چسب در چه صنایعی کاربرد دارد؟

0
چسب در چه صنایعی کاربرد دارد؟ کاربرد چسب در صنعت موضوعی بسیار شناخته شده است. اما بسیاری از افراد اطلاعی از کاربرد های فوق العاده چسب در محصولات مورد استفاده خود ندارند. سایت خوگرپلاس در این مقاله قصد دارد علاوه بر کاربرد چسب در صنعت و دنیای اطراف شما، مزایا و نحوه عملکرد آن ها را به صورت خلاصه شرح دهد.

چسب در چه صنایعی کاربرد دارد؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : همچنین جهت سهولت در خرید و کمک به چرخه تولید، خدماتی مانند خرید اقساطی چسب و خرید اینترنتی چسب را به شما عزیزان ارائه می دهد. مواردی که در این مقاله بررسی می شوند شامل:
  • استفاده از چسب در تشک سازی
  • معرفی و تشریح چسب های گرما ذوب
  • تشریح کاربرد چسب در صنعت پارچه
  • چسب در صنعت چوب و انواع آن ها
  • چسب در صنعت سرامیک و چرم
  • موارد استفاده چسب در لوازم تحریر و نوشت افزار
  • کاربرد چسب در صنعت رنگ سازی
  • و همچنین مصارف پزشکی چسب

چسب در صنعت تشک سازی نقش مهمی را ایفا می کند. برای نگه داشتن لایه های تشک در کنار هم از چسب استفاده می شود. در این صنعت پرطرفدار دو نوع چسب مجزا برای تولید و عرضه محصول مورد استفاده قرار می گیرد که پرکاربردترین آن ها چسب گرما ذوب است.

چسب گرما ذوب یا Hot Melt

این نوع از چسب ها در مونتاژ تشک محبوبیت بسیاری دارند. یکی از مزایای چسب گرما ذوب تمایل بالای این چسب به ایجاد پیوند سریع و جامد شدن آن است. چسب های گرما ذوب این کار را از طریق اتلاف حرارت چسب ذوب شده انجام می دهند. علاوه بر سرعت تثبیت بالا، این چسب ها دارای چسبندگی اولیه آنی هستند و همین امر به سریع تر شدن فرایند مونتاژ کمک شایانی می کند. همچنین با کمک به تسریع اتلاف حرارت در چسب ذوب شده می توان به عمل مونتاژ سرعت بیشتری نیز بخشید. از دیگر مزایای چسب Hot Melt سهولت در جابجایی است که باعث می شود تجهیزات کمتری برای مونتاژ مورد نیاز باشد.

چسب در صنعت پارچه

چسب در چه صنایعی کاربرد دارد؟ شاید استفاده از چسب در صنعت پارچه محرز نباشد؛ اما این محصول یکی از مواد اولیه در تولید پارچه است. تولید پارچه با استفاده از چسب های پارچه ای انجام می شود. یکی از این چسب ها می تواند چسب های سفید پلی وینیل استات باشد. البته قابل ذکر است که تمام چسب ها نمی توانند پیوند پارچه های سبک و سنگین وزن را پوشش دهند. همچنین برخی از چسب هایی که در صنعت پارچه وجود دارند؛ برای شستشو، تمیز کردن و خشک کردن بی خطر هستند و موارد استفاده دیگر نیز دارند. به عنوان مثال از این نوع چسب ها می توانید برای ساخت، اصلاح و تعمیر در کارهای خود استفاده کنید؛ مانند ساخت یک کار دستی یا چسباندن قطعات جدا شده از یک وسیله.

کاربرد چسب در صنایع چوب

چسب در نجاری

نجارها انواع مختلفی از چسب را استفاده می کنند که چسب چوب زرد یکی از آن هاست.

چسب چوب زرد

این چسب از وینیل استات و بر پایه آب (water-based) ساخته شده است. چسب چوب زرد به طور خاص برای چوب طراحی شده است و ظرف مدت یک ساعت یا کمتر از آن تثبیت می شود. چسب چوب ها انواع مختلفی دارند که شامل:
  • نوع ۱: دارای برخی از خاصیت های چسب های ضد آب است که در مبلمان و فضای باز قابل استفاده است. همچنین در محل های استفاده بدون پخش شدگی، به صورت تمیز و یکدست خشک می شود.
  • نوع ۲: این نوع از چسب برای مصارف خارجی بهتر عمل می کند. چسب های نوع ۲ در فضای باز نیاز به زمان طولانی تری برای پیوند دارند، اما در دما های سرد نیز کارایی خود را حفظ می کنند.
  • نوع ۳: برای مصارف داخلی طراحی شده اند و ضد آب نیستند.
از چسب های مبتنی بر حلال یا نئوپرن نیز در مونتاژ مبلمان و موارد دیگر در نجاری استفاده می شود. در این چسب ها هنگامی که حلال تبخیر می شود یک پیوند محکم بین سطوح ایجاد می گردد که از مقاومت بالایی برخوردار است. امکان خرید اینترنتی چسب چوب در انواع مختلف در فروشگاه ها وجود دارد.

چسب در ساخت تخته سه لا

معمولاً از چسب های حاصل از آلبومین سرم در صنعت تخته سه لا استفاده می شود. چنین چسب هایی از آلبومین سرم ساخته می شوند که در آن ها افزودن قلیایی به مخلوط آب و آلبومین قدرت چسبندگی را افزایش می دهد.

کاربرد چسب در صنعت سرامیک و چرم

در این صنایع معمولاً از چسب سیانواکریلات استفاده می شود. چسب های سیانواکریلات یا ابرچسب ها به سرعت پیوند می خورند و از استحکام بالایی برخوردار هستند. این چسب ها در ویسکوزیته های مختلفی قرار می گیرند و کاملاً ضد آب و خشک هستند.

استفاده چسب در ساخت لوازم التحریر و نوشت افزار

چسب های مورد استفاده در لوازم التحریر دارای پیوند کمی هستند، اما پیوند آن ها دائمی است. از این چسب ها می توان در انواع مختلف کاغذ مانند مقوا، پوستر و فوم بهره برد. به عنوان مثال می توان از چسب های مخصوص لوازم التحریر و نوشت افزار در ساخت و تولید انواع پاکت استفاده کرد.

کاربرد چسب در صنعت رنگ

تولیدکنندگان برای چسبندگی رنگ از چسب کازئین استفاده می کنند. این نوع چسب از مخلوط کردن کازئین در یک حلال قلیایی ملایم حاصل می شود.

مصارف پزشکی چسب

محققان توانسته اند با استفاده از فناوری های گسترده یک چسب غیر سمی برای جایگزین کردن محصولات تجاری در حوزه پزشکی کشف کنند. کاربرد چسب در صنعت پزشکی با بیش از ۲۰۰ میلیون جراحی بزرگ که سالانه در سراسر جهان انجام می شود؛ دور از انتظار نیست و چسب ها آینده امیدوار کننده ای در جهان پزشکی دارند.

نتیجه گیری

بر اساس مطالبی که گفته شد می توان دریافت که چسب ها جزئی جدایی ناپذیر از صنعت جهان هستند و در تک تک لوازم اطراف ما نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. بدون چسب چرخه تولید کاملاً مختل شده و بالطبع زندگی بشر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و سایت خوگر پلاس امکان خرید اقساطی چسب و خرید اینترنتی آن را فراهم کرده است. اهمیت حضور چسب ها را می توان از کوچکترین لوازم در منزل تا بزرگترین ابزارهای صنعتی و حتی پزشکی مشاهده کرد و این حضور تنها به موارد ذکر شده در این مقاله ختم نمی شود. کاربرد چسب در صنعت طیف گسترده ای دارد و شامل صنعت های دیگری نیز می شود که به دلیل طولانی شدن مطلب از آن ها صرف نظر شده است. اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد