نورپردازی نما

0

نورپردازی نما

نورپردازی نما : بازیهای المپیک تنها فرصتی برای گرده همایی ورزشکاران نیست بلکه نمایشی از فن آوری ها و نوآوری های معماری است.به عنوان مثال تصاویر زیر مربوط به ساختمان Green Pix در المپیک ۲۰۰۸ پکن است که نمای آن به زیبایی و به کمک تکنولوژی های نوین ،نورپردازی شده است.
ساختمان Green Pix در مقابل مجموعه سرگرمی Xicui در پکن و در نزدیکی محل بازی های المپیک ۲۰۰۸ واقع شده است .نمای تعاملی این ساختمان با سطح انرژی پایین توسط Simone Giostra و همکاران ARUP طراحی شده است.
نورپردازی نما
از ویژگی های بارز این صفحه نمایش بزرگ رنگی LED که توسط سیستم های فتو ولتاییک روشن می شود علاوه بر نورپردازی نما ، داشتن تجهیزات نورپردازی هوشمند بر روی پوسته نما جهت اجرای زنده هنرمندان از چین ، اروپا و آمریکا است.
نورپردازی نما
فتو ولتاییک ( Photovoltaics) یا به اختصار PV، یکی از انواع سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی می‌باشد. در این روش با بکارگیری سلول‌های خورشیدی، تولید مستقیم الکتریسیته از تابش خورشید امکان‌پذیر می‌شود.

نورپردازی نما : سلول‌های خورشیدی از نوع نیمه رسانا می‌باشند که از سیلیسیوم یعنی دومین عنصر فراوان پوسته زمین ساخته می‌شوند. وقتی نور خورشید به یک سلول فتوولتاییک می‌تابد، بین دو الکترود منفی و مثبت اختلاف پتانسیل بروز کرده و این امر موجب جاری شدن جریان بین آنها می‌گردد. می‌توان فتوولتایک را در دسته فناوری‌های انرژی‌های تجدید پذیر (نوشو) قرار داد.

نماها اکثریت سطح پوسته یک ساختمان را اشغال می‌کنند. در حقیقت یک نما نخستین احساس بصری از ساختمان را به بینندگان خود انتقال می‌دهد و معماران بنا نیز با استفاده از نما به بیان ایده‌ها و ترجمه خواسته‌های کارفرما با زبانی ویژه از شکل و رنگ می‌پردازند. مدولهای استاندارد فتوولتائیک می‌توانند به دیوار موجود ساختمان برای تامین نمایی موفق به لحاظ زیبا شناختی متصل گردند.

این واحدها بدون نیاز به عایق به استراکچر متصل می‌شوند که این عمل توسط زیرسازی شبکه‌ای در مدولهای فتوولتائیک صورت می‌گیرد، بنابراین سیستم‌های فتوولتائیک می‌توانند به عنوان بخش مهمی از عناصر نمای ساختمان مطرح شوند.

نورپردازی نما : چهره اصلی یک لایه فتوولتائیک به عنوان مصالح پوششی، شبیه یک شیشه رنگی است. لایه‌های فتوولتائیک حفاظت طولانی مدت در برابر شرایط جوی را تامین و می‌توانند در هر اندازه، شکل، طرح و رنگی، برش و تهیه شوند و حتی قسمتی از نور روز را نیز به داخل ساختمان برسانند. این عناصر ساختمانی می‌توانند بعنوان صفحات ساده نما، عناصر چند عملکردی برای نماهای سرد و گرم، به عنوان سیستم سایه انداز یا بازشوعمل نمایند

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد