۱۰ ترفند طراحان برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

2

۱۰ ترفند طراحان برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

۱۰ ترفند طراحان برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی : رنگ از جمله ویژگی‌های مهم دکوراسیون داخلی است که تأثیر مستقیمی در زیبایی محیط دارد. به‌واقع تا زمانی‌که رنگ مناسب را انتخاب نکنید، نوع مبلمان، چینش وسایل و تراکم آنها چندان ارزشی در دکوراسیون نخواهند داشت.یعنی اگر رنگ را به درستی انتخاب نکنیم، نتیجه مورد نظر را از تغییر چیدمان خانه نخواهیم گرفت. رنگ‌ها تأثیر قابل توجهی در ایجاد هماهنگی میان عناصر موجود در دکوراسیون داخلی دارند و از این رو همواره مورد توجه طراحان  قرار می‌گیرند.

با این حال، برای افراد عادی و غیرحرفه‌ای همواره این سؤال مطرح است که چه رنگ‌هایی را برای فضای منزل خود انتخاب کنند و چگونه آنها را به کار ببرند. اگر شما نیز به دنبال پاسخی برای این سؤال هستید، این مطلب را از دست ندهید چون در اینجا با ۱۰ اصل طراحانه در مورد رنگ دکوراسیون و اثرات آن آشنا خواهید شد.

استفاده از رنگ در الگوهای منظم

۱۰ ترفند طراحان برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی : یکی از راه‌های مؤثر در افزایش جلوه رنگ‌ها استفاده از آنها در الگوهای منظم بزرگ در وسایل منزل نظیر فرش، تابلو یا روکش مبلمان است. در حقیقت  تکرار منظم الگو و ترکیب با رنگ‌های خنثی نظیر سفید، تأثیر رنگ را بیشتر می‌کند. علاوه بر آن استفاده از این روش باعث می‌شود این‌ رنگ‌ها، در دکوراسیون‌های غیر مدرن نیز راحت‌تر پذیرفته شوند.

ترکیب رنگ عمودی از تاریک به روشن!

به عقیده Mark McCauley طراح دکوراسیون معروف، یکی از روش‌های خلق فضای دلنشین و زیبا با ریسک بسیار کم، استفاده از قانون رنگ عمودی است.طبق این اصل رنگ‌های تیره برای کف، رنگ‌های با روشنایی متوسط برای دیوارها و مقادیر روشن‌تر برای سقف در نظر گرفته می‌شوند. به عقیده او رنگ‌بندی دکوراسیون داخلی می‌توانند همانند جهان بیرون باشد. در محیط بیرون زمین زیر پای ما تیره، ساختمان‌ها و پوشش طبیعی دارای رنگ‌های متوسط و آسمان به رنگ روشن است.

با بخش‌های رسمی خانه شروع کنید

وقتی صحبت از بخش رسمی خانه به میان می‌آید به طور خاص درباره اتاق نشیمن، فضای ناهارخوری یا راهرو ورودی صحبت می‌کنیم. ابتدا یکی از این قسمت‌ها را انتخاب کرده و طرح‌های رنگی مورد علاقه خود را در آنجا اجرا کنید. به عنوان مثال از ترکیب رنگ‌های سیاه و قرمز برای فضای ناهارخوری استفاده کنید. سپس برای ایجاد یک هارمونی در کل فضای خانه هر کدام از این رنگ‌ها را با تناژهای متفاوت در سایر بخش‌ها به کار ببرید. به عنوان مثال می‌توانید در یکی از اتاق‌ها فرشی به رنگ قرمز و یک صندلی به رنگ سیاه قرار دهید.

از چرخه رنگ‌ها استفاده کنید

به طور کلی ترکیب رنگی با رنگ‌های مشابه در دکوراسیون، تاثیری آرامش‌بخش دارد. رنگ‌های مشابه همان رنگ‌هایی هستند که در چرخه رنگ کنار هم دیگر قرار گرفته‌اند، نظیر سبز و آبی. در نتیجه، توجه به چرخه رنگ روشی هوشمندانه در دکوراسیون اتاق خواب است و موجب افزایش کیفیت استراحت شما می‌شود.

از لباس‌های خود کمک بگیرید!

۱۰ ترفند طراحان برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی : اگر در انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی منزل خود مردد هستید بهتر است از لباس‌های خود کمک بگیرید. بی‌شک بسیاری از انسان‌ها رنگ‌هایی را برای لباس خود انتخاب می‌کنند که آنها را دوست دارند و در آنها زیبا و جذاب به نظر می‌رسند. مثلا اگر به شلوار جین علاقه خاصی دارید می‌توانید مبل‌های راحتی با روکشی به رنگ آبی تیره دریایی خریداری کنید و در کنار رنگ‌هایی نظیر زرد یا سبز به آن تعادل ببخشید.

رنگ سیاه را فراموش نکنید

طراحی معروف Mark McCauley توصیه می‌کند که در هر بخش از منزل رگه‌ای از رنگ سیاه وجود داشته باشد. رنگ سیاه موجب جلوه بیشتر و بهتر دیده شدن وسایل مختلف می‌شود. برای مثال اگر هدف شما نمایشقاب عکس‌هایی با رنگ روشن باشد می‌توانید آنها را بر روی دیواری به رنگ سیاه نصب کنید و مطمئن باشید که توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کنید.

نگاهی متفاوت به خاکستری

بر اساس باورهای همیشگی شاید تصور کنید که رنگ خاکستری به‌سختی در دکوراسیون داخلی جای می‌گیرد، اما خاکستری از اندک رنگ‌هایی است که می‌تواند به‌راحتی با بسیاری از رنگ‌ها ترکیب شود. البته رنگ‌های خنثی دیگری نظیر سفید نیز این قابلیت را دارند اما در نظر بگیرید که رنگ سفید نسبت به خاکستری خنثی‌تر است و به فضا حالتی یکنواخت و بی‌روح می‌بخشد، پس اگر به دنبال رنگی خنثی هستید، خاکستری انتخاب مناسب‌تری است.

استفاده از قانون ۶۰-۳۰-۱۰

۱۰ ترفند طراحان برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی : برای ایجاد تعادل میان رنگ‌های به کار رفته دردکوراسیون داخلیقانون ۶۰-۳۰-۱۰ را فراموش نکنید. هنگام تزئین یک فضا ۶۰ درصد را به رنگ غالب (دیوارها)، ۳۰ درصد را به رنگ‌های ثانویه (اثاثیه و لوازم داخلی) و ۱۰ درصد را به رنگ‌های تأکیدی (لوازم تزئینی) اختصاص دهید. این نسبت تعادل رنگ‌های به کار رفته در دکوراسیون داخلی منزل شما را تضمین می‌کند.

با اتاق‌های کوچک چه کنیم؟

اگر در خانه خود یک اتاق کوچک دارید برای بزرگ‌تر جلوه دادن آن تمام اتاق را به رنگ سفید درنیاورید. در عوض بهتر است از رنگ‌های مورد علاقه خود استفاده کنید و وظیفه بزرگ‌تر جلوه دادن اتاق را به نور و روشنایی واگذار کنید. در واقع نور طبیعی و سفید تأثیر بسیاری در افزایش عمق اتاق خواب دارد. همچنین می‌توانید از آینه نیز برای بازتاب نور و افزایش روشنایی استفاده کنید.

قانون سه رنگ

۱۰ ترفند طراحان برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی : محدود کردن رنگ‌های به کار رفته در دکوراسیون داخلی به سه رنگ یک راه‌حل مناسب برای کاهش میزان خطا در ترکیب رنگ‌هاست. به عنوان مثال در اتاق نشیمن بالا نارنجی، خاکستری و قرمز برای ایجاد یک ترکیب رنگ جذاب و چشم‌گیر کافی به نظر می‌رسند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد