نئوپان رنگی

0

نئوپان رنگی نیز درست مانند نئوپان یک ساختار کامپوزیتی دارد که برای تولید آن از فشرده سازی خرده های چوب طبیعی استفاده می شود.

نئوپان رنگی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : برای متصل سازی و فشرده کردن این خرده چوب های اضافی از نوعی چسب استفاده می شود. گاهی نیز علاوه بر چسب از مواد افزوئنی دیگر نیز برای برای افزایش کارایی و بهبود ویژگی های آن استفاده می کنند.

در نهایت این خرده چوب ها به همراه چسبی که با آن ها ترکیب شده است تحت حرارت و فشار پرس قرار می گیرد تا در نهایت نئوپان ساخته شود. در ادامه از این نئوپان خام نئوپان رنگی تولید می شود.

همان طور که اشاره شد نئوپان رنگی از نئوپان معمولی تشکیل شده است. بنابراین با توضیح مراحل ساخت نئوپان، مراحل ساخت آن را توضیح می دهیم. برای ساخت نئوپان در کارخانه در مرحله اول قطعات اضافه و الوار های چوب را خرد کرده و خرده های چوب حاصل را برای تولید نئوپان استفاده می کنند.

در ادامه این خرده های چوب رطوبت گیری می شوند و بعد برای متصل شدن آن ها از چسب استفاده می شود. همچنین علاوه بر چسب مواد دیگری مثل موم یا واکس نیز به منظور افزایش خاصیت ضد رطوبتی نئوپان به آن اضافه می کنند.

در ادامه کار ورقه های نئوپان را به صورت کاملا یکنواخت پرس می شوند تا این که ورقه ها استحکام لازم را به دست بیاورند. بعد از این مرحله نیز ورقه ها را کاملا سرد می کنند تا ساختار آن ها دچار مشکلی نشود، سپس با سنباده سطح آن ها را صاف می کنند.

نئوپان خام برای مصارفی مانند دکوراسیون داخلی منزل و سازه های تزئیناتی خانگی مانند کابینت و کمد ظاهر جالبی ندارد، بنابراین از نوع رنگ شده یا روکش دار آن استفاده می کنند. از این رو می توان از رنگ برای جلوه دادن به ظاهر نئوپان استفاده کرد و به این ترتیب نئوپان رنگی تهیه می شود.

آیا نئوپان رنگی انواع مختلفی دارند؟

دسته بندی نئوپان رنگی بر اساس انواع نئوپان خام صورت می گیرد. به این ترتیب که نئوپان های خام بر اساس روشی ساخت و میزان فشردگی و ساختاری که پیدا می کنند دسته بندی می شوند. در ادامه نیز با توجه به نوع روکش یا رنگی که روی آن ها را می پوشاند، انواع نئوپان رنگی به دست می آید.

یک سری از نئوپان ها به کمک پرس صفحه ای تولید می شوند. در این صورت تخته های تولید شده به صورت طولی هستند و به انواع صفحات یکنواخت که می توانند به صورت یک لایه، دو لایه یا حتی چند لایه باشند تقسیم بندی می شوند.

نوع دیگر نئوپان رنگی، از آن دسته نئوپان هایی تشکیل شده اند که توسط پرس های قالبی ایجاد شده اند. این نوع پرس به صورت های مختلف و قالب های متفاوت است که در نتیجه می توانیم نئوپان هایی با ساختار ها و اشکال متنوعی مانند برجسته و انحنا دار داشته باشیم.

دسته دیگر تخته ها نیز از طریق پرس های غلتکی تشکیل می شوند. این فرایند به این صورت است که مخلوط خرده چوب ها  و چسب یا رزین،  در مرحله پرس شدن از لا به لای غلتک هایی با حرکات چرخشی عبور می کند.

در این روش نیز مانند روش پرس صفحه ای می توان تخته هایی یک لایه و دولایه و حتی چند لایه داشت. تنها تفاوتی که در این جا وجود دارد این است که در روش غلتکی می توان ضخامت صفحات را تنظیم کرد. در ادامه نیز با استفاده از انواع روکش ها یا لاک و رنگ های مخصوص چوب نئوپان رنگی برای مصارف مختلف تولید می شود.

نئوپان رنگی در چه مواردی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد؟

نئوپان رنگی تولید شده با توجه به تغییرات ظاهری و تزئیناتی که روی نئوپان خام صورت گرفته است، اکنون برای مصارف مختلفی همچون دکوراسیون و تزئینات خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. موارد مصرف نئوپان نیز مانند ام دی اف در تولید انواع سازه های چوبی است.

از جمله مواردی که برای ساخت و تولید آن ها می توان از نئوپان رنگی استفاده کرد، ساخت انواع کابینت ها، میز و صندلی ها، کمد ها و دراور ها، درب و چهارچوب های پنجره و سرویس خواب و مبلمان می باشد.

همچنین از انواع نئوپان رنگی می توان برای تولید درب های ضد سرقت نیز استفاده کرد. البته به صورت کلی این مورد پیشنهاد نمی شود، چرا که نئوپان ها به صورت کلی استحکام بالایی ندارند، اما اساس ساخت این درب ها استحکام و مقاومت آن ها می باشد.

استفاده از این محصول چه مزایایی دارد؟

یکی از مهم ترین مواردی که می توان به عنوان مزیت استفاده از نئوپان رنگی در ساخت انواع ابزار و سازه های چوبی به آن اشاره کرد، قیمت ارزان و مقرون به صرفه تر نئوپان نسبت به دیگر انواع فرآورده های چوب است. نئوپان ها به صورت کلی نسبت به دیگر فرآورده های چوبی از جمله ام دی اف ارزان قیمت تر هستند.

از این رو می توان گفت در برخی از موارد که حتی ظاهر و استحکام چوب اهمیت زیادی ندارد، نئوپان رنگی می تواند گزینه جایگزین مناسبی باشد. نئوپان ها به صورت کلی وزن سبکی دارند. از این رو می توان گفت که در بسیاری از موارد استفاده از آن به دلیل این مشخصه ها نسبت به سایر فرآورده های چوبی ترجیح داده می شود.

این محصول به این دلیل که از خرده های چوبی حاصل از الوار کم ارزش به لحاظ صنعتی تولید می شود در بسیاری از موارد ترجیح داده می شود، چرا که چوبهای کم ارزش به این طریق دور ریخته نمی شوند و مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از موارد مهمی که می توان برای پوشش سطح نئوپان با رنگ و تولید نئوپان رنگی گفت این است که علاوه بر ظاهر زیبا دادن به نئوپان؛ این رنگ ساختار آن را محکم تر کرده و احتمال آسیب دیدن و جذب رطوبت نئوپان را خصوصا در مواردی که از آن در ساخت کمد های دیواری و کابینت ها استفاده می شود کاهش می دهد.

چه معایبی را می توان برای استفاده از نئوپان هایی که روکشی از رنگ دارند نام برد؟

مهم ترین موردی که در خصوص معایب نئوپان رنگی مطرح می شود، استحکام و مقاومت پایین آن است. از این رو باید دقت داشته باشید به هیچ عنوان در مکان هایی که چوب باید فشار بالایی را تحمل کند از آن ها استفاده نکنید، چرا که مقاومت کافی در برابر فشارهای بالا ندارند.

نکته مهم دیگر که در خصوص نئوپان ها وجود دارد این است که در صورتی که این محصولات در معرض رطوبت یا خیس شدن قرار بگیرند، متورم شده و پوسته پوسته می شوند و رنگ آن ها نیز تغییر می کند. از این رو در محیط های مرطوب نباید مورد استفاده قرار بگیرند.

به صورت کلی نئوپان رنگی می تواند گزینه ارزان قیمت تر و مقرون به صرفه تری برای مصارف مختلف باشد، به شرطی که مقاومت و استحکام در کاربرد مورد نظر الویت نداشته باشد. در این خصوص و برای کسب اطلاعات تکمیلی می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید.

اگر نئوپان انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد