تغییر سبک دکوراسیون با حفظ مبلمان موجود

0

تغییر سبک دکوراسیون با حفظ مبلمان موجود

تغییر سبک دکوراسیون با حفظ مبلمان موجود : همه ما مجبوریم که خواه یا ناخواه از مبلمانی که داریم، استفاده کنیم و این لزوما بد نیست. اما اگر سبک مبلمان خانه شما سنتی و تیره‌رنگ باشد، الان چند ماه مانده به سال جدید، زمان آن رسیده که کمی روح مدرنیته را کم کم در خانه به جریان بیندازید. اما آیا راهی وجود دارد که دکوراسیون خانه را بدون رنگ آمیزی کردن تمام دیوارها و یا محدودیت ایجاد کردن در چیدمان فعلی و تغییر مبلمان، به‌روز کنیم؟ بله در ادامه سه ترفند را برای مدرن کردن دکوراسیون خانه با مبلمان سنتی و کلاسیک مطرح کرده‌ایم. با پیشنهادهای امروز همراهمان باشید.

۱.آنچه را که واقعا دارید، یا دوست دارید را بشناسید

تغییر سبک دکوراسیون با حفظ مبلمان موجود : اگر بعضی از قطعات مبلمان شما کلاسیک هستند و کیفیتشان خوب است، پیشنهاد می‌کنم نگه‌شان دارید و از استفاده کردن از آن‌ها لذت ببرید. البته با کمی تغییرات. مثلا شما می توانید یک تخت چوبی قهوه‌ای تیره توپر که کنده‌کاری‌ها و معرق‌های کلاسیک دارد را کاملا امروزی کنید؛ بدون اینکه به آن دست بزنید! چطور؟ با پهن کردن یک قالیچه با طرح‌های انتزاعی پای تخت و نصب آینه مدرن بالای تاج تخت. با این تغییرات کوچک رنگ‌های جدید را به اتاق خواب آورده و تخت خود را به روز کرده‌اید.

یکی از ترفندها برای دلپذیر کردن استفاده دوباره از مبلمان سنتی و کلاسیک؛ این است که عناصر متنوع مبلمان را با هم ترکیب کنید تا به یک دکوراسیون روشن‌تر و به لحاظ بصری سبک‌تر برسید؛ به جای اینکه بخواهید از مبلمان‌تان خلاص شوید و همه‌شان را کنار بگذارید. مطمئن باشید که می‌توانید از پس این ترفند بربیایید.

اگر در اتاق خوابتان یک ست تخت، میز‌های پاتختی و کمد یا میز آرایش دارید؛ می‌توانید میزهای پاتختی را به اتاق دیگری ببرید و با اثاثیه آن اتاق ترکیب کنید. یا اینکه کمد کوچک و میزهای پاتختی را با یک رنگ کاملا متفاوت و بامزه رنگ آمیزی کنید تا حال و هوای کلی دکوراسیون امروزی‌تر و ملایم‌تر شود. در پول و انرژی‌تان صرفه جویی کنید و از فوق‌العاده بودن نتیجه مطمئن باشید.

من این اتاق ناهارخوری را دوست دارم؛ در این اتاق طراح، مبلمان چوب سنتی را در کنار دیوارهای آبی و پرده های پرزرق و برق قرار داده تا یک فضای تازه و به‌روز برای خانواده‌ای مدرن آماده کند. با این کار تازه میبینید بیشتر از آنچه فکر می‌کردید مبلمان سنتی‌تان را دوست داشتید و خودتان خبر نداشتید! فکر کردن به این ترکیب سبک‌ها و امتحان کردنش هم خودش یک سرگرمی برای وقت‌هایی است که نمی‌دانید چه کار کنید!

در این عکس ترکیب جذاب دیگری را می‌بینید؛ یک میز عسلی سنتی چوبی تیره رنگ با مبلی که روکش روشن و جوانانه و سرحال دارد. این عناصر در همنیشینی با یک قالیچه مدرن، آباژورهای رایج و دیگر اجزائی که با پترن‌ها، الگوها، نقش‌ها و طرح‌ها در هر زاویه از نگاه بیننده چیزی جلب توجه می‌کند. با اینکه اغلب قطعات این مبلمان به تنهایی سنتی و کلیشه‌ای هستند، فضا و دکوراسیون اصلا خسته کننده و تنگ و ترش بنظر نمی‌رسد.

می‌بینید که مجبور نیستید، برای رسیدن به یک چشم‌انداز جدید از خانه‌تان همه چیز را دور بیاندازید و از نو بخرید. فقط با هم ترکیب و هماهنگشان کنید.

۲.خلاقیتتان را گسترش دهید

تغییر سبک دکوراسیون با حفظ مبلمان موجود : اغلب ما وقتی حرف از به‌روز کردن مبلمان قدیمی می‌رسد، آن را معادل دورانداختن مبلمان قدیمی و جایگزین کردن قطعات سبک‌تر، روشن‌تر و مد روز می‌دانیم. اما واقعیت این است که همه قطعات مبلمان ما هم در یک زمان مشخص خریده نشده و آنچه که ما در خانه داریم همیشه ترکیبی از سبک‌ها، جنس‌ها، آثارهنری، بافت‌ها و الگوهای مختلف است. کافی است با کمی خلاقیت، طرحی شاد و چشمگیر ایجاد کنید.

نگران نباشید وقتی از خلاقیت حرف می‌زنیم اصلا به دنبال چیز عجیب و غریبی نیستیم. از اینکه چیزهایی را کنار هم قرار دهید که قبلا مشابهش را جایی ندیده‌اید نترسید، راستش این است که اتفاقا من پیشنهاد می‌کنم دکوراسیونی را قبلا دیده‌اید اصلا امتحان نکنید و کار را با ذهنیت خالی آغاز کنید.

بنظر من کنتراست رنگ و طرح چوب‌های متنوع در یک فضا دیدنی است. مبلمان چوبی همیشه اصالت و طبیعت را به خانه می‌آورد اما قیمتش هم گران‌تر است. برای همین اگر مبلمان قدیمی چوبی دارید فکر نکنید جایگزین کردن آن با مبلمان ارزان MDF دکوراسیونتان را زیباتر می‌کند. مبلمان سنتی که بسیار با کیفیت ساخته شده است، دوام دارد و شخصیت را برای دکوراسیون خانه‌تان به ارمغان می‌آورد. حتی اگر هر قطعه از آن مربوط به یک سرویس چوبی متفاوت باشد.

در این اتاق خواب، تخت، صندلی، چوب پرده و میز هیچ‌کدام با یکدیگر ست و از یک سرویس نیستند. اما رنگ چوب اکثرشان تیره است و آنقدر قدیمی هستند که شاید عتیقه بنظر برسند. با این حال کیفیتشان را حفظ کرده‌اند و در کنار یک آینه خورشیدی که مد روز دکوارسیون است با پس زمینه دیوار سفید تازه رنگ شده و رومیزی سبز خودنمایی می‌کنند.

جسور باشید چرا که این دکوراسیون منحصر به فرد شماست. مثل این میز نهارخوری و صندلی‌هایی قدیمی که با یک پارچه رومبلی با طرح گرافیکی امروزی با کاناپه و کوسن‌ها همراه شده‌اند. این عناصر طوری در دیوار یک دست سفید که غرق در نور است، محو شده‌اند که حسی جز آرامش، امنیت و صلح را منتقل نمی‌کند.

تضاد بین عناصر باعث می‌شود مبلمان همیشگی و تکراری، بار دیگر زیبا به چشم بیاید. مثلا در این اتاق تضاد به وسیله رنگ و سبک ایجاد شده است. سارا این کوسن‌ها، ملحفه و روتختی را در طول زمان جمع کرده و حالا هر کدام با یک طرح و نقش و رنگ‌های روشن و گرم و تند مثل قرمز و نارنجی و بافت‌ خز تضادی را با تخت چوبی بزرگ کلاسیک و ساده ایجاد کرده‌اند و تنها راهی که می‌شد این اتاق را از کسالت و کهنگی نجات داد هم احتمالا همین است.

شاید هنوز هم بگویید «هرچیزی به هرچیزی نمی‌آبد» بله منم با شما موافقم. برای همخوانی و هماهنگی عناصر نامتجانس باید با ظرافت و دقت بیشتری عمل کنیم. بیایید به مثال دیگری نگاه کنیم.

 ۳.از “تکرار” استفاده کنید

تغییر سبک دکوراسیون با حفظ مبلمان موجود : شما همیشه غرق در مبلمان و اکسسوری خانه تان هستید و به همین دلیل است که هیچ وقت متوجه نمی‌شوید دقیقا چطور باید چیدمان را انجام دهید.

یکی از بهترین روش های جمع‌آوری انواع مختلف مبلمان، تنالیته‌های چوب و سبک‌های گوناگون است اما نکته مهم این است که باید در مورد یک طرح، رنگ یا عنصر طراحی مشترک تصمیم‌گیری و آن را در طول فضا تکرار کنید. تکرار یک راه برای ایجاد وحدت بین اتاق های مختلف خانه است.

تغییر سبک دکوراسیون با حفظ مبلمان موجود : این اتاق یک پالت رنگی نسبتا خنثی دارد. اما همچنان جذاب بنظر می‌رسد، چرا؟ نگاهی به قطعه های دوست داشتنی که در طول زمان گرد هم آمده‌امد بیاندازید؛ صندلی راحتی سنتی، مبلمان بامبو و حصیری، قاب عکس‌های گوناگون. رومبلی‌های یک دست سفید در کنار تکرار دیگر عناصر سفید مثل پرده و کلاهک آباژور سبب می‌شوند با وجود تنوع، احساس کلی اتاق آرامش بصری باشد و یکپارچه بنظر برسد.

بیایید به عقب برگردیم و تمامی تصاویر بالا را این بار از زاویه کشف عنصر تکرار نگاه کنیم.

آیا می‌توانید عناصری را که زیرکانه با تکرار خود هماهنگی را در دکوراسیون ایجاد کردند پیدا کنید؟

یک جفت لامپ هماهنگ، مجموعه ای از بالش‌هایی که با هم همخوانی و هارمونی دارند یا تکرار قاب عکس های مشابه بر روی دیوار.

فراوانی رنگ سفید بر روی دیوار که اتاقی پر از رنگ‌های تصادفی و الگوها را با هم مرتبط می کند.

مبلمانی که با تکرار یک الگوی پارچه معمولی رومبلی با اتاق به وحدت رسیده است.

پالت رنگی قرمز که در چندین مکان تکرار شده تا چشم شما در اطراف بچرخد و یک کلیت را درک کند.

مجموعه ای از لوازم جانبی که توسط مواد معمولی مانند آینه های طلا در عکس بالا ترکیب شده است.

و …

تغییر سبک دکوراسیون با حفظ مبلمان موجود : با استفاده از این سه نکته ترکیب هماهنگی که با سبک مورد نظر شما جور درمی‌آید را پیدا کنید. ترکیب عناصر سنتی و مدرن برای ایجاد یک سبک منحصر به فرد و تازه ایده تازه و البته سهل الوصولی نیست اما به امتحانش می‌ارزد، تجربه کنید و لذتش را ببرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد