ساخت چسب ممبران

0
ساخت چسب ممبران برای روکش کردن سطح تخته های ام دی اف از روکش هایی با رنگ و طرح متنوع و همچنین از چسب هایی مخصوص استفاده می شود. چسب های مورد استفاده باید از دوام و کیفیت لازم برخوردار باشند.

ساخت چسب ممبران

به گزارش  اینترنتی مجله دکوکده :  چسب های که برای روکش کردن ام دی اف استفاده می شود، از فرمولاسیون خاصی تهیه شده اند. ساختار آنها به گونه ای است که سبب افزایش مقاومت و کیفیت ام دی اف های نهایی می شوند. چسب ممبران یکی از چسب هایی است که محبوبیت زیادی در بین افراد دارد. ساختار آنها با فرمولاسیون خاص و پیچیده ای طراحی شده که در ادامه در خصوص ساخت چسب ممبران توضیح بیشتری خواهیم داد. همانطور که گفته شد از این نوع چسب بمنظور روکش کردن ام دی اف استفاده می شود. این چسب ها باید به گونه ای ساخته شوند که بتوان از محصولات روکش شده در طی مدت زمان طولانی استفاده کرد. یکی از چسب هایی که کیفیت و مرغوبیت زیادی دارد، چسب ممبران است. در ادامه در خصوص این نوع چسب بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد. چسب یک نوع ماده پلیمری است. چسب ممبران در گذشته یک محصول وارداتی محسوب می شد چرا که این نوع چسب فرمول و ساختار پیچیده ای دارد. اما پس از مدتی تولید کنندگان داخلی به این فکر افتادند که این چسب با کیفیت را خود در کشور تولید کنند تا هزینه های تمام شده برای مصرف کنندگان کاهش یابد. اکنون ایران جز پنج کشور اصلی جهت تولید چسب ممبران است. این نوع چسب در ایران با فرمولاسیون خاص و جدیدی تهیه می شود که سبب مرغوبیت این محصول شده است. در واقع ساختار آن بر پایه هموپلیمر طبیعی است. ساختار چسب به دلیل ترکیب شدن با نیتروژن و اکسیژن به شکل چسب ضد آب تولید می شود. این خاصیت سبب شده که پس از استفاده، چسب به راحتی بر سطح ام دی اف قرار گیرد.

نحوه عملکرد چسب ممبران بر سطح ام دی اف

ساختار این چسب به گونه ای است که پس از اسپری شدن بر سطح ام دی اف، با کاتالیزور شدن مولکول های آن کاملا بر سطح ام دی اف می نشیند. در واقع فرمولاسیونی که در ساختار این نوع چسب به کار رفته شده است، سبب این عملکرد بر سطح می شود. این نوع عملکرد باعث می شود هنگامی که روکشی بر سطح چسب قرار می گیرد به راحتی و بدون هیچ اشکالی بر سطح ام دی اف چسبانده شود. انتخاب یک چسب با کیفیت سبب می شود که شما در طولانی مدت از وسیله خود استفاده کنید چرا که هیچگونه آسیبی به آن وارد نخواهد شد.

مزیت نوع ساختار و ساخت چسب ممبران

همانطور که گفته شد این نوع چسب به دلیل ترکیبات نیتروژن و اکسیژن در برابر آب و رطوبت مقاوم بوده و هیچگونه رطوبتی را از خود عبور نمی دهد. یک از مواردی که می تواند به سازه چوبی در طولانی مدت آسیب برساند، نفوذ نم و رطوبت بر سطح ام دی اف است. در نهایت شما هنگام ساخت مصنوعات چوبی باید از متریالی استفاده کنید که در برابر اینگونه عوامل مخرب، مقاومت بالایی داشته باشد. یکی از موارد مهم که باید به آن توجه شود، چسب به کار رفته جهت روکش کردن ام دی اف است. به دلیل کاتالیزور شدن، این چسب از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار است. همچنین به سبب این ویژگی، هنگام قرار گیری روکش بر سطح ام دی اف از شفافیت زیبایی برخوردار خواهد بود. این نوع چسب برخلاف سایر چسب های دیگر نیاز به پرس و حرارت نداشته و پس از اسپری شدن بر سطح ام دی اف قابلیت چسبندگی خواهد داشت. همانطور که گفته شد ساخت چسب ممبران در کشور های خارجی مانند ترکیه، آلمان و ترکیه انجام می شود. به همین دلیل پس از وارد شدن به کشور هزینه های زیادی برای مصرف کنندگان در بر دارد. اما به دلیل تولید این چسب در کشور ایران، هزینه تمام شده آن برای مصرف کنندگان تا حد چشمگیری کاهش یافته است.

استفاده از مواد پلیمری در ساخت چسب ممبران

در ساخت این نوع چسب از مواد پلیمری استفاده شده است. مواد پلیمری به کار رفته در چسب به شکل رشته ای بوده و پیوند کووالانسی را تشکیل می دهند. پلیمرها در در درجه حرارت مشخصی ذوب شده و در حلال های مخصوص کاملا از سطح کار پاک می شوند. در واقع این خاصیت پلیمرها سبب می شود که این نوع چسب از کیفیت بالایی برخوردار باشد. در ساخت این چسب علاوه بر افزودن پلیمر ها که بسیار اساسی هستند، از دیگر افزودنی ها نیز استفاده می شود.
  • موادی به جهت پایداری چسب ها در برابر عواملی مخرب مانند اکسیژن
  • موادی جهت غلیظ شدن این نوع چسب
  • موادی به جهت خواص مکانیکی چسب (در واقع این نوع ماده کمک می کند که در زمان مناسبی روان شده و پس از مدت مشخصی منقبض شوند).

چسب های تک جزئی و دو جزئی

چسب ممبران به دو صورت تک جزئی و دو جزئی تولید می شوند. این دو نوع ساختاری متفاوت از یکدیگر دارند. در ادامه در خصوص ساختار این دو نوع چسب بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد. در ساخت چسب های تک جزئی از مواد ایزوسیانات و مواد سیلیکونی استفاده می شود. در چسبهای دو جزئی موادی به نام ایزو سیانول به هنگام کاربرد به آن اضافه می شود. معمولا استفاده از چسب های تک جزئی بسیار راحت تر است چرا که نیاز به هیچ مواد افزودنی ندارند. در چسب های دو جزئی برای بهتر عمل کردن و مقاومت بالا باید ترکیبات دیگری مانند ایزوسیانول به آن اضافه شود که قابلیت چسبندگی داشته باشند. اگر چسب ممبران انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد