بهترین رنگ‌ها برای سلامتی کدام‌اند؟

0

بهترین رنگ‌ها برای سلامتی کدام‌اند؟

بهترین رنگ‌ها برای سلامتی کدام‌اند؟ چرخه رنگ از ۱۲ رنگ اصلی و فرعی تشکیل‌شده است که هریک از این رنگ‌ها در زندگی روزانه‌ی ما به‌وفور به چشم می‌خوردند و می‌توانند ازنظر جسمی و روانی ما را تحت تأثیر قرار دهند.

امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی صورت گرفته است، دریافته‌اند که در کنار سایر موارد درمانی، استفاده از رنگ‌ها می‌تواند در درمان بیماران و بهبود آنها، بسیار مؤثر باشند.

اما اینکه کدام رنگ برای کدام فضا مناسب است منوط به خاصیت رنگ انتخاب شده است. به طور مثال، رنگ آمیزی که برای بیماران بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد با رنگ آمیزی یک واحد مسکونی، کاملاً متفاوت است.

در این مطلب قصد داریم تا در مورد بهترین رنگ‌ها که برای سلامتی مفید هستند و تأثیر آنها، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

رنگ قرمز

بهترین رنگ‌ها برای سلامتی کدام‌اند؟ رنگ قرمز در چرخه‌ی رنگ، دارای انرژی بسیاری است که هیجان و شادی را با خود به همراه دارد. استفاده از این رنگ در دکوراسیون باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس افرادی که در آن محیط هستند، بیشتر شود. درست به همین دلیل است که برخی از افراد برای کاهش ترس، از این رنگ استفاده می‌کنند.

ضمناً قرمز، رنگ بسیار گرمی است و در استفاده از آن در دکوراسیون داخلی، می‌بایست محتاطانه عمل کرد، چراکه می‌تواند در طولانی‌مدت بر اعصاب تأثیر بگذارد. ازاین‌رو در دکوراسیون داخلی مراکز درمانی بیماری‌های مغر و اعصاب، به‌هیچ‌عنوان استفاده از این رنگ، پیشنهاد نمی‌شود.

رنگ قرمز، رنگ اشتهاآوری است به همین جهت این رنگ برای محیط‌هایی مانند آشپزخانه، رستوران‌ها و محیط‌های گرم و دوستانه مانند اتاق نشیمن، پیشنهاد می‌شود.

گفته می‌شود که اگر قرمز جز تم اصلی رنگ اتاق کودکان نباشد، بهتر است چراکه سیستم عصبی آنها را تحریک می‌کند و سبب می‌شود که کودکان بر روی کارهای خود تمرکز نداشته باشند.

بهترین رنگ‌ها برای سلامتی کدام‌اند؟ اما درصورتی‌که انرژی بدنتان تحلیل رفته است و یا از لحاظ جسمانی ناتوان شده‌اید، استفاده از این رنگ می‌تواند بر بازیابی انرژی بدن شما تأثیر گذار باشد.

رویای زندگی در محلی زیبا و دور از شهرها

رنگ زرد

بهترین رنگ‌ها برای سلامتی کدام‌اند؟ به‌غیراز قرمز، یکی دیگر از رنگ‌های شاد و گرم، رنگ زرد است. زرد ذهن و حافظه را تقویت می‌کند، اما قرارگیری طولانی‌مدت افراد در محیطی با این رنگ دکوراسیون، سبب پریشانی و اضطراب آنها می‌شود.

به همین دلیل باید از این رنگ در بیمارستان‌ها بااحتیاط استفاده شود. اما انتخاب این رنگ برای آشپزخانه‌ ها و سالن‌های غذاخوری، بسیار مناسب است چراکه اشتها را زیاد می‌کند.

همچنین استفاده از این رنگ در فضاهای آموزشی پیشنهاد می‌شود چرا که باعث تحریک ذهن در افراد می‌شود.

جالب است بدانید که از رنگ زرد در درمان بیماران افسرده نیز استفاده می‌شود چراکه انرژی و نیرویی که از این رنگ متصاعد می‌شود می‌تواند خاصیت ضدافسردگی داشته باشد و اعتمادبه‌نفس افراد را بیشتر کند.

رنگ آبی

رنگ آبی یکی دیگر از رنگ‌های اصلی چرخه رنگ است که طرفداران زیادی دارد. این رنگ ازجمله رنگ‌های سرد و خنک است که تأثیر زیادی بر سلامت و آرامش افراد می‌گذارد.

به همین دلیل از این رنگ بیشتر در دکوراسیون داخلی بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. همچنین بهتر است افراد مضطرب، در محیط‌هایی قرار گیرند که دکوراسیونی به رنگ آبی دارند.

ضمناً اتاق‌خواب به رنگ آبی، برای کسانی که به اختلالات خواب مبتلا هستند، می‌تواند نقش درمانی داشته باشد.

استفاده از این رنگ برای اتاق‌های نشیمن و پذیرایی توصیه نمی‌شود، چراکه باعث سردی در رابطه می‌شود. ضمناً استفاده از رنگ آبی در آشپزخانه باعث کاهش اشتها می‌شود.

اما استفاده از رنگ آبی در کنار رنگ‌های گرم، انرژی افراد را بیشتر می‌کند و سبب شادی در آنها می‌شود.

رنگ سبز

بهترین رنگ‌ها برای سلامتی کدام‌اند؟ رنگ سبز که از رنگ‌های زرد و آبی تشکیل می‌شود، یکی از آرام‌بخش‌ترین رنگ‌هایی است که می‌تواند خستگی را از تن دور کند.

این رنگ برای کاهش استرس و اضطراب بسیار مؤثر است و خاصیت تمیزی و ضدعفونی نیز دارد، به همین دلیل از این رنگ در بیمارستان‌ها به‌وفور استفاده می‌شود.

این رنگ مانند رنگ آبی مشکلات کم‌خوابی افراد و خستگی را از بین می‌برد و برخلاف سایر رنگ‌ها، استفاده از آن، تأثیر منفی در پی ندارد. بهره گیری از رنگ سبز برای محیط کار و دکوراسیون خانه به‌خصوص اتاق کودکان پیشنهاد می‌شود.

رنگ سفید

بهترین رنگ‌ها برای سلامتی کدام‌اند؟ رنگ سفید، رنگی خنثی و نماد پاکی و پاکیزگی است. این رنگ اگر در کنار رنگ‌های دیگر استفاده شود، درخشان‌تر و زیباتر نمایان می‌شود. سفید در محیط‌های کاری، توانایی فرد را تقویت می‌کند و تأثیری مثبت بر سلامت افراد می‌گذارد.

از آنجایی‌ که سفید سمبل پاکیزگی است لذا استفاده از آن در بیمارستان‌ها بسیار رایج است. استفاده این رنگ در دکوراسیون داخلیخانه باعث بازتر و بزرگ‌تر نشان دادن فضا می‌شود اما نکته‌ای که در اینجا باید یادآوری کرد به دلیل ایجاد خستگی چشم استفاده از این رنگ در اتاق‌های مطالعه پیشنهاد نمی‌شود.

رنگ سیاه

از دیگر رنگ های خنثی، می توانیم به رنگ سیاه اشاره کنیم. استفاده از این رنگ به تنهایی سبب بروز حس افسردگی در افراد می شود. لذا پیشنهاد می شود در دکوراسیون داخلی، از این رنگ در کنار سفید استفاده شود، چرا که هر دوی این رنگ ها خنثی هستند و در کنار هم می توانند تعادل را حفظ کنند.

این رنگ فضا را محدود و کوچک نشان می دهد بنا بر این استفاده از آن در مراکز درمانی به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که می تواند احساس خفگی در افراد ایجاد کند.

رنگ نارنجی

بهترین رنگ‌ها برای سلامتی کدام‌اند؟ رنگ نارنجی نیز ازجمله‌ی رنگ‌های گرم محسوب می‌شود. پدید آمدن آن از ترکیب رنگ زرد و قرمز سبب شده است که نارنجی نیز رنگی شاد و پرهیجانی باشد. استفاده از این رنگ در بخش‌هایی از بیمارستان سبب می‌شود تا همراهان بیماران که نیاز به تقویت روحیه دارند، شاد شوند.

از خصوصیت دیگر این رنگ، خاصیت اشتهاآوری آن است، به همین دلیل بهتر است از آن در دکوراسیون آشپزخانه و اتاق‌های غذاخوری استفاده شود.

نکته‌ی دیگری که باید یادآور شد این است که استفاده زیاد از این رنگ مجاز نیست، به همین دلیل توصیه می‌شود این رنگ به همراه رنگ‌های مکمل مانند آبی و سبز استفاده شود تا هارمونی زیبایی ایجاد شود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد