برای ساخت وسایل ام دی اف بهتر است یا چوب؟

0

برای ساخت وسایل ام دی اف بهتر است یا چوب؟

به گزارش دکوکده : برای ساخت وسایل ام دی اف بهتر است یا چوب؟ ام دی اف و چوب کاربرد های زیادی برای ساخت بسیاری از مبلمان ها، کابینت، سرویس خواب و بسیاری دیگر از لوازم و طراحی های داخلی منزل دارد. شما علاوه بر انتخاب کیفیت و جنس خوب باید زیبایی را نیز مد نظر قرار دهید تا نمای منزل و آشپزخانه شما چشمگیر تر شود.

برای ساخت وسایل ام دی اف بهتر است یا چوب؟

کابینت ها و بسیاری از سرویس های چوب دارای ساختار و چوب های متفاوتی نظیر ام دی اف، تمام چوب و پی وی سی است. به طور قطع نمی توان گفت که کدام نوع چوب برای مصارف شما مناسب تر هستند زیرا هر کدام شرایط نگهداری خاص خود را دارند.

علاوه بر زیبایی و کیفیت، با در نظر گرفتن بودجه خود می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

ویژگی های چوب چیست؟

هر وسیله یا تجهیزاتی که با استفاده از چوب ساخته می شود داری مقاومت و استحکام بالاتری نسبت به ام دی اف است. چوب در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومتی ندارد و همین ویژگی سبب شده افراد کمی از این کابینت ها استقبال کنند.

در صورتی که کابینت چوبی خریداری کرده اید بهتر است بیشتر مواظب باشید تا کابینت های شما با آب و رطوبت تماس نداشته و به کابینت های شما آسیبی وارد نشود. اما این نکته را نیز در نظر بگیرید که چوب های متفاوت ویژگی های متفاوتی دارند و مقاومت های متفاوتی را از خود نشان می دهند.

استفاده از کابینت های چوبی از نظر سبک و رنگ گرمای خاصی را نسبت به ام دی اف به آشپزخانه شما می بخشد. چوب بهتر است در ساخت وسایلی مانند مبلمان و سرویس خواب به کار برده شود؛ زیرا این لوازم از هرگونه رطوبت به دور هستند در نتیجه طول عمر بالاتری خواهند داشت.

در آشپزخانه هایی که از چوب استفاده می شود ممکن است پس از مدتی چوب ها به دلیل نم و رطوبت برآمده شده و عمر کابینت ها به مرور زمان کاهش یافته و غیر قابل استفاده می شوند.

ویژگی ام دی اف چیست؟

ام دی اف یکی از پرطرفدار ترین متریال ها در بین افراد است. این محصول به دلیل داشتن طرح و رنگ های متنوع برای ساخت بسیاری از تجهیزات مناسب است. در ساخت کابینت از جنس ام دی اف ممکن است به طور کامل از ام دی اف استفاده نشود.

به این گونه که قسمت عمده کابینت از ام دی اف ساخته شده و روکش سطح آن از جنس هایگلاس یا ملامینه باشد. از مهم ترین ویژگی های ام دی اف مقاومت بالای آن در مقابل رطوبت و نم است. البته نوع روکشی که برای این محصول استفاده می شود بر کیفیت آن بسیار تاثیر گذار است. هرچه کیفیت روکش ام دی اف بیشتر باشد هزینه بیشتری را در این خصوص باید بپردازید.

ام دی اف چه مزایایی نسبت به چوب دارد؟

نمی توان به طور قطع گفت برای مصرف شما کدام یک مناسب تر است: چوب یا ام دی اف. زیرا ممکن است نیاز شما برای ساخت وسایل و تجهیزات متفاوت باشد. به طور مثال اگر شما طراحی کابینت را در نظر بگیرید بهتر است که از ام دی اف برای این نوع ساخت استفاده کنید؛ زیرا ام دی اف در برابر رطوبت، نم و گرما مقاوم تر است و می تواند گزینه خوبی برای ساخت کابینت باشد. به طور کلی می توان گفت:

  • انتخاب آن نسبت به چوب هزینه کمتری دارد، در نتیجه طرفداران این متریال بیشتر هستند.
  • تولید و ساختار آن از خرده چوب های مازاد است. استفاده از خرده چوب ها و تولید یک متریال جدید منجر می شود که به محیط زیست و درختان آسیب کمتری وارد شود.
  • این محصول طوری طراحی شده است که می توان از روکش های متفاوت با طرح و رنگ های زیبا استفاده کرد.
  • سطح روی آن صاف بوده و این ویژگی سبب می شود، طرح های مورد علاقه شما بر سطح آن چسبانده شود.
  • در ساختارش مواد شیمیایی وجود دارد که آن را در مقابل بسیاری از آفات نگهداری می کند و باعث طول عمر بالای این محصول می شود.
  • شکل دادن به صفحه های آن بسیار آسانتر از صفحه های چوبی است، همین ویژگی سبب تنوع این محصول شده است.
  • این محصول در برابر گرما و سرما مقاوم است و با مرور زمان هیچ تغییر شکلی پیدا نخواهد کرد.
  • بر سطح این محصول به راحتی می توان هر طرحی را چسباند. اگر شما طرح چوب را می پسندید اما شیفته کیفیت آن هستید، می توانید از روکش هایی با طرح چوب استفاده کنید.

معایب ام دی اف نسبت چوب چیست؟

  • هنگام تولید آن از مواد های شیمیایی برای مقاومت در برابر حشرات استفاده می شود. این مواد شیمیایی برای سلامتی انسان مضر است. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که پس از قرار گرفتن روکش بر سطح آن این خطر به حداقل رسیده و مشکل خاصی را برای مصرف کنندگان ایجاد نخواهد کرد.
  • این محصول به طور کلی دارای مقاومت و استحکام بالایی است اما اگر به هر دلیلی دچار شکستگی شود نمی توان به راحتی آن را ترمیم کرد، ولی زمانی که چوب دچار ترک خوردگی یا شکستگی شود می توان آن را کاملا به یکدیگر چسباند.
  • سطح آن به خودی خود سطح صافی ندارد و تنها با روکش می تواند سطح صاف و صیقلی داشته باشد.
  • مواد شیمیایی که در ساختار آن استفاده شده است فرمالدئید نام دارد و خطرات این ماده شیمیایی برای کودکان نسبت به سایر افراد خطرات بیشتری دارد.
  • این محصول به تنهایی و بدون روکش اگر در معرض آب قرار بگیرد دچار برآمدگی می شود. اما استفاده از روکش های ضد آب این مشکل را حل کرده است.

در صورتی که هر کدام از این متریال ها مد نظر شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد