آشنایی با یازده پیشگام طراحی مبلمان اسکاندیناوی

0

آشنایی با یازده پیشگام طراحی مبلمان اسکاندیناوی

همانطور که در بخش قبل گفتیم در بسیاری از کشورهای اروپایی علاقه ی وافری به چیدمان های لوکس همراه با تزئینات مختلف در گوشه و کنار خانه وجود دارد. بر خلاف این مسئله در حوزه اسکاندیناوی خانه هایی ساده و خلوت را ارجح می‌دانند و به چیدمان‌هایی خلوت و ساده اما کاربردی علاقه‌مند هستند.

با گذشت زمان و گرایش مردم به خانه هایی با دکوراسیون ساده و مینیمال، سبک اسکاندیناوی نیز طرفداران بسیاری پیدا کرد و امروزه یکی از پر طرفدارترین سبک های دکوراسیون داخلی به شمار می‌آید. در این میان طراحان به نام و مشهوری بر شناخته تر شدن سبک اسکاندیناوی در میان کشورهای مختلف جهان تلاش کردند و در این راه آثار ارزشمندی از خودشان به جای گذاشتند. در ادامه با بخش دوم ۱۱ پیشگام طراحی مبلمان اسکاندیناوی و محصولات ماندگارشان آشنا می‌شویم.

به رژ مگنسن (Børge Mogensen)

به رژ مگنسن به همراه همکارانش ازجمله آرن جاکوبسن و هانس وگنر توانستند ارزش بین‌المللی برای طراحی مبلمان دانمارک ایجاد کنند. طراحی‌های ساده و کاربردی او بیش از نیم‌قرن از تقاضای جهانی برخوردار بودند و همچنان نیز از  طراحی‌های پرطرفدار به شمار می‌آیند.

به رژ مگنسن پیش از آنکه در مدرسه‌ی هنر و صنایع‌دستی کپنهاگ به تحصیل بپردازد، به‌عنوان سازنده‌ی کابینت در کارگاه‌های مختلف مشغول به‌کار بود. مگنسن بعد از اتمام دوره‌ی تحصیل در مدرسه‌ی هنر به آکادمی هنرهای زیبای دانمارک رفت و توانست مدرک کارشناسی ارشد معماری‌اش را کسب کند.

به رژ مگنسن در سال ۱۹۴۲، به‌عنوان مدیر طراحی کمپانی معروف  co-op FDB نقش اصلی را بر عهده گرفت. و هشت سال بعد شرکت خودش را تأسیس کرد. امضای او بر تمامی کارهایش بیانگر سادگی، قدرت و خلاقیت در عملکرد می‌باشد.

 آشنایی با یازده پیشگام طراحی مبلمان اسکاندیناوی

آرن جاکوبسن (Arne Jacobsen)

آرن جاکوبسن، معمار و طراح دانمارکی است که از او با طرح‌های ساده اما عملکرد گرایانه اش که همواره همراه با خلاقیت سرشارش بوده است، یادآوری می‌شود؛ به‌ویژه صندلی قو و صندلی تخم‌مرغی‌اش. صندلی قو برای سالن هوایی SAS و رویال هتل کپنهاگ در سال ۱۹۵۸ طراحی و تولید شد و تا به امروز نیز تولید می‌شود. جاکوبسن قبل از حضور در آکادمی هنرهای زیبای دانمارک به‌عنوان یک سنگ‌کار آموزش‌دیده بود.

او به‌شدت تحت تأثیر طرح‌های لوکوربوزیه، گنار آسپوند و لودویگ میس ون راه بود. بزرگ‌ترین دستاوردهای آرن جاکوبسن، پروژه‌ی مسکونی Bellavista در کپنهاگ و کالج کاترین در آکسفورد را شامل می‌شد که تمامی قطعات مبلمان را طراحی کرده بود. معروف‌ترین طرح‌های جاکوبسن همچنان دارای تقاضای بسیاری است، یکی از آن‌ها صندلی مورچه‌ای است که سه پایه دارد و اخیرا به مبلغ میلیون‌ها دلار فروخته شد.

الوار آلتو (Alvar Aalto)

آلوار آلتو یکی از برجسته‌ترین معماران مدرن و هم‌چنین طراح مبلمان، مجسمه‌ساز و نقاش بود. الوار آلتو در تمام دوران فعالیت حرفه‌ای خود نهادهای عمومی مهمی را ازجمله دانشگاه‌ها، کلیساها، سالن‌های تئاتر،سالن‌های آمفی‌تئاتر و مسکن‌ها را طراحی کرد. سبک فنلاندی آلتو به دلیل گرما و شخصیتی که کارهایش داشتند او را از باقی طراحی‌ها متمایز می‌کرد.

اولین دستاورد آلتو در حوزه‌ی مبلمان، طراحی مبلمان برای مرکز درمانی بیماری‌ها در فنلاند بود که در اوایل دهه‌ی ۱۹۳۰ رقم خورد. یکی از صندلی‌های منحنی که از تخته چندلا ساخته شده بود، پیشرفت غیرمنتظره‌ای در کار حرفه‌ای الوار آلتو به وجود آورد .

الوار آلتو در سال ۱۹۳۵ به همراه همسرش آینو آلتو که در جایگاه خودش معماری قابلی بود، آرتک را تأسیس کردند تا به فروش مبلمان،لامپ‌ها و منسوجاتی که طراحی می‌کردند بپردازند.

آلتو معماری بود که نه تنها به طراحی سطوح خارجی و بَناهای بزرگ می‌پرداخت بلکه چشم‌انداز وسیع او موجب می‌شد تا به طراحی داخلی و تمام جزئیات ازجمله لامپ‌ها، مبلمان و ظروف نیز توجه کند. آلوار آلتو یکی از مؤثرترین و مشهورترین نام‌هایی است که در عرصه طراحی اسکاندیناوی مدرن به گوش می‌رسد.

ایب کافورد لارسن (Ib Kofod-Larsen)

اگرچه طراح و معمار مبلمان مدرن قرون‌وسطی دانمارکی ایب کافورد لارسن،دستاوردهایش در زمان خودش آن‌چنان که باید به رسمیت شناخته نشد، اما در خانه  و در خارج از کشور موفقیت‌های بسیاری را کسب کرد. او همچنین در آکادمی سلطنتی کپنهاگ مشغول به‌کار شد و در اوایل طراحی حرفه‌ای خود برای دو کارخانه‌ی شیشه‌سازی و دکوراسیون موفقیت‌های ارزشمندی کسب کرد.

بعدازآنکه فاروب بابلبریک طراح مبلمان سرشناس او را استخدام کرد، لارسن دست به طراحی‌های متفاوت و مؤثری زد ازجمله میز کنار مبلی مدل ۶۶ که بسیار موردتوجه قرار گرفت. لارسن به دلیل استفاده از الگوهای طبیعی که بر روی مواد اولیه‌ی خام به وجود می‌آورد که تمرکز اصلی‌اش در طراحی‌هایش بود، شناخته شد.

از دیگر مبلمان مشهور لارسن می‌توان به صندلی پنگوئن، صندلیSeal و صندلی دسته‌دار  U-56 که یک جفت از هرکدام توسط الیزابت دوم در سال ۱۹۵۸ خریداری شد، اشاره کرد. از لارسن به‌عنوان طراح الیزابت یاد می‌شود.

پل کیلورلم (Poul Kjærholm)

پل کیلورلم، نجار و طراح دانمارکی بود که از دانشکده‌ی هنر و صنایع‌دستی دانمارک فارغ التحصیل شد. به دلیل علاقه مندی اش به استفاده از مصالح ساختمانی در کنار چوب وشیوه‌ای جدید در ارائه‌ی طراحی‌هایش، از هم‌نسلانش فاصله گرفت تا راه منحصربه‌فردش را ادامه بدهد.

همچنین از متریال فولاد در بسیاری از کارهایش استفاده کرد. اولویت پلکیلورلم استفاده از مواد اولیه‌ی موجود در طبیعت بود و از ترکیب مواد مختلف با یکدیگر بسیاری از ترکیبات جدید را در کارهایش به وجود می‌آورد.

از علاقه‌مندی‌های پل کیلورلم ترکیب فولاد با چوب، چرم، نی و سنگ مرمر بود. او برای مدت ۲۵ سال تا زمان مرگش با یکی از  تولیدکنندگان مبلمان به نام Ejvind Kold Christensen همکاری کرد.

یکی از معروف‌ترین طراحی‌های پلکیلورلم، صندلیPK22 است که از چرم و نی‌شکر ساخته‌شده است.

اول ونچر (Ole Wanscher)

اول ونچر یکی از معمارانی بود که در حیطه‌ی طراحی مبلمان نیز فعالیت ویژه‌ای داشت و از چهره‌های برجسته‌ی جنبش مدرن طراحی اسکاندیناوی بود. ونچر از پروفسوران معماری آکادمی سلطنتی دانمارک بود و قدم درراه استاد خود Kaare Klint می‌گذاشت. او بر این عقیده بود که دیزاین برای همگان است .

اول ونچر سفرهای بسیاری در محدوده‌ی اروپا و مصر داشت و تحت تأثیر طراحی‌های قرن ۱۸ بریتانیا، مبلمان  مصری و طراحی‌های یونانی و چینی قرار گرفت. از طراحی‌های بسیار معروفش صندلی Colonial و صندلی Teak Easy  است که در سال ۱۹۵۱ به سفارش France & Son  ساخته شد. گرچه امروزه تمامی کارهای ونچر در بین بزرگان طراحی و معماری محبوب است.

 کائر کلینت (Kaare Klint)

آشنایی با یازده پیشگام طراحی مبلمان اسکاندیناوی.یکی از اساتید و الگوی بسیاری از پیشگامان این لیست که از آنها صحبت شد؛ کائر کلینت است که پدر طراحی مدرن هلند شناخته می‌شود. او یکی از بنیان‌گذاران مدرسه‌ی مبلمان در آکادمی هنرهای زیبای دانمارک بود. دانش آموزان وی از تأثیرگذارترین  و برجسته‌ترین طراحان مبلمان در سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۷۵ بودند و باعث شدند تا دانمارک در بازه‌ای از دوران طلایی در زمینه‌ی مبلمان قرار بگیرد.

کلینت، شاگردان خود را از طریق تجزیه‌وتحلیل عملکردهای مبلمان و کاربردی بودن آنها آموزش می‌داد و بر اهمیت انتخاب مواد اولیه و ترکیب آنها با یکدیگر تأکید فراوان داشت. از طراحی‌های معروف او می‌توان به صندلی Safari ،صندلی Faaborg و کاناپه X-Baseاشاره کرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد