۱۰ روش برای استفاده از نردبان‌های قدیمی در دکوراسیون امروزی

0

۱۰ روش برای استفاده از نردبان‌های قدیمی در دکوراسیون امروزی

۱۰ روش برای استفاده از نردبان‌های قدیمی در دکوراسیون امروزی : معمولا نردبان‌­های غیر­قابل‌­استفاده گوشه‌­ انباری‌­ها به فراموشی سپرده می‌شوند. ولی طی سال‌­های اخیر طراحان دکوراسیون داخلی این وسایل چوبی بلااستفاده را به عنوان لوازم دکوری مورد استفاده قرار داده‌­اند. یک نردبان­ چوبی زهوار در رفته به ایجاد فضایی به سبک روستیک (روستایی) در خانه کمک می‌کند. از طرفی دیگر نردبان‌ها می‌توانند نماد صعود و ترقی باشند.

حتی تعمیر، ترمیم و رنگ آمیزی یک نردبان قدیمی و ساخت یک عنصر مبلمانی از آن می‌تواند جذابیت و انرژی زیادی به خانه منتقل کنند. البته استفاده از نردبان در دکوراسیون منزل، فقط مختص افراد علاقه‌­مند به سبک فارم‌هاوس (خانه‌های مزرعه‌ای) نیست. چرا که پروژه‌­های جدید بر اساس این ایده، بسیار شیک و مکمل طراحی مدرن هستد. در ادامه خواهید آموخت چگونه با استفاده از نردبان­‌های قدیمی، دکوری خلاقانه ایجاد کنید.

الف) ساخت محصول جدید از نردبان قدیمی

قفسه‌های نردبانی را شاید این روزها در فروشگاه‌های مبلمان زیاد ببینید. قفسه‌هایی که برای طراحی آن‌ها از فرم نردبان‌ها ایده گرفته شده است. نردبان‌هایی که این روزها در خانه‌های آپارتمانی کمتر به کار می‌آیند. همانطور که در خلاصه مطلب اشاره کردیم اگر هنوز از این نردبان‌های چوبی خاک خورده در انبارها دارید می‌توانید آن‌ها را به دکوراسیون منزل برگردانید. یکی از راه‌های استفاده خلاقانه از نردبان‌های قدیمی ساخت محصولات جدید از آنهاست.

برای اینکار هم می‌توانید از همان نردبان قدیمی به حالت اصلی‌اش استفاده کنید هم می‌توانید با بریدن و کوتاه کردن و تبدیل آن به چند قطعه نردبان کوچکتر یک محصول جدید بسازید. البته ترمیم، سمباده زدن، صاف کردن و در نهایت رنگ آمیزی و اتصال این نردبان‌های کوچک به یکدیگر را نیز باید در برنامه بگذارید تا نردبانتان به میز، کمد و یا قفسه تبدیل شود؛ مثل تصاویر زیر:

 ۱۳ روش استفاده از روانشناسی رنگ برای یک دکوراسیون فوق العاده

۱-استفاده از نردبان برای ساخت کمد باز

۱۰ روش برای استفاده از نردبان‌های قدیمی در دکوراسیون امروزی : اگر فضای کمی برای لباس­‌هایتان دارید، ایده­‌های زیادی می­‌توانند به کمک­تان بیایند. مثلا با استفاده از دو نردبان و اتصال آن­‌ها به یکدیگر از عرض ضلع بالا می‌توانید یک کمد باز کوچک بسازید. این محصول کاربردی می‌تواند یک رخت آویز برای لباس‌های کودک و اکسسوری باشد. برای استفاده هر چه بهتر از این ایده کافی است چند صفحه چوبی بین پله‌های نردبان قرار دهید. حتی می‌توانید پله‌های اضافی نردبان را از آن جدا کنید و با چند میخ به راحتی سینی‌هایی چوبی بسازید و به پله‌های اولیه دو نردبان متصل کنید.

۲-تبدیل نردبان به میز

بهترین استفاده از نردبان‌­های قدیمی زمانی است که از آن‌ها به روش جدیدی استفاده کنیم. مثلا می‌­توان با اتصال دو نردبان به یکدیگر میز تحریر ساخت. همان نردبان قدیمی که دارید را به چهار قطعه مساوی تقسیم کنید و بعد از ترمیم، هر دوقطعه را از یک سمت با پیچ و مهره به هم متصل کنید. حالا تنها صفحه روی میز احتیاج دارید تا با نصب به پایه‌ها یک میز جدید داشته باشید.

۳-تبدیل نردبان به قفسه

وقتی صحبت استفاده از مجدد از نردبان می­‌شود، اولین چیزی که به ذهن­مان می‌­رسد احتمالا تبدیل نردبان به قفسه است که کار سختی هم نیست. با جای‌گذاری چند تخته چوبی مثل ام دی و اف و نئوپان بین پله­‌های نردبان­‌های تاشو، این ایده عملی می‌­شود.

اگر چنین نردبانی در اختیار ندارید، دو نردبان یک شکل را به صورت مایل از بالا به هم وصل کرده و مطابق راهنمایی که گفته شد عمل کنید. در قدم بعدی می‌توانید شکل ظاهری نردبان­تان را با رنگ آمیزی، تزئین و نقاشی روی آن تغییر دهید تا از یک نردبان ساده به قفسه­‌ای زیبا تبدیل شود. از قفسه جدید­تان می­‌توانید به عنوان کتابخانه، جا­کفشی، ویترین ظروف یا برای قرار دادن ابزار­آلات در انباری یا گاراژ استفاده کنید.

ب) اشیائی که به نردبان آویزان می‌شوند!

راه حل دیگر استفاده نردبان بدون ذره‌ای تغییر است. اما یک نردبان قدیمی چطور می‌‌تواند بدون اینکه تغییر در آن حاصل شود کاربرد متفاوتی داشته باشد؟ پاسخ ساده است؛ با آویزان کردن اشیاء از آن! با آویزان کردن اشیائی از نردبان می‌توان از آن یک محصول کاربردی یا یک عنصر دکوراتیو در دکوراسیون خانه ساخت.

۴-نصب سبدهای فلزی به پله‌­های نردبان

۱۰ روش برای استفاده از نردبان‌های قدیمی در دکوراسیون امروزی : نصب سبدهای فلزی به پله‌­های نردبان، فضای بالقوه‌ نگهداری وسایل را برای شما مضاعف می­‌کند. از این ایده می‌توان در حمام یا دستشویی برای قرار دادن حوله‌­ها استفاده کرد. همینطور چنین طرحی می‌­تواند محلی برای نگهداری مواد­غذایی در آشپزخانه باشد.

۵-استفاده از نردبان برای آویختن حوله و لباس

این ایده به علت سهولت اجرا در بسیاری از خانه‌­ها دیده می­‌شود. تنها کافیست یک نردبان قدیمی پیدا کرده، آن را به دیوار تکیه دهید و هر چه می‌خواهید از آن آویزان کنید. اگر بچه­‌دار هستید یا می­‌خواهید لباس‌­های سنگین به نردبان آویزان کنید، مطمئن شوید که بالای نردبان را به دیوار و پایین آن را به کف اتاق چسبانده‌اید.

همچنین از نردبان برای آویزان کردن حوله، گردنبند­، پتو، روسری و حتی مجلات نیز می‌­توان استفاده کرد.

۶-استفاده از نردبان به عنوان قاب عکس

با نردبان می‌توانید یک گالری دیواری بسازید، نردبان­ را به صورت افقی به دیوار بچسبانید و عکس‌­ها را با بند کنفی بین پله‌های آن آویزان کنید. با این کار، هر وقت بخواهید می‌­توانید عکس‌­ها را عوض کرده یا عکس‌های جدید اضافه کنید.

اگر نردبان محکم باشد تحمل وزن اشیای سنگین­‌تر را هم دارد ولی اگر نردبان شما اینگونه نیست، فقط برای آویزان کردن عکس و لوازم دکوری سبُک از آن استفاده کنید. بعضی افراد نردبان را رنگ کرده و فضای داخلی آن را خالی گذاشته و به دیوار می­‌چسبانند؛ که این بستگی به سلیقه هر شخص دارد. از آنجاییکه نردبان‌ها معمولا باریک هستند حتی می‌توانند بالای کاناپه نصب شوند تا تعادل بصری را بین فضای خالی دیوار پشت کاناپه و قسمت پایین آن ایجاد کنند.

۷-آویزان کردن حلقه‌ی گل روی نردبان

۱۰ روش برای استفاده از نردبان‌های قدیمی در دکوراسیون امروزی : تقریبا هر چیزی را می‌­توان از نردبان آویزان کرد، ولی اینکه با چه چیزی وسایل­ را به نردبان آویزان می­‌کنیم هم مهم است. مثلا می‌­توان برای تزئین یک کنج از خانه از حلقه‌­ گل یا شیشه‌ مربا استفاده کرد، البته با آویزان کردن آن‌ها به نردبانی که به گوشه اتاق تکیه داده شده است خوبی این ایده این است که می‌توانید با تغییر فصل آویز­هایتان را عوض کرده و از موارد هماهنگ‌­تر استفاده کنید. حلقه گل از برگ‌های سبز و جوان در بهار و گذاشتن برگ‌های خزان زده رنگارنگ در شیشه‌های شفاف و سبدها در پاییز.

پ) نوآوری و دیگر هیچ!

راه‌های خلاقانه و به مراتب ساده تری برای استفاده از نردبان‌های قدیمی در دکوراسیون امروزی نیز وجود دارند. سه نمونه از آن‌ها را می‌توانید در ادامه این مطلب ببینید و ده‌ها نمونه دیگر را تنها با یکی دوساعت فکر کردن راجع به نیازهای دکوراسیون خانه‌تان و امکاناتی که نردبان‌ها در اختیارتان قرار می‌دهند می‌توانید کشف کنید و از اجرا کردن آن لذت ببرید.

۸-استفاده از نردبان به‌عنوان آویز لامپ

۱۰ روش برای استفاده از نردبان‌های قدیمی در دکوراسیون امروزی : یکی از راه‌­های کمتر دیده شده اما هیجان انگیز استفاده از نردبان در دکوراسیون منزل، آویزان کردن آن به صورت افقی از سقف است. اگر این کار به درستی انجام شود، نردبان شما استحکام کافی داشته باشد و اتصالاتش به دیوار محکم باشد و تعادلش برقرار شود،توانایی تحمل وزن اشیا را روی خودش خواهد داشت. اگر می­‌خواهید به­‌سادگی اتاقتان را تزیین کنید، یک نردبان بالای میز ناهار­خوریتان نصب کنید و  از آن لامپ­ آویزان کنید.

همچنین موارد دیگری را هم می‌­توانید به عنوان دکور به نردبان آویزان کنید؛ از جمله:

گلدان‌های سبُک

گیاهان خشک شده

لامپ‌های نصب شده در شیشه‌ مربا

دسته‌­های گل

و …

تنها باید حواستان به نکات ایمنی باشد و از اتصالات این نردبان به اندازه اتصالاتی نظیر لوستر مطمئن باشید.

۹-اضافه کردن چرخ به نردبان برای استفاده در کتابخانه

اگر کتابخانه‌های بلند دارید و همیشه با مشکل عدم دسترسی به طبقات بالا روبرو هستید نگاهی به نردبان قدیمی و رنگ و رو رفته کنج انباری بیاندازید. دستی به سر و رویش بکشید و با نصب دو چرخ زیر و یک قلاب بالای آن این مشکل را برای همیشه مرتفع کنید. حتی اگر کتابخانه ندارید هم نردبان به کمک شما می‌آید. برای داشتن کتابخانه نیازی به یک اتاق مجزا نیست. تنها چیزی که لازم دارید، نصب چند طبقه در ارتفاع بالای دیوار و بالای کمدهاست، مخصوصا وقتی یک نردبان قدیمی بلامصرف دارید! با نصب دو چرخ به نردبان و نصب یک ریل به دیوار، می‌توان نردبانی متحرک برای  دسترسی به این کتابخانه فضایی ساخت.

۱۰-استفاده از نردبان­‌های کوتاه برای گذاشتن گلدان‌­ها

۱۰ روش برای استفاده از نردبان‌های قدیمی در دکوراسیون امروزی : امروزه تولید و استفاده از استندهای تزئینی به شکل نردبان بسیار رایج شده اما اگر یک نردبان قدیمی و بلااستفاده دارید که از آن برای بالا و پایین رفتن استفاده نمی‌کنید می‌توانید همان را به یک استند تزئینی تبدیل کنید. این استندها علاوه بر استفاده به شکل میز عسلی در کنار تخت، می‌­توانند به عنوان پایه­‌ای برای گلدان­‌ها استفاده شوند. اگر می‌­خواهید مانند یک طراح حرفه‌­ای عمل کنید گلدان­‌هایی را با اندازه‌های متفاوت روی پله‌­های نردبان قرار دهید. اگر گلدان ندارید می‌­توانید از اشیای دکوری دیگری هم استفاده کنید

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد