سفری به هند در آبادان

0

سفری به هند در آبادان

سفری به هند در آبادان : مسجد رنگونی ها عبادتگاهی است واقع در زمین های شرکت نفت که به درخواست جمعی از مسلمانان شبه قاره ی هند که عمدتا مهاجرانی از اهالی رنگون پایتخت میانمار که در پالایشگاه نفت آبادان مشغول به کار بوده‌اند، در سال ۱۲۹۹ خورشیدی ساخته شده است. این مسجد با معماری شبیه به شبه قاره هند به عنوان زیباترین مسجد جنوب ایران شناخته می شود.

معماری بنا

سفری به هند در آبادان : این بنای تاریخی زیبا که شاید کمتر کسی اسم آن را شنیده باشد، یکی از آثار ارزشمند معماری ایران و معروف تاریخچه شهرستان آبادان است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. معماری بنا همان طور که گفته شد، شبیه به معماری معابد هندی است. این بنای آجری دارای دو مناره و چهار گنبد کوچک است و نمای بیرونی آن به زیبایی هرچه تمام به کمک سیمان و با نقوش برجسته و رنگ های متنوع که عمدتا از هند آورده شده است، به سبک خاصی تزیین شده است.

تزیینات

سفری به هند در آبادان : یکی از بخش های زیبای معماری این بنا محرابی است که در میان انواع اشکال هندسی و نقوش اسلیمی خودنمایی می کند. شیوه ی اجرا و به طور کلی تزیین این محراب در میان انبوه رنگ ها و طرح ها به گونه ای است که آن را نمادی از بهشت برین می دانند. تزیینات به کار رفته در مسجد رنگونی ها شباهت زیادی به گچ بری های برهشته (گچبری بسیار برجسته به طوری که قسمت‌های گچبری شده بسیار برامده وبیرون زده است) دارند. نکته ی جالب اینکه در میان تزیینات از آینه نیز استفاده شده است، در حالی که ما در معماری این دوره  استفاده از هنر آینه کاری را بیشتر در کاخ ها، مقابر و امامزاده ها دیده ایم.

سازه بنا

سفری به هند در آبادان : این بنای تاریخی دارای سازه ای یکپارچه و تامل برانگیز است که با وجود اصابت خمپاره به سقف شبستان جز چند ترک در تیزه قوس‌ها و ایجاد یک سوراخ حدود ۷۰ سانتی‌متری در مرکز آن آسیب جدی دیگری به بنا وارد نشده است. علت آن متریال متفاوت سازه ی سقف، لوله های نفت به عنوان تیر اصلی و ریل راه آهن به عنوان تیر فرعی به کار رفته و عملکرد، یکپارچگی و هماهنگی آنها در مورد بارهای وارده بسیار شگفت انگیز است.

این بنا در ۲۳ دی ۱۳۸۸ به عنوان موزه اسناد تاریخی و خطی معرفی شد و در آن اسناد تاریخی مربوط به اواسط دوره قاجار تا پهلوی اول، شامل مکاتبات تجاری و مالی تجار ایرانی مقیم هندوستان و انگلستان با ایران، نسخه هایی از قرآن های خطی و همچنین انواع سفته، برات، صورت ریز معاملات و نامه های تجاری نگهداری و در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد