انواع چسب وکیوم

0
انواع چسب وکیوم یا ممبران در صنایع چوب و ام دی اف استفاده می شوند. این چسب ها با توجه به ویژگی های کاربردی فراوانی که دارند، توانسته اند با گذشت زمان در انواع متفاوتی به بازار عرضه شوند. ام دی اف های خام را نمی توان در دکوراسیون داخلی استفاده کرد. به همین دلیل قبل از ورود آنها به بازار باید آن ها را روکش کرد. مراحل روکش کردن ام دی اف به تخصص ویژه ای احتیاج دارد.

انواع چسب وکیوم

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : زیرا هرگونه اشتباه در این عملیات سبب می شود تا روکش ها تبله شده و از سطح ام دی اف جدا شوند. برای جلوگیری از این امر با دانستن نکاتی در مورد انواع چسب وکیوم، به راحتی از ایجاد چنین مشکلاتی در سطح ام دی اف جلوگیری کنید. چسب های وکیوم در انواع دو جزئی، تک جزئی یا چسب های پلی اورتان و اکریلیک به بازار عرضه می شوند. در ادامه این مقاله به بررسی ویژگی های چسب وکیوم می پردازیم. این نوع از چسب وکیوم همانطور که از نام آن پیدا است، یک جز دارد. این امر نشان می دهد که برای استفاده از آن نیاز به اضافه کردن جز دیگری به آن نیست. زیرا در ترکیبات این چسب از مواد پلیمری استفاده شده است. این مواد بر پایه آب هستند. به همین دلیل آنها هیچ گونه رطوبتی را در زمان استفاده به خود جذب نمی کنند. دوام و کارایی این چسب ها به گونه ای است که در هر شرایطی به راحتی و بدون هیچ گونه قابل استفاده هستند. یکی دیگر از ویژگی هایی که این چسب ها دارند، مقاومت آنها در برابر سرما و گرما و تغییرات دمایی است. در واقع قدرت انبساط و انقباض آنها به گونه ای است که می تواند در هر شرایطی بدون هیچ گونه آسیبی به روکش ام دی اف، مقاومت نشان دهد. با توجه به دمای پایین فعال سازی این نوع از چسب ها، مزیت های بسیاری از این طریق برای افراد ایجاد می شود. زیرا با دمای فعال سازی پایین، انرژی مورد نظر کمتر مصرف می شود. این امر در هزینه های ایجاد شده نیز بسیار تاثیر گذار است. بدین طریق میزان مصرف چسب نیز کاهش پیدا می کند. استفاده از چسب وکیوم تک جزئی به گونه ای است که ایزوسیانات موجود در چسب با قرارگیری در گرما فعال می شود و این امر سبب می شود تا چسب وکیوم به سطح ام دی اف بچسبد.

چسب وکیوم دو جزئی

این نوع از چسب نیز مانند چسب وکیوم تک جزئی بر پایه آب تولید می شود. تفاوت این چسب با چسب دو جزئی در نحوه استفاده از آن است. چسب های دو جزئی برای استفاده نیاز به ایزوسیانول دارند. بدین طریق مقاومت حرارتی آنها بالاتر می رود. ماده مورد نظر بعد از گرم کردن چسب به آن اضافه می شود تا بتواند ویژگی های مقاومتی چسب را افزایش دهد. بدون این ماده نمی توان از چسب مورد نظر برای روکش کردن ام دی اف استفاده کرد. این چسب در مقایسه با چسب تک جزئی از مقاومت کمتری برخوردار است. به همین دلیل تقاضا برای خرید آن کمتر است.

چسب اکریلیک

این چسب نیز به دلیل ویژگی هایی که دارد جز چسب های پلیمری محسوب می شود. برای پرکردن اتصالات، درزگیری پنجره و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد. با توجه به قابلیت های چسب اکریلیک از آنها روی کاشی، چوب، فلز و سرامیک استفاده می کنند. این نوع از چسب ها دارای ویژگی هایی مانند چسبندگی سریع و فوق العاده، قیمت مقرون به صرفه، سرعت زیاد در خشک شدن و بسیاری از موارد دیگر هستند.

مقاومت حرارتی انواع چسب وکیوم

یکی از ویژگی هایی که هر نوع چسبی به خصوص چسب ممبران باید دارا باشد را می توان مقاومت حرارتی بالا دانست. به دلیل اینکه انواع چسب وکیوم برای روکش کردن ام دی اف و به صورت تخصصی تولید می شوند، باید مقاومت حرارتی آنها بالا باشد. در این صورت چسب ممبران در مقابل حرارت آسیب نمی بیند. به واسطه این امر کیفیت ام دی اف روکش شده در حد زیادی افزایش خواهد یافت. درنتیجه مقاومت حرارتی بالا سبب می شود تا ام دی اف در درجه گرمای زیاد دچار هیچ گونه آسیبی نشود.

برای استفاده از چسب وکیوم چه اطلاعاتی باید داشته باشیم؟

بدون شک روکش کردن ام دی اف کاری تخصصی است. به همین دلیل نمی توان بدون داشتن اطلاعات فنی این امر را انجام داد. برای این منظور نیاز است تا چسب وکیوم را طبق دستورات زیر به کیفیت مطلوب رساند. برای دانستن نکات مربوط به استفاده از چسب ممبران در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
  • چسب وکیوم را به صورت پاششی روی سطح ام دی اف استفاده می کنند. این امر سبب می شود تا چسب به راحتی روی سطح پخش شود. در این صورت امکان توده شدن چسب از بین می رود.
  • ضخامت لایه ای که چسب روی آن قرار می گیرد، نباید از ۰.۲ میلی متر بیشتر باشد. همچنین کمتر از ۰.۱ میلیمتر نیز سبب جدا شدن لایه ام دی اف از سطح کار می شود.
  • روکش ام دی اف را تحت فشار در دستگاه پرس وکیوم قرار می دهند. دستگاه پرس وکیوم در ابتدا روکش مورد نظر را گرم می کند. همزمان با چسب کاری ام دی اف بین سطح و روکش خلا ایجاد می شود. خلا ایجاد شده از پایین و فشار ۴ تا ۵ بار به چسب، سبب می شود تا پرس کردن روکش ام دی اف انجام شود.
  • برای روکش کردن سطح صاف ام دی اف چسب کمتری برای قسمت های برش خورده نیاز است.
  • قطر نازل پیستوله ای که چسب ممبران را روی سطح پخش می کند، باید بین ۱.۷ تا ۲ میلیمتر باشد. در این صورت کیفیت چسب کاری بالاتر می رود.
  • از آنجایی که استحکام حرارتی انواع چسب وکیوم در حد بالایی است، تا گرمای ۱۳۰ درجه سانتیگراد نیز از خود مقاومت نشان می دهد.
  • دمای پایین فعال سازی در این چسب ها ۵۵ درجه سانتی گراد در نظر گرفته می شود.
اگر چسب وکیوم انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد