نمایشگاه لوستر

0

نمایشگاه لوستر

نمایشگاه لوستر : درطی هفته ی طراحی میلان ۲۰۱۶ ، کمپانی Lasvit با ارائه ای دراماتیک از کارهای منحصربه فرد و معاصر ، کاخ تاریخی Serbelloni را  روشن نموده و  به  تجربه و مهارتهای استادکاران شیشه گر را به نمایش گذاشته است.

کاخ سربلونی (Palazzo Serbelloni) کاخی باشکوه به سبک نئوکلاسیسم است که برای ستاره شناسی به نام سربلونی در سال ۱۷۷۰ با کتابخانه ای دارای ۷۵هزارجلد کتاب بنا شده است.کمپانی جوان Lasvit اهل چک ، ۴ لوستر کریستالی با  کریستالهای خاص Bohemian مربوط به اواخر قرن ۱۸ موجود در اتاق ویژه ی این کاخ به نام بال ناپلئون ” اتاقی که ناپلئون بناپارت در زمان حضورش در میلان در آن اقامت داشته است ”   را تعمیر و ترمیم نموده است.

دولوستر کریستالی بزرگ دیگر واقع در لابی اتاق ناپلئون و نیز دو لوستر مشابه این دو با مقیاسی کوچکتر واقع در سالن Gian Galeazzo با بیش از ۴۰ بخش و ۱۰۰۰ جز نیز توسط این کمپانی ترمیم شده اند.

نمایشگاه لوستر : پروژه بازسازی توسط Lasvit ترکیبی از ۳ تکنیک ساخت شیشه است که عبارتند از:تولید و جابگزینی کریستالهای دست ساز بهم تابیده شده،دمیدن دستی و برش قطعات، ذوب کردن و برش قطعات درگیر به منظور بازسازی نورهای دراماتیک و بازگرداندن جلوه ی اصلی به آنها.

می توان گفت هدف از احیای لوسترها ، حفظ بخشهای اصلی با وجود ردپای تاریخی و خراش و آسیب دیدگی در آنها بوده است .به منظور اطمینان از اینکه شخصیت لوسترها حفظ شده و به آنها آسیبی نرسیده لوسترها برچیده  و به جمهوری چک جایی که به نظر می رسد اولین بار در آنجا متولد شده اند انتقال داده شد و بدین ترتیب چرخه ی خلاق و تاریخی آنها کامل گشت.

علاوه بر پروژه ی احیای لوسترها ، نمایشگاهی تحت عنوان  Via Lucis از کارهای هنرمندانی به نام های  Maurizio Galante , Andrefu , Moritz Waldemeyer و طراحان جوان دیگری با چاشنی نئوکلاسیک و پیچ و تابهای طراحی معاصر و با بهره گیری از دانش و هنر شیشه گران کمپانی Lasvit در این کاخ به نمایش گذاشته شده است.

Moritz Waldemeyer سعی کرده است که سنت ساخت لوستر را سازماندهی کند.وی لوستری را به کمک بلوکهای شیشیه ای الماس مانند درست مانند یک جواهر خلق نموده است .بهتر است بگوییم این لوستر ترکیبی از اجزای منظم ، شفاف و هندسی برای رسیدن به کل واحد است و در مجموع با وجود منبع نور در هر قطعه ، جلوه ی نوری بی انتهایی ایجاد شده است.

Maurizio Galante دوره ی نئوکلاسیک را یک دوره ی عاشقانه دانسته و با خطوطی نرم و اشکالی ساده تفسیرنموده است .با وجود اینکه لوستر طراحی شده توسط وی به خطوط تاریخی خود وفادار مانده اند اما استفاده از لوله های شیشه ای بیانی معاصر و مدرن به آن بخشیده است.این طرح تلاشی برای ایجاد ارتباط میان گذشته و آینده است.

Lollipop نام لوستر زیبایی است که توسط Boris Klimek و با الهام از آب نبات چوبی محبوب کودکان طراحی شده است. هر چراغ به کمک صفحات شیشه ای آمورف ساخته شده است. “در فیزیک ماده چگال جامد آمورف، اَریخت یا بی‌ریخت، جامدی است که در آن اجزای تشکیل‌دهنده (اتم‌ها/مولکول‌ها) برخلاف مواد بلورین نظم بلنددامنه نداشته و فقط نظم کوتاه‌برد دارند.”این مجموعه ی زیبا شامل چراغ تک ، چراغ رومیزی و چراغ آویز می باشد.

Jacub Berdych بیانی معاصر از لوستر محبوب در زمان سلطنت ماریا ترازا را ارائه نموده است.هنگام تولید و تزیین هرکدام از این لوسترهای منحصر به فرد ، Berdych پروسه ی قبل از برش نهایی و پرداخت را متوقف کرده و شیشه ی فشرده را در حالت خام که شامل لبه هایی گران باراست نمایش داده است.با انجام این کار طراح جوان حس شیشه ای را که در معرض گرما و فشار قرار گرفته اسیرکرده و حس حرکت را در آن حفظ و تقویت نموده است.اثر نهایی با استفاده از تکنیکهای پوشش فلزی شیشه  ، عمق و درخشش و نمایشی رنگین کمانی یافته است.این اثر از تکنیک ساختی  عالی در عین سادگی برخورداراست.

در دانشنامه ویکی‌پدیا آمده است که Ossury محل امانت گذاردن استخوان و اسکلت‌های انسانی است. در گذشته از استخوان‌های مردگان در اماکن و ساختمانهای مذهبی به عنوان روشی برای نشان دادن شکوه و افتخار مردگان استفاده می‌شد. ظهور عمده این گرایش پس از فراگیری طاعون بود. از آن جا که در آن شرایط فضای کافی در گورستان‌ها وجود نداشت، نگهداری استخوان‌ها در کلیساها و دخمه‌ها به عنوان رسمی جدید آغاز شد.

نمایشگاه لوستر : دیوارها، ستون‌ها، برج‌ها، محراب و یا حتی لوسترهای مختلفی با این استخوان‌ها ساخته شده است. این استخوان‌ها که غالبا جمجمه هستند به راهبان، اشراف، قربانیان بیماری‌ها و هم‌چنین دوشیزگان باکره تعلق دارد.شاید درک این‌که چرا ossuray به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگردی شناخته می‌شود برای بسیاری دشوار باشد، ولی واقعیت این است که بازدید از این اماکن لزوما به معنای گرایش‌های بیمارگونه و ناشی از ناراحتی‌های روانی نیست. در واقع دیدن این اماکن بسته به خلقیات بازدیدکننده می‌تواند یک تجربه شگفت‌انگیز یا دلسرد کننده باشد. اما قدر مسلم این که در ورای این مواجهه مخوف با سرنوشت که در حین دیدن این استخوان ها تجربه می‌شود، حسی از تعالی و جریان زندگی درک خواهد شد که شاید ارزش این تجربه را داشته باشد.

استودان سدلک (Sedlec Ossuary)،یک کلیسای کوچک کاتولیک، ساخته شده در پایین گورستان کلیسای همه‌ی قدیسان در سدلک، واقع در حومه‌ی کوتناهرا در کشور جمهوری چک می‌باشد و یکی از ۱۲ میراث جهانی یونسکو در جمهوری چک است.این نیایشگاه به سبک گوتیک ساخته شده و با استخوان‌های ۴۰۰۰۰ انسان، تزئین شده است. سالانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر توریست از این مکان بازدید می‌کنند.

بر طبق روایات، بعد از سال ۱۵۱۱ استخوان‌های انباشته شده، توسط یک راهب نیمه‌کور به صورتی مرتب در کلیسا چیده شد. بین سال‌های ۱۷۰۳ تا ۱۷۱۰ میلادی، ورودی جدیدی ساخته شد و تعمیراتی در بنا صورت گرفت. در سال ۱۸۷۰ میلادی منبت‌ کاری به نام Frantisek از سوی خانواده‌ی شوارتزنبرگ استخدام شد تا کلیسا را با استخوان‌ها تزئین کند؛ که این تزئینات تا به حال در این کلیسا موجود است.مدیر خلاق Lasvit جهت ادای احترام به Frantisek  با حک اسکلت بر روی شیشه لوستر زیبایی را به نام” یادگاری موری” خلق کرده است.یادگار موری نماد تولد و مرگ است.قطعات کوچک با شیشه تحت فشار و قطعات بزرگتر شیشه دمیده شده اند و با زنجیره از استخوان به یکدیگر متصل شده اند که نشانی از فناناپذیری می باشد.

Tac/Tile نام مجموعه ای است که توسط André Fu طراحی شده است.این مجموعه شامل چراغ رومیزی و آویز می باشد.این مجموعه با الهام از سقف معابر شهری چک ،کاشیهای سقفهای سنتی چینی ساخته شده است.

نمایشگاه لوستر : در سال ۱۷۸۷ میلادی در ساحل رودخانه Moldau  در جمهوری چک نوعی شیشه طبیعی شفاف و به رنگ سبز پیدا شد که نامش  مولداویت  گذاشته شد . این کانی  غیر بلورین می باشد.در ارتباط با منشاء مولداویت فرضیه های گوناگونی وجود دارد که دو فرضیه اهمیت بیشتری دارند فرضیه اول این است که مولدایت از فضای بیرونی جو  به کره ی زمین وارد شده و پس از عبور از اتمسفر ، ذوب و شکل خاص و بافت سطحی ویژه ی خود را یافته است .

فرضیه ی دوم برخورد یک شهاب سنگ بزرگ که باعث ذوب و پراکندگی صخره های پیرامون محل برخورد شده است ، را باعث تشکیل  مولداویت  دانسته است جلای شیشه ای و شیار ها مشابه با خورندگی حاصل از فرسایش ، شکل ویژه سطح خارجی  مولداویت است . این کانی در جمهوری چک و نیز تایلند یافت شده و اعتقاد عمومی بر این است که این کانی زیبا دور کننده ی شیطان است .

نمایشگاه لوستر : این بیان کهکشانی توسط طراحان Lasvit به نامهای Petra Krausova ، Libor sostak تحت تاثیر مولداویت طراحی شده است.این مجسمه ی هنری بزرگ با استفاده از ۱۵۰۰قطعه ی شیشه ای دمیده شده سبزرنگ ساخته و برای آن ۷ حالت مختلف پخش نور به کمک LED برنامه ریزی شده است.می توان گفت این بیان هنری آمیزه ای  از تاریخ باستان ، طبیعت و تکنولوژی مدرن می باشد

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد