طراحی داخلی یا دکوراسیون داخلی؟

1

طراحی داخلی یا دکوراسیون داخلی؟

طراحی داخلی یا دکوراسیون داخلی؟ طراحی داخلی یا طراحی دکوراسیون؟ شاید به ظاهر این یک سوال تخصصی بنظر برسد. اما واقعیت این است که اگر تفاوت بین طراحان داخلی و دکوراتورها را بدانیم، می‌توانیم بهترین تصمیم‌ها را برای تغییر دکوراسیون خانه خود بگیریم.

اکثر ما وقتی تصمیم به تغییر دکوراسیون داریم، اول کمی سردرگم می‌شویم و احساس می‌کنیم که به کمک نیاز داریم. بعد از آن به جستجو می‌پردازیم و نهایتا فهرستی از طراحان داخلی و دکوراتورها را برای خودمان تهیه می‌کنیم که بیشتر آنها کارنامه موفقی هم دارند. با این حال این‌جا سوال مهمی پیش می‌آید: بین این دو چه تفاوتی وجود دارد و از همه مهم‌تر این‌که ما به مشاوره و راهنمایی کدام‌یک نیاز داریم؟

طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی دو مفهوم نزدیک به هم هستند که اغلب به‌صورت اشتباه به جای هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. با وجود تمام شباهت‌هایی که میان این دو اصطلاح وجود دارد، نمی‌توان آنها را به طور کامل یکسان دانست. در واقع تفاوت‌هایی ظریف و قابل توجهی میان طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی وجود دارد که بهتر است پیش از تصمیم برای ایجاد تغییر در هر فضایی با آنها آشنا شویم.

طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی یا دکوراسیون داخلی؟ به لحاظ علمی طراحی داخلی حرفه‌ای نیازمند تحصیلات خاص و آموزش‌های رسمی است. در این رشته افراد دانش‌های متنوعی درباره رنگ‌ها، پارچه‌ها، طراحی با کمک کامپیوتر (مثلا با استفاده از نرم افزار CAD)، رسم، طراحی مبلمان و معماری می‌آموزند. پس از فارغ‌التحصیلی، طراحان پیش از تأسیس شرکت خود، مدتی با یک طراح داخلی حرفه‌ای همکاری می‌کنند.

طراحان داخلی بیشتر به طراحی و بازسازی فضای داخلی می‌پردازند. آن‌ها کلیاتی از رنگ و اندازه پوشش کف تا محل قرارگیری عناصر دکوراتیو را در نظر می‌گیرند. در واقع یک طراح داخلی تنها به زیبایی فضا نگاه نمی‌کند و تلاش می‌کند تا عملکرد یک محیط را افزایش دهند. طراحان داخلی اغلب به طور مداوم با معماران و پیمانکاران همکاری دارند و به آنها برای رسیدن به نتیجه مورد نظر مشتریان کمک می‌کنند. آنها با توجه به سابقه خود می‌توانند هر فضایی اعم از منازل مسکونی، ادارات، هتل‌ها یا هر فضای شخصی و عمومی دیگری را طراحی کنند.

دکوراسیون داخلی چیست؟

به لحاظ آکادمیکدکوراسیون داخلینیاز به آموزش‌های رسمی و تحصیلات ندارد چراکه دکوراتورها بیشتر به جنبه زیبایی‌شناسی محیط نگاه می‌کنند. دکوراتورها معمولاً در بازسازی یا برنامه‌ریزی ساختاری محیط نقشی ندارند و پس از اجرای این مراحل، کار خود را آغاز می‌کنند. یک دکوراتور به ظاهر و جلوه سطوح تمرکز می‌کند. دکوراتورها می‌توانند به مشتریان در تصمیم‌گیری پیرامون انتخاب سبک، رنگ دیوار و کاغذ دیواری و خرید مبلمان و لوازم جانبی کمک کنند.

در واقع از آن‌ها بیشتر برای یک به‌روزرسانی یا طراحی مجدد یک فضای بازسازی‌شده کمک گرفته می‌شود. دکوراتورها به طور مداوم با پیمانکاران و معماران کار نمی‌کنند چراکه معمولاً تغییرات ساختاری پیش از حضور آنها به اتمام رسیده است. با این حال آنها با مبل‌سازان، پرده‌دوزان ، طراحان صنعتی و سایر متخصصان این حوزه ارتباط دارند.

طراح داخلی یا دکوراتور داخلی؟

طراحی داخلی یا دکوراسیون داخلی؟ طراحی داخلی یا دکوراسیون داخلی؟ اینکه شما باید یک طراح دکوراسیون استخدام کنید یا یک طراح داخلی بیشتر به نوع نیاز شما بستگی دارد. اگر تغییرات اساسی و ساختاری نظیر برداشتن یک دیوار، افزودن یک در یا تغییر در عملکرد آشپزخانه را در نظر دارید، یک طراح داخلی می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد. او کمک می‌کند تا عملیات بازسازی با برنامه مناسب و به بهترین شکل ممکن اجرا شود. در مقابل اگر به تغییرات ساختاری فکر نمی‌کنید و تنها تصمیم دارید تا تغییراتی در رنگ اتاق، مبلمان، کاغذ دیواری، پرده‌ها، نورپردازی، لوازم جانبی و چینش اشیا ایجاد کنید، بهتر است به دنبال یک دکوراتور باشید. آنها به‌خوبی می‌دانند که چگونه با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن شما را به خواسته‌تان برسانند.

در نهایت برای یک تصمیم‌گیری درست درباره این موضوع بهتر است بیش از توجه به عنوان شغلی افراد، به این موضوع دقت کنید که چه کسی می‌تواند ایده‌های شما را اجرا کند. تعداد زیادی از طراحان آموزش‌دیده آکادمیک بخش قابل توجهی از زمان خود را به انجام کارهایی اختصاص می‌دهند که تحت عنوان دکوراسیون داخلی دسته‌بندی می‌شوند چراکه این فعالیت شامل هیچ تغییر ساختاری و بازسازی نیستند.

طراحی داخلی یا دکوراسیون داخلی؟ در مقابل، تعداد بی‌شماری دکوراتور حرفه‌ای نیز وجود دارند که بدون گذراندن تحصیلات دانشگاهی و صرفاً به دلیل تجربه بالای کاری قادر به همکاری با معماران و پیمانکاران برای اجرای بازسازی‌های بزرگ هستند. با این وصف، بهتر است پیش از تصمیم‌گیری ابتدا نیازهای خود را به طور دقیق ارزیابی کنید و سپس خدماتی که طراحان و دکوراتورها قادر به ارائه آنها هستند را با هم مقایسه نمایید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد