کتاب‌خانه چوبی Liyuan

0

کتاب‌خانه چوبی Liyuan

کتاب‌خانه چوبی Liyuan : این کتاب‌خانه در روستای کوچک Huairou در حومه شهر پکن و بافاصله دو ساعت از آن قرار دارد. این کتاب‌خانه تنها سازه ساخته‌شده توسط انسان در خیابان wisdom است و راه دسترسی به این کتاب‌خانه هم از طریق راه کوهستانی است و باوجود کوه و آب‌های اطراف آن منظره بسیار زیبایی را پدید آورده است. هدف از ساخت این پروژه پدیدآوردن فضایی بود که بیش‌ترین تناسب را با محیط اطرافش دارد و از پتانسیل‌های موجود در محیط به‌خوبی استفاده می‌کند و جنس متریال استفاده‌شده در این پروژه و همچنین شکل طبیعی آن این تناسب را به‌خوبی به وجود آورده است.

کتاب‌خانه چوبی Liyuan : این بنا سادگی خاصی دارد و شامل یک فضای کتاب‌خانه و یک انبار کوچک است. ساختار اصلی این بنا با استفاده از فولاد شکل‌گرفته است و پوشش خارجی نیز از شیشه سکوریت است. تمام نمای ساختمان و حتی سقف آن توسط ۴۵۰۰۰ قطعه چوبی با اندازه‌های مختلف پوشیده شده است و دلیل این استفاده نیز فراوانی این متریال در آن منطقه و هماهنگی آن با زندگی مردم و منطقه است. همچنین ساختار شیشه‌ای و فولادی این بنا توسط این چوب‌ها تلطیف شده است.

کتاب‌خانه چوبی Liyuan : برای داخل این کتابخانه نیز از تخته‌هایی از چوب سرو استفاده شده است. فضای داخلی طراحی بسیار ساده‌ای دارد به این صورت که شامل تخته‌هایی است که در اندازه‌ها و فواصل مختلفی برش داده‌شده‌اند تا به‌عنوان قفسه کتاب‌ها و یا حتی پله‌های بسیار بزرگی که افراد بتوانند روی آن‌ها بنشینند مورداستفاده قرار گیرند. کتاب‌ها به‌صورت تصادفی چیده شده‌اند و مخاطبان این امکان رادارند که به‌راحتی کتاب دلخواه خود را پیدا کنند. همچنین نور آفتابی که از بیرون به داخل می تابد امکان مطالعه را راحت‌تر می‌کند و نشیمن‌ها، یعنی تخته‌ها نیز این امکان را می‌دهند که فرد در هر ساعتی از روز مکان مطالعه خود را با توجه به نور خورشید تغییر دهد.

Li Xiaodong معتقد است که تکنولوژی تنها یک ابزار نیست بلکه ایده‌ای است تا با استفاده از آن بنا با محیط اطرافش تنظیم شود بنابراین در این بنا ازهیچ منبع انرژی و برقی برای گرمایش و سرمایش استفاده نکرده است و از روش‌های طبیعی برای رسیدن به گرما یا سرمای مطلوب استفاده‌شده است. درب ورودی این مجموعه در پایین‌ترین نقطه و در کنار دریاچه قرار دارد. در تابستان هوای خنک‌شده توسط دریاچه از طریق درب ورودی وارد می‌شود و برای خروج از محفظه موجود در سقف به‌طور طبیعی جریان پیدا می‌کند. سقف شیشه‌ای دوجداره و الوار‌های چوبی در میان آن در تابستان سایه ایجاد می‌کنند و در زمستان نیز نور خورشید را در خود حبس کرده و از آن طریق فضا را گرم می‌کنند.

کتاب‌خانه چوبی Liyuan : همچنان پس از گذشت ۴ سال، این کتاب‌خانه بسیار مورد استقبال است و تأثیر بسیاری نیز در روستا داشته است. به‌طور مثال خط اتوبوسی جدید راه اندازی شده است که افراد محلی و توریست‌ها را از دیگر مناطق برای مطالعه یا بازدید به این کتاب‌خانه می‌رساند. این بنا به‌گونه‌ای ساخته‌شده است که در عین مدرن بودن و استفاده از تکنولوژی به بافت سنتی منطقه آسیبی نمی‌زند و یکپارچگی آن را حفظ کرده است. Li Xiaodong برای این طراحی جایزه کانادایی Moriyama Prize، یکی از بزرگ‌ترین جوایز در این زمینه را دریافت کرده است و داوران می‌گویند که این بنا به دلیل احترام به انسان و ارزش‌های انسانی و طبیعت بسیار قابل‌تقدیر است

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد