آینه‌کاری یک تیر و چند نشان

0

آینه‌کاری یک تیر و چند نشان

آینه‌کاری یک تیر و چند نشان : چه نخستین بار باشد و چه بارها برایتان فرصت دیدنش فراهم‌شده باشد، آینه‌کاری همواره جذاب است و جلب نظر می‌کند. برای لذت بردن از این‌چنین آثاری دیگر سن و سال مطرح نیست، حتی ملیت هم چندان اهمیتی ندارد. با وجود کاربرد آینه در معماری اروپا، گردشگران خارجی همواره از دیدن آینه‌کاری‌های اجرای شده در ابنیه تاریخی ایران شگفت‌زده شده‌اند. در حقیقت یکی از شگفتی‌های این شاخه هنری ظرافت به کار رفته در آن است. به‌ویژه آنکه طراحان و آینه‌کاران در گذشته از ابزارهای اندازه‌گیری ابتدایی بهره می‌بردند و در چنین فضاهای بسته‌ای با نوری اندک به کار می‌پرداختند.

آینه‌کاری را بی‌شک هر ایرانی در یکی از آثار هنری مشاهده کرده است. ابنیه مذهبی که همواره از رونق برخوردار بوده‌اند یا حتی کاخ‌ها و کاخ‌موزه‌ها که در بیشتر شهرهای بزرگ و تاریخی قد علم کرده‌اند سبب شده‌اند تا آینه‌کاری برای هیچ‌کس ناشناخته باقی نماند. آینه‌کاری ایجاد اشکال و سطوح تزئینی منظم و هندسی از قطعات کوچک و بزرگ آینه در رنگ‌های مختلف است. در حقیقت آینه‌کاران با استفاده از قطعات بسیار ریز آینه به ایجاد فضایی پر نور، دل‌انگیز و رویایی کمک می‌کنند.

تاریخچه آینه‌کاری

آینه‌کاری یک تیر و چند نشان : درباره آینه‌کاری روایت‌های گوناگونی مطرح می‌شود اما از آینه‌کاری‌های به‌جامانده می‌توان به دیوان‌خانه شاه‌طهماسب صفوی در شهر قزوین اشاره کرد. پس از انتقال پایتخت صفوی از قزوین به اصفهان آینه‌کاری نیز برای تزئین کاخ‌های سلطنتی به این شهر کوچ داده شد. از میان کاخ‌های معروف این شهر نیز می‌توان به آینه‌خانه اشاره کرد که ایوانی با ۱۸ ستون آینه‌کاری داشت و سقف و دیوارهای آن نیز با آینه‌های بزرگ به ابعاد ۵.۱ در ۲ متر پوشانده می‌شد.

آینه‌کاری با وجود فرازوفرودهای تاریخی فراوان هنری همواره در حال رشد بوده است و تا قرن ۱۳ هجری قمری آثار زیبایی چون تالار آینه کاخ گلستان در تهران، آینه‌کاری ایوان و آستانه حضرت عبدالعظیم در شهرری و آینه‌کاری دارالسیاده آستان قدس رضوی در مشهد انجام‌گرفته بود. حتی پس از دهه نخست قرن ۱۴ قمری که رکودی فراگیر در آینه‌کاری محسوب می‌شد نیز شاهد رشدی چشمگیر و پیشرفتی محسوس در این شاخه هنری هستیم که زاییده آن آثاری همچون آینه‌کاری شدن دو کاخ شهوند (کاخ‌موزه سبز کنونی) در مجموعه سعدآباد شمیران و کاخ مرمر در تهران است.

ازآن‌پس و با رونق آینه‌سازی در داخل کشور، آینه‌کاری کاربردی همگانی‌تر به خود گرفت و رفته‌رفته در اماکنی نظیر هتل‌ها، رستوران‌ها، تئاترها، فروشگاه‌ها و حتی خانه‌ها نیز به کار رفت.

تاثیر آینه‌کاری بر زیباسازی بنا

آینه‌کاری یک تیر و چند نشان : آب و آینه در فرهنگ ایرانیان نماد پاکی و صداقت عنوان می‌شود. عناصری که حتی در ادبیات و اشعار شاعران نیز رخنه کرده است. نور و تلالو چیزی است که حتی امروزه در طراحی‌های مدرن نیز به دنبال آن هستیم. آینه‌کاری با بازتاب پی‌درپی نور در قطعات بی‌شمار آینه افزون بر زیبایی حالتی روحانی و معنوی همراه با آرامش را ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که در بیشتر اماکن مذهبی از آینه‌کاری به شکلی گسترده به‌منظور نمای داخلی استفاده‌شده است.

گذشته از تمام این موارد این بازتاب با یک سیستم نورپردازی معمولی منجر به روشنایی بیشتر می‌شود. در گذشته به‌منظور روشنایی از سوخت‌های فسیلی و چراغ استفاده می‌شد، بنابراین بحث روشنایی با توجه به محدودیت‌های موجود در آن زمان به‌خوبی احساس می‌شود؛ اما اکنون نیز با نگاهی به ابنیه تاریخی مذهبی به‌خوبی درمی‌یابیم که با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در طراحی و نورپردازی این اماکن همچنان از ساده‌ترین چراغ‌ها بهره می‌برند و بی‌نیاز از صرف هزینه و انرژی زیاد فضایی کاملاً روشن و پرنور دارند. این ویژگی حتی برای اماکنی مانند هتل‌ها و رستوران‌های سنتی نیز می‌تواند بسیار موردتوجه قرار گیرد چراکه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی بحث صرفه‌جویی و استفاده از سیستم‌های کم‌هزینه بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

کارایی و دوام در آینه‌کاری

آینه‌کاری یک تیر و چند نشان : از آینه‌کاری می توان به‌عنوان یک سبک زیباسازی بادوام یادکرد. با نگاهی به آینه‌کاری‌های معروف نظیر کاخ گلستان در تهران و بخش قدیمی حرم شاه‌چراغ در شیراز به‌خوبی درمی‌یابیم که آینه‌کاری تا چه اندازه بادوام است. طرح‌های اجراشده در این اماکن گاه عمری بیش از یک قرن دارند اما همچنان مانند روز نخست شفاف و پابرجا مانده‌اند. این شاخصه نیز می‌تواند امروزه موردتوجه طراحان و معماران قرار گیرد چراکه با وجود هزینه‌های بالای طراحی، دوام و ماندگاری اجزا و عناصر اجراشده از اهمیت بالایی برخوردار است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد