دوازده منبع غیر معمول الهام‌بخش برای طراحی

0

دوازده منبع غیر معمول الهام‌بخش برای طراحی

دوازده منبع غیر معمول الهام‌بخش برای طراحی :  یشتر طراحان صنعتی، طراحان مبلمان و دکوراتورها وقتی ایده و طرحی به ذهنشان نمی‌رسد، به گالری‌های طراحی سر می‌زنند تا ایده بگیرند. اما این کار دیگر الهام گرفتن نیست و به‌نوعی کپی کردن است.

از طرف دیگر سایت‌هایی که به ارائه ایده برای طراحان می‌پردازند مورد توجه اکثر طراحان هستند و از این روی ممکن است آثار و محصولات برگرفته از آن‌ها مشابه هم و تکراری باشد. اما راه‌های زیاد دیگری پیش روی طراحان است که می‌توانند از آن‌ها الهام بگیرند. در ادامه به بررسی دوازده مورد که می‌توانند برای طراحان الهام‌بخش باشند، می‌پردازیم. چه طراح مبلمان و دکوراسیون آماتور یا حرفه‌ای باشید و چه کنجکاو یافتن راه‌هایی خلاقانه برای تغییر دکوراسیون این ۱۲ منبع حتما به شما کمک خواهند کرد.

۱.دنیای مد

دنیای مد تاریخچه‌ طولانی و متنوعِ هنری دارد. تغییرات مد معمولاً به‌ صورت فصلی است و اغلب نشان‌دهنده‌ تمایلات فرهنگی آن بازه‌ خاص است. الهام گرفتن از دنیای مد می‌تواند راه خیلی خوبی برای ایجاد طرحی جدید و خلاقانه باشد. طراحان محصول ودکوراسیون برای الهام گرفتن از این بخش از دنیای هنر می‌توانند از مجلات معروف مد مانند Bazaar, Vogue, Glamour و Nylon استفاده کنند و یا به وب‌سایت style.com که سایت مجله‌ Vogue است سر بزنند و تغییرات لحظه‌ای مربوط به دنیای مد را رصد کرده و از آن‌ها کمک بگیرند. وبلاگ‌هایی هم در این زمینه هستند که می‌توانند مفید باشند. ازجمله The Cut وبلاگ مد مجله‌ نیویورک و The Sartorialist و Fashiontoast. همچنین نباید از توجه به مد در میان مردم کوچه و خیابان غافل شد. پیشتر درگزارشمفصلی به تاثیر متقابل مد و دکوراسیون پرداخته‌ایم که خواندن آن نیز خالی از لطف هستند.

دوازده پالت رنگ حرفه ای برای یک اتاق خواب مدرن و متفاوت

۲.معماری و طراحی داخلی

دنیایمعماری و طراحی داخلی دارایمنابع الهام‌بخش زیادی است و تقریباً برای هر سبک و سلیقه‌ای طرحی پیدا می‌شود. تعداد سبک‌های معماری زیادند ولی برخی از برجسته‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: سبک هنر نو، سبک هنر و صنایع‌دستی آمریکا، آرت دکو، بین‌المللی، مدرن، mid-century و  پست‌مدرن. برای الهام گرفتن از دنیای واقعی باید به جزئیات ساختمان‌ها و اشکال نگاه کرد. مجلات همچون چکیده‌ معماری، زیبا خانه و وراندا، وبلاگ‌های معماری همچون Inhabitat و A Daily Dose Of Architecture و Eye Candy نیز منابع خوبی هستند. همچنین کتاب‌های معماری را نباید از قلم انداخت.

۳.عکاسی

میلیاردها عکس در دنیای مجازی هستند که می‌توانید هر وقت دنبال منبعی برای الهام گرفتن بودید، از آن‌ها استفاده کنید. برای ایده گرفتن از تصاویر، به ترکیب، رنگ و تعادل آن‌ها دقت کنید. در نظر داشته باشید که پشت هر تصویر داستانی نهفته است و شما می‌توانید همین نکته را در مورد طرح‌های خودتان نیز مدنظر قرار دهید. هزاران سایت عکس  آنلاین می‌توانند به شما کمک کنند اما این‌ها تنها منابعی نیستند که برای الهام گرفتن از عکس‌ها می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر از اینستاگرام و پینترست که همه آن‌ها را میشناسند بگذریم، سایت‌های برتر دیگری نیز در این زمینه هستند، مثل DeviantArt.

۴.طراحی بسته‌بندی محصولات

بهترین بخش طراحی بسته‌بندی محصولات این است که به وفور در دسترس هستند. اطراف ما، از آشپزخانه گرفته تا فروشگاه سر کوچه، پر است از این طرح‌ها که می‌توانیم از آن‌ها کمک بگیریم. همچنین می‌توان از وبلاگ‌هایی همچون TheDielineو وب‌سایتی مثلFlicker بخش Packaged آن که مربوط به طراحی بسته‌بندی محصولات است، بهره برد. طراحی‌های بسته‌بندی معمولا خلاقانه هستند و به دلیل اینکه بخش مهمی از رقابت بر سر فروش بر عهده بسته‌بندی است معمولا در جذابیت‌های بصری پیشگام هستند.

۵.طبیعت

دنیای طبیعی پیرامون ما شامل هزاران منبع الهام‌بخش است. هر وقت احساس کردید نیاز به رفتن به‌جایی برای الهام گرفتن دارید، قدم زدن در یک پارک یا مزرعه یا دشت و یا دیگر مکان‌های طبیعی را امتحان کنید. به شکل و ساختار اشیا، رنگ‌ها، الگوها و یا هر چیزدیگری که توجه شما را جلب می‌کند، دقت کنید.

اگر برای این کار وقت بگذارید، بی‌شک ایده‌ای برای طرحی که نیاز دارید، به ذهن شما خواهد رسید. میلیاردها سال زمان گذشته‌است تا طبیعت به این تکامل رسیده و ترکیب‌بندی فرم و رنگ و نور در آن بی‌نظیر است. علاوه بر رفتن به این مکان‌ها می‌توانید، از عکس‌هایی با مضمون طبیعت که در سایت‌ها هستند کمک بگیرید. سایت برتر در این زمینه National Geographic است که با مراجعه به آن‌ می‌توانید به انبوهی از عکس‌های بی‌نظیری که از طبیعت گرفته شده‌اند، دسترسی پیدا کنید.

۶.سفر

سفر کردن به مکان‌های جدید، یک راه عالی است برای اینکه دوباره حسی بی‌نظیر را تجربه کنید. چه گردش یک روزه باشد چه سفری چندهفته‌ای باشد، مهم این است که محیطی که در آن هستید برای مدتی تغییر می‌کند و شما صحنه‌های جدیدی می‌بینید. سعی کنید به‌ مناطقی سفر کنید که تاکنون نرفته‌اید و یا از آخرین زمانی که آنجا بوده‌اید، مدت‌زمان زیادی می‌گذرد.

تا می‌توانید از گروه‌های توریستی دور بمانید و سعی کنید خودتان با آرامش و از روی فرصت، حضور در فضایی جدید را تجربه کنید. نیاز نیست همیشه با هواپیما سفر کنید، امتحان کردن قطار و اتوبوس و حتی در مورد مسافت‌هایی که خیلی دور نیستند، رانندگی با ماشین شخصی، می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

۷.موسیقی

گوش دادن به موسیقی می‌تواند به رفع مواردی که جلوی خلاقیت ذهنی شما را گرفته‌اند، کمک کند. این نکته را در نظر داشته باشید که گوش دادن به موسیقی‌ای مرتبط با پروژه‌ای که در حال انجام آن هستید، خیلی بیشتر می‌تواند به شما کمک کند. به‌عنوان مثال اگر دانشجوی طراحی و در حال طراحی مبلمانی برای زنان باردار هستید، مسلماً گوش دادن به موسیقی متال با مضمون مرگ نمی‌تواند خیلی برای شما در این زمینه الهام‌ بخش باشد. وقتی به موسیقی گوش می‌دهید، سعی کنید یک تصویر ذهنی بسازید و از آن در انجام پروژه‌ خود کمک بگیرید.

در نظر داشته باشید که هیچ‌گاه خود را وادار به گوش دادن موسیقی‌ای که به آن علاقه ندارید، نکنید چون با این‌کار تنها خود را آزار می‌دهید. امروزه اپلیکیشن‌های رادیویی و موسیقیایی زیادی در دسترس هستند با این حال برای فهمیدن اینکه چه موسیقی‌ای به پیشبرد طراحی‌تان کمک می‌کند، می‌توانید به سراغ دو سایت با قدمت در این زمینه بروید و از Pandora و Music-Map کمک بگیرید.

۸.صنایع‌دستی

دوازده منبع غیر معمول الهام‌بخش برای طراحی : دنیای هنرمندان صنایع‌دستی پر است از افراد بااستعداد با ایده‌های خلاقانه و بزرگ. سایت‌های زیادی به معرفی صنایع‌دستی پرداخته‌اند اما همه‌آن‌ها الزاماً برای شما، الهام‌بخش نخواهند بود. سایت Etsy و مجله‌های Craft and Make‌ و همچنین وبلاگ Craftster و البته بازارهایی که محل فروش صنایع‌دستی هستند، از برترین منابعی هستند که برای الهام گرفتن از صنایع‌دستی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

۹.غذا

دوازده منبع غیر معمول الهام‌بخش برای طراحی : حسی که موقع غذا خوردن تجربه می‌کنید، می‌تواند خلاقیت شما را بیدار کند. اگر احساس کسالت و خمودگی می‌کنید، پختن غذای مورد علاقه‌‌تان یا رفتن به رستورانی که غذاهایش را می‌پسندید، می‌تواند حال و هوای شما را عوض کند. اما فراتر از اینکه تنها روی خوردن غذا تمرکز کنید، در مورد غذایتان فکر کنید. وقتی در حال آشپزی هستید، به موادی که در تهیه‌ غذا استفاده می‌کنید و اینکه هرکدام چه تأثیری در طعم نهایی غذا خواهند داشت، فکر کنید.

به طرز قرار گرفتن غذا در بشقاب و اینکه چقدر فضای خالی اطراف ظرف باقی‌مانده هم دقت کنید. همه‌ی این موارد به تجربه‌ غذا خوردن شما می‌افزایند. حالا فکر کنید که چطور می‌توانید فرآیندهای مشابه و شیوه هم‌نشینی اجزاء و عناصر غذا را در مورد طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن نیز اجرایی کنید.

۱۰.کتاب‌های تصویری

دوازده منبع غیر معمول الهام‌بخش برای طراحی : کتاب‌های تصویری کودکان اغلب پر از تصاویر جالب هستند. علاوه براین تصاویر، قالبی که تصاویر در آن به‌کار رفته‌اند نیز ارزشمند هستند. توجه به رنگ‌ها، اندازه و اینکه متن کتاب کجای تصویر واقع شده همگی نکاتی هستند که باید به آن‌ها دقت کنید. همه‌ی این‌ها به شما در ایده گرفتن برای کمک می‌کنند. این کتاب‌ها را می‌توانید از کتابخانه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها بگیرید و یا از نسخه‌ الکترونیکی آن‌ها در Google Books استفاده کنید.

۱۱.فیلم و تلویزیون

دوازده منبع غیر معمول الهام‌بخش برای طراحی : توالی عنوان‌ها در فیلم‌ها و تلویزیون از جمله مواردی هستند که می‌توانند الهام‌بخش باشند. فیلم‌های تاریخی و علمی-تخیلی  اغلب  مکان‌ها و لباس‌های خارق‌العاده‌ای دارند. فیلم‌های معاصر نیز می‌توانند منبع خوبی برای ایده‌ گرفتن، باشند. به جنبه‌های تصویری فیلم‌ها و سریال‌هایی که می‌بینید، دقت کنید و اینکه چگونه می‌توانید آن‌ها را در پروژه‌ی خود به‌ کارگیرید. برای خواندن مطلبی در مورد شیوه الهام گرفتن از سینما برای طراحی دکوراسیون می‌توانیداینجاکلیک کنید.

۱۲.بازی‌های صفحه‌ای و مهره‌ای

بازی‌های صفحه‌ای دوباره به بطن سبک زندگی جوانان و نوجوانان برگشته‌اند. کافه‌هایی مخصوص این بازی‌ها وجود دارند و نسخه‌های اینترنتی هم از روی آن‌ها ساخته شده. اما گاهی نمونه‌های متنوع آن خیلی راحت پیدا نمی‌شوند، مخصوصاً اگر برای سرگرمی دنبال آن‌ها نباشید.

دوازده منبع غیر معمول الهام‌بخش برای طراحی : یکی از جاهایی که می‌توانید به آن مراجعه کنید، سایت Flicker و بخش Games,Board and Otherwise و Board Games آن هستند. این بازی‌ها شاید مستقیما در طراحی شما تاثیر گذار نباشد اما دستورالعمل و سناریوی آن‌ها شیوه تفکر خلاق را تقویت می‌کنند.

با فاصله گرفتن از منابعی که همیشه برای ما الهام‌بخش بودند، و استفاده از موقعیت‌های جدید، دنیای جدیدی از ایده‌ها و طرح‌ها به روی ما باز می‌شوند. سعی کنید از هر یک از موارد گفته‌شده پوشه‌ای مجزا روی لپ‌تاپ خود و یا نسخه‌ی فیزیکی از آن‌ها داشته باشید تا بتوانید هر وقت که نیاز داشتید از آن‌ها کمک بگیرید. خارج از چهارچوب‌ها و منابع رایج به دنبال راهکارهای طراحی باشید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد