راهنمای خرید مبلمان اداری طبی

0

مبلمان اداری یکی از مهم‌ترین تولیدات صنعت مبلمان است که برای کارفرما و کارمندان نیز بسیار حائز اهمیت است. ازاین‌رو نوع مبلمان و چگونگی استفاده از آن قانون مخصوصی را می‌طلبد. امروزه کارفرمایان متعهد و به روز در هرکجای دنیا، توجه بسیاری به‌سلامت کارمندان آسایش آنها دارند. آن‌ها در تلاش هستند تا با خرید و تهیه‌ی مبلمان اداری طبی، سلامت فیزیکی را در محیط کاری حرفه‌ای خود، افزایش دهند. درحوزه مبلمان، به کار گیری اصول ارگونومی در طراحی و ساخت مبلمان منجربه تولید مبلمان اداری طبی می شود. مبلمانی که کارکنان یک شرکت می توانند بدون بیم آسیب و خطر جسمی از آن استفاده کنند.

مبلمان اداری
مبلمان اداری

طیف مبلمان اداری طبی

مبلمان اداریغیر از ایجاد ظاهری زیبا در دفتر کار، می‌توانند محیطی مدرن و نو را برای کارفرما و کارمندان به وجود آورند. معمولا مبلمان اداری شامل انواع میز اداری، انواع مبل اداری،  انواع صندلی اداری، کتابخانه و فایلینگ می شود. در هر یک از این گروه ها رعایت اصول اندازه گذاری و نحوه ترکیب و فرم می تواند محصول را یک محصول منطبق با اصول لازم برای حفظ سلامت کارکنان یا متناقض با آن بکند. به همین دلیل استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک اهمیت فراوانی می یابد.

مبلمان اداری طبی و راحت
مبلمان اداری طبی و راحت

اولویت مبلمان اداری طبی با چه محصولاتی است؟

صندلی ومبل اداری در مقایسه با سایر محصولات اداری، از نظر سلامتی کارکنان از اهمیت بیشتری برخوردارند، زیرا تاثیرمستقیمی بر روی سلامت فردی که روی آن می‌نشیند دارد. این موضوع اساسا به این علت است که صندلی موقعیت نشستن فرد را تعیین می‌کند و کاملا بر ستون فقرات کاربر، تاثیر می گذارد. این مساله که آیا میزهای اداری شیشه‌ای باشند یا چوبی، به خودی خود چندان مهم نیستند، زیرا کارمندان یا مدیران بیشتر از آنها برای نوشتن یا قرار دادن کامپیوترشان، استفاده می‌کنند. البته که در میزها هم معیارهای متعددی مثل ارتفاع ، نحوه قرارگیری پایه ها ، فرم گوشه ها و غیره اهمیت به سزایی دارند. اما کارکنان اکثر مدت زمانی را که در محیط کار خود هستند، بر روی صندلی‌ می نشینند. از این روست که استفاده از صندلی اداری طبی یا ارگونومیک یکی از موثرترین راه‌ها برای افزایش بهره‌وری است. زیرا خسته شدن گردن، کمر و ستون فقرات باعث خستگی ذهن افراد نیز می‌شود. در نهایت ادامه کار در چنین وضعیتی برای کارکنان سخت می‌شود.

مبلمان اداری طبی
مبلمان اداری طبی

مبلمان اداری طبی و علم ارگونومی

علم ارگونومی ، علم طراحی وسایل استاندارد برای افزایش سلامت فیزیک انسان و جلوگیری از صدمه رساندن به اعضای بدن حین کار کردن است. لذا صندلی ومبلمان اداری طبینه تنها به سلامت ستون فقرات کمک می‌کنند، بلکه در سلامت پاها، بازوها و ناحیه‌ی گردن نیز تاثیر گذار است. در واقع یک صندلی اداری طبی، بخش مهمی از زندگی حرفه‌ای یک کارمند را تشکیل می‌دهد زیرا او بیشتر ساعت روز را روی آن نشسته است. این که افراد در چه سمت و جایگاهی باشند مهم نیست، بلکه کار مداوم نیاز به رعایت اصول ارگونومیک دارد و این اصل، جز با استفاده‌ی از مبلمان اداری طبی میسر نخواهد بود.

از مهم‌ترین ویژگی‌هایمبلمان و صندلی‌های اداری طبی، قابلیت تنظیم کردن آن‌ها با توجه به قد، وزن و فرم بدن افراد است. مثلا یکی از اصول نشستن روی صندلی، برخورد پا با کف زمین و ساختن زاویه ۹۰ درجه در ناحیه زانوان است. پس به راحتی می‌توان ارتفاع صندلی طبی را بالا یا پایین برد و با توجه به قد خود طوری آن را تنظیم کرد که جمع کردن و دراز کردن پا آسان باشد. قسمت تکیه‌گاه آنها در این نوع صندلی اداری نیز قابل تنظیم است و طراحی آن به گونه‌ای است که انحنای ستون فقرات را کاملا پوشش می‌دهد. یعنی برآمدگی و فرورفتگی‌های این ناحیه از بدن را پر می‌کند که سبب می‌شود این منحنی حساس دچار خمیدگی نشود و صدمه نبیند. عمق و عرض صندلی‌های طبی باید به گونه‌ای باشند که فرد هنگام نشستن روی آن احساس راحتی کند و به راحتی بتواند به سمت جلو یا عقب حرکت کند.

صندلی اداری طبی
صندلی اداری طبی
صندلی‌های طبی
صندلی‌های طبی

 دسته‌های بسیاری از صندلی‌های طبی اداری نیز قابل تنظیم هستند و این امکان را برای فرد فراهم می‌کنند که در هنگام نوشتن و یا کار با کامپیوتر خود، دست‌هایش در بهترین زاویه و راحت‌ترین حالت، قرار گیرد. شکل و فرم بدن افراد تفاوت‌های بسیاری باهم دارند و سازندگان مبلمان طبی، در طراحی‌های خود به این نکته اهمیت فراوانی می‌دهند.

ارگونومی صندلی‌های اداری
ارگونومی صندلی‌های اداری

ارگونومی به طور کلی در محیط کار یک مفهوم نسبتا جدید است اما افراد هر روز بیشتر و بیشتر، با این مفهوم آشنا می‌شوند و برای جلوگیری از هرگونه آسیب فیزیکی در محیط کار خود، ازمبلمان و صندلی‌های اداری طبیاستفاده می‌کنند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد