۷ نکته برای یک طراحی دکوراسیون خانواده پسند

0

۷ نکته برای یک طراحی دکوراسیون خانواده پسند

۷ نکته برای یک طراحی دکوراسیون خانواده پسند : یک طراحی دکوراسیون خانواده پسند چه تفاوتی با سایر طرح‌ها دارد؟ این شاید سؤالی باشد که با خواندن عنوان این مطلب به ذهنتان خطور کند. در پاسخ به این سؤال باید گفت که طراحی خانواده پسند بیش از آنکه در ظاهر متمایز باشد در کارایی فضا و المان‌های درون آن با دیگر طرح‌ها متفاوت است. در این طراحی‌ها کارایی و طول عمر لوازم به‌اندازه زیبایی و گاهی بیش از آن مورد اهمیت قرار می‌گیرد. همچنین انتخاب رنگ‌ها، طرح‌ها و حتی جنس لوازم نیز تحت تأثیر رفتار و تعداد اعضای خانواده قرار می‌گیرد. روز ۲۵ اردیبهشت ماه (۱۵ ماه می) روز جهانی خانواده نامیده شده بود. به همین بهانه نکاتی پیرامون یک طراحی دکوراسیون خانواده پسند را با شما در میان بگذاریم.

در نظر بگیرید که واقعاً چگونه زندگی می‌کنید.

یک اتاق نشیمن زیبا اگر نتواند نیازهای روزمره یک خانواده را برآورده کند و با شیوه زندگی آنها همخوانی نداشته باشد پس از مدت کوتاهی خسته‌کننده می‌شود. در واقع یک طراحی دکوراسیون خانواده پسند مرزی میان زیبایی و کارایی است و شما پیش از طراحی دکوراسیون باید به سبک زندگی خود توجه کنید. آیا در منزل خود دائماً پذیرای مهمانان مختلف هستید؟ آیا تنها یک دست مبلمان در منزلتان جای می‌گیرد؟ آِیا به نشستن بر روی زمین عادت دارید؟ با چه رنگ‌هایی تاکنون احساس راحتی بیشتری کرده‌اید؟ پاسخ این سؤالات و نمونه‌هایی از این دست همگی بر خلق یک دکوراسیون هدفمند به شما کمک می‌کنند.

تغییر دکوراسیون را به تأخیر نیاندازید

بسیاری از خانواده‌ها تا زمانی که فرزندانشان بزرگ‌تر نشوند، دست به تغییر و طراحی دکوراسیون نمی‌زنند چراکه معتقدند بچه‌ها هر چیزی را از بین می‌برند و هرگونه هزینه برای خلق جلوه‌های جدید در منزل بیهوده خواهد بود؛ اما به یاد داشته باشید که کودکان نیز حق زندگی در یک محیط زیبا را دارند و شما باید به آنها نیز احترام بگذارید! در واقع داشتن بچه دلیل خوبی برای انفعال نیست بلکه باید المان‌های مختلف دکوراسیون را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که با رفتار کودکان سازگاری بیشتری داشته باشد. به‌عنوان مثال برای دیوارها از رنگ‌های روغنی و قابل شستشو به‌جای کاغذ دیواری استفاده کنید، فرش‌هایی از جنس پنبه و قابل شستشو خریداری نمایید و از خرید مبلمانی با رنگ روشن بپرهیزید.

با نگاهی واقع‌بینانه خرید کنید

۷ نکته برای یک طراحی دکوراسیون خانواده پسند : در بازار محصولات زیادی وجود دارند که شما به آنها علاقه دارید و حتی با طراحی داخلی منزل شما نیز بسیار سازگارند اما ممکن است پس از خرید این محصولات به ایرادات آنها پی ببرید. ایراداتی که بیش آنکه به نقص محصول بازگردند به دلیل ناسازگاری با شیوه زندگی شما به وجود آمده‌اند. برای مثال اگر در منزل خود حیوان خانگی دارید از خرید مبل و صندلی‌هایی با روکش‌هایی که مو و گرد و غبار را به خود جذب می‌کنند اجتناب کنید.

همچنین ممکن است بخواهید میزهای جلو مبلی را با رومیزی و گلدان‌های بزرگ و زیبا تزئین کنید اما به یاد داشته باشید که کودکان به کشیدن رومیزی و واژگون کردن اشیا بلند علاقه زیادی دارند. پس بهتر است برای تزئین میز جلو مبلی خود روش‌های دیگری نظیر کتاب و آلبوم تصاویر و جعبه‌های سبک چوبی و مقوایی را به کار بگیرید.

نگران رنگ و طرح و الیاف مورد علاقه خود نباشید

در یک طراحی خانواده پسند لزومی ندارد که شما از رنگ و طرح‌های مورد علاقه خود چشم‌پوشی کنید بلکه باید مکان مناسب برای آنها را انتخاب نمایید. اگر رنگی مورد علاقه تمام اعضای خانواده نیست و یا اگر از شیطنت کودک خود بیمناک هستید کافی است لوازمی که با آنها بیشتر سر و کار دارند را به رنگ‌های مناسب و مورد علاقه‌شان انتخاب کنید و رنگ‌ها و طرح‌های مورد نظر خود را نیز در بخش‌هایی که کمتر در دسترس آنها هستند به کار ببرید. به‌طور معمول آشپزخانه، قاب عکس‌ها و لوازم دکوراتیو کوچک و ارزان‌قیمت بخش‌هایی هستند که کمتر در دسترس کودکان هستند و می‌توان از آنها برای اجرای رنگ‌های روشن استفاده کنید.

از مواد مقاوم و قابل شستشو استفاده کنید

۷ نکته برای یک طراحی دکوراسیون خانواده پسند : زیبایی همواره به معنای کارایی نیست و محصولات زیادی در بازار وجود دارند که در عین زیبایی و حتی کیفیت بالا، برای استفاده در یک خانه شلوغ و پر رفت و آمد طراحی نشده‌اند. در هر حال، یک خانواده هر قدر هم که در رعایت نظم و نظافت منزل کوشا باشد باز هم به دلیل استفاده مکرر از وسایلی نظیر مبلمان و فرش موجب افزایش سرعت فرسودگی آنها می‌شود؛ بنابراین، هر اندازه که اعضای خانواده شما بیشتر و مساحت منزل شما کمتر باشد باید محصولات بادوام‌تری را خریداری کنید. خوشبختانه امروزه در بازار فرش، مبلمان، کاغذ دیواری و مصنوعات چوبی قابل شستشو و نظافت به‌وفور یافت می‌شود.

جدا از این موضوع، ما گاهی از لوازمی باکیفیت به شیوه‌ای نادرست استفاده می‌کنیم. برای مثال بعضی فرش‌ها جنبه‌ای دکوراتیو دارند و بیشتر برای پذیرایی‌های کم رفت و آمد استفاده می‌شوند. حال آنکه برخی این فرش‌ها را برای فضای نشیمن خانواده خود استفاده می‌کنند. پس چندان عجیب نیست که پس از مدتی شاهد فرسودگی و پارگی آن باشند.

برای کودکان هم فضا بگذارید

اینکه از کودکی در یک خانه محصور از اسباب و لوازم مختلف و بدون فضای کافی برای بازی و حرکت انتظار آرامش دارید بیش از شیطنت او عجیب است. کافی است دوران کودکی خود در حیاط‌های بزرگ و کوچه‌های پهن به یاد آورید تا رنجی که کودکان امروز در منازل کوچک آپارتمانی متحمل می‌شوند را کمی درک کنید. کودکی که فضای کافی برای بازی و پهن کردن اسباب‌بازی‌های خود ندارد به‌ناچار سراغ لوازم منزل می‌رود و آنها را به شکل وسایل بازی خود می‌بیند. با این وصف، اگر کودکی در منزل خود دارید بخش قابل توجهی از محیط را برای حرکت او آزاد بگذارید.

از دکوراسیون داخلی برای آرامش خانواده استفاده کنید

۷ نکته برای یک طراحی دکوراسیون خانواده پسند : در کنار زیبایی و کارایی بهتر است یک معیار دیگر را هم پیش طراحی دکوراسیون منزل در نظر بگیرید و آن چیزی نیست جز آرامش! در هر خانواده‌ای امکان بروز تنش و ناراحتی‌های روحی وجود دارد. کودکان نیز برخلاف آنچه ما تصور می‌کنیم به‌سرعت از محیط اطراف خود تأثیر می‌پذیرند. با این وصف، باید از رنگ‌ها و سبک‌هایی استفاده کرد موجب افزایش آرامش خانواده شود. به یاد داشته باشید که ما با استفاده بیش از حد از رنگ‌های گرم به شیطنت و جنب و جوش کودکان می‌افزاییم. همچنین لوازم دکوراتیو کوچک برخلاف تصور رایج اگرچه فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند اما فضای منزل را شلوغ و به‌هم‌ریخته نشان می‌دهند و موجب آشفتگی روحی کودکان و بزرگسالان می‌شوند.

ایده‌هایی برای ایجاد فضای نگهداری

۷ نکته برای یک طراحی دکوراسیون خانواده پسند : مشکلات بزرگ گاهی راه‌حل‌هایی ساده دارند. بی‌نظمی و آشفتگی یکی از معضلات اکثر خانواده‌ها است که بخش زیادی از آن با ایجاد فضای نگهداری تا حدی رفع می‌شود. در واقع به نظر می‌رسد که کمد، کشو و قفسه‌ها برای ایجاد نظم کافی نیستند و تعدادی از اعضای خانواده به‌خصوص کودکان تمایل چندانی به قرار دادن وسایل خود در جای اصلی‌شان ندارند.

با این وصف، در هر فضایی که لوازم اضافه و بدون استفاده زیادی مشاهده می‌کنید کافی است سبدهای حصیری زیبایی قرار دهید تا اعضای خانواده هر وسیله‌ای که به آن نیاز ندارند از کتاب و مجله تا اسباب بازی و لباس‌هایشان را در داخل آنها بیاندازند. با این کار دست‌کم نظم کلی فضا تا حدی حفظ می‌شود و شما نیز برای پیدا کردن لوازم خود تنها کافی است داخل این سبدها را جستجو کنید

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد