اجرای نمایش تئاتر شهر

0

 

اجرای نمایش تئاتر شهر

اجرای نمایش تئاتر شهر : نمایش اعتراف، سومین تجربه ی تئاتری شهاب حسینی است که ماه گذشته در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا شد. این نمایشنامه برگرفته از یک سریال آمریکایی با مضمون بسیار پارادوکسیکال، تأمل برانگیز و هشدار دهنده است.

موضوع آن در مورد قاتل مزدوری است که یک شب برای اعتراف به کلیسا می رود. در این نمایش نامه علاوه بر شهاب حسینی ، بازیگرانی مانند علی نصیریان، صالح میزاآقایی، مهدی بجستانی، پرویز بزرگی و … ایفای نقش کردند. این نمایش بهانه ای شد برای آنکه در مورد محل اجرای آن، یعنی تئاتر شهر و طراحی صحنه و دکور متفاوت آن صحبت کنیم.

درباره تئاتر شهر

اجرای نمایش تئاتر شهر : تئاتر شهر بنایی است با پلان مدور که در ضلع غربی پارک دانشجو در چهار راه ولیعصر واقع شده است. مقدمات ساخت این بنا در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس علی سردار افخمی انجام شد و سرانجام این بنا در بهمن ۱۳۵۱ به بهره برداری رسید. مهندس افخمی این بنا را با الهام از معماری برج طغرل، تخت‌جمشید و معماری رم باستان ساخته است.

قبل از ساخت تئاتر شهر ، در این مکان کافه شهرداری وجود داشت که محل تفریح اهالی تهران بود و گروه هایی مثل سیرک بازان در روزهای پایانی هفته در این مکان به سرگرم کردن مردم مشغول بودند.

درباره Sir Jonathan Ive طراح محصولات “apple” اپل بیشتر بدانیم

تزیینات

این ساختمان که بیش از ۴۰ سال از عمر آن می گذارد، دارای ستونهای بتنی ظریف و کشیده ای است که قوسهای تیز دار در محل اتصال آنها به سقف، جلب توجه می کند. این ستونها علاوه بر اینکه یادآور اوایل عصر مدرن است، رسمی بندی های معماری سنتی را نیز تداعی می کند.

بدنه ی استوانه ایی این بنا با آجرهای زرد رنگ و کاشی های فیروزه ای به زیبایی هرچه تمام تزیین شده است. استفاده از درب های چوبی سنگین با گره ها و گل میخ های درشت فلزی باعث می شود بنا بزرگتر از آنچه در واقعیت هست جلوه کند.

تقسیم فضایی

اجرای نمایش تئاتر شهر :  این ساختمان دارای چند طبقه است که طبقه زیر همکف آن به چایخانه، کافه و فضای خدماتی مربوط به تماشاگران اختصاص داده شده است. سالن نمایش اصلی آن با گنجایش ۶۰۰ نفر (۵۰۰ نفر در طبقه همکف و ۱۰۰ نفر در تراس مشرف به آن) همراه با سالن انتظار به وسعت ۴۶۲ متر مربع، در طبقه ی همکف آن قرار دارد. این سالن برای اولین بار با نمایش«باغ آلبالو»ی چخوف به کارگردانی آربی آوانسیان در سال ۱۳۵۱ فعالیت خود را آغاز کرد.

صحنه به صورت مستقیم و با عمقی در حدود ۱۶ متر و دهانه ای معادل ۱۲ متر طراحی شده که کارگاه تولید دکور درست در زیر صحنه و از طریق آسانسور با آن در ارتباط است. اتاقهای نور و کنترل، صدا و… در فضایی حد فاصل سالن اصلی و انتظار قرار گرفته اند. اتاقهای تعویض لباس با امکان دسترسی مستقیم در کنار صحنه قرار گرفته اند. از طریق دو رشته پلکان به عرض دو متر به موازات بدنه ی اصلی ساختمان می توان به تراس مشرف به سالن اصلی در طبقه ی اول رسید.

طبقه ی دوم به فضاهای اداری، تمرین و سالن اختصاصی نمایش کودکان و طبقه ی سوم در آن به کتابخانه، خیاط خانه، سرایداری و حراست اختصاص یافته است.

نمایش اعتراف

نمایش اعتراف که در سالن اصلی تئاتر شهر در طبقه ی همکف اجرا شد، ساختاری فیلم گونه دارد و برای نمایش بر پرده ی سینما آسان تر می نمود، چراکه متن این نمایشنامه که توسط برد میرمن نوشته شده، اساسا داستان محور و همزمان پرسوناژ محور بوده و بیشتر مناسب فیلمنامه است. این متن توسط شهاب حسینی و احمد ساعتچیان برای اجرا روی صحنه بازنویسی وتنظیم شده است. تمام متن بر مبنای فلش بک های متوالی پیش می رود که همین موضوع کاری طراحی صحنه را سخت کرده است.

طراحی صحنه و دکور نمایش اعتراف

اجرای نمایش تئاتر شهر :  طراحی صحنه و دکور پرهزینه و متفاوت این نمایشنامه از همان لحظات ابتدایی نمایش، توجه تماشاگران را به خود جلب می کند. طراحی صحنه به صورت ترکیبی، چندگانه و به طور کلی می توان گفت پلکانی طراحی شده است که کلیسا، آپارتمان، بار و دفتر کار را به نمایش می گذارد. طراحی صحنه به‌گونه‌ای است که در آن، اتفاقاتی که در زمان حال و در کلیسا رخ می دهد، در جلوی صحنه و زمان‌های گذشته به ترتیب وقوع در پشت سر به‌ شکل پله‌ای تا صحنه آخر که زمان کودکی پسر است اجرا می شوند.

اجرای نمایش تئاتر شهر :  از دیگر بخش های جالب توجه که به جذابیت بیشتر صحنه و نمایش منجر شده، نورهای موضعی و تکرار نوبتی این نوردهی‌ها است که به روند ارتباط‌گیری حسی و ذهنی تماشاگر کمک می کند. در انتها به شهاب حسینی و گروهش برای تلاش ارزنده برای به صحنه کشیدن نمایشی متفاوت با استانداردی بالا که به نوعی می تواند نمایشی از انسان مبتلا امروز در هر جامعه ای باشد، تبریک و خسته نباشید می‌گویم.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد