عاشقانه ای زیبا در دل بناهای تاریخی

0

عاشقانه ای زیبا در دل بناهای تاریخی

عاشقانه ای زیبا در دل بناهای تاریخی : سریال عاشقانه- تاریخی شهرزاد که هم اکنون شاهد پخش فصل دوم آن هستیم از معدود سریال های شبکه ی نمایش خانگی است که توانسته به شدت مورد اقبال عموم قرار گیرد. محبوبیت این سریال تنها به خاطر بازی بی نظیر سوپراستارهای سینمای ایران مانند شهاب حسینی ، ترانه علیدوستی ، رضا کیانیان ، مهدی سلطانی ، مصطفی زمانی ، علی نصیریان و…نیست بلکه لوکیشن های تاریخی و زیبای این مجموعه ی تلویزیونی نیز نقش به سزایی در جذابیت آن داشته اند.تماشای این سریال زیبا باعث شد که تصمیم بگیرم شما را قدری با لوکیشن های آن آشنا کنم.

سریال شهرزاد در واقع داستانی عاشقانه و رمانتیک است که در بستر رخدادهای تاریخی دهه ی سی شکل گرفته و به خوبی با در گیر کردن مخاطب با موضوعی عاشقانه حوادث این دوره ی زمانی مثل کودتای ۲۸ مرداد ، سقوط دولت دکتر مصدق ، ترور دکتر فاطمی و… را نیز روایت می کند.طراح صحنه ی این سریال حسن روح پروری با بیش از ۲۴ سال سابقه ی کار است.بخش عمده این سریال در شهرک سینمایی غزالی و بخشهایی نیز در تعدادی از خانه های تاریخی فیلمبرداری شده است.

خانه بزرگ آقا

عمارت تاریخی وثوق‌الدوله خانه‌ی بزرگ آقای سریال شهرزاد در محله‌ی پیروزی تهران در باغی به نام سلمانیه قرار دارد. این خانه‌ی تاریخی که بیش از ۱۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد متعلق به وثوق‌الدوله (نخست‌وزیر زمان ناصرالدین‌شاه) بوده است و هم‌اکنون مالک آن بنیاد جانبازان و مستضعفان است. این خانه‌ی تاریخی زمانی که به‌عنوان لوکیشن سریال شهرزاد انتخاب شد متروکه بود و بازسازی آن چیزی در حدود ۳۵ روز به طول انجامید.

 خانه قباد و شهرزاد

این خانه ی تاریخی که قباد و شهرزاد در فصل اول سریال در آن زندگی می کردند متشکل از دو خانه ی قدیمی است که در سال ۱۳۵۸ از سوی شهرداری تهران تملک شد و هم اکنون تحت عنوان مرکز فرهنگی غدیر از آن بهره برداری می شود. این خانه موزه ی تاریخی متعلق به استاد محمد معین و موسیقیدان بزرگ استاد امیر جاهد است و در خیابان پیروزی محله چهارصد دستگاه قرار دارد.

خانه هاشم_مهدی سلطانی

عاشقانه ای زیبا در دل بناهای تاریخی : این خانه ی تاریخی در کوی نوری زاده محله ی پامنار یکی از اولین محله های تهران قرار دارد و متعلق به میرزا زین العابدین خان دنبلی ملقب به موتمن الاطباء از جراحان حاذق زمان ناصرالدین شاه است.موتمن الاطبا اولین فارغ التحصیل دارالفنون و شاگرد دکتر تلوزان فرانسوی بوده است. این بنای تاریخی نمونه ای از معماری زمان قاجار است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خانه جمشید_محمود پاک نیت

عاشقانه ای زیبا در دل بناهای تاریخی : این خانه ی تاریخی که معماری آن گویای درون گرایی در معماری ایرانی است در خیابان ری واقع شده و بخش های مختلف آن بازسازی شده است.تزیینات کمتری که در نمای ساختمان به کار رفته به خوبی گویای اختلاف طبقاتی است. حوض ، ارتباط اتاق هابه وسیله ی سه دری ها ، شمعدان های لاله عباسی ، شیشه های رنگی همگی از تزیینات قدیمی و ایرانی هستند که به وفور در همه جای خانه دیده می شوند.

 کافه نادری

یکی از لوکیشن های جذاب سریال شهرزاد کافه نادری است که با وجود اینکه این کافه همچنان در خیابان جمهوری دایر است اما فیلمبرداری از آن در شهرک سینمایی غزالی انجام شده است. کافه نادری یکی از کافی شاپ های معروف و قدیمی تهران است. این کافه سالیان سال پاتوق نویسندگان ، شاعران و به طور کلی شخصیت های معروف بوده و شاید یکی از دلایل محبوبیت آن نیز همین باشد.این کافی شاپ در سال ۱۳۰۶ توسط یک ارمنی ساخته شد و گفته می شود غذاهای فرنگی برای اولین بار در این کافه به مشتریان عرضه شده است.

 بیمارستان سینا

عاشقانه ای زیبا در دل بناهای تاریخی : بیمارستان سینا واقع در شهرک سینمایی غزالی لوکیشن دیگری در سریال شهرزاد است که نام آن را در طول سریال بسیار می شنوید.بیمارستان سینا اولین بیمارستان به سبک اروپایی در تهران است که حدود ۲۰ سال پس از تاسیس دارالفنون به دستور ناصرالدین شاه و پس از سفر وی به فرنگ در خیابان حسن آباد تهران ساخته شد.

و در پایان باید بگویم بخش عظیمی از سریال عاشقانه شهرزاد در کوچه پس کوچه های شهرک سینمایی غزالی روایت می شود. از خیابان لاله زارش گرفته تا سینما تابان و جواهرفروشی غازاریان که بخش های مختلف آنها برای فیلمبرداری بازسازی شده اند. شهرک سینمایی غزالی فضاییخاطر انگیز است که در سال ۱۳۵۸ توسط علی حاتمی ساخته شد و بازدید از آن برای عموم آزاد است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد