چطوری از کابینت های ام دی اف آشپزخانه ام مراقبت کنم؟

0

چطوری از کابینت های ام دی اف آشپزخانه ام مراقبت کنم؟

به گزارش دکوکده : چطوری از کابینت های ام دی اف آشپزخانه ام مراقبت کنم؟ در یک دهه اخیر ام دی اف به عنوان رایج ترین ماده در ساخت کابینت بوده و کابینت های ام دی اف مرسوم ترین انواع کابینت مورد کاربرد در آشپزخانه هاست. علاوه بر قیمت مناسب، تنوع در روکش های مورد کاربرد برای ام دی اف هم از دلایل محبوبیت این نوع کابینت هاست. با توجه به اینکه ام دی اف از ترکیب الیاف چوبی و چسب ساخته شده است، کابینت های ساخته شده از این متریال تا حدود زیادی حس طبیعی استفاده از کابینت های تمام چوب را به محیط آشپزخانه القا می کند.

روش های مراقبت از کابینت های ام دی اف آشپزخانه

نقش دکوراسیون آشپزخانه در فضای کلی خانه ها بر کسی پوشیده نیست. هزینه تامین یک کابینت مناسب، بخش زیادی از هزینه های اصلی در تجهیز یک خانه را به خود اختصاص می دهد. بنابراین با توجه به چشمگیر بودن این هزینه ها این سوال برای افراد زیادی مطرح است که چطور از کابینت های ام دی اف آشپزخانه ام مراقبت کنم؟ مراقبت از کابینت ها بمنظور افزایش عمر مفید آنها و همچنین حفظ ظاهر و زیبایی آشپزخانه از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از عوامل اساسی در زمینه مراقبت از ام دی اف کنترل رطوبت فضای آشپزخانه است. ام دی اف مقاوم به آب نیست و به مرور زمان که در معرض رطوبت و فضای مرطوب قرار می گیرد دچار تورم شده و یا به اصطلاح علمی دچار واکشیدگی ضخامت و در نهایت تخریب می شود.

کابینت های ام دی افی که دارای روکش طبیعی چوب هستند به مراقبت های ویژه تری نیازمندند و گران تر از انواع دیگر هستند. روکش چوبی در بسیاری از موارد حساس به ترک خوردن می باشد پس باید بطور مرتب از اسپری های مخصوص یا واکس برای این نوع روکش ها استفاده کرد.

حذف آلودگی های ناشی از ریختن چربی و غذا بر روی کابینت ها کمک زیادی به افزایش عمر مفید این نوع کابینت ها می کند. رطوبت و آلودگی فضای مناسبی را برای رشد عواملی همچون کپک ها و باکتری ها فراهم می کند و ظاهر کابینت ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

تجمع آب دور سینک و گوشه های صفحه کابینت به مدت طولانی سبب می شود پیوندهای چسب استفاده شده در ام دی اف شکسته و گسیختگی در اتصالات بین الیاف چوبی اتفاق بیافتد و در نهایت محیطی مناسب برای رشد میکروارگانیسم های مخرب چوب ایجاد می شود. در نتیجه این فعل و انفعالات، پوسیدگی ام دی اف اتفاق می افتد. بنابراین خشک کردن کابینت های ام دی اف بطور منظم، بخصوص کابینت های در معرض رطوبت بیشتر عمر مفید کابینت های شما را تا حد زیادی افزایش می دهد.

روکش چوبی و نوار لبه های مورد استفاده در ام دی اف علاوه بر زیبایی و انسجام کار، نقشی اساسی در مراقبت از کابینت های ام دی اف در برابر رطوبت و سایر عوامل مخرب ایفا می کنند. وجود درز در لبه ها می تواند کانالی برای نفوذ آب به ام دی اف باشد. با درزگیری و باصطلاح آب بندی مناسب و استفاده از ورق های ام دی افی که  از کیفیت روکش خوبی برخوردارند می تواند تا حدود زیادی این مساله را کنترل کند.

از کاربرد موادی مثل وایتکس و الکل بطور مستقیم برای از بین بردن لک ها و سایر آلودگی های ایجاد شده روی سطح ام دی اف خودداری کنید و بهتر است در صورت کاربرد با آب رقیق شود. برای تمیز کردن آلودگی های معمولی سطوح کابینت ها از یک اسفنج مرطوب آغشته به مواد شوینده استفاده کرده و پس از رفع آلودگی با دستمال خشک کنید. از شوینده های اسیدی برای پاک کردن سطوح کابینت بدلیل آسیبی که به روکش ام دی اف و همچنین یراق بکار رفته در آن وارد می کند، استفاده نکنید.

باز گذاشتن طولانی مدت درب کابینت های ام دی اف باعث ورود هوای گرم و مرطوب آشپزخانه به داخل کابینت شده و اثر منفی بر ساختار کابینت ام دی اف خواهد داشت. به منظور مراقبت از کابینت های ام دی اف میتوان روزانه پنجره های آشپزخانه را به منظور تهویه هوای مرطوب باز گذاشت و یا از سایر روش های تهویه استفاده کرد. استفاده از هود به هنگام آشپزی هم خالی از لطف نخواهد بود.

شاید به جرات بتوان گفت که رطوبت مهمترین عامل در خرابی و آسیب به بافت ام دی اف آشپزخانه شما است پس در کلامی ساده به شما توصیه میکنم برای داشتن کابینت های ام دی اف سالم و زیبا در کنترل و حذف رطوبت از محیط آشپزخانه اتان کوشا باشید.

برای آشنایی با فروشندگان و عرضه کنندگان انواع یونیت و کابینت مورد مصرف در صنایع چوب و مشاهده جزییات محصولات به سایت خوگرپلاس وارد شوید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد