چسب بتونه ای چیست؟

0
چسب بتونه ای چیست؟ در مقالات قبلی در رابطه با انواع چسب های صنعتی و آکریلیک صحبت کردیم. مصارف این نوع چسب ها مشخص هستند، اما بعضی مواقع، ممکن است مجبور به استفاده از چسب در ترک ها و شکاف های اجسام مختلف شویم. به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : در این صورت، استفاده از چسب های صنعتی، آکریلیک، سیلیکونی و دیگر چسب ها به ما کمکی نمی کند. حتما برای شما نیز پیش آمده که بخواهید وسیله ای که شکسته شده را تعمیر کنید اما ندانید از چه چسبی برای اتصال دو جسم یا دو قسمت یک جسم استفاده کنید.
  • چسب بتونه ای چیست؟
  • مزایای استفاده از چسب بتونه
  • انواع چسب های بتونه ای در صنعت
  • کاربرد چسب بتونه چیست؟
  • نحوه استفاده از چسب بتونه

چسب بتونه ای چیست؟

چسب بتونه ای، چسبی است که بر پایه اپوکسی ساخته شده است و جنسی نرم و چسبناک دارند. از این نوع چسب ها برای پر کردن شکاف ها، سوراخ ها، منافذ و … استفاده میشود. این نوع چسب ها، به منظور اتصال چوب پنبه، سرامیک آینه ، گچ و آجر و سایر موارد در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرد. چسب بتونه، برای امور نصبی و امور تعمیری مورد استفاده قرار میگیرد. به صورت کلی، بتونه برای پر کردن لای درز ها، حفره ها و شکاف ها و… هموار کردن سطوح ناهموار مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای چسب بتونه ای

  • مدت زمان سفت شدن این نوع چسب ها، حدود ۵ دقیقه است.
  • این چسب ها برای مصرف در زیر آب و یا سطوحی که با آب تماس دارند مانند آکواریوم، مناسب است.
  • انواع این چسب ها قابل رنگ شدن هستند؛ بنابراین برای اجسام رنگی قابل استفاده خواهند بود و پس از رنگ شدن، هیچ اثری از چسب نخواهد بود.
  • چسب بتونه در مقابل حلال ها و روان ساز ها مانند الکل، مقاومت مناسبی دارند.
  • یکی از ویژگی های کاربردی چسب بتونه، قابلیت پولیش کاری و سوراخ شدن است. استفاده از این قابلیت، چسب بتونه را برای انواع سطوح و وسایل قابل استفاده می کند.
  • چسب های بتونه ای ماندگاری بالایی دارند؛ به صورتی که به طور میانگین حدود ۱۲ ماه روی سطح یا جسم چسبانده شده باقی می مانند.
  • مقاومت مکانیکی و شیمیایی بسیار بالایی دارند
  • چسب بتونه به منظور لیسه کشی در مکان ها مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع چسب بتونه ای صنعتی

چسب های بتونه ای صنعتی، انواع مختلفی دارند؛ انواع چسب های بتونه ای صنعتی عبارتند از: بتونه شیشه: بتونه شیشه از مخلوط روغن کتان و پودر کربنات ساخته می شود. این نوع از چسب بتونه در برخورد با هوا به سرعت سفت و خشک می شوند. پس از سفت شدن چسب بتونه شیشه، اگر با روغن کتان مخلوط شوند، دوباره نرم خواهند شد. بتونه آبی: بتونه آبی از مخلوط کردن پودر اکسید سرب و روغن کتان ساخته می شود. این نوع چسب در آکواریوم ها و سطوحی که با آب در تماس هستند، قابل استفاده است. گرد بتونه: گرد بتونه به صورت آرد سفید رنگ است؛ قبل از استفاده آن را در محلول آب یا اسید بوریک ریخته و به صورت خمیر در می آورند. پس از انجام این کار، در چسباندن و متصل کردن اشیا ظریف و چینی مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه استفاده از چسب بتونه ای

نحوه استفاده از چسب بتونه ای مقداری خاص است. شما به عنوان مصرف کننده، چند نکته هنگام استفاده را باید رعایت کنید. هنگام استفاده از چسب بتونه، سطح مورد نظر، جسم یا اجسامی که می خواهید آن ها را به هم متصل کنید، باید خشک، بدون گرد و غبار باشد. همچنین قبل از استفاده باید چربی و روغن از سطوح مورد استفاده پاک شود. در ابتدا و قبل از استفاده، این چسب ها به صورت آبی رنگ هستند. قبل از استفاده، چسب را به صورت کامل تا جایی که رنگ آن به سفید تبدیل شود، ورز دهید. پس از گرم شدن، چسب را روی سطح مورد نظر یا جسم مورد نظر بمالید. ۵ دقیقه بعد از چسب کاری و تمیزکاری سطح، قطعات تعمیر شده قابل استفاده خواهند بود. نکته حائز اهمیت این است که اگر نیاز به شکل دهی، شستشو یا اعمالی شبیه به این ها را دارید، پس از اتمام چسب کاری، حدود ۴۰ الی ۶۰ دقیقه صبر کنید؛ پس از این مدت، چسب کاملا شکل گرفته و سفت می شود.

نکات ایمنی استفاده از چسب بتونه ای

حین استفاده از انواع چسب ها، باید نکات ایمنی را رعایت کنید تا دچار آسیب نشوید. هنگام استفاده از چسب بتونه ای نیز، رعایت چند نکته الزامی است:
  • استفاده از چسب بتونه، ممکن است باعث سوزش پوست شما شود؛ پس تا حد امکان قبل از استفاده از چسب از دستکش های مخصوص استفاده کنید؛ یا اگر استفاده از دستکش با جنس مناسب مقدور نیست، پس از استفاده ، دستها را با استفاده از آب و صابون بشویید.
  • چسب بتونه به عنوان تحریک کننده چشم شناخته می شود. هنگام استفاده از چسب بتونه، اگر در ناحیه چشم خود احساس سوزش کردید، بلافاصله چشمهایتان را با آب بشویید و در صورت عدم رفع مشکل، به پزشک معالج مراجعه کنید.
  • همانند سایر انواع چسب ها، دور از دست کودکان نگهداری شود؛ زیرا مواد مورد استفاده در چسب ها برای کودکان مضر است.

کلام آخر

از چسب بتونه ای در صنایع و مکان های مختلف استفاده های فراوانی میشود. موارد استفاده از این نوع چسب ها، پر کردن شکاف ها، سوراخ ها، منافذ و … است. به دلیل کاربرد چسب های بتونه ای، سرعت خشک شدن و مقاومت بالا، استفاده از این نوع چسب ها رواج پیدا کرده است. سایت خوگرپلاس آماده میزبانی و ارائه خدمات به شما خریداران عزیز در رابطه با خرید ساده انواع چسب های بتونه ای است. برای خرید اینترنتی چسب کافی است به سایت خوگرپلاس مراجعه فرمایید. اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد