موزه لوور ابوظبی، گنبدی شناور از نور و سایه

0

موزه لوور ابوظبی، گنبدی شناور از نور و سایه

موزه لوور ابوظبی، گنبدی شناور از نور و سایه : موزه لوور یکی از مشهورترین موزه‌های جهان است که هم برای کلکسیون با ارزش خود و هم برای معماری زیبا و متفاوتش مشهور است. این بنا در سال ۲۰۱۷ بیش از ۸ میلیون بازدیدکننده داشته است. اکنون موزه لوور ابوظبی به عنوان اولین شعبه رسمی لوور خارج از فرانسه توسط معمار معروف Jean Nouvel طراحی و ساخته شده و در نوامبر ۲۰۱۷ افتتاح شد. این ساختمان در کنار آب‌های جزیره سعدیات شهر ابوظبی قرارگرفته که خود یک جزیره مصنوعی توریستی است و در سواحل خلیج فارس قرار دارد.

معمار مشهور بین‌المللی Jean Nouvel که یکی از مهم‌ترین و مشهورترین معماران در ۵۰ سال گذشته محسوب می‌شود، با الهام از سبک معماری در امارات متحده عربی و ترکیب آن با ایده‌های نو خود، ساختمان متفاوت و جالبی را برای موزه لوور ابوظبی طراحی کرده است. این ساختمان نشان دهنده قدرت و دید آینده‌نگر این کشور نیز هست.

گنبدی شناور از نور و سایه

موزه لوور ابوظبی، گنبدی شناور از نور و سایه : قسمت مرکزی این بنا یک گنبد نقره‌ای است که به نظر می‌رسد بالای کل فضای موزه شناور باشد. برخلاف اینکه به نظر می‌رسد این گنبد بی‌وزن است، وزن حدودی آن چیزی برابر با ۷۵۰۰ تن یعنی به اندازه کلبرج ایفلدر پاریس است! این سازه الهام گرفته از (Cupola) عنصری در معماری عربی است که چیزی شبیه همان قبه یا گنبد است. این گنبد ساختاری پیچیده و تشکیل شده از ۷۸۵۰ ستاره دارد که در ۸ لایه و با اندازه و زاویه‌های مختلف به صورت تکرار شونده کنار هم قرار گرفته‌اند. با عبور نور از بالای این سازه و گذر از قسمت‌های سوراخ آن، اثری بسیار زیبا از نورها داخل موزه دیده می‌شود که آن را “بارش نور” نام گذاری کردند. Jean Nouvel این نمای زیبا را از برگ‌های نخل الهام گرفته است که نور با عبور از آن‌ها با شدت کمتر و با ملایمت به زمین می‌رسد.

موزه لوور ابوظبی شهری در آب

موزه لوور ابوظبی مجمع‌الجزایری در دل خلیج فارس است و به عنوان یک شهر کوچک طراحی شده است. زیبایی و پیچیدگی ساختار این بنا انسان را به فعالیت‌هایی از جمله تفکر تشویق و ترغیب می‌کند. همچنین برای رسیدن به این مجموعه هم راه آبی و هم راه زمینی وجود دارد.

همانند گشت و گذار در شهرهای عربی و کوچه‌های تنگ آن، بازدیدکنندگان می‌توانند از ۵۵ بنای جداگانه در این موزه شهر دیدن کنند. ۲۳ بنا از این مجموعه به گالری‌ها تعلق دارد که الهام گرفته از خانه‌های محلی هم سطح دریا هستند. نماهای بیرونی این ساختمان‌ها در کنار دریا و امتداد خط آسمان افراد را به مشاهده دقیق و قدم زدن میان آن‌ها تشویق می‌کند و ارتباط متغیر بین آفتاب، آب، معماری و هنر یکی از جاذبه‌های این فضا برای گردشگران است.

آب و هوا و محیط زیست

موزه لوور ابوظبی، گنبدی شناور از نور و سایه : فراتر از زیبایی، در ساخت این بنا اهداف زیست محیطی نیز در نظر گرفته شده است. سازه گنبدی شکل موزه لوور ابوظبی به عنوان یک سایبان برای بخش‌های بیرونی عمل کرده و ساختمان‌ها را در برابر حرارت محافظت می‌کند. همچنین برای بازدیدکنندگان شرایطی را ایجاد می‌کند تا راحت تر بتوانند میان ساختمان‌ها، گالری و رستوران ها قدم بزنند. این سقف گنبدی به مصرف کمتر انرژی برای خنک کردن هرکدام از ساختمان‌ها نیز کمک می‌کند. معماری این موزه نشان نقره LEED که نشانی در رابطه با طراحی پایدار، انرژی و طراحی ساختمان‌هایسبزاست را کسب کرده و در ساختار این بنا راهکارهایی برای استفاده بهینه از آب و انرژی به کار رفته است. همچنین تلاش شده تا از آفتاب و باد در راستای رفع بسیاری از این نیازها استفاده شود.

نکات جالب بنا

– وزن گنبد این بنا ۷۵۰۰ تن یعنی چیزی معادل برج ایفل است.

– این گنبد از ۸ لایه و ۷۸۵۰ ستاره تشکیل شده است که ۴ لایه بیرونی از جنس استیل و ۴ لایه درونی از جنسآلومینیومهستند.

– بزرگ‌ترین ستاره ۱۳ متر قطر و ۱.۳ تن وزن دارد

– ۴ پایه این گنبد را نگه می‌دارند و حالت معلق را برای آن به وجود می‌آورند. هرکدام از این پایه‌ها ۱۱۰ متر با یکدیگر فاصله دارند و در میان بنا پنهان‌شده‌اند.

– قطر اصلی گنبد ۱۸۰ متر است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد