دکوراسیون اتاق خواب

0

دکوراسیون اتاق خواب

دکوراسیون اتاق خواب :دکوراسیون اتاق خواب بعنوان یکی از بخش‌های اصلی و اساسی منزل، همیشه مدنظر طراحان بوده و دکوراسیون جذاب و آرامش‌بخش دغدغه همیشگی بسیاری از افراد بوده است. نیاز انسان به خواب و استراحت برای رهایی از خستگی‌ها و فشارهای روزمره امری غیرقابل انکار است. بین داشتن یک خواب خوب و آرام و سلامت و شادابی و موفقیت ما در زندگی رابطه مستقیمی وجود دارد.

همه ما به دنبال داشتن روزی خوب و پرانرژی هستیم پس باید به محیط خوابمان که لازمه داشتن خوابی کافی و در نتیجه روزی بانشاط است، توجه بیشتری داشته باشیم. دکوراسیون اتاق خواب سه ویژگی آرامش، دلپذیربودن و صمیمیت را به آن می‌دهد. پس قبل از هرچیز باید درنظر داشته باشیم که هدف دکوراسیون اتاق خواب درکنار زیبایی، راحتی و آرامش بخش بودن محیط آن است.

دکوراسیون اتاق خواب چیست؟

دکوراسیون اتاق خواب مهم است چون ما یک‌سوم روزمان را می‌خوابیم. اما این تنها کاربرد آن نیست. خیلی از ما در اتاق خوابمان به مطالعه و ورزش می‌پردازیم و یا کارهای دیگری را در اوقات استراحت و فراغت در اتاق خواب انجام می‌دهیم. به این صورت بیشتر زمانی که در منزل هستیم را در اتاق خوابمان سپری می‌کنیم و این بر اهمیت دکوراسیون آن می‌افزاید. اتاق خواب باید راحت و دنج باشد و خصوصیات خاصی داشته باشد که مطابق سلیقه شما باشند.

آشنایی با دکوراسیون اتاق خواب

دکوراسیون اتاق خواب : وقتی صحبت از دکوراسیون اتاق‌خواب می‌شود، گزینه‌های زیادی پیش روی ماست. در دکوراسیون اتاق خواب،  اولین چیزی که به چشم می‌آید، رنگ دیوار، فرش و تخت خواب است که همگی باید رنگی ملایم برای ایجاد حس آرامش داشته باشند.

تغییرات دکوراسیون اتاق خواب بهتر است که در سطح خیلی بزرگی انجام نشود چون عادت کردن به دکوراسیون جدید و اینکه دوباره بتوانید در آن محیط ریلکس کنید، زمان زیادی طول می‌کشد. حال که به اهمیت و تأثیر دکوراسیون اتاق خواب بر زندگی خود پی بردیم، وقت آن است که با انواع سبک‌های دکوراسیون اتاق خواب و ویژگی‌های هریک آشنا شویم تا سبکی را که بیشتر به نیازهای ما نزدیک است انتخاب کنیم.

انواع دکوراسیون اتاق‌خواب

انواع دکوراسیون اتاق خواب بر اساس کاربرد مختلفی که دارند طراحی شده‌اند و هرکدام ویژگی‌های منحصر به خود را دارد و باید متناسب با سلیقه‌ و نیاز خود سبک مورد نظرمان را انتخاب کنیم. اما مهمترین تقسیم‌بندی‌های اتاق خواب که می‌تواند به ما در انتخاب مبلمان و دکوراسیون کمک کنید این موارد هستند:

اتاق خواب نوزاد: اتاق خواب نوزاد باید با ایجاد محیطی آرام به خواب و رشد جسمی آن‌ها کمک کند.

اتاق خواب کودکان: کودکان سلیقه خاص خودشان را دارند و به رنگ‌های روشن علاقه دارند. آن‌ها دوست دارند پوستر‌ها و نقاشی‌هایی روی دیواراتاقشان باشد.

اتاق خواب نوجوان: سن نوجوانی سنی است که توجه افراد بیش از همیشه به جنسیت خود و شباهت‌ها و تفاوت‌های ناشی از جنسیت جلب می‌شود. دختران معمولا رنگ صورتی یا بنفش را ترجیح می‌دهند و می‌خواهند اتاقشان قفسه و کمد‌های بزرگی داشته باشد تا بتوانند تمامی وسایل خود را در آن جای دهند. اما دکوراسیون اتاق خواب پسرها بر اساس آنچه به آن علاقه دارند مثلا ورزش، تکنولوژی و تم‌هایی شبیه به این طراحی می‌شود.

اتاق خواب بزرگسالان: اتاق خواب سبک‌های مختلفی دارد. یکی از محبوبترین‌ سبک‌ها؛ معاصر است. اتاق خوابی با تمام وسایل مورد نیاز اساسی و در کنار آن وسایل تزئینی زیبا. سبک بعدی اتاق خواب آنتیک است که با به کاربردن وسایل قدیمی در دکوراسیون اتاقو ترکیب آن با مبلمان موجود طراحی می‌شود. در اتاق خواب مدرن، اسباب و وسایل مدرن و مبلمان آیکونیک قرن بیستم به کار می‌رود و تمایل به سادگی از ویژگی‌های آن است.

دکوراسیون اتاق خواب : اتاق مهمان:وقتی مهمان دارید و نمی‌خواهید اتاق خودتان رادراختیارش قرار دهید، وجود چنین اتاقی خیلی کمک کننده خواهد بود. این اتاق نباید دکوراسیونی شخصی و مطابق با سلیقه خاص شما داشته باشد و مبلمان و رنگ‌های به کار رفته در آن بهتر است خنثی باشند و یا از تم‌ها و ایده‌های همه‌پسند و ساده که جواب خود را پس داده‌اند برای دکوراسیون آن استفاده شود.

اتاق خواب چندمنظوره: نوع دیگری از اتاق خواب، اتاق‌های چندمنظوره‌است که که علاوه بر استراحت برای مطالعه و کار نیز استفاده می‌شود، بنابراین مساحت آن بزرگتر و طراحی دکوراسیونش پیچیده‌تر است.

دکوراسیون اتاق خواب و نکات مهم آن

دکوراسیون اتاق خواب و طراحی آن یک سری نکات اساسی دارد که برای داشتن اتاق خوابی راحت و کاربردی باید مدنظر قرار گیرند:

قانون اول؛ مرتب بودن اتاق خواب است. اتاق خواب نباید شلوغ باشد.شلوغ بودن و وجود وسایل زیاد و غیرضروری در اتاق خواب باعث کاهش آرامش ذهنی فرد می‌شود و دیگر محیط مناسبی برای استراحت نخواهد بود.

قانون دوم؛ تمرکز است. تمرکز دکوراسیون اتاق‌خواب باید حول تخت باشد و بقیه وسایل دور آن چیده شوند. بعضی طراحان قرار دادن فرش زیر تخت یا قرار دادن چراغ در دو طرف تخت خواب، نصب یک نقاشی یا تصویر روی دیوار بالای تخت را برای نشان دادن افزایش تمرکز روی تخت خواب پیشنهاد می‌دهند.

قانون سوم؛ قانون تخت خواب است.وقتی می‌گوییم تخت خواب مرکز اتاق خواب است پس باید در انتخاب آن دقت زیادی به خرج دهیم و از بین انواع تخت خواب‌ها شامل مدرن، رسمی، رمانتیک سایبانی، تخت خواب فرانسوی و دیگر سبک‌های موجود، سبکی که مناسب اتاق ماست را انتخاب کنیم.

قانون چهارم؛ چیدمان وسایل مربوط به تخت خواب شامل پتو، بالش و ملحفه‌ها است که می‌توانند شکل متفاوتی به اتاق‌خواب بدهند. شما می‌توانید از رنگ مشکی و تک‌رنگ‌های دیگر و یا سایه‌های مختلف از یک رنگ برای این موارد استفاده کنید.

قانون پنجم؛ قانون رنگ‌هاست. اگر از رنگ روشن برای دیوارهای اتاق استفاده کنید، اتاق بزرگ‌تر به نظر خواهد رسید در حالی که رنگ‌های تیره حس کوچک و محدود بودن محیط را در فرد القا می‌کنند.

دکوراسیون اتاق خواب : اما قانون ششم؛ قانون نور اتاق‌خواب هست که تأثیر بسزایی در دکوراسیون اتاق خواب دارد. اگر می‌خواهید اتاق خوابی دنج با جوی گرم و صمیمی و آرام داشته باشید، از نور سقف کمتر استفاده کنید و بجای آن از چراغ مطالعه یا شمع استفاده کنید.

آموزش دکوراسیون اتاق خواب

دکوراسیون اتاق خواب : دکوراسیون اتاق خواب قبل از هر کاری نیازمند برنامه‌ریزی حساب شده است. اولین قدم این است که ببینیم چه مقدار پول و زمان می‌توانیم هزینه کنیم و بر اساس آن در مورد سبک دکوراسیون و تخت و … تصمیم‌گیری کنیم. سپس نوبت انتخاب سبک اتاق است که طبق آنچه تا الآن به آن پرداختیم کاربرد اتاق و در درجه بعد سلیقه تعیین‌کننده سبکی است که انتخاب می‌کنیم.

قبل از نهایی کردن سبک مورد نظرمان به این نکته توجه کنیم که آیا چند سال بعد هم این سبک را دوست خواهیم داشت یا نه؟ چون اگر از آن دسته از افرادیم که دکوراسیون اتاق‌خواب خود را تا چند سال تغییر نمی‌دهیم، در این صورت بعد مدتی از این دکوراسیون خسته خواهیم شد. سپس اتاق خود را کاملاً تمیز می‌کنیم و وسایل غیرضروری و اضافی را از اتاق خارج می‌کنیم.

اگر قصد صرفه‌جویی در هزینه‌ها رادارید ببینید کدام گروه از وسایل‌تان به سبک جدیدی که انتخاب کرده‌اید نزدیک است تا آن را نگه‌دارید. قدم بعدی تغییر دکوراسیون دیوارها و پنجره‌ها شامل تغییر رنگ یا کاغذ دیواری آن‌ها است. مرحله بعد تغییر اسباب و وسایل  شامل بالش، ملحفه، قالیچه وسط اتاق و پرده‌ها است. در پایان نوبت به تغییر وسایل بزرگ‌تر شامل تخت خواب و چراغ خواب متناسب با سبک جدید است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد