کدام سبک دکوراسیون به روحیه‌ی شما نزدیک‌تر است؟

1

کدام سبک دکوراسیون به روحیه‌ی شما نزدیک‌تر است؟

کدام سبک دکوراسیون به روحیه‌ی شما نزدیک‌تر است؟ خیلی از ما مجلات، کتاب‌ها، وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های دکوراسیون منزل را دنبال می‌کنیم ولی وقتی نوبت به انتخاب نوع دکوراسیون منزل خودمان می‌رسد، مطمئن نیستیم که کدامیک از آن سبک‌ها برای ما مناسب خواهد بود. دکوراسیون منزل یک موضوع شخصی و سلیقه‌ای است. با این حال با آشنایی با انواع سبک‌های موجود و قوانین اولیه و اساسی دکوراسیون راحت‌تر می‌شود فرآیند آن را به سرانجام رساند. از این رو در ادامه، ما به توضیح برترین سبک‌های دکوراسیون منزل می‌پردازیم تا در این تصمیم‌گیری به شما کمک کرده باشیم.

سبک دکوراسیون بوهمین

سبک دکوراسیون بوهمین یا بوهو چیک، سبکی به‌دور از قواعد و چهارچوب‌های مرسوم است که ابتدا به یک سبک زندگی، سپس به سبک لباس‌ پوشیدن و در نهایت به یک سبک دکوراسیون منزل اطلاق شد. ویژگی اصلی بوهمین این است که در آن از هیچ اصول خاصی پیروی نمی‌‌‌شود. این سبک پذیرای طرح‌های رنگارنگ با ظاهری غیرمتعارف است.

کدام سبک دکوراسیون به روحیه‌ی شما نزدیک‌تر است؟ فضایی که سبک بوهمین دارد، فضایی است که کاملاً بر اساس ملاک‌های زیبایی‌شناسی شخصی شما چیده شده. این سبک ممکن است از نظر خیلی‌ها عجیب به نظر برسد و به همین دلیل است که این اسم برای این سبک انتخاب‌شده است. بوهمین لغتی است که به طور معمول در فرانسه برای توصیف کولی‌ها که از بوهمیا به آن جا کوچ می‌کردند، استفاده می‌شد. کم کم و در قرن ۱۹ این واژه به سبک زندگی هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگارانی که به زندگی در حاشیه شهر روی آورده بودند نیز اطلاق شد و به نوعی معرف دیدگاه آن نوع اشخاص است.

سبک دکوراسیون کویستال

سبک دکوراسیون ساحلی همه‌ آنچه را که ما از تعطیلاتی که در ساحل سپری کردیم و به یاد داریم، برایمان مجسم می‌کند. ساحل، خورشید، شن، اگر چه واقعی نیستند ولی همان حس را در ما زنده می‌کند. این سبک با استفاده از عناصر موجود در فضای ساحل و دریا و گیاهان خاص این نواحی ، حس و حال بودن در ساحل را منتقل می‌کند. به کار بردن رنگ‌های سردی همچون آبی، سفید و خاکستری برای ایجاد محیطی جذاب و راحت از دیگر ویژگی‌های این سبک است.

سبک دکوراسیون معاصر

سبک دکوراسیون معاصر سبکی است که به زمان حال اشاره دارد. ویژگی‌های بارز این سبک اصالت، منظم بودن خطوط و چیدمان، سادگی و خنثی و ظریف بودن عناصر آن است. در این سبک به‌جای استفاده از تزئینات، از نمایه‌های ساده و منظم استفاده می‌شود و همچنین استفاده از وسایل جانبی به حداقل می‌رسد. استفاده از رنگ‌های خنثی همچون سفید، کرم، قهوه‌ای مایل به قرمز و بژ در این سبک رایج است.

سبک دکوراسیون کلبه‌ای

سبک دکوراسیون کلبه‌ای (فارم هاوس) یک سبک راحت، دنج و جذاب است. سبکی همچون سبک خانه‌های قصه‌های افسانه‌ای. این سبک عجیب و جالب بر سادگی اجزا بنا شده است. حال چه آن اجزا زیاد، پراکنده، ناسازگار با یکدیگر و یا همه‌ این‌ها یکجا باهم باشند. زندگی در خانه‌ای با دکوراسیون کلبه‌ای ساده‌تر و درعین‌حال کامل‌تر خواهد بود. ویژگی‌های عمده‌ این سبک استفاده از رنگ‌های روشن، مبلمان نامتناسب، چاپ‌های رنگ‌ و رورفته، پارچه‌های چروک و قفسه‌های باز در آشپزخانه است.

سبک دکوراسیون اکلکتیک

کدام سبک دکوراسیون به روحیه‌ی شما نزدیک‌تر است؟ سبک دکوراسیون اکلکتیک یا ترکیبی از نظر رعایت نکردن اصول و قوانین به سبک بوهمین شباهت دارد. این سبک بیشتر از هر سبک دیگری به تلفیق سبک‌های مختلف دکوراسیون منزل می‌پردازد. حاصل این ترکیب محیطی خوشایند و دلپذیر برای افرادی است که به تنوع و تکثر علاقه دارند. البته این  نوع از آزادی‌ که سبک‌هایی همچون اکلکتیک به شما می‌دهد به معنای این نیست که هر کاری دوست دارید، انجام دهید بلکه نیاز به مهارت دارد. از ویژگی‌های مختلف این سبک می‌توان به بافت‌های مختلف، پس‌زمینه‌ ساده، رنگ‌ها و الگوهای همساز، ست نکردن هوشمندانه و تناسب ترکیبات با یکدیگر اشاره کرد.

سبک دکوراسیون فرانسوی

هدف اصلی سبک دکوراسیون فرانسوی ترکیب سادگی با ظرافت و زیبایی است. ظهور این سبک به قرن ۱۸ میلادی برمی‌گردد و از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به استفاده از رنگ صورتی روشن و بنفش یاسی در ترکیب سبز و نقره‌ای، اشاره کرد. ایجاد یک فضای پرزرق‌وبرق و پیچیده، استفاده از سرامیک براق و پارکت‌های روشن، استفاده از بافت چوب و دیوارهایی اغلب به رنگی مات و یا نیمه مات از نشانه‌های دیگر سبک فرانسوی است.

سبک دکوراسیون صنعتی

سبک دکوراسیون صنعتی را به استفاده از آهن‌آلات، داشتن فضایی سرد و بی‌روح می‌شناسند. در سبک صنعتی استفاده از رنگ‌های خنثی همچون سیاه، سفید و خاکستری، استفاده از وسایل مدرن و قدیمی در کنار یکدیگر رایج است. کاربردی بودن فضا و استفاده از مواد بازیافتی یا تغییر شکل داده شده از دیگر نشانه‌های این سبک است. همچنین استفاده از وسایل تزئینی در این سبک به حداقل می‌رسد.

سبک دکوراسیون مدرن میانه قرن بیستم

کدام سبک دکوراسیون به روحیه‌ی شما نزدیک‌تر است؟ سبک مدرن میانه قرن (mid-century modern) مربوط به زمانی است که اشکال هندسی، الگوهای معاصر و لهجه‌های منحصربه‌فرد به طرز چشمگیری برجسته بودند. طرح‌های این سبک مستقیم و به‌ دور از پیچیدگی هستند و تعادل واضحی بین وجه انسانی و وجه مربوط به طبیعت ایجاد می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های بارز این سبک دکوراسیون می‌توان به استفاده از مصالح طبیعی، قالب‌های ساده، نقاشی‌های ناآشنا، پارچه‌های سنگین و بافت‌دار مانند کرباس و نورپردازی خیلی خوب محیط اشاره کرد.

سبک دکوراسیون مینیمال

این سبک دکوراسیون همان‌طور که از اسم آن (مینیمال، واژه‌ای لاتین به معنای حداقل) نیز مشخص است به ساده بودن و استفاده از حداقل لوازم در طراحی دکوراسیون منزل، تاکید دارد. محیطی که بر اساس سبک مینیمال طراحی‌شده، به خوبی ویرایش شده و تنها دارای وسایلی است که به کاربرد هرچه بیشتر دکوراسیون کمک می‌کنند. استفاده از رنگ‌ها در این سبک، معمولاً به سه رنگ کلیدی محدود می‌شود؛ دو سایه از یک رنگ مشابه و یک رنگ متضاد و در کنار آن رنگ‌های خنثی.

سبک دکوراسیون مراکشی

سبک دکوراسیون مراکشی دارای تاریخ، رنگ و بافتی غنی است. رنگ‌های استفاده‌ شده در این سبک جذاب و شورانگیز اغلب آبی فیروزه‌ای کبود، سبز و سفید و کرم است. عناصر اصلی آن شامل کاشی‌های زیبایی به رنگ فیروزه‌ای‌، آثار فلزی و سنگی و کف‌پوش‌های قرمزرنگ است. همچنین چوب‌های مبلمان مراکشی غالبا منبت‌کاری و مشبک‌کاری شده‌اند. قرار دادن سایبان‌ها روی سکوها و تخت‌ها و داشتن حیاط اندرونی نیز از دیگر ویژگی‌های سبک دکوراسیون مراکشی است.

سبک دکوراسیون روستیک

سبک دکوراسیون روستیک، سبکی بر اساس عناصر ارگانیک و برداشتی مستقیم از طبیعت است. عناصری که در این سبک استفاده می‌شوند به نظر بازسازی‌شده می‌آیند. این عناصر اغلب برگرفته از طبیعت و مصالحی قوی همچون چوب‌های طبیعی و توپر هستند. کاشی‌های سفالی، قفسه‌ها و میزهای ساخته‌شده از چوب واقعی، وسایل تزئینی ساخته‌شده از حصیر از ویژگی‌های مهم سبک دکوراسیون روستیک هستند. رنگ‌های آرام همچون کرم و طیف‌های روشن آن، انواع زردهای ترکیب‌شده با سفید یا خاکستری یا انواع رنگ‌های خاکی در کنار رنگ‌های قوی همچون شکلاتی رنگ‌های غالب این سبک را تشکیل می‌دهند.

سبک دکوراسیون اسپانیایی

کدام سبک دکوراسیون به روحیه‌ی شما نزدیک‌تر است؟ سبک دکوراسیون اسپانیایی به‌ نوعی به فاصله‌ ایجاد شده بین انسان و طبیعت پل می‌زند. این سبک با ترکیب عناصر با رنگ‌های قوی و عناصری با ضعیف‌ترین رنگ‌ها، یک اثر کلی و بسیار تأثیرگذار بر جای می‌گذارد. از ویژگی‌های بارز سبک اسپانیایی می‌توان به استفاده از آهن ورزیده، تیرک‌های سقفی چوبی، کاشی‌هایی که در قسمت جلویی پله‌ها قرار می‌گیرند و نقاشی شده‌اند، طاقچه‌های توکار، کاشی‌ها و سرامیک‌های سفالی به رنگ قرمز خاکی برای کف‌پوش آشپزخانه و چوب تیره برای درها و کف‌پوش‌ها، اشاره کرد.

سبک دکوراسیون سوئدی

سبک سوئدی که به‌عنوان سبک اسکاندیناوی نیز شناخته می‌شود، سبکی شاد است. ویژگی بارز این سبک، ایجاد محیطی روشن است. عناصر نامرتب و رنگ و رو رفته با عناصر شفاف، تمیز و ترمیم‌شده ترکیب می‌شوند. در این سبک، برای روشن‌تر کردن منزل از عناصری با رنگ‌های روشن و کمرنگ همچون سفید، کرم، آبی کم‌رنگ و خاکستری روشن استفاده می‌شود.

سبک دکوراسیون سنتی ایرانی

در سبک دکوراسیون سنتی ساختار و طراحی‌های قابل پیش‌بینی سهم قابل‌ توجهی دارند با این حال سبک کاملاً بر اساس راحتی و گرم و صمیمی بودن بنا شده است. در دکوراسیون منزل به سبک سنتی از محصولات دست‌باف مثل پشتی، رومیزی، تابلوفرش‌های دیواری، انواع چوب‌های کنده‌کاری‌شده و طرح دار استفاده می‌شود. همچنین در این سبک مبلمان به سبک سنتی، نقاشی و مینیاتور بر روی لوازم منزل، طرح‌های ایرانی همچون اسلیمی و بته جقه بر روی فرش‌ها و کاشی‌ها به چشم می‌خورد.

سبک دکوراسیون استوایی

دیوارهای سفید با طرح شاخ‌ و برگ، کف‌پوش‌ها و مبلمان روشن و گیاهان خانگی فراوان و درختان استوایی در فضای بیرونی از جمله نکاتی است که در سبک استوایی مد نظر قرار می‌گیرند.

سبک دکوراسیون توسکانی

سبک دکوراسیون توسکانی بر اساس سبک دکوراسیون دنیای قدیم بنا شده است و پر از رنگ‌ها و بافت‌های قوی و عناصر تاریخی و اصولی است. این سبک به ترکیب ظرافت و دوام همراه با حسی مشابه سبک روستیک می‌پردازد. در این سبک از رنگ‌های عمیق همچون آبی، زرد و قرمز، کف‌پوش‌ها و دیوارهای آجری، وسایل مسی، شیشه‌ای و سرامیکی استفاده می‌شود.

سبک دکوراسیون وینتج

کدام سبک دکوراسیون به روحیه‌ی شما نزدیک‌تر است؟ سبک دکوراسیون وینتج دارای طیف وسیعی از عناصر و طرح‌ها و ویژگی‌ها است. این سبک معمولاً با استفاده از عناصری که مربوط به دوره‌ی خاصی از گذشته است، شناخته می‌شود و این عناصر حس خوشایندی برای فرد ایجاد می‌کنند. البته نباید تمام وسایل به‌کار رفته قدیمی باشند، بلکه ترکیب این وسایل با عناصر مدرن نتیجه‌ مطلوب‌تری به دنبال خواهد داشت.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد