کنتراست در دکوراسیون داخلی

اهمیت کنتراست در دکوراسیون داخلی : طراحان دکوراسیون داخلی می‌دانند که تاثیر اولیه‌ یک دکوراسیون بر ذهن و روح انسان تا چه اندازه اهمیت دارد. فضاهایی وجود دارند که در اولین نگاه نفس شما را حبس می‌کنند، زیرا عناصر آن به لحاظ بصری چشمگیر هستند و در عین حال با هم هماهنگی  دارند.

این در حالی است که فضاهای دیگری نیز یافت می‌شوند که اگرچه زیبا نظر می‌آیند اما ظاهرا برای بهتر شدن چیزی کم دارند. ما در این مطلب سعی داریم که اهمیت کنتراست در طراحی داخلی را توضیح دهیم. اگر با کنتراست آشنایی ندارید، نگران نباشید زیرا در این مطلب با مفهوم و نحوه استفاده از آن آشنا خواهید شد.

روش‌های ایجاد کنتراست در فضای منزل

کنتراست می‌تواند شامل اشکال، رنگ‌ها، فرم و نحوه چیدمان شود. برای ایجاد یک کنتراست خوب و چشم‌نواز در خانه روش‌ها و اجزای مختلفی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. اما تنها داشتن لوازم اولیه کافی نیست و آگاهی از اینکه این لوازم چگونه با هم می‌توانند بهترین کنتراست را ایجاد کنند نیز الزامی است. به همین علت بهتر است با انواع روش‌هایی که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد کنتراست بهتر در خانه بهره برد آشنا شوید.

ایجاد کنتراست توسط رنگ‌های مختلف

اهمیت کنتراست در دکوراسیون داخلی : استفاده از رنگ‌ها ساده‌ترین راه برای ایجاد کنتراست در دکوراسیون داخلی منزل است. به این منظور می توانید از رنگ‌های مکملی که در چرخه‌ی رنگ‌ها قرار دارند استفاده کنید و یک کنتراست قوی در فضای اتاق ایجاد کنید. به عنوان مثال رنگ‌های سیاه و سفید برای ایجاد کنتراست بسیار محبوب و آشنا هستند. اگر شما رنگ‌های روشن و شاد را بیشتر می‌پسندید، می‌توانید از رنگ آبی و نارنجی یا بنفش و زرد نیز در کنار همدیگر استفاده کنید.

در اکثر طراحی‌ها یک رنگ به عنوان رنگ اصلی و غالب در نظر گرفته می‌شود و مابقی رنگ‌ها مکمل آن هستند. پس یک رنگ اصلی را برای دیوار اتاق‌تان در نظر بگیرید و از سایر رنگ‌ها در مبلمان، وسایل جانبی یا منسوجات استفاده نمایید.

استفاده از بافت‌های گوناگون در فضای منزل

در بحث طراحی داخلی، مفهوم بافت به چگونگی درک و احساس ما نسبت به عناصر داخلی اشاره دارد. به عنوان مثال حسی که از دست کشیدن بر روی سطح صاف و یکدست میز با احساسی که سطح برآمده‌ کاشی به شما می‌دهد کاملا متفاوت است. قرار دادن دو نوع بافت مختلف، فضا را از لحاظ وزن بصری متعادل می‌کند و مانع از ایجاد یکنواختی در دکوراسیون داخلی می شود. اما چگونه می‌توانیم بافت‌های گوناگون را با یکدیگر ترکیب کنیم؟ شما می‌توانید دو جفت قالیچه درشت و طرحدار که جنس زبری دارند را زیر مبلمان نرم و ساده خود پهن کنید یا المان ها و وسایلی را که دارای بافت ویژه‌ای هستند بر روی سطوح صاف قرار دهید.

ترکیب و تطابق عناصر مختلف

اهمیت کنتراست در دکوراسیون داخلی : هر طراحی دکوراسیون به طور ذاتی شامل چندین ماده مختلف است و تمامی عناصر طراحی برای ایجاد یک ظاهر کلی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. با این حال در این مورد خاص منظور ما انتخاب هدفمند اقلامی است که از یکدیگر متمایز هستند و این می‌تواند شامل جنس مواد به کار گرفته شده در محصول یا ظاهر نهایی آن باشد. برای مثال استفاده از مبلمانی که از ترکیب مواد طبیعی مانند چوب در مقابل فلزات سخت مانند فولاد، ساخته شده است گزینه مناسبی است. اگر تمرکز شما بر روی اقلام پارچه‌‌ای است، از پارچه‌های ساده و رنگی در مقابل اشیائی با پارچه‌های طرحدار و رنگارنگ استفاده کنید.

استفاده از شکل‌ها و فرم‌های گوناگون

شکل و فرم اشیاء یکی از بهترین راه‌های افزودن کنتراست به فضای منزلتان است. حسی که گوشه‌های تیز و زاویه دار نسبت به لبه‌های گرد و صاف اشیاء در فضا ایجاد می‌کنند متفاوت است. این نوع از کنتراست غالبا توسط مبلمان ایجاد می‌شود اما می‌توان با استفاده از وسایل جانبی مانند آینه یا انواع مختلف لوازم دکوراتیو و آثار هنری دیواری نیز آن را به وجود آورد. بدیهی است که برخی از سبک‌های طراحی به منظور ایجاد کنتراست، کارآمدتر هستند. با در نظر گرفتن این نکته، ممکن است شما به زیبایی‌شناسی متکی بر اشکال هندسی یا سبک اسکاندیناوی علاقه داشته باشید.

طراحی‌های که سبک‌های مختلف را با همدیگر ترکیب و تطبیق کرده اند نیز مناسب هستند. تمامی این موارد به سلیقه شما بستگی دارد. فضای منزل شما باید جایی باشد که در میان تمامی تفاوت‌ها به تعادلی نسبی رسیده باشد. دقت کنید که از رنگ‌های ملایم و عناصر ساده جهت ساخت پس‌زمینه بهره ببرید. بنابراین به راحتی می‌توانید اشیاء را با فرم‌های گوناگون در مرکز فضا قرار دهید.

کنتراست از طریق اندازه های مختلف

اهمیت کنتراست در دکوراسیون داخلی : کنتراست علاوه بر افزودن زیبایی بصری به دکوراسیون داخلی منزل، به ایجاد یک رابطه اصولی و تعیین اولویت‌بندی میان عناصر آن نیز کمک می‌کند. اگر اشیاء به کار رفته در دکوراسیون داخلی منزل شما تقریبا هم اندازه باشند، ترتیب خود را از لحاظ بصری از دست می‌دهند. به طوری که تقریبا هیچ عنصری در این فضا توجه افراد را به خود جذب نمی‌کند. استفاده موثر از اشیاء با اندازه های گوناگون نه تنها از دیدگاه عملی مهم است، بلکه یکی از ساده‌ترین راه ها برای ایجاد یک طرح پویا و جالب  است و حسی دراماتیک نیز به دکوراسیون داخلی منزلتان خواهد بخشید و در نتیجه سبب ایجاد کنتراست بین تمامی اعضا می‌شود.

استفاده از فضای خالی و فضای سفید

اهمیت کنتراست در دکوراسیون داخلی : در حالی که ممکن است پر کردن فضای منزل با اشیاء مدنظرتان، وسوسه‌انگیز باشد، فضای خالی نیز نقش مهمی را در جداسازی و سازماندهی عناصر برای ایجاد یک طرح کلی منسجم ایفا می‌کند. زمانی که یک ظاهر کلی پیچیده و شلوغ را طراحی کرده‌اید سعی کنید اطراف عناصر مهم طراحی خود را با فضای سفید و خالی از وسایل پوشش دهید. این روش سبب می‌شود که توجه افراد به این عناصر جلب شود و کنتراست موثری را با بقیه اجزا تشکیل ‌دهند.

کنتراست یکی از اصول اساسی طراحی داخلی است. طراحان داخلی کنتراست را یک سلاح مخفی برای شغل خود در نظر می‌گیرند که از طریق آن دکوراسیون یک اتاق را در عین حفظ انسجام، چشمگیر و زیبا جلوه می‌دهند. کلید مفید بودن کنتراست در این است که کجا و چگونه استفاده شود

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد