آنچه که باید درباره مهمترین رقابت‌های طراحی جهان بدانید!

1

آنچه که باید درباره مهمترین رقابت‌های طراحی جهان بدانید!

آنچه که باید درباره مهمترین رقابت‌های طراحی جهان بدانید! بیش از نیم قرن است که رقابت‌های جهانی طراحی توسط موسسات و مراکز دیزاین برگزار می‌شوند. رقابت‌هایی در بخش‌های متنوع با هزاران شرکت کننده از سرتاسر جهان که خلاقیت، هنر دانش و تکنولوژی خود را در طراحی و تولید محصولات به رخ رقیبان می‌کشند. در بین این مسابقات سه رقابت آی‌اف (IF Design Award)، آ دیزاین (A’Design Award and Competition) و رد دات (Red Dot Design Award) به دلیل تنوع زمینه‌ها، بخش‌ها و شاخه‌ها، گستردگی و میزان شرکت‌کنندگان و همچنین ارزش جوایز مهمترین مسابقات هستند. رقابت‌هایی که شمارش معکوس ثبت‌نام اولیه سال آتی‌شان؛ یعنی ۲۰۱۹، آغاز شده.

اگر خودتان را یک طراح می‌دانید یا به دیزاین علاقه‌مند هستید و دستی در آن دارید و می‌خواهید تجربه هیجان‌انگیز حضور در رقابتی جهانی و بی‌واسطه را از دست ندهید و از این غافله عقب نمانید، می‌توانید ریز و درشت این رقابت‌ها در این مطلب وبخش بعدی آنبخوانید و با آمادگی و اطلاعات بیشتر در این رقابت‌ها ثبت‌نام کنید.

جایزه A’ Design چیست؟

شعارA’ Design Award Competition هنر برای فرهنگ آیندگان است. آن‌ها باور دارند آینده را هنر، طراحی و تکنولوژی شکل می‌دهد و طراحی خوب برای آینده بهتر است.هدف از این رقابت در وبسایت جایزه آ تبلیغ طرح، طراح و شرکت‌های طراحی خوب، برای رقم زدن آینده‌ای بهتر عنوان شده است. جایزه طراحی آ قصد دارد توجه روزنامه‌ها، رسانه‌های پویا، منتقدان طراحی و خریداران را به برندگان این جایزه جلب کند.

با این هدف آن‌ها ماموریت ایجاد فضای رقابتی برای طراحان با سطوح مختلف مهارت را برای خود تعریف کرده‌اند. جایزه طراحی آ به برندگان کمک می‌کند تا مخاطبانی از سراسر دنیا داشته باشند. همچنین این جایزه ایتالیایی در بزرگترین جمع ممکن طراحان، شرکت‌ها، مخاطبان و رسانه‌ها را گرد هم می‌آورد.

جایزه A’Design از آغاز تا اکنون

آنچه که باید درباره مهمترین رقابت‌های طراحی جهان بدانید! مسابقه طراحی آ سال ۲۰۱۰ کار خود را با تفاوت‌هایی نسبت به رقبایش مثل رد دات، گود دیزاین اوارد و if آغاز کرد. این مسابقه از ابتدا هدفِ ایجاد فضایی عادلانه برای رقابت در عرصه دیزاین را دنبال می‌کرد، نه صرفا رسیدن به طرح‌هایی نوآورانه و سرانجام بعد از تحقیقات علمی و آنالیز هزاران طراح و طرح، قوانین برگزاری آن تدوین شد. این مسابقه ۲۰ مورد را برای ارزیابی تعریف کرده و هر اثر را با این بیست موردی که خود زیرشاخه‌هایی هم دارند، می‌سنجد.

برگزارکنندگان این جایزه مصّر بوده‌اند که استانداردها را در قضاوت رعایت کنند به همین جهت فرآیند داوری و رای‌گیری از داوران کمی پیچیده است، چند هفته زمان می‌برد و در بسیاری از مراحل به صورت آنلاین انجام می‌شود. در پایان با توجه به تمامی موارد امتیازی را برای هر طرح قائل می‌شوند. گفتنی است هر سال هزاران نفر که دانشجو و یا فارغ‌التحصیلان دیزاین، رشته‌های فنی و یا دیگر رشته‌های مرتبط هستند، از بیش از ۸۰ کشور در این مسابقه شرکت می‌کنند.

بخش‌ها:

جایزه طراحی آ متنوع‌ترین دسته‌بندی را دارد، ازطراحی مبلمان و عناصر دکوراسیون داخلی، لایتینگ‌ها، بسته بندی، معماری، فشن و مد، بازی و اسباب‌بازی و محصولات سرگرمی، فضای نمایشگاهی و غرفه، گرافیک و تصویرسازی، طراحی فنی و مهندسی، صنایع دستی تا طراحی موزیک و صدا، طراحی محتوا، طراحی رویداد، تبلیغات و بازاریابی و دسته‌های گوناگون متنوع دیگر چون هوش مصنوعی و … . زمینه‌های این مسابقه در مجموع به ۱۰۰ دسته تقسیم شده است.

 

 

 

هزینه‌ها:

برای ثبت‌نام این مسابقه هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و هزینه‌ها برای زودتر گرفتن نتایج یا مواردی مثل تحویل بسته‌ی برندگان هزینه دریافت می‌شود.

تقویم زمانی:

ثبت‌نام: ۱ آوریل تا آخرین روز فوریه

اعلان: ۱۵ آوریل ۲۰۱۹

جایزه طراحی آ کشورها را به ترتیب جوایز گرفته شده و ارزش جوایز دسته‌بندی کرده که ایران در این دسته‌بندی با ۱۹۳ جایزه و ۶۳۹ امتیاز در جایگاه ۵۵ام قرار دارد.

جایزه IF چیست؟

جایزهطراحی IF یکی از مهم‌ترین جوایز طراحی دنیاست. گواه این ادعا این است که حدود ۶۵ سال است که طراحان و سازندگان تلاش می‌کنند تا برچسب مشهور IF را برای طراحی‌هایشان به دست بیاورند. برنده شدن جایزه طراحی IF نشان از کیفیت طراحی و خدمات دارد و نشانه‌ای است برای اعتماد مشتریان.

IF از آغاز تا اکنون

جایزه «طراحی محصول» IF از سال ۱۹۵۴ آغاز به کار کرد. کار آن‌ها با برپایی نمایشگاهی برای محصولات صنعتی با طراحی‌های خوب برای پررنگ کردن طراحی آلمانی و در حاشیه نمایشگاه هانوفر آغاز شد اما اکنون به عنوان رابطی بین طراحی و صنعت بین‌المللی فعالیت می‌کنند. برگزارکنندگان این رقابت معتقدند این جایزه فرصت و موقعیتی است که امکان بالا بردن آگاهی عمومی درمورد طراحی را فراهم می‌کند. برگزارکنندگان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ تمام حیطه‌های مربوط به طراحی را یکجا ترکیب کردند و جایزه آی‌اف را به شکل امروزی پایه‌گذاری کردند. فوروم جهانی طراحی آی‌اف سالانه کتابی را مشتمل بر معرفی آثار برگزیده منتشر می‌کند. هرسال حدود ۵۵۰۰ اثر از ۵۹ کشور برای این مسابقه ارسال می‌شود.

بخش‌ها:

آنچه که باید درباره مهمترین رقابت‌های طراحی جهان بدانید! این جایزه به ۷ دسته کلی ۱. محصول ۲. بسته‌بندی، ۳. ارتباطات، ۴. معماری داخلی، ۵. مفهوم حرفه‌ای، ۶. طراحی سرویس و UX  و ۷.معماری تقسیم می‌شود که هرکدام از این‌ها خود به زیرشاخه‌هایی تقسیم می‌شوند به طور مثال طراحی دوچرخه، خودرو، مبلمان،  لایتنیگ، ساعت و زیورآلات،  معماری و فضای شهری، اپلیکیشن و نرم افزارها، طراحی داخلی فروشگاه ها و … چند نمونه از زیرشاخه‌های فرعی دسته‌های کلی هستند. معیارهای ارزیابی این جایزه نیز به پنج دسته کلی نوآوری و پیچیدگی، کاربرد، زیبایی‌شناختی، وظیفه‌ای و جایگاهی تقسیم می‌شوند و هرکدام از این معیارها زیردسته‌هایی دارند؛ البته این زیردسته‌های معیارهای داوری نیز شفاف و روشن مشخص شده است

تقویم زمانی:

ثبت نام:

اولین ثبت‌نام‌کنندگان: ۲۹ ژوئن ۲۰۱۸

ثبت‌نام کنندگان معمولی: ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸

ثبت‌نام‌کنندگان دقیقه نودی: ۱۹ اکتبر ۲۰۱۸

داوری:

تحویل به داوری: ۱۲ اکتبر_۲۳ نوامبر ۲۰۱۸

جلسات قضاوت: ۲۲-۲۴ ژانویه ۲۰۱۹

اعلان:

اعلام نتایج: اوایل فوریه ۲۰۱۹

انتشار: ۱۵ مارچ ۲۰۱۹ در اپلیکیشن آی‌اف، مطبوعات

نمایشگاه برندگان نیز ۱۶ مارچ  ۲۰۱۹ در هامبورگ برپا می‌شود. همچنین مراسم معرفی برگزیدگان در تاریخ ۱۵ مارچ ۲۰۱۹ در سالن BMW برگزار می‌شود. بلیط‌های ورود به مراسم هم از ژانویه در دسترس قرار می‌گیرند.

هزینه‌ها:

قیمت‌ها باتوجه به دسته‌بندی‌های جایزه و زمان ثبت‌نام متفاوت است و این هزینه‌ ثبت‌نام از ۲۵۰ یورو تا ۴۹۰ یورو متغیر است.

IF امسال علاوه بر مسابقه حرفه ای بخشی را به رقابت های دانش آموزی و استعدادهای جوان اختصاص داده است.

Iبخش ویژه: استعدادهای جوان

آنچه که باید درباره مهمترین رقابت‌های طراحی جهان بدانید! این موسسه همچنین امسال برای نخستین بار مسابقه‌ای برای طراحان جوانی که دانش‌آموز یا دانشجو هستند برگزار می‌کند. جایزه‌ این مسابقه ۲۰۰۰۰ یورو است و شرکت‌کنندگان باید یک محصول، مفهوم یا پروژه را تا اکتبر تحویل دهند. شرکت در بخش ویژه استعدادهای جوان هزینه‌ای ندارد

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد