آشنایی با صندلی ماساژور

0

ماساژ بدن یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای سیاتیک، کمر درد، آرتروز و مشکلات بدخوابی است. همچنین پیشگیری از بیماری واریس، کوفتگی و گرفتگی عضلات و شکل نامناسب ستون فقرات از دیگر فواید ماساژ بدن است.

 

افزایش هوشیاری و شفافیت ذهنی، تحریک هیجانی، انگیزه مطلوب و احساس خوب بودن هم از ماساژ بدن حاصل می‌شود. یکی از ابزارهایی که برای ماساژ بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد، صندلی یا مبل‌های ماساژ است. صندلی ماساژور، بیشتر شبیه به مبل‌های چرمی یا صندلی‌های اداری است اما در ساختار اصلی آنها، از تعدادی کیسه‌های هوا (ایربگ) و چند غلتک و موتورهای ویبره استفاده‌شده است که وظیفه ماساژ نقاط مختلف بدن را بر عهده دارد.

آشنایی با صندلی ماساژور

صندلی ماساژور یا مبل ماساژور یکی از کامل‌ترین ابزارهای ماساژ است که توسط آن می‌توان همه قسمت‌های بدن را ماساژ داد؛ ماساژ با این دستگاه به‌صورت اتوماتیک و هوشمند اجرا می‌شود و با توجه به هزینه‌های زیادی که باید صرف ماساژ درمانی شود، گزینه‌ای بسیار مناسب خواهد بود.

صندلی ماساژور انواع مختلفی دارد؛ بعضی از آنها فقط کمر را و بعضی از آنها از سر و گردن تا انگشتان پا را ماساژ می‌دهند.بعضی از مبل‌های ماساژ دارای برنامه‌های ماساژ استاندارد هستند و سبک ماساژ را به‌صورت برنامه ای روی بدن افراد پیاده‌سازی می‌کنند.

در صندلی‌های ماساژور، تکنیک‌های سنتی و جدید ماساژ، مانند ماساژ فشاری، لرزش، ضربه‌ای و … باهم ترکیب می‌گردند و با این آمیختگی، وسیله‌ای کاملاً حرفه‌ای برای استفاده در ماساژ تولید می شود.

صندلی ماساژ
صندلی ماساژ

بعضی ازصندلی‌های ماساژوربه روش‌های مختلف موسیقی پخش می‌کنند و انواع پیشرفته‌تر با ریتم موزیک همراه می‌شوند و ماساژ ریتمیک را ارائه می‌دهند که بسیار لذت‌بخش است. برخی دیگر از صندلی‌های ماساژور برنامه‌های از پیش تعیین شده ای در حافظه خوددارند؛ این برنامه‌ها کمک می‌کنند فرد بتواند ماساژ مورد علاقه خود را انتخاب کرده و هرگاه تمایل دارد از آن استفاده کند. هر چه امکانات صندلی ماساژور بیشتر باشد قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. صندلی ماساژورهای مدرن اغلب پیش از ماساژ از بدن فرد اسکن می‌گیرند و با توجه به فیزیک بدن او تنظیم می‌شوند و برنامه مناسبی را طراحی می‌کنند.

چرا باید از صندلی های ماساژور استفاده کنید؟

به علت دردهای فیزیکی ازجمله آسیب دیدن هنگام انجام ورزش حرفه ای، دردهای عضلانی مزمن، درد مفصل و همچنین به علت فشارهای ناشی از  استرس و اضطراب در محل کار و اجتماع فشار زیادی بر بدن وارد می‌شود، به ماساژ درمانی نیاز هست. همچنین ماساژ برای تسکین استرس و اضطراب ناشی از اختلالات ذهنی- عاطفی، گزینه ای بسیار مناسب است. تحقیقات اخیر  نشان داده است که ماساژ درمانی باعث کاهش استرس در افراد می‌گردد و کمک‌های شایانی به جلوگیری از مشکلات و اختلالات عصبی می‌کند. همچنین ماساژ تأثیر زیادی در بهبود و تقویت سیستم‌های ایمنی بدن دارد. گفته می‌شود که استفاده مداوم  از مبل ماساژور  باعث افزایش سطح انرژی، شادی و آرامش ذهنی افراد می‌شود.

صندلی ماساژور تمام چرم
صندلی ماساژور تمام چرم
انواع صندلی ماساژور
انواع صندلی ماساژور

انواع صندلی ماساژور

سه نوع صندلی ماساژ در بازار موجود است :

  • صندلی‌هایی که فقط از ویبره یا همان لرزش استفاده می‌کنند. این مدل صندلی‌ها بسیار قدیمی و منسوخ‌شده هستند.
  • صندلی‌هایی که توسط رول و غلتک‌های مکانیکی ماساژ می‌دهند.
  • صندلی‌هایی که علاوه بر ماساژ رولی و لرزشی، ماساژ با کیسه هوا هم دارند. این نوع صندلی از پیچیده و گران‌ترین نوع صندلی‌ها هستند. جنس این مدل، از چرم درجه‌یک است و عمل گرم کردن در قسمت پا هم در این مدل صندلی پیشرفته، حرفه‌ای است که به‌وسیله اشعه مادون‌قرمز صورت می‌گیرد. همچنین این مدل دارای پشتی برای افزایش گردش هوا و لرزش ماساژ در قسمت ران‌ها است و در قسمت بازو، پا و کف پا، ماساژ به‌وسیله فشار هوا صورت می‌پذیرد.

هر چند وقت یکبار از صندلی ماساژور استفاده کنید؟

استفاده از صندلی ماساژور با هدف تسکین و کاهش استرس و اضطراب است. افرادی که در خانه خود صندلی ماساژور دارند، باید بدانند که استفاده مکرر از این صندلی در هفته آسیب زیادی به مهره کمر و عضلات بدن وارد می‌کند . گفتنیست که بدون برنامه‌ریزی نمی‌توان از صندلی ماساژ استفاده کرد. اگر شما یک صندلی ماساژ دارید، باید برنامه استفاده از آن را از پزشک متخصص و مربی بدن‌سازی دریافت کنید. اگر شما از درد فیزیکی مثل کمردرد، درد شانه و درد ناگهانی گردن رنج می‌برید، فواصل ماساژ گیری می‌بایست بین ۳ تا ۴ جلسه در هفته باشد.

بهترین زمان برای استفاده از صندلی ماساژور بین یک تا سه جلسه در هفته است. استفاده از آن به مدت ۱۵ دقیقه، باعث افزایش میزان هوشیاری و دقت در افراد می گردد.

نکته مهم :

از صندلی ماساژور بعد از کار یا قبل از خواب استفاده کنید.

زمان استفاده از صندلی ماساژور
زمان استفاده از صندلی ماساژور

مزایای استفاده از صندلی ماساژور

  • باعث از بین رفتن خستگی، درد عضلات و بهبود گردش خون در بدن می گردد.
  • باعث بالا رفتن آرامش و داشتن خوابی راحت می شود.
  • سبب ایجاد طراوت و شادابی پوست می شود.
  • گرفتگی ها و اسپاسم ها را بر طرف می کند.
  • سبب بهبود درد در نواحی گردن، دستها و پاها و حتی دردهای نواحی کمر و مهره ها می شود.
  • درمان کننده افسردگی و استرس است.
  • سطح تمرکز و دقت در فرد را بالا می برد.
  • عضلات ماساژ گیرنده را تقویت می کند.
  • اکسیژن رسانی به بافتهای بدن را افزایش می دهد.
  • و مهمترین ویژگی آن رفع خستگی است.
مزایای استفاده از صندلی ماساژور
مزایای استفاده از صندلی ماساژور
​​​​​​​افرادی که نباید از صندلی ماساژور استفاده کنند
​​​​​​​افرادی که نباید از صندلی ماساژور استفاده کنند

افرادی که نباید از صندلی ماساژور استفاده کنند

استفاده از صندلی ماساژور برای بعضی از افراد مناسب نیست و بهتر است که از آن استفاده نکنند.  استفاده ازصندلی ماساژوربرای افراد زیر ممنوع است:

  • اشخاصی که عمل جراحی سنگینی داشتند، حداقل تا دو سال نباید از صندلی ماساژور استفاده کنند.
  • افراد زیر دوازده سال نباید از صندلی ماساژور استفاده کنند، زیرا فرم اصلی اندام های آنها شکل نگرفته است و با استفاده از این صندلی، بدن آن ها صدمه می بیند.
  • استفاده از مبل ماساژور در دوران بارداری ممنوع است.
  • افرادی که مبتلا به بیماریهای قلبی- عروقی هستند و افرادی که در معرض احتمال بروز سکته قلبی و مغزی هستند، نباید به هیچ وجه از مبل ماساژ استفاده نمایند.
  • افرادی که احتمال به ابتلای بیماری واریس هستند نیز نباید از این صندلی استفاده کنند، چرا که احتمال خونریزی در رگ ها درحین ماساژ وجود دارد.
  • افرادی که زخم های عمیق و باز دارند نباید از صندلی ماساژ استفاده کنند.
  • افراد مبتلا به پوکی استخوان شدید، دیسک کمر، ساییدگی استخوان ها، کبودی و ورم و عفونت های پوستی، اوتیسم، آنفولانزا و تب، نباید از صندلی ماساژور به هیچ وجه استفاده نمایند.
  • زمانی که بی حوصله هستید، توصیه می شود از صندلی ماساژ استفاده نکنید، زیرا ممکن است با بی حوصلگی برنامه ی نادرستی را برای ماساژ گرفتن انتخاب کنید.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد