چگونه مبلمان را در یک اتاق نشیمن کوچک بچینیم

0

چگونه مبلمان را در یک اتاق نشیمن کوچک بچینیم

چگونه مبلمان را در یک اتاق نشیمن کوچک بچینیم : شاید شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که به خانه‌هایی با اتاق نشیمن کوچک نقل مکان کرده‌اند و جای کمتری برای چیدن وسایلشان دارند. این آخر دنیا نیست، هنوز هم میتوانید برای وسایل خود جای خوبی پیدا کنید.

برخلاف تصور ما، از دید بسیاری از افرادی که در چیدمان لوازم منزل مهارت دارند، اتاق نشیمن کوچک راحت‌تر و چیدمان اسباب و وسایل در آن آسان‌تر از اتاق‌های بزرگ است. با این حال یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ما همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، چیدمان مبلمان در اتاق نشیمن کوچک است.

چه‌بسا مبل‌هایی هستند که با وجود زیبایی تنها به دلیل عدم وجود فضای مناسب برای قرار دادن آنها، از خریدشان صرف‌نظر کرده‌ایم. با این وصف اگر با چینش صحیح مبلمان در چنین فضایی آشنا باشیم، می‌توانیم از محیط زندگی خود لذت بیشتری ببریم.

چگونه مبلمان را در یک اتاق نشیمن کوچک بچینیم : در شکل بالا طرح‌های مختلفی برای قرار دادن مبلمان در فضایی به مساحت تقریبی ۱۰۰ فوت مربع مشاهده می‌کنید. طرح‌هایی که محل قرارگیری هر یک از قطعات مختلف مبلمان، صندلی و میز را نشان می دهند؛ می‌توانید بر اساس سلیقه و لوازم منزل خود یکی از آنها را انتخاب نمایید.

جالب این است که تمام چیدمان‌های شکل بالا دارای یک نقطه کانونی هستند که وسایل مختلف حول محور آن چیده شده اند. این نقطه کانونی هر چیزی می‌تواند باشد و انتخاب آن از قاعده خاصی پیروی نمی‌کند.

چگونه مبلمان را در یک اتاق نشیمن کوچک بچینیم : به‌عنوان مثال قفسه‌های کتاب، شومینه‌ها، تلویزیون یا تابلوهای نقاشی قابلیت تبدیل شدن به کانون اتاق نشیمن را دارند. با این وصف، هر چقدر هم که تعداد مبل و صندلی‌ها افزایش یابد از خاصیت نقطه کانونی کاسته نمی‌شود.

یکی از نکات مهم در چینش اتاق نشیمن کوچک، ایجاد فضای مناسبی برای گفتگوی افراد است. به این معنا که مبلمان باید به‌گونه‌ای تنظیم شود تا کاربران علاوه بر راحتی و جابجایی آسان در هنگام نشستن، دید مطلوبی از چهره دیگر افراد داشته باشند و بتوانند چهره به چهره با آنها گفتگو کنند.

چگونه مبلمان را در یک اتاق نشیمن کوچک بچینیم : با این وصف چینش مبل و صندلی‌ها به‌موازات دیوار و بدون زاویه نسبت به یکدیگر چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. به این منظور برای مبل‌های تک‌نفره چینش مدور و برای ست‌هایی که از مبل دو نفره برخوردارند از چینش مربع و مستطیل استفاده شود، بهتر است.

اگر می‌خواهید که اتاق نشیمن به لحاظ بصری متعادل و چینش اشیا در آن با یکدیگر هماهنگ باشد، باید رویکرد متفاوتی را در نظر گیرید. در چنین مواقعی هنگام چینش مبلمان باید میان قطعات بزرگ نظیر مبل دو نفره و لوازم کوچک تر مانند صندلی‌ها ارتباط برقرار کنید و آنها را تحت تاثیر یکدیگر قرار دهید. به‌عنوان مثال، اگر یک مبل را در یک سوی اتاق قرار می‌دهید باید دو صندلی در کنار آن بگذارید تا تعادل در فضای نشیمن برقرار شود.

چگونه مبلمان را در یک اتاق نشیمن کوچک بچینیم : خانواده‌هایی با کودکان کوچک و پر شر و شور به‌خوبی می‌دانند که ایجاد یک مرز برای تفکیک فضای بازی فرزندان و فضای نشیمن بزرگ‌سالان، بسیار مشکل است، به‌خصوص اگر اتاق نشیمن دارای فضای کمی باشد. به نظر می‌رسد که در این حالت، شما می‌توانید از مبل‌ها یا میزهای عسلی برای محصور کردن فضای نشیمن استفاده کنید.

چگونه مبلمان را در یک اتاق نشیمن کوچک بچینیم : نخستین موردی که در چینش اتاق نشیمن کوچک باید مد نظر قرار گرفته شود، این است که مشخص کنید قرار دادن کدام یک از لوازم ضروری‌تر است. طبیعی است که در اغلب اوقات مبل‌های دو و تک‌نفره بیش از هر وسیله‌ای اهمیت دارند. پس از آن نیز، احتمالاً میز جلو مبلی و میزهای عسلی مورد توجه قرار می‌گیرند. در هر حال هنگامی‌که بدانید به چه لوازمی نیاز دارید می‌توانید با دقت بیشتری دکوراسیون اتاق نشیمن را طراحی کنید.

چیدمان را معمولاً از قطعات بزرگ نظیر مبل دو نفره آغاز کنید و سپس به چینش لوازم در اطراف آنها بپردازید. صندلی‌ها به‌طور معمول از اولویت بیشتری نسبت به میزهای عسلی برخوردارند. نتیجه آنکه ابتدا فضای خالی میان مبل‌ها را با صندلی‌های کوچک پر کنید و اگر فضایی باقی ماند آن را به میز عسلی اختصاص دهید.

همچنین به خاطر داشته باشید که مبل و صندلی‌ها را روبروی هم و در مقابل تلویزیون یا شومینه قرار دهید تا افراد به‌راحتی بتوانند با یکدیگر گفتگو کنند و تلویزیون تماشا نمایند. افزون بر این، در میان مبل‌ها باید فضای کافی برای قرارگیری میز جلومبلی وجود داشته باشد، به‌گونه‌ای که افراد به‌راحتی بتوانند در فضای باقیمانده حرکت کنند.

هنگام چینش اتاق نشیمن دائما به تحلیل وضعیت اتاق بپردازید. بر روی صندلی یا قطعات مختلف مبلمان بنشینید، دقت کنید که آیا در قسمت‌های مختلف احساس راحتی می‌کنید یا خیر و در صورت نیاز تغییراتی را برای بهتر شدن اوضاع اعمال کنید. به‌طور معمول اگر مبل‌ها از ساختار نرم با زاویه مناسب تکیه‌گاه برخوردار باشند و حول یک نقطه کانونی چیده شوند، همچنین فضای کافی برای قرارگیری پای کاربران را ارائه دهند و به میزهای عسلی نیز دسترسی مناسبی داشته باشند، راحتی کاربران را تضمین می‌کنند.

به یاد داشته باشید که نقطه کانونی باید با مساحت اتاق و ابعاد و تعداد مبلمانی که در مقابل آن قرار می‌گیرند، تناسب داشته باشد. برای مثال، وجود یک تلویزیون بزرگ در اتاقی کوچک با چینشی از ۳ تا ۴ مبل و صندلی، نه‌تنها باعث زیبایی نمی‌شود، بلکه به‌خوبی نمی‌تواند به‌عنوان نقطه کانونی عمل کند.

چگونه مبلمان را در یک اتاق نشیمن کوچک بچینیم : در واقع یکی از ویژگی‌های نقطه کانونی، دید یا استفاده یکسان تمام افراد حاضر از اتاق است؛ حال آنکه یک تلویزیون بزرگ دید مناسبی برای افرادی که در کناره‌های آن می‌نشینند، ایجاد نمی‌کند. افزون بر این بزرگ بودن ابعاد کانون اعم از تلویزیون، کتابخانه یا شومینه موجب می‌شود تا دیگر اجزای دکوراتیو اتاق نشیمن به‌خوبی نتوانند جلوه خود را به نمایش بگذارند.

فراموش نکنید که مهم‌ترین کاربران اتاق نشیمن، شما هستید، بنابراین فضای اتاق را با تصور پذیرایی از مهمانان، با چینش بیش از اندازه مبل و صندلی، شلوغ و پر ازدحام نکنید تا افراد حاضر در اتاق بتوانند آزادانه حرکت کنند و آرامش بیشتری داشته باشند. نتیجه آنکه قرار نیست همواره اتاق نشیمن را با مبلمان پر کنید.

در صورتی که نگران کمبود فضای نشیمن برای مهمانان خود هستید، می‌توانید از پوف و اتومن برای ایجاد فضای نشیمن موقت استفاده کنید. مزیت این کار وزن کم و در نتیجه جابجایی آسان این قطعات است. به‌طوری که در صورت نیاز می‌توانید آنها را به‌راحتی در اتاق خواب یا انباری قرار دهید.

همیشه قرار نیست نقطه کانونی اتاق نشیمن، شومینه یا تلویزیون و کتابخانه باشد. چه‌بسا منازلی وجود دارد که فاقد کتابخانه و اتاقی مجزا برای قرار دادن تلویزیون هستند. افزون بر این، استفاده از شومینه به‌عنوان کانون در فصول گرم سال، کمی نامناسب به نظر می‌رسد.

در نتیجه می‌توانید از میزهای جلو مبلی به‌عنوان یک نقطه کانونی استفاده کنید و مبل و صندلی‌ها را اطراف آن قرار دهید. لازم به ذکر است که میزهای مستطیلی برای فضاهای کوچک و میزهای دایره‌ای برای اتاق‌هایی با مساحت بزرگ‌تر مناسب هستند.

چگونه مبلمان را در یک اتاق نشیمن کوچک بچینیم : در چیدمان اتاق نشیمن روشنایی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. به‌طور حتم یک اتاق کوچک با چینش مبلمان در آن، کوچکتر و تاریک‌تر به نظر خواهد رسید؛ بنابراین به‌منظور افزایش عمق می‌توانید از نورپردازی و پرده‌هایی ساده با ضخامت اندک استفاده کنید. با این حال به یاد داشته باشید که نور زیاد در محیط کوچک موجب اذیت شدن چشم افراد خواهد شد. پس بهتر است در اتاق نشیمن کوچک از وسایل و مبلمانی به رنگ‌های روشن استفاده نمایید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد