مبلمان برتر

0

 مبلمان برتر

مبلمان برتر : اینجا همه چیز طراحی شده‌است. قلب مد دنیا. چهارراه فشن. محل صدور انتخاب‌ها به سایر شهرها، خیابان‌ها و فروشگاه‌ها در پنج قاره جهان.

و اثر انگشت سبابه این سبک زندگی؛ مقر بزرگترین مسابقه طراحی جهان. ویترینی که جاه طلب‌ترین طراحان دنیا می‌خواهند طرحشان -از طراحی مبلمان گرفته تا طراحی اینترفیس- را در مقابل چشمان حیرت زده و کنجکاو عاشقان مفهوم دیزاین به نمایش بگذارند.

جایزه و مسابقه طراحی “آ” با نام شناخته شده A’ Design Award and Competition، محفلی عمومی برای شرکت افرادی است که ایده‌ای در سر و دستی در هنر و صنعت دارند. حضور هزاران استایلیست و فرم پرداز، “آ” را به ضلعی از مثلث مهم‌ترین و پرارج‌ترین جایزه‌های طراحی جهان مبدل کرده‌است.

هرچند برخلاف مسابقات آلمانی Reddot و IF در اینجا خبری از محدودیت در انتخاب از سوی هیات داوران وجود ندارد و بنابراین تعداد مدالیست‌های هر سال سه چهار رقمی است. پس خبر خوب برای طراحان جوان آن‌که بردن جایزه‌ای معتبر در کلاس جهانی یک آرزوی دست نیافتنی نیست, به شرط آن که فرمی بدیع، مفهومی برتر و جلوه‌ای ماندگار را ارائه دهند. در ادامه با نحوه ثبت نام در نمایشگاه و منتخب مبلمان این مسابقه در سال ۲۰۱۷ آشنا خواهیم شد.

فراخوان شرکت در این مسابقه تقریبا از ابتدای هر سال میلادی منتشر می‌شود و پذیرای انواع طرح‌ها در ۹۷ شاخه است. برای شرکت در جایزه آ، پس از ایجاد پروفایل شخصی در وبسایت رسمی این مسابقه به نشانیcompetition.adesignaward.com، اطلاعات گوناگونی از طرح را باید در سایت آپلود کرد.

در مجموع باید گفت آپلود اطلاعات در وبسایت آ نیاز به حوصله و دقت دارد اما خوشبختانه اینترفیس سایت و راهنمایی‌هایی که در گوشه و کنار صورت گرفته به مخاطبین کمک خواهد کرد تا راحت‌تر اطلاعات را بارگذاری کنند. به دنبال بارگذاری اطلاعات، وبسایت مسابقه به طور هوشمند نمره‌ای از یک تا صد را به کیفیت بارگذاری اطلاعات طرح اختصاص خواهد داد که هرچقدر این عدد بالاتر باشد، به طور غیرمستقیم در برنده شدن طرح تاثیر دارد چرا که نشان‌دهنده آن است که اطلاعات مفید و موثر از قلم نیفتاده‌ است.

مبلمان برتر : اما قسمت هیجان انگیز این مسابقه هنوز باقی مانده است. اعلام نمره اولیه طرح از طرف هیات ژوری. این نمره عددی بین ۱ تا ۱۰ خواهد بود و به طور سنتی طرح‌هایی که نمره ۷ به بالا را کسب کنند می‌توانند امیدوار به کسب یکی از پنج مدال آهن، برنز، نقره، طلا یا پلاتین مسابقه باشند و کسب نمره ۹ تقریبا مدال طلا را برای طراح تضمین کرده است. پس با دانستن این نمره، طراح با اطمینان خاطر بیشتری می‌تواند هزینه شرکت در مسابقه که حدود ۲۰۰ دلار برای شرکت کنندگان جوان (قیمت پایه) و دو برابر این مبلغ برای سایرین است را بپردازد و منتظر باشد تا تندیس زیبای مسابقه را دریافت کرده و نامش را در کتابچه ارزشمند برگزیدگان تماشا کند.

ده مبلمان برتر ۲۰۱۷

در میان تمام شاخه‌های مسابقه طراحی آ، شاخه مبلمان داخلی یکی از محبوب‌ترین شاخه‌ها برای شرکت کنندگان است که هرساله تعداد زیادی طرح را دریافت می‌کند. این می‌تواند به دلیل جایگاه تاریخی صندلی و مبل در دنیای دیزاین باشد. در تاریخ طراحی‌صنعتی، طراحان شاخصی مانند مایکل تونت، آلوار آلتو و چارلز ایمز با صندلی‌هایشان شناخته می‌شوند. بنابراین طراحان امروزی نیز سعی می‌کنند جا پای بزرگان رشته‌شان بگذارند و با طراحی یک نشیمن جذاب، نام خود را در تاریخ طراحی جاودانه کنند. حالا فرصتی است تا با ده طرح برگزیده شاخه مبلمان جایزه طراحی آ در سال ۲۰۱۷ آشنا شویم؛ شاید در سال‌های آینده این طرح ها، مورد استفاده ما هم قرار گرفت.

“نیمکت پوف” اثر میلیکا ماریچ

پوف‌ها صندلی‌های صمیمی و دوست داشتنی هستند که حضورشان در هر قسمت از خانه امکان‌پذیر است. البته به دلیل اینکه یک پوف عناصر ساختاری زیادی ندارد، طراحی یک نمونه منحصر به فرد از آن کار ساده‌ای نیست. این طرح ساخته شده از چوب بلوط و متشکل از دو دایره به عنوان نشیمنگاه است که این دو دایره می‌توانند همرنگ یا با ر نگ‌های متفاوت باشند.

بدون شک جذاب‌ترین بخش از ایده طراح، شکل ترکیبی پایه‌هاست، به گونه‌ای که سه پایه از هر بخشصندلی خارج شده است اما پس از چند سانتی متر یک پایه از هر طرف از ادامه مسیر منصرف شده و تنها دوپایه تا زمین رسیده‌اند تا در نهایت صندلی دوتایی چهارپایه ای را شاهد باشیم؛ مناسب برای نشستن‌های کوتاه مدت دونفره در کنارهم

“چهارپایه یان” اثر ایرن لیم

مبلمان برتر : چهارپایه‌ها قدیمی‌ترین و ساده‌ترین نوع نشیمن‌ها هستند. خوبی آنها این است که لازم نیست در هنگام نشستن بیش از حد موقر و متین باشیم و می‌شود در یک جمع دوستانه چندتا از آنها را کنار هم ردیف کرد و از دور هم بودن لذت برد. یان در زبان چینی به معنی چشم است و استعاره‌ای از کره چشم برای طراح کافی است تا نشیمن متفاوتی را برای دورهمی های کودکانه خلق کند. استراکچر این چهارپایه از پلیمر شفاف آکریلیک ساخته شده تا کوسن بزرگ و رنگی داخل آن به خوبی دیده شود. کنار هم قرار گرفتن چند چهارپایه با رنگ بندی متنوع، تکمیل کننده محیط رنگارنگ و دوست داشتنی کودکان در اتاق شان است.

“میز قهوه خوری لایه لایه” اثر کایزا ویلنر

میزها بخش مهمی از مبلمان هستند، با تنوع بسیار زیاد در ابعاد و کارکرد. میز قهوه خوری لایه لایه کانسپتی است که به منظور معرفی ویژگی‌های یک اثر هنری منحصر به فرد در مقابل طرح های روتین که صرفا مزایای تولید انبوه را درنظر می‌گیرند طراحی شده است. این میز عسلی سه‌گانه از روی هم قرارگرفتن لایه هایی با دورنگ روشن و تیره از جنس کروم ایجاد شده که با فرایند ماشینکاری CNC سروشکل گرفته است. این مکعب‌های لایه‌ای می توانند در کنار هم، میزی بزرگ را در وسط ست مبلمان تشکیل دهند و یا با کاربری مجزا، هر کدام به عنوان یک میز عسلی کوچک و متفاوت توجه کاربران را به سوی خود جلب نمایند.

“میز ناهارخوری سارما” اثر رینات کاتلفس

این میز یادآور یک داستان قدیمی است. داستان اولین میزهای غذاخوری که انسان‌ها برای خود ساختند. متشکل از یک رویه که بخشی از تنه درختی تنومند است و پایه های چندضلعی که وظیفه نگه داشتن رویه را برعهده دارند. طراح با الهام از میزهایی که ایسلندی‌های هزاران سال پیش برای خود ساخته بودند دست به ایده پردازی زده و نتیجه آن طرحی رترو در عصر مدرن است. رویه این میز از جنس چوب فرآوری شده طبیعی است و برای پایه‌های آن مس یا برنج درنظر گرفته شده است. نقطه عطف این طرح، قسمتی است که دو متریال طبیعی چوب و مس در بخشی از رویه میز به یکدیگر پیوند می‌خورند و حس طبیعی بیشتری را به کاربر القا می‌کنند.

“چهارپایه جمع شدنی کالا” اثر چانگ شنگ چن

مبلمان برتر : بیراه نیست اگر بگوییم سال ۲۰۱۷، سال چهارپایه یا همان استول‌ها بوده است. بدون شک سادگی و تنوع کاربری این نوع از صندلی‌ها، برای طراحان وسوسه انگیز است. چهارپایه کالا، ماحصل الهامی است که طراح از نوع چهارپایه های قوم هاکا در تایوان گرفته است. چهارپایه هایی ساخته شده از کاغذ روغنی که با استفاده از مکانیزمی شبیه چتر جمع می‌شوند تا قابلیت جابه جایی بهتری داشته باشند. متریال اصلی این چهارپایه چوب محبوب بامبو است و محور مرکزی آن با استفاده از چوب درخت سرو مقاومت بهتری را برای تحمل وزن پیدا کرده است.

“صندلی ایستاده” اثر آریل لیوای

شما ممکن است در مورد مضرات نشستن طولانی مد

ت در محیط کاری چیزهایی شنیده باشید؛ درست است. نشستن طولانی به خصوص اگر با بد نشستن همراه شود آسیب‌های جبران ناپذیری را در طولانی‌مدت به ستون فقرات وارد می‌کند. با یافتن این مشکل، طراح صندلی ایستاده اقدام به ایده‌پردازی و خلق کانسپتی کرده که به کاربر اجازه می‌دهد هر از گاهی با کمی چرخش استراحتی به ستون فقرات بدهد. این صندلی از اتصال قطعات فرآوری شده چوب به فولاد شکل گرفته است تا با ایجاد یک ساختار مستحکم طول عمر بالایی نیز داشته باشد. جلوه یکپارچه سیاه‌رنگ این نشیمن خاص باعث شده تا علاوه بر بهره گیری از جذابیت بصری به خوبی با سایر تجهیزات اداری همخوان باشد.

“نشیمنگاه دوار” اثر بورکاک کوشکونار

 مبلمان برتر : می توان حدس زد طراح ترک تبار این صندلی، با مشاهده چرخش یک فرفره اقدام به نامگذاری برای این مجموعه نموده است. طرحی که به دنبال کنارهم قراردادن چند مدول صندلی- میز و ایجاد یک واحد مبلمان کارگروهی است. امروزه میز و صندلی های کارگروهی به دلیل اشغال کم فضا و کمک به هم افزایی افراد، طرفداران ویژه‌ای در محیط های اداری پیدا کرده است. متریال اصلی این مجموعه پلیمر پلی اورتان است که به شکل هنرمندانه‌ای با پایه ساده آلومینیومی ترکیب و در قسمت تشکچه با پارچه‌های رنگارنگ پوشانده شده است. بدون شک تصور چند دقیقه کار گروهی در کنار سایر همکاران بر روی چنین مجموعه‌ای می‌تواند لذت‌بخش باشد. حالا طراح، این تصور را به واقعیت پیوند‌ داده است.

“کردنزای پیکاسو” اثر شرکت طراحی مبلمان جی ریوز

در سال‌های اخیر با تغییر شکل کار در شرکت‌هایی که سعی در ایجاد نشاط برای کارکنان دارند، این محیط ها نیز به طور خاص مورد توجه طراحان قرار گرفته است. کردنزا، همان بوفه یا کمدی است که معمولا در گوشه اتاق مدیران یا کارمندان سطوح بالا برای قراردادن اوراق اداری و سایر لوازم مورد استفاده قرار می‌گیرد و تا چند سال پیش اهمیت زیادی نداشت. اما در سال‌های اخیر این عنصر از مبلمان نیز مورد توجه طراحان قرار گرفته است. این تغییر رویه را در کردنزای پیکاسو می‌توان به سادگی درک کرد. طراح با الهام از آثار و نوع خطوط پابلو پیکاسو نقاش بزرگ اسپانیایی، بوفه نچسب قدیمی را به عنصری منحصر‌به‌فرد و جذاب تبدیل کرده است که می‌تواند جلوه‌ای خاص به اتاق مدیریت دهد. چوب به عنوان متریال اصلی برای این کانسپت در نظر گرفته شده است که پس از ماشینکاری، با هنر دست پرداخت می‌شود و در نهایت پنل‌های شیشه‌ای نقاشی شده بر روی بدنه چوبی قرار می‌گیرند.

“نیمکت مطالعه رکابی” اثر شرکت طراحی مانی

مراسم یادبود چهارصدمین سال درگذشت میگوئل سروانتس، نویسنده شهیر اسپانیایی و خالق رمان معروف دن‌کیشوت، دستاویزی برای طراحی نقش این نشیمن شده است. الگوی دست دوزی شده این صندلی راحتی، برگرفته از نقش لوگویی است که برای این مراسم طراحی شده است. این نشیمن یکپارچه که از دو قسمت با دو رنگ چرم مختلف ساخته شده پس از پر شدن با دانه های پلی اورتان، آماده استفاده می‌شود. این نیمکت به طور خاص برای مطالعه طراحی شده است؛ احتمالا نیت طراحان آن بوده تا به کاربر القا کنند در زمان نشستن بر روی این نشیمن فرصت را غنیمت شمرده و رمان دن کیشوت را مطالعه کند!

“میز تحریر اوکتاوو” اثر سوها سوزین

مبلمان برتر : آخرین کانسپتی که در این مطلب معرفی می‌گردد یک میز تحریر جمع و جور و مینیمال اما کاراست. پایه‌های این میز از آلومینیوم و رویه آن از تخته چندلا ساخته شده تا ضمن مستحکم بودن، سبک باشد و به راحتی جابه‌جا شود. ایده تکیه دادن به دیوار را پیشتر درمبلمان خانگی زیادی مثل انواع استندها، قاب‌ها و آیینه‌ها دیده بودیم و حالا در این کانسپت، طراح با استفاده از ترفند تکیه دادن استراکچر به دیوار، میزی دوپایه و بسیار کوچک را طراحی کرده که انتخابی مناسب برای فضاهای کوچک است

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد