دیزاین اتاق‌خواب

0

دیزاین اتاق‌خواب

دیزاین اتاق‌خواب : دیزاین اتاق خواب از این جهت مهم است که این اتاق یکی از مهمترین، اصلی‌ترین و البته راحت‌ترین بخشهای هر خانه‌ای است و محلی مناسب برای آرامش و استراحت. هیچ چیز بهتر از دراز کشیدن بعد از یک روز طولانی و سخت در اتاق‌ خوابی که با سلیقه و ذهن خود طراحی کرده‌اید، نیست. همه ما اهمیت خواب شبانه را می‌دانیم، اما شاید ندانیم دکوراسیون و دیزاین اتاق خواب تا چه اندازه می‌تواند در آن تأثیر داشته باشد.

دیزاین اتاق خواب، رنگ اتاق خواب، مبلمان مورد استفاده در اتاق خواب، کف‌پوش و پرده‌ها در اتاق خواب همه در کیفیت خواب موثر هستند و باید متناسب با خلق و خو و علایق شما طراحی شوند. البته که در این بین اصولی هم حائز توجه است. در این مطلب ما به چگونگی دیزاین و طراحی دکوراسیون اتاق خواب پرداخته‌ایم. اگر به دنبال یک دیزاین مناسب برای اتاق خواب خود هستید با همراه شوید.

دیزاین اتاق خواب باید چگونه باشد؟

دیزاین اتاق خواب نیز مثل همه بخش‌های دیگر باید و نبایدهای خاص خود را دارد. در هنگام دیزاین باید به روحیات و سن افراد توجه شود به طوری که کاملاً با خلق و خوی صاحب اتاق‌ خواب هماهنگ باشد. قبل از دیزاین اتاق‌ خواب لازم است برای آرایش وسایل اتاق و چیدمان برنامه‌ریزی داشته باشید و همچنین باید بدانید که می‌خواهید از چه سبک دکوراسیونی برای اتاق خود استفاده کنید.

بعد از انتخاب سبک، اولین مرحله برای دیزاین تصمیم گیری در مورد عملکرد اتاق است و باید بدانید چه انتظاری از اتاق خواب خود دارید. آیا اتاق خواب شما اتاقی است صرفا برای خوابیدن؟ یا برای مطالعه، کار، ورزش و … ؟ اینکه در اتاقتان چه فعالیت هایی انجام دهید بستگی به ابعاد و اندازه اتاق دارد. بعد از تصمیم گیری درباره این موضوع نوبت به انتخاب مبلمان و بعد رنگ و طرح دیوارها می‌رسد که باید متفاوت از مبلمان اتاق‌ خواب باشد. در آخر برای داشتن یک دیزاین خوب برای اتاق‌ خواب باید به روشنایی و نورپردازی توجه شود، چرا که رنگ نور، میزان روشنایی نور و زاویه نور همه در روحیه افراد و کیفیت خواب تاثیر دارند.

دیزاین اتاق‌خواب : مبلمان اتاق خواب شامل تخت خواب، میزهای پاتختی، قفسه کتاب، کمد لباس، نشیمن‌های تک، دراور، چراغ‌ها، میز تحریر یا کار و صندلی مطالعه می‌شود

مبلمان اتاق خواب شامل تخت خواب، میزهای پاتختی، قفسه کتاب، کمد لباس، نشیمن‌های تک، دراور، چراغ‌ها، میز تحریر یا کار و صندلی مطالعه می‌شود

آشنایی با دیزاین اتاق‌ خواب

دیزاین اتاق‌خواب : آشنایی با دیزاین اتاق‌ خواب از این جهت حائز اهمیت است که اتاق‌ خواب یکی از خصوصی‌ترین مکان‌های هر خانه‌ای است و می‌تواند بر روحیه افراد تأثیر مستقیمی بگذارد. دیزاین اتاق خواب شامل طراحی و دکوراسیون قطعات مبلمان نظیر تخت خواب، میزهای پاتختی، قفسه کتاب، کمد لباس، نشیمن‌های تک، دراور و چراغ‌ها می‌شود. بنا بر تصمیم شما و مساحت ممکن است میز تحریر یا کار، صندلی مطالعه و … نیز در اتاق خواب قرار داشته باشند.

انواع دیزاین اتاق‌ خواب

انواع روش‌های گوناگونی برای دیزاین اتاق خواب وجود دارد. امروزه طراحان داخلی برای دیزاین اتاق خواب‌ها همانند فضاهای دیگر خانه از سبک‌های متفاوتی استفاده می‌کنند و اتاق خواب‌ها را نیز می‌توان بر اساس سبک‌های دکوراسیون مانند مدرن، دکوراسیون کلاسیک، دکوراسیون گوتیک، دکوراسیون روستیک و … تقسیم‌بندی کرد.

اگر دوستدار سبک مدرن برای اتاق‌خواب خود هستید باید رنگ‌آمیزی اتاقتان بر اساس رنگ‌های روشن و سفید باشد. همچنین از تقارن در این سبک استقبال چندانی نمی‌شود و باید تعادل را از طریق اصول ترکیب‌بندی و چیدمان برقرار کرد.

دیزاین اتاق خواب به سبک دکوراسیون کلاسیک یکی از سبک‌های مجللی است که در ایران طرفداران زیادی پیداکرده است. استفاده از رنگ‌های گرم، پرده‌های بلند و تخت‌های چوبی از خصوصیات این سبک است.

سبک دکوراسیون گوتیک مخصوص افرادی است که می‌خواهند دکوراسیون اتاق‌خواب آن‌ها اشرافی و لوکس باشد. استفاده از رنگ‌های تند همانند قرمز، بنفش و نورپردازی کم و همچنین استفاده از متریال سنگ از مشخصه‌های این سبک است.

دکوراسیون سبک روستیک یکی از سبک‌های دکوراسیون اتاق خواب است که از خانه‌های روستایی الهام گرفته شده است. در این سبک در تمام وسایل مورداستفاده، از متریال طبیعی استفاده شده است. اگر دوستدار یک اتاق خواب آرام‌بخش با حس طبیعت هستید، سبک روستیک پیشنهاد خوبی است.

دیزاین اتاق خواب و نکات مهم آن

در دیزاین اتاق خواب رعایت کردن نکاتی چند حائز اهمیت است.

قانون اول: در اتاق خود یک فرش داشته باشید. ایده‌آل‌ترین حالت این است که فرش هر سه طرف تختتان را بگیرد. اما حتی اگر اتاق خواب شما کوچک است، فرشی یا قالیچه‌ای کوچک داشته باشید که زمین یک طرف تختتان را بپوشاند تا وقتی از خواب بیدار می‌شوید و پایتان را زمین می‌‌گذارید، یک بافت نرم و گرم را لمس کنید، نه یک سرامیک احتمالا سرد.

قانون دوم: پاتختی هم ارتفاع با تخت داشته باشید. هیچ چیز بدتر از این نیست که نصفه شب برای رسیدن به یک لیوان آب مجبور به خزیدن و بلند شدن از تخت باشید. میزهای پاتختی برای قرار دادن وسایلی که می‌خواهید در هنگام خواب نزدیک دستتان باشد، ضروری هستند. علاوه بر آن محلی مناسب هستند برای قرار دادن چراغ خواب. اگر از آن دست افرادی هستید که در تاریکی مطلق خوابتان‌ نمی‌برد، یک آباژور کوچک با نور کم و کلاهک پارچه‌ای یا پلاستیکی که شعاع نور محدودی دارد، مورد نیاز شماست. وجود این چراغ خواب در نزدیکی تخت می‌‌تواند شما را به مطالعه شبانه عادت دهد. برخی فکر می‌کنند فرش و میز پاتختی در دکوراسیون معاصر جایی ندارند، اما این تصوری اشتباه است.

قانون سوم: حداقل یک متر از هر طرف از تختتان را فضای خالی بگذارید. این قانون برای سرویس ناهارخوری در اتاق نشیمن و هر مبلمان در هر اتاق دیگری نیز به کار گرفته می‌شود. اما در اتاق خواب که شب‌های تاریک را آنجا می‌گذارنید و یا با خواب آلودگی در آن تردد می‌کنید، اهمیتش بیشتر می‌شود. اگر اتاق شما تنگ است و فضای زیادی برای رفت و آمد ندارید، بهتر است تخت را کوچک انتخاب کنید و آن را تا حد ممکن به دیوار بچسبانید.

قانون چهارم: مقیاس را در نورپردازی رعایت کنید. نور و نورپردازی مسئله مهم دیگری است که در اتاق خواب باید به آن توجه کرد. در روشنایی مهمترین فاکتور مقیاس اتاق است. سعی کنید نور پردازی یک نواختی داشته باشید و از چند منبع نور در اتاق استفاده کنید. اگر ارتفاع اتاقتان سه متر است لوستر باید نهایتا در ارتفاع دو متری قرار بگیرد و اگر از روشنایی دیوارکوب استفاده می‌کنید، این روشنایی نباید انقدر پایین باشد که گرمای آن شما را اذیت کند.

قانون پنجم: رنگ را به اتاق بیاورید. رنگ‌ها می‌‌توانند تاثیر زیادی در ذهن شما، آرام کردن و خاموش کردن دغدغه‌ها و درگیری‌های ذهنی داشته باشند. یک راه مناسب برای آوردن رنگ به اتاق خواب استفاده از آثار هنری است. انتخاب آثار هنری و تابلوهای نقاشی بنا به سلیقه شماست، اما اغلب طیف آبی‌ها، سبز و یا رنگ‌های خنثی‌ها بهترین رنگ‌ها برای رسیدن به آرامش هستند. اگر هم به دنبال فضایی عاشقانه هستید، رنگ‌های تند و گرم به شما کمک خواهد کرد.

قانون ششم: تخت را به عنوان نقطه کانونی اتاق انتخاب کنید و بقیه عناصر را در تناسب با تخت بچینید. وقتی تخت نقطه کانونی قرار می‌گیرد رنگ، فرم و جذابیتش اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند چرا که همه نگاه‌ها به آن خیره خواهد شد.

آموزش دیزاین اتاق خواب

دیزاین اتاق‌خواب : چه طور یک اتاق خواب با دیزاین خوب و زیبا داشته باشیم؟ اکثر ما صد در صد تجربه این را داشته‌ایم که حس کنیم اتاق ما دیزاین و دکوراسیون مناسبی ندارد، اما حتی اگر نمی‌خواهید تغییر اساسی در دکوراسیون اتاق خواب دهید با چند نکته کوچک می‌توانید تغییرات چشمگیری در اتاق فعلی حاصل کنید.

۱ -با فضاهای کوچک بازی کنید.

تحت هیچ شرایطی کوچکی نباید خسته کننده باشد. حتی اگر اتاق خوابتان کوچک است، هنوز هم می‌توانید با طرح‌ها و نقش‌های جسورانه بر روی دیوارها یا استفاده از نقش های مناسب روی ملحفه و .. آن را جذاب کنید.

۲ –عناصر قدیمی و آنتیک را فراموش نکنید.

دیزاین اتاق‌خواب : اضافه کردن چند عنصر تزئینی می‌تواند تغییر چشم‌گیر و گسترده‌ای را در اتاق خواب داشته باشد. البته نباید در این امر افراط کرد چرا که باعث به هم ریخته بنظر رسیدن اتاق می‌شود.

۳ -اتاق خواب کوچک، مبلمان کوچک

در اتاق خواب کوچک تا حد امکان از قطعات مبلمان اضافی بپرهیزید و مبلمان کوچک استفاده کنید. این کوچکی فقط به سایز و ابعاد محدود نمی‌شود، رنگ و فرم هم می‌تواند احساس سبکی و وجود فضای خالی را بیشتر منتقل کند. مبلمان ظریف و نازک و روشن انتخاب مناسب برای اتاق های کوچک است.

۴-پارچه ها را جدی بگیرید.

دیزاین اتاق‌خواب : پرده ها کنترل کننده نور و روشنایی طبیعی هستند و رنگشان می‌تواند رنگ نور طبیعی بازتابیده شده به اتاق را تغییر دهد. بنابراین به رنگ و جنس پرده‌ها باید توجه کرد. ملحفه ها هم در کیفیت خواب بسیار موثرند و باید نرم، حدالامکان سفید و همیشه تمیز باشند.

۵.از هر فضایی برای ذخیره سازی استفاده کنید.

کمدهای دیواری، استفاده از گنجه‌ها در ارتفاع بالا و همچنین فضای زیر تخت را که می‌توان به کشو و فایل مجهز کرد، فراموش نکنید.

۶.طبیعت را به اتاق خواب بیاورید.

استفاده از گیاهان طبیعی علاوه بر افزودن زیبایی به دیزاین و دکوراسیون اتاق‌خواب‌ها، می‌تواند در کم کردن استرس، خستگی روزانه و کیفیت خواب تأثیری مثبت بگذارد.

۷.اتاق را منظم نگه دارید.

دیزاین اتاق‌خواب : یک دیزاین حرفه‌ای که در انبوه لباس‌ها و ظرف‌ها و کتاب‌ها پنهان شده باشد، دیگر کارایی خود را ندارد. بنابراین حتی اگر اتاق ساده‌ و مبلمان کمی دارید آن را تمیز نگه دارید و وسایل را با ابزارهای نگه‌دارنده، مرتب و سامان‌دهی کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد