با نورپردازی دیواری خانه خود را زیباتر کنید 

0

با نورپردازی دیواری خانه خود را زیباتر کنید

با نورپردازی دیواری خانه خود را زیباتر کنید : نورپردازی دیواری از اندک عناصر دکوراتیو قدیمی است که همچنان و با گذشت قرن‌ها از ابداع آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه طی این مدت عنصر روشنایی‌بخش نورپردازی دیواری از شمع به لامپ تغییر کرده اما بسیاری از ویژگی‌های دیگر آن هنوز هم بدون تغییر باقی مانده است. نورپردازی دیواری می‌تواند به‌تنهایی به‌عنوان منبع نور اصلی مورد استفاده قرار گیرد، اما معمولاً با در نظر گرفتن سایر منابع نور، آنها را در فضاهای مختلف نصب می‌کنند.

آنها می‌توانند ساختار و جلوه قابل توجهی به فضا ببخشند، به‌خصوص هنگامی‌که به صورت متقارن بر روی دیوارها قرار می‌گیرند. در مجموع می‌توان گفت که نورپردازی دیواری فارغ از سبک دکوراسیون داخلی می‌تواند به فضا شخصیت و هویت ببخشد. از این رو، احتمالا نگاهی دقیق‌تر به مشخصات و ویژگی‌های آن خالی از لطف نخواهد بود.

مزایا و ویژگی‌های نورپردازی دیواری

با نورپردازی دیواری خانه خود را زیباتر کنید : برخلاف دیگر عناصر روشنایی، نورپردازی دیواری تأثیر متفاوتی بر روی قسمت‌های مختلف نظیر دیوارها، کف‌پوش‌ها، سقف ومبلماندارد. چراغ‌های دیواری اگر به شکل صحیح بر روی دیوار نصب شوند می‌توانند دکوراسیون داخلی هر محیطی را به‌کلی تغییر دهند. مزایای نورپردازی دیواری را می‌توان در چند مورد کلی عنوان کرد:

بزرگ‌تر جلوه دادن فضا: نورپردازی دیواری یک انتخاب مناسب برای فضاهای کوچک است. چراغ‌های دیوارکوب‌ها بدون آنکه فضایی از سطح زمین را اشغال کنند، می‌توانند با روشنایی دیوارها موجب افزایش عمق یک اتاق کوچک شوند.

ایجاد نقطه کانونی: نور یکی از اجزای مؤثر در ایجاد نقطه کانونی در دکوراسیون داخلی است و از این رو، نورپردازی دیواری نیز می‌تواند عناصری نظیر بوفه، میز، قاب عکس یا یک کتابخانه که فاصله زیادی با دیوارها ندارند را برجسته‌تر کند تا یک نقطه کانونی ایجاد شود.

جلوه غیرمنتظره: نور خود می‌تواند به یک عنصر دکوراتیو تبدیل شود؛ بنابراین، طراحان دکوراسیون سعی می‌کنند تا با تابش متفاوت نور، تصویری زیبا و خیره‌کننده بر روی دیوارها پدید آورند. با این وصف، شما می‌توانید با نورپردازی دیواری یک فضای خالی را نیز زیبا و جذاب جلوه دهید.

نکات مورد توجه در نورپردازی دیواری

با نورپردازی دیواری خانه خود را زیباتر کنید : میزان نور مورد نیاز: نخستین چیزی که پیش از اجرای نورپردازی دیواری باید به آن توجه کنید میزان نوری است که مورد نیاز شماست. طبیعی است که با توجه به نوع کاربری ما از فضا میزان نور مورد نیاز نیز تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال میزان نور مورد نیاز یک اتاق مطالعه با نور یک اتاق نشیمن و پذیرایی کاملاً متفاوت است؛ بنابراین شما باید تصمیم بگیرید که آیا هدف از نورپردازی دیواری برجسته کردن یک نقطه از دکوراسیون داخلی است یا روشنایی بیشتر محیط. واضح است که بر اساس انتخاب شما شیوه نورپردازی و حتی نوع چراغ‌های به کار رفته در آن نیز تغییر می‌کند.

موقعیت و تأثیر مطلوب: ابعاد اتاق و دیگر منابع نور از جمله مواردی هستند که پیش از اجرای نورپردازی دیواری باید آنها را در نظر بگیرید. همچنین تأثیر مطلوب نیز از مهم‌ترین مواردی است که در نورپردازی باید به آن دقت کنید. به بیان ساده اگر هدف از نورپردازی ایجاد نقطه کانونی است باید میزان نور اصلی و نور دیواری با یکدیگر تناسب داشته باشد. همچنین اگر هدف از نصب چراغ دیواری روشنایی است (مانند راه پله‌ها) باید به میزان نور آن و فاصله چراغ‌ها از هم نیز دقت شود.

بودجه و هزینه: هزینه نورپردازی دیواری با توجه به میزان و کیفیت نور، مواد و سبک اجرای چراغ متفاوت است. البته هزینه نورپردازی تنها به این موارد محدود نمی‌شود و باید هزینه نصب، قیمت لامپ‌ها و میزان مصرف برق را نیز در نظر بگیرید.

نورپردازی دیواری در کجا استفاده می‌شود؟

اتاق خواب: نورپردازی دیواری در اتاق خواب به صورت متقارن در دو سمت تخت خواب اجرا می‌شود. این چراغ‌ها علاوه بر ایجاد زیبایی، می‌توانند نور مناسب برای مطالعه پیش از خواب را نیز فراهم کنند. در واقع نورپردازی دیواری در اتاق خواب یک چراغ مطالعه است که می‌تواند به جای آباژور استفاده شود.

حمام و سرویس بهداشتی: با توجه به اینکه حمام و سرویس بهداشتی از قسمت‌های کوچک و تاریک آپارتمان‌ها هستند، اغلب از نورپردازی دیواری برای روشنایی آن استفاده می‌شود. در این روش چراغ‌های دیواری به شکل متقارن در دو سمت آینه نصب می‌شود که ضمن ایجاد روشنایی، توهم یک فضای بزرگ‌تر را در ذهن افراد ایجاد می‌کنند و البته نور مناسب و از روبروی صورت را برای استفاده از آینه فراهم می‌آورند.

با نورپردازی دیواری خانه خود را زیباتر کنید : اتاق ناهارخوری: فضای ناهارخوری یکی از اصلی‌ترین نقاطی است که در آن نورپردازیدیواری اجرا می‌شود. در این مکان، چراغ‌های دیواری می‌توانند برای جلب توجه بیشتر به بوفه، قاب عکس یا آینه و نقاشی به کار روند. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت شود میزان نور و موقعیت قرارگیری چراغ‌های دیواری است به‌گونه‌ای که موجب ناراحتی چشم افراد حاضر در اتاق نشود.

شومینه: اگرچه شومینه به‌عنوان یک منبع گرما، نور و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما تأثیر آن تا وقتی قابل توجه است که روشن باشد. در واقع یک شومینه خاموش چندان نمی‌تواند نگاه‌ها را به خود جلب کند. از این رو، طراحان دکوراسیون داخلی از چراغ‌های دیواری به صورت متقارن در دو سمت شومینه استفاده می‌کنند تا زیبایی آن را تقویت نمایند.

راهرو: راهروها بخشی از خانه‌اند که خالی از هر وسیله و عنصر دکوراتیو هستند؛ بنابراین، نور می‌تواند به یک المان دکوراتیو برای زیبایی راهرو تبدیل شود. نورپردازی دیواری در راهرو اغلب نه با هدف برجسته‌سازی وسایل بلکه به‌منظور ایجاد یک تصویر یا شکل هندسی بر روی دیوار صورت می‌گیرد. در راهروها چراغ‌های دیواری دست‌کم ۱.۵ متر از سطح زمین و ۲.۵ تا ۳ متر نیز از یکدیگر فاصله دارند.

آشپزخانه: چراغ‌های دیوارکوب چندان در آشپزخانه‌ها کارایی ندارد. در واقع یک آشپزخانه فضای چندانی بر روی دیوارها برای نصب چراغ ندارد. با این وجود، به‌منظور روشنایی سطح کابینت‌ها و فضای کار، گاهی از چراغ‌های دیواری استفاده می‌شود.

با نورپردازی دیواری خانه خود را زیباتر کنید : راه پله: برای ایجاد روشنایی بیشتر در راه پله‌های کم‌نور و تاریک و خلق یک چشم‌انداز زیبا بر روی دیوارهای ساده از نورپردازی دیواری استفاده می‌کنند. واضح است که چون این چراغ‌ها وظیفه روشنایی راه پله را بر عهده دارند باید با قدرت مناسب و فاصله کم نسبت به یکدیگر نصب شوند

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد