۴ اشتباه رایج در طراحی اتاق نشیمن

0

۴ اشتباه رایج در طراحی اتاق نشیمن

۴ اشتباه رایج در طراحی اتاق نشیمن : احتمالاً شما نیز باور دارید کهاتاق نشیمن مهم‌ترین فضا در طراحی دکوراسیون خانه محسوب می‌شود. اما این تنها یک روی سکه است چرا که همین فضا زمینه‌ای بسیار مستعد برای اشتباهات بزرگ و رایج در طراحی داخلی است. از جمله این اشتباهات انتخاب رنگ‌های نادرست، ابعاد ناهماهنگ و کاربرد نادرست یا به کارنبردن برخی عناصر دکوراتیو برای دیوارها و سایر بخش های منزل است که تأثیر منفی زیادی در نتیجه طرح و میزان خشنودی ساکنان خانه می‌گذارد.

به‌هرحال اگر تصور می‌کنید که در آینده ممکن است نتایج مأیوس‌کننده‌ای در طراحی اتاق نشیمن منزل خود به دست آورید این مطلب را از دست ندهید. به یاد داشته باشید که گاهی ترفندهای کوچک نتایج حیرت‌انگیزی به همراه دارند.

عدم تناسب و سازگاری

تناسب یکی از عناصر کلیدی در طراحی داخلی است و اساساً به معنای هماهنگی اجزای مختلف اتاق به لحاظ ابعاد و رنگ و سبک با یکدیگر است. در حالت معمول، هر جز از اتاق شکل و اندازه‌ای منحصر به فرد دارد با این حال اجزا هنگامی‌که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند باید حسی یکپارچه را به فضا منتقل کنند.

به‌منظور رعایت تناسب میان وسایل مختلف یک نسبت طلایی وجود دارد. بر این اساس، چیدمان وسایل باید به‌گونه‌ای باشد که حتی‌الامکان نسبت ۲:۳ بین آنها رعایت شود. به‌عنوان مثال، تصویر بالا را نگاه کنید. در این اتاق نشیمن میزجلو مبلیپهنایی به‌اندازه دو سوم عرض مبل راحتی ۳ نفره دارد. مبل راحتی نیز خود به‌اندازه دو سوم فرش اتاق است.

با این حال برای رعایت این قاعده الزاماً نیاز به متر و خط‌کش ندارید. بلکه تنها کافی است کمی توجه کنید و ببینید این چینش چه احساسی به شما می‌دهد. اگر فکر می‌کنید که چیزی در این فضا ناسازگار است بهتر است به احساس خود اعتماد کنید و چیدمان را تغییر دهید.

عدم برقراری ارتباط با طرح

۴ اشتباه رایج در طراحی اتاق نشیمن : احتمالاً شما نیز یک یا دو فضای نشیمن را دیده‌اید که مبل‌ها دورتادور اتاق و در مقابل دیوارها قرار گرفته‌اند و یک فضای حفره مانند نیز در وسط اتاق ایجاد شده است. در ابتدا ممکن است به نظر رسد که این یک راه‌حل عالی برای ایجاد یک اتاق نشیمن بزرگ‌تر است اما در واقع این راهکار تنها موجب ترک حس تعادل در اتاق نشیمن می‌شود و میزان فضای قابل استفاده را بسیار محدود می‌کند.

در این مورد، بهتر است به‌جای استفاده از دیوار به‌عنوان یک خط فرضی برای چینشمبلمان، هدف خود را ایجاد فضاهای مجزا با استفاده از مبلمان قرار دهید. به این منظور می‌توانید یک نقطه کانونی برای اتاق نظیر شومینه یا صفحه نمایش انتخاب کنید و مبلمان را در اطراف آن بچینید. به این ترتیب فضای نشیمن منزل شما کاملاً مشخص و مجزا می‌شود و فضای کافی برای انجام کارهای متفرقه نظیر بازی کودکان یا چینش یک میز ناهارخوری نیز به وجود می‌آید. همچنین، این تقسیم‌بندی به نظافت راحت‌تر و سریع‌تر منزل شما نیز کمک می‌کند.

نادیده‌گیری لایه‌بندی

۴ اشتباه رایج در طراحی اتاق نشیمن : این روزها اتاق نشیمن یکی از پراستفاده‌ترین نقاط در خانه‌ها محسوب می‌شود.  این مکان، فضایی مناسب برای مطالعه، استراحت و تفریح است. با این حال، به دلیل اینکه اتاق‌های نشیمن به‌طور پیوسته مورد استفاده قرار می‌گیرند قربانی اولویت‌بندی‌های نادرست می‌شوند و زیبایی خود را به دلیل حذف برخی لایه ها از دست می‌دهند. به‌طور کلی، یک طراحی داخلی کامل شامل تمام لایه‌های زیر می‌شود:

پوشش دیوار: رنگ یا کاغذ دیواری

کفپوش: چوب، فرش، سرامیک، سنگ

مبلمان: صندلی، مبل، میز

نورپردازی: چراغ‌های بزرگ و لوستر (نورپردازی کلی)، نورپردازی تأکیدی، نورپردازی مخفی، نورپردازی وظیفه‌ای

دکوراسیون دیوار: عکس، آثار هنری، آینه

سایر اقلام دکوراتیو: گل، آباژور، بوفه، کتابخانه

طبیعی است که گاهی تمام موارد فوق در این اتاق نشیمن جا نمی‌گیرند با این حال تلاش کنید تا از هر یک از این لایه‌ها گزینه‌ای در فضای نشیمن منزل شما وجود داشته باشد. همچنین در هنگام قرار دادن این لایه‌ها در کنار یکدیگر اصل تناسب را نیز از یاد نبرید.

فراموش کردن یگانگی

۴ اشتباه رایج در طراحی اتاق نشیمن : خانه و زندگی ما مجموعه‌ای از وسایل مختلف هستند که در طول سال‌های متمادی جمع آوری شده‌اند. در نتیجه آنچه موجب یک ترکیب مناسب و دلنشین میان آنها می‌شود وجود وحدت و یگانگی میان یک یا چند ویژگی کلیدی آنهاست که باید در طول زمان به آن پایبند بود. در این مورد، رنگ یکی از مهم‌ترین نکات است. برای مثال به تصویر بالا نگاه کنید، همان‌طور که می‌بینید در بیشتر وسایل این منزل از یک پالت رنگ مشابه استفاده شده است. همچنین برای جلوگیری از یکنواختی محیط می‌توانید از الگوها یا بافت‌های گوناگون برای پوشش وسایل مختلف استفاده کنید.

حال بهتر است از شما بپرسیم که نظرتان در مورد این اشتباهات در دکوراسیون اتاق نشیمن چیست؟ آیا می‌توانید جزئیات دیگری به این فهرست اضافه کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد