۱۳ روش استفاده از روانشناسی رنگ

1

رنگ موردعلاقه شما چیست؟ آیا می‌دانید که هر رنگ می‌تواند تأثیرات روحی و روانی خاصی بر افراد گذارد؟

به‌عنوان‌مثال، رنگ قرمز سبب می‌شود ضربان قلب سریع‌تر بزند، درحالی‌که رنگ آبی، آرامش عجیبی به همراه دارد. حتی رنگ‌هایی وجود دارند که اشتها را از بین می‌برند.

اگر شما در تلاشید تا فضای خاص و ویژه‌ای در خانه‌ی خود ایجاد کنید، بهتر است قبل از انتخاب رنگ برای چیدمان منزل، خاصیت هر یک را بررسی کنید و با توجه به حس و حالی که هر رنگ در خانه ایجاد می‌کند، یکی را انتخاب کنید.

پیشنهاد می کنیم با ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید، چرا که قصد داریم انرژی و ویژگی هر رنگ را مورد بررسی قرار دهیم.

۱-زرد رنگی پر انرژی، نمادی از نور خورشید

رنگ زرد را مظهر انرژی می‌دانند. این رنگ شادی‌آور است و حس و حالی خوب به افراد انتقال می‌دهد. یکی از ویژگی‌های مهم رنگ زرد این است که توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

پیشنهاد می‌شود که از این رنگ بیشتر در فضاهایی استفاده کنید که دوست دارید، بیشتر در معرض دید باشند. مثلاً درب وردی خانه‌ها که جنبه‌ی خوش‌آمد گویی دارند، یکی از بهترین مکان‌ها برای استفاده از رنگ زرد است.

زرد رنگی پر انرژی، نمادی از نور خورشید
زرد رنگی پر انرژی، نمادی از نور خورشید

۲-رنگی گرم همانند نارنجی

رنگ نارنجی، رنگ شادی‌بخش است و بسیار نشاط‌آور. این رنگ گرم اشتها را زیاد می‌کند و میل به تحرک و فعالیت را افزایش می‌دهد.

استفاده از رنگ نارنجیو ترکیب آن بارنگ زرد، می‌تواند برای فضاهایی مانند آشپزخانه و اتاق غذاخوری بسیاری ایده آل باشد. همچنین می‌توانید از رنگ نارنجی بر روی دیوارها و ظروف شیشه‌ای استفاده کنید و یا صندلی‌هایی به این رنگ را به دکوراسیون خانه اضافه کنید.

رنگی گرم همانند نارنجی
رنگی گرم همانند نارنجی

نارنجی یک رنگ سرگرم‌کننده

 

در طیف رنگ‌ها، رنگ نارنجی در زمره‌ی رنگ‌های سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز قرار می‌گیرد. این رنگ را می‌توانید به عنوان تم جشن‌هایتان استفاده کنید تا خنده‌ی بیشتری بر لب‌های مهمانانتان بیاورید.

به‌طورکلی، افرادی که از رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی خانه خود استفاده می‌کنند، افرادی گرم، با اعتمادبه‌نفس و البته آرام هستند.

اگر می‌خواهید شادو سرزنده باشید، پیشنهاد می‌شود، از این رنگ حتماً در دکوراسیون خود استفاده کنید تا از بدخلقی ها به دور شوید و جوانی و شادی را در آغوش بکشید.

نارنجی به عنوان تم مهمانی
نارنجی به عنوان تم مهمانی
ترکیب رنگ سبز با صورتی و آبی
ترکیب رنگ سبز با صورتی و آبی

۳-استفاده از رنگ سبز ارامش بخش

استفاده از رنگ‌های سبز و زرد برای دکوراسیون اتاق نشیمن و اتاق کودک، می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد چراکه این رنگ ازنظر جنسیتی، رنگی خنثی محسوب می‌شود.

چنانچه قصد دارید از این رنگ برای اتاق کودک استفاده کنید، ترکیب آن با فیروزه‌ای برای اتاق پسران، و برای دختران، ترکیب سبز بارنگ صورتی، بسیار مناسب است.

یکی از دلایلی که پزشکان از رنگ سبز در مطب خود استفاده می کنند، آرامش بخش بودن آن است. علاوه بر این، رنگ های سبز، به تقویت سلامت جسم و روح کمک می کند و حس جوانی و سرزندگی در افراد به وجود می آورد.

سبز آرامش بخش برای مطب
سبز آرامش بخش برای مطب

۴-آبی تیله‌ای (سبز-آبی)

اگر فکر می‌کنید که رنگ آبی به‌تنهایی بسیار سرد و بی‌روح جلوه می‌کند، می‌توانید آن را با سبز ترکیب کنید و بر آرامش محیط خود بیفزایید.

ترکیب این دو رنگ، رنگ آبی تیله‌ای را پدید می‌آورد که به تمرکز افراد بسیار کمک می‌کند. لذا استفاده از این رنگ در محیط کار و دفاتر، گزینه‌ای بسیار مناسب است.

آبی تیله‌ای (سبز-آبی)
آبی تیله‌ای (سبز-آبی)
آرامش به همراه آبی تیره
آرامش به همراه آبی تیره

۵-آرامش به همراه آبی تیره

هنگامی‌که به رنگ آبی می‌نگرید، بدن شما به‌صورت اتوماتیک، ماده ای را تولید می‌کند که سبب آرام شدن سیستم عصبی می‌شود. این رنگ، تقویت‌کننده‌ی فکر و ذهن است و کمک می‌کند که به مسائل مهم در زندگی، توجه بیشتری کنید.

ازآنجایی‌که این رنگ، رنگ آب و آسمان است، می‌توانید از آن در دکوراسیون هر نقطه از فضای خانه استفاده کنید. اما به‌طور خصوص پیشنهاد می‌شود از این رنگ در اتاق‌خواب و حمام استفاده کنید، چراکه این دو ، بیش از سایر فضاها نیاز به ایجاد آرامش در افراد دارند.

۶-لذت بردن از رنگ بنفش سلطنتی

در طیف رنگ بنفش، رنگی وجود دارد که آن را با عنوان بنفش سلطنتی می‌شناسند. بنفش سلطنتی رنگی خلاق است و در تاریخ از آن برای تحریک فعالیت‌های مغری و ذهنی در حل مسائل پیچیده استفاده می‌کردند.

شما می‌توانید برای خلاق کردن محیط اطرافتان، این رنگ فوق‌العاده را در کنار فلزات و رنگ‌های تیره به‌کار برید تا علاوه بر زیباتر شدن، جلوه‌ی بیش‌ازحد زنانه‌ی محیط را بگیرید.

لذت بردن از رنگ بنفش سلطنتی
لذت بردن از رنگ بنفش سلطنتی
دریافت انرژی بیشتر با رنگ قرمز
دریافت انرژی بیشتر با رنگ قرمز

۷-دریافت انرژی بیشتر با رنگ قرمز

رنگ قرمز، رنگی پرشور، نشاط و هیجان است. این رنگ اغلب با حرکت و سرعت همراه است. همان‌طور که در بالا اشاره شد، نگاه کردن به این رنگ، ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد، لذا لازم است تا به میزان به کارگیری این رنگ در دکوراسیون دقت شود.

همچنین این رنگ اشتها را زیاد می‌کند و احساسات را برانگیخته می‌کند. آیا اکنون به این فکر می‌کنید که دکوراسیون آشپزخانه خود را به این رنگ تغییر دهید؟

۸-سایه‌های بسیار خلاق

اگر می‌خواهید، حس و حال تشویق، خلاقیت، فعالیت و یا شادی را ایجاد کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از رنگ قرمز نارنجی برای دکوراسیون فضای موردنظر استفاده کنید.

شما می‌توانید این رنگ را در کنار رنگ سفید به‌کار برید تا ترکیبی فوق‌العاده‌ بسازید تا ضمن کاهش شدت این رنگ، جلوه‌ی بیشتری در دکوراسیون داخلی ایجاد کنید.

سایه‌های بسیار خلاق
سایه‌های بسیار خلاق

۹-سفید نماد پاکی و تمیزی

رنگ سفید، رنگ بهداشت، سادگی و پاکی است و تأثیر بسیار خوبی در روحیه افراد دارد. البته سفید، رنگی سرد است و بهتر است از آن در ترکیب با رنگ‌های دیگر در دکوراسیون داخلی بهره برد.

این رنگ، بر روشنایی طبیعی محیط می‌افزاید و حس تمیزی و آرامش را به ارمغان می‌آورد. چنانچه از این رنگ به‌اندازه و در جای درست استفاده شود، می تواند چیدمانی فوق‌العاده برای فضای موردنظر پدید آورد.

سفید نماد پاکی و تمیزی
سفید نماد پاکی و تمیزی
رنگی به زیبایی مشکی
رنگی به زیبایی مشکی

۱۰-رنگی به زیبایی مشکی

ممکن است رنگ مشکی، آخرین رنگی باشد که برای چیدمان خانه از آن بهره ببرید. ترس از ایجاد محیطی تنگ و شبیه به غار، شما را از جلوه‌ای که این رنگ می‌تواند پدید آورد، دور می‌کند.

درست است که مشکی را با عنوان رنگ افسردگی، غم و ترس می‌شناسند، اما درعین‌حال مشکی، رسمیت و حس قدرت را القا می‌کند. پس اگر می‌خواهید در دکوراسیون داخلی فضای موردنظر، جلوه‌ای خاص و متفاوت ایجاد کنید، حتماً مقداری از این رنگ بهره بگیرید.

۱۱-صورتی خوشرنگ آرامبخش

رنگ صورتی هم در زمره‌ی رنگ‌های آرامش‌بخش قرار می‌گیرد. این رنگ حس نفرت و کینه را از افراد به دور می‌کند و شادی را به آنها هدیه می‌کند.

همچنین اگر می‌خواهید کمی رمانتیک بودن را چاشنی فضای موردنظرتان کنید، از این رنگ استفاده کنید. برای آنکه از زنانگی محض فضا بکاهید، پیشنهاد می شود رنگ صورتی را به همراه رنگ‌های دیگر استفاده کنید.

صورتی خوشرنگ آرامبخش
صورتی خوشرنگ آرامبخش

۱۲-گرما و آرامش با رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای، رنگی ارگانیک، کلاسیک و مدرن محسوب می‌شود. ترکیب این رنگ با خاکستری انتخابی جسورانه است.

اما اگر می‌خواهید به کمک این رنگ، حس صمیمیت و گرما به فضا ببخشید، از قهوه‌ای با رنگ‌هایی روشن مانند آبی یا نارنجی در دکوراسیون فضای موردنظرتان استفاده کنید.

گرما و آرامش با رنگ قهوه‌ای
گرما و آرامش با رنگ قهوه‌ای

۱۳-خاکستری پیچیده

رنگ خاکستری یکی از رنگ‌هایی است که در تزئین و دکوراسیون، جایگاه بسیار مهمی دارد. این رنگ خاص و جذاب و البته خنثی اگر به‌عنوان پس‌زمینه برای رنگ‌های صورتی و زرد استفاده شود، تأثیری شگرف بر حس و حال فضا خواهد گذاشت.
دقت کنید که استفاده ی بیش از حد از این رنگ در فضا، حس بی تفاوتی و تنبلی را القا می کند.

خاکستری پیچیده
خاکستری پیچیده

حال که با تأثیرات این رنگ‌ها آشنا شدید، نوبت به آن می‌رسد که رنگ موردعلاقه‌ی خود را انتخاب کنید. رنگ موردعلاقه‌ی شما برای دکوراسیون خانه‌تان کدام است؟

منبع : خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد