۷ قانون طلایی در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

0

۷ قانون طلایی در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

احتمالا شما نیز گمان می‌کنید طراحی دکوراسیون آشپزخانه در حالی که هم زیبا به نظر برسد و هم کاملاً کاربردی باشد، کاری سخت است. به‌خصوص هنگامی‌که با یک مساحت محدود روبرو باشیم و با لوازمی بی‌شمار سروکار داشته باشیم. از طرفی ما زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنیم و آشپزخانه فضایی است که ما در آن به آشپزی، غذا خوردن و حتی صحبت کردن با خانواده خود می‌پردازیم، بنابراین دوست داریم آشپزخانه منزلمان مثل سایر اتاق‌ها تمیز به نظر برسد؛ اما چگونه می‌توان این چالش را حل کرد و همیشه آشپزخانه‌ای منظم داشت؟

-۷قانون طلایی در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

آشپزخانه با وجود مساحت کوچک خود قسمتی مهم از دکوراسیون منزل محسوب می‌شود. از این رو، همواره تلاش می‌کنیم تا یک فضای دوست داشتنی در آن ایجاد کنیم. در همین ابتدا باید گفت که برخلاف تصور رایج، مدیریت دکوراسیون آشپزخانه به هیچ‌وجه سخت نیست. ما در این مطلب قوانین طلایی درباره طراحی آشپزخانه را دسته‌بندی کرده‌ایم. قوانینی که اگر به‌درستی اجرا شوند بی‌شک آشپزخانه شما را زیباتر جلوه خواهند داند.

 

دکوراسیون داخلی خانه

مثلث کار

اگر علاقه‌مند به حوزه دکوراسیون باشید حتما تا به حال اصطلاح مثلث کار را شنیده‌اید. مثلث کار راهکاری برای مشخص کردن بهترین مکان برای جاگذاری اجاق گاز و محل آماده‌سازی غذا، سینک ظرف‌شویی و یخچال است. محیط این مثلث باید نهایتا ۶.۶ متر باشند تا راحتی و سرعت عمل شما در فرآیند پخت و پز تامین شود. همچنین شما نباید این لوازم را در راستای یکدیگر قرار دهید. مثلث کار تقریباً در تمام آشپزخانه‌ها نظیر U شکل، L شکل یا جزیره‌ای قابل اجراست.

کفپوش آشپزخانه

تصمیم‌گیری درباره پوشش کف آشپزخانه کار آسانی نیست. آشپزخانه فضایی است که بیشتر از سایر نقاط منزل کثیف می‌شود و شما باید دائماً آن را تمیز کنید. با این وصف، کفپوش‌هایی که لکه‌های آب و روغن به‌سرعت بر روی آنها نمایان می‌شود برای آشپزخانه مناسب نیستند.

همچنین سرامیک، گرانیت، سنگ یا هرچه که به عنوان کفپوش آشپزخانه انتخاب می‌کنید باید مقاومت بالایی در برابر ضربه اجسام خارجی نظیر پایه میز و صندلی و ظروف فلزی و شیشه‌ای سنگین داشته باشد. توصیه می‌کنیم که در دام کاشی‌های براق نیز نیافتید. چراکه این نوع کفپوش در محیط پر رطوبت آشپزخانه امکان لغزش و سر خوردن شما و میز و صندلی را بالا می‌برد.

الگوی رنگ در آشپزخانه

با وجود آنکه رنگ‌های تیره در سال‌های اخیر محبوب‌تر شده‌اند اما بهتر است که آنها را به عنوان رنگ اصلی پس‌زمینه آشپزخانه خود انتخاب نکنید. رنگ‌های تیره فضای آشپزخانه را کوچک‌تر از آنچه که هست نمایش می‌دهند. در این موارد بهتر است رنگ تیره را برای لوازم جانبی آشپزخانه نظیر هود، گاز و میز ناهارخوری نظر بگیرید و با پس‌زمینه روشن جلوه آنها را بیشتر کنید.

 

دیوار آشپزخانه

دیوارهای آشپزخانه اغلب نقشی تزئینی دارند. مواد و پوششی که برای دیوارهای آشپزخانه استفاده می‌کنید کاملاً بر سبک زندگی شما تأثیر می‌گذارند. باید توجه کنید که پوشش دیوار آشپزخانه باید به‌آسانی تمیز شود و با نظافت مکرر کیفیت خود را از دست ندهد. همچنین آینه یا سرامیک‌های براق برای دیوارهای آشپزخانه پوشش مناسبی محسوب نمی‌شوند و چون بی‌نظمی، کثیفی و لکه‌ها را بیشتر در خود نشان می‌دهند.

محیط کار یا کانتر

محیط کار در آشپزخانه به فضایی استاندارد گفته می‌شود که می‌توانیم از آن برای انجام کارهای پیش از پخت و پز نظیر خرد کردن و پاک کردن مواد غذایی استفاده کنیم. این محیط پیش از این عمدتاً از سنگ مرمر یا گرانیت ساخته می‌شد اما آن دوران دیگر تمام شده است. بهتر است شما هم برای آشپزخانه خود به فکر یک محیط کار استاندارد یا اصطلاحاً کانتر باشید.

امروزه کانترها از مواد کامپوزیتی ساخته می‌شوند که هم از هزینه کمتری برخوردارند و هم طول عمر و ماندگاری بیشتری دارند. تنوع رنگ آنها نیز موجب می‌شود تا بتوانند با انواع دکوراسیون‌های آشپزخانه هماهنگ شوند. افزون بر این، کانترتاپ‌‌های کامپوزیت در برابر حرارت نیز مقاوم هستند و تغییر رنگ نمی‌دهند.

نورپردازی صحیح آشپزخانه

نورپردازی تأثیر زیادی هم در زیبایی دکوراسیون آشپزخانه و هم در افزایش کارایی آن دارد. آشپزخانه از معدود فضاهایی است که می‌توان انواع نورپردازی‌های کلی، تأکیدی و کاری را در آن به اجرا درآورند. معمولاً بالای اوپن یا جزیره از نورپردازی کاری (وظیفه‌ای) با چراغ‌های آویزی کلاهک دار استفاده می‌کنند.

فضای مابین کابینت‌های بالا و پایین نیز برای نورپردازی مخفی مناسب هستند. افزون بر این، می‌توانید از دیمر برای تنظیم میزان روشنایی با توجه به ساعات روز نیز کمک بگیرید که این مورد نقش مؤثری در افزایش عمر سیستم روشنایی و کاهش هزینه برق خواهد داشت. همچنین استفاده از رنگ‌های روشن در دکوراسیون آشپزخانه نیز در انعکاس نورپردازی تأثیر زیادی دارد.َ

پنهان کردن لوازم

۷ قانون طلایی در طراحی دکوراسیون آشپزخانه.برخلاف گذشته آشپزخانه‌های امروزی از وسایل جانبی زیادی برخوردارند که استفاده از آنها به بخشی از سبک زندگی ما تبدیل شده‌اند. با این وجود ما دوست نداریم که تمام این لوازم در برابر چشم قرار گیرند زیرا علاوه بر آنکه که فضای کار را محدود می‌کنند، دکوراسیون آشپزخانه را نیز شلوغ و بی‌نظم جلوه می‌دهند.

امروزه حتی وسایل بزرگی نظیر لباسشویی و یخچال را در پوشش‌هایی از جنس کابینت‌ها قرار می‌دهند تا هماهنگی نمای آشپزخانه بیشتر شود. همچنین از ترفندهای متعددی نظیر گاراژ لوازم خانگی (کابینت‌هایی با درب کرکره‌ای برای پنهان کردن سریع وسایل)، رک‌های دیواری نگهدارنده ظروف و چرخ‌دستی‌های کوچک برای افزایش فضای نگهداری آشپزخانه استفاده می‌شود

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد