خانه‌ای با طراحی مواج در شهر تهران

0

خانه‌ای با طراحی مواج در شهر تهران

خانه‌ای با طراحی مواج در شهر تهران : طی چند سال اخیر شاهد پیشرفت چشمگیری در معماری و طراحی ساختمان‌ها در ایران بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که ورود نسل جدیدی از طراحان جوان ایرانی با ایده‌هایی خلاقانه به این عرصه، به وضوح مشخص است. طراحی‌های این معماران گاه به حدی جالب توجه است که توجه مجلات و وب‌سایت‌ها معتبر خارجی را نیز به خود جلب می‌کنند. این موضوع سبب شد تا در این مطلب به سراغ یک ساختمان متفاوت و زیبا در جنوب غربی شهر تهران برویم. این ساختمان مسکونی توسط استودیو معماری کات (CAAT) طراحی شده است.

خانه‌ای با طراحی مواج در شهر تهران : به‌تازگی در جنوب غربی شهر تهران و در منطقه کهریزک ساختمانی با طراحی مواج ساخته شده که در میان بناهای اطراف که از ظاهری ساده برخوردارند، حسابی به چشم می‌آید. این ساختمان مسکونی توسط استودیومعماری کات (CAAT) طراحی شده است. به گفته آنها هدف از این نوع طراحی، اصلاح بافت مسکونی این منطقه و شیوه زندگی در آن است.

خانه‌ای با طراحی مواج در شهر تهران : معماران استودیو کات در این سازه، توجه خود را به نمای جنوبی متمرکز کرده‌اند و با استفاده از آجرهای قرمز رنگ سطوحی شیب‌دار در بالکن‌ها پدید آورده‌اند که در کنار یکدیگر حالتی مواج به نمای ساختمان بخشیده‌ است. سطوح آجری موجب ایجاد سایه‌های متفاوتی بر روی پنجره‌ها می‌شود که این حالت مواج را تشدید می‌کند و بر نورپردازی داخلی نیز تأثیر می‌گذارد.

با وجود آنکه این ساختمان به ظاهر از یک معماری مدرن برخوردار است اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان دریافت که الگوهای هندسی به کار رفته در آن از طراحی سنتی ایرانی اقتباس شده است. همچنین شیب سطوح آجری در جهات مختلف ظاهری شبیه به پرده‌های کشیده را در نما ایجاد می‌کند.از دیگر ویژگی‌های این بنا، بودجه نسبتاً کمی است که برای نمای آن صرف شده چراکه عمده مصالح مورد استفاده در آن آجر بوده و ساخت آن نیز توسط کارگران صورت گرفته است که تخصص ویژه‌ای در ساخت بناها با معماری پیچیده‌ نداشته‌اند.

خانه‌ای با طراحی مواج در شهر تهران : در مقابل برخی معماران معتقدند که طراحی این ساختمان با وجود زیبایی منحصر به فرد، برای این منطقه نامناسب است و با سبک زندگی بیشتر مردم آن مغایرت دارد. به عنوان مثال در اغلب ساختمان‌های منطقه کهریزک بالکن‌هایی یکنواخت با پوشش سنگی یا پانل‌های شیشه‌ای مشاهده می‌شود که فضایی برای آویزان کردن لباس یا قرار دادن وسایل اضافی در اختیار ساکنین واحدها می‌گذارد. این در حالی است که بالکن‌ها در این ساختمان مواج بخشی از نما هستند و کارکرد معمول خود را ندارند. همچنین این نمای زیبا به قیمت کوچک شدن پنجره و کاهش نور طبیعی در داخل ساختمان تمام شده است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد