نور و نورپردازی:

1

نور و نورپردازی:

نور و نورپردازی : شاید تصور کنید نورپردازی کاری اضافی در طراحی دکوراسیون داخلی باشد. اغلب مردم نیز این‌گونه فکر می‌کنند و هنگام طراحی منازل خود بیشتر به مواردی نظیر مبلمان، کاغذ دیواری، رنگ دیوارها، پرده‌ها و شکل و جنس کابینت‌ها دقت می‌کنند بدون اینکه توجهی به نورپردازی فضای داخلی داشته باشند. در نتیجه اگر از بودجه آنها مبلغی باقی مانده باشد آن را صرف نصب لامپ‌های متعدد کوچک و بزرگ در خانه می‌کنند تا صرفاً محیطی پرنور داشته باشند!

اما حقیقت این است که نورپردازی چوب جادوی طراحی منزل شماست. با یک نورپردازی صحیح می‌توانید عمق فضا را بیشتر کنید، به‌جای صحبت درباره تابلوهای روی دیوار و جلب توجه میهمانان از نورپردازی کمک بگیرید، فضای مناسبی برای استراحت، خواب، مطالعه یا گفتگو ایجاد کنید و محیط یک آشپزخانه تنگ و تاریک را بزرگ‌تر جلوه دهید. با این وصف نورپردازی عنصری مهم در طراحی داخلی منزل شماست.

آنچه در ادامه می‌خوانید اشتباهات رایجی است که معمولاً افراد مختلف هنگام طراحی دکوراسیون منزل با هدف زیباسازی آنها را مرتکب می‌شوند.

اشتباه اول: نصب چراغ‌های استوانه‌ای در هر جای ممکن

نور و نورپردازی: به‌کارگیری چراغ‌های استوانه‌ای از اشتباهات رایجی است که معمولاً از افراد غیرحرفه‌ای سر می‌زند. با وجود اینکه چراغ‌های استوانه‌ای از زیبایی خاصی برخوردارند و قیمت مناسبی هم دارند اما نصب آنها در هرجای ممکن چندان هوشمندانه نیست. شیشه‌ این چراغ‌ها معمولاً به شکلی است که میزان اندکی از نور ایجادشده را عبور می‌دهد.

همچنین به علت مات بودن دیواره‌های جانبی چراغ‌های استوانه‌ای، معمولاً سطوح عمودی اطراف آنها از نور کافی برخوردار نمی‌شوند و دیوارها همچنان تاریک باقی می‌ماند. درواقع از چراغ‌های استوانه ای نه برای نورپردازی کلی بلکه تنها برای نورپردازی موضعی باید استفاده کرد. نمونه‌ای از این نورپردازی را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید که در آن با استفاده از چراغ‌های استوانه‌ای یک نورپردازی مؤثر در بالای جزیره ایجاد شده است.

بسیاری از افراد غیرحرفه‌ای به دلیل کوچک بودن محیط آشپزخانه نیازی به نصب نورپردازی موضعی نمی‌بینند و صرفاً با نورپردازی کلی و پرحجم سعی در بزرگ جلوه دادن فضای آشپزخانه می‌کنند. نورپردازی موضعی به میزان زیادی قابلیت‌های آشپزخانه را افزایش می‌دهد و راه‌های متعددی هم برای آن وجود دارد

استفاده از لامپ‌های هالوژن یا تابشی در بالای کانتر یا میز کار آشپزخانه، نصب چراغ‌هایی با تابش مستقیم بالای جزیره، استفاده از لامپ‌های پنهان در زیر کابینت‌های بالایی یا نورپردازی قفسه‌های باز و از بین بردن سایه آنها همگی موجب روشن‌تر شدن جز به جز آشپزخانه می‌شوند و دیده شدن محتویات موجود در فضاهای مختلف را برای شما امکان‌پذیر می‌کند.

برای مثال در صفحات میانی قفسه‌های چندطبقه به دلیل نورپردازی کلی از بالا،  سایه‌هایی ایجاد می‌شود که مانعی برای تشخیص اشیا قرار گرفته بر روی آنها محسوب می‌شوند که با نورپردازی موضعی می‌توان این سایه‌ها را به‌طور کامل رفع کرد. همچنین استفاده از لامپ‌هایی با قابلیت تغییر شدت نور نیز امکان تنظیم روشنایی بر اساس نیاز شما را ممکن می‌کند و موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

اشتباه دوم : استفاده از لامپ‌های بالای سر بدون چراغ‌های جانبی

نور و نورپردازی: معمولاً یکی از اشتباهات نورپردازی با ایجاد سایه‌های غیر دلخواه نمایان می‌شود. این اشتباه در آشپزخانه و سرویس بهداشتی رایج‌تر است. ایستادن در زیر نوری که از بالا به پایین می‌تابد موجب ایجاد سایه می‌شود. این سایه در میز کار آشپزخانه دید کافی برای انجام کار را از شما می‌گیرد و در سرویس‌های بهداشتی اگرچه برای جلوه شیرآلات گران‌قیمت شیوه‌ای مناسب به نظر می‌رسد اما برای کارهایی از قبیل آرایش کردن، اصلاح صورت و … ایجاد مزاحمت می‌کند.

این مشکل اغلب در فضاهایی با یک رشته لامپ سقفی در مرکز و لوازمی در اطراف محیط ایجاد می‌شود و به‌منظور رفع آن معمولاً باید از لامپ‌های جانبی برای از بین بردن سایه‌ها استفاده کرد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید وجود لامپ‌های دفنی در بالای روشویی سایه‌های ناشی از لامپ‌های مرکزی (که در آینه تصویر آنها مشخص است) را خنثی می‌کند.

اشتباه سوم: استفاده از لامپ‌های بالای سر بدون چراغ‌های جانبی

نور و نورپردازی: نورپردازی نیز انواع متفاوتی دارد که هر یک با هدف و وظیفه‌ای مجزا اجرا می‌شوند و هیچ‌یک نمی‌توانند جایگزین دیگری شوند. برای مثال نورپردازی کلی برای روشنایی فضای راه رفتن، نشیمن و همچنین تشخیص اشیایی نظیر مبلمان و میز و صندلی صورت می‌گیرد. درواقع هدف از این نورپردازی تنها ایجاد روشنایی برای یک دید کلی از محیط و افراد حاضر در آن است. در مقابل نورپردازی موضعی برای کارهای مثل میز مطالعه، میز کار آشپزخانه یا آینه روشویی و میز آرایش مورد استفاده قرار می‌گیرد و نور مناسب برای انجام کارهای دقیق را فراهم می‌کند.

سومین دسته از روشنایی که اغلب برای کارهای هنری و برجسته‌سازی استفاده می‌شود نورپردازی تأکیدی است. درواقع هر نقطه از خانه که از زیبایی خاصی برخوردار باشد خواه یک تابلوی نقاشی یا یک تایل شیشه‌ای در دکوراسیون حمام و دستشویی می‌تواند با این روش بیشتر جلب نظر کند.

این شیوه از نورپردازی را حتی در موزه‌ها نیز مشاهده می‌کنید و در منازل نیز برای برجسته‌سازی کلکسیون‌های آثار هنری و گران‌بها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر حال بسته به نوع فضای منزل ترکیب این سه نوع نورپردازی زیباسازی بی‌عیب و نقص دکوراسیون داخلی را ممکن می‌کند.

اشتباه چهارم : نادیده گرفتن کنترل جداگانه لامپ‌های روشنایی

نور و نورپردازی: نادیده گرفتن کنترل جداگانه برای لامپ‌های روشنایی علاوه بر تاثیر منفی که بر جذابیت طراحی داخلی می‌گذارد موجب افزایش مصرف انرژی می‌شود. برای مثال در آشپزخانه که معمولاً از نورپردازی‌های موضعی و کلی استفاده می‌شود وجود تنها یک کلید برای روشن و خاموش کردن چراغ‌ها باعث می‌گردد تا نتوانید از سیستم‌های روشنایی به‌طور مجزا استفاده کنید و در هنگام آشپزی ناچار به روشن کردن نورهای موضعی به همراه نورپردازی کلی شوید.

حال آنکه امروزه علاوه بر کلیدهای چندگانه از سیستم‌های کنترل جعبه‌ای و سیستم‌های بی سیم و قابل کنترل از راه دور برای کنترل نورپردازی داخلی استفاده می‌کنند.

اشتباه پنجم : استفاده از لامپ‌های دفنی در سقف‌های بلند

نصب لامپ‌های دفنی در سقف‌های بلند کاری بیهوده است که تنها موجب اتلاف انرژی و تاریک باقی ماندن فضا می‌شود. معمولاً در سقف‌های بلند باید به‌جای لامپ‌های سقفی از چراغ‌هایی با ارتفاع کمتر و نور موضعی‌تر استفاده کرد که چراغ‌های آویزان و لامپ‌های دیواری بهترین گزینه‌های ممکن هستند. البته در فضاهایی مانند آشپزخانه که دیوارها به‌طور کامل با کابینت پوشیده می‌شوند تنها گزینه ممکن چراغ‌های آویزان است. افزون بر این تعویض‌های لامپ‌های دفنی رد سقف‌هایی با ارتفاع زیاد شما را به زحمت می‌اندازد.

اشتباه ششم: تزئین با وسایل روشنایی

نور و نورپردازی: چراغ‌های مطالعه عجیب و غریب و آباژورها از جمله تجهیزات رایج نورپردازی هستند که افراد به‌منظور زیبایی هرچه بیشتر فضای داخلی آنها را خریداری می‌کنند اما گاهی بدون توجه به نور خروجی آنها صرفاً موجب اتلاف هرچه بیشتر انرژی می‌شوند و یک فضای مفید از منزل را اشغال می‌کنند. در هنگام خرید لوازم نورپردازی بهتر است از قبل فضایی برای آن در نظر بگیرید و تعامل یا تضاد نور حاصل از آن با سایر نورپردازی‌های محیط را بررسی کنید.

با این وصف اگر قصد تغییر دکوراسیون منزل خود را دارید حساب ویژه‌ای روی نورپردازی باز کنید و آن را دست کم نگیرید. بسیاری از نقص‌های ساختاری منزل مانند دیوارها و ستون‌ها که امکان برداشتن یا اصلاح آنها وجود ندارد با کمک نورپردازی می‌توانند تا حد زیادی پوشیده شوند و حتی به عنصری جذاب در دکوراسیون داخلی تبدیل گردند

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد