طراحی داخلی با نگاهی به نمایشگاه مبلمان 

2

طراحی داخلی با نگاهی به نمایشگاه مبلمان  : نمایشگاه مبلمان میلانیا همان Salone del Mobile Milan رویدادی است که سالانه برترین‌های صنعت مبلمان را به خود جذب می‌کند و از مهم‌ترین رویدادها در این زمینه به‌حساب می‌آید. این رویداد امسال نیز برای ۵۶ امین بار برگزار شد. در ادامه به آخرین گرایش‌های معرفی‌شده و محبوب در طراحی داخلی و مبلمان بر اساس این رویداد خواهیم پرداخت.

رنگ‌ها

در نمایشگاه امسالرنگ‌های گرم و زمینیدر طراحی‌ها به وفور قابل مشاهده بودند و به‌نوعی جایگزین رنگ‌های مینیمال و نسبتاً سرد فصول قبلی شدند. رنگ‌هایی مانند گلبهی، خاکی و همچنین تم های تندتری مانند عنابی و آجری رنگ‌هایی بودند که هم در دیوارها و هم در وسایل و مبلمان به‌خصوص وسایل دکوراتیو دیده شدند. رنگ‌های تندی نیز در کنار این رنگ‌ها به چشم می‌خورد که از جمله‌ی آنها می‌توان به مشکی، سبز زمردی و قرمز آتشین اشاره کرد.

طراحی داخلی با نگاهی به نمایشگاه مبلمان

با نحوه تولید دوازده قطعه از آخرین محصولات مبلمان “Versace” ورساچه آشنا شویم .

یکی از تجربیات متفاوت و بسیار جالب در نمایشگاه امسال پروژه “The Visit” بود که توسط استودیو Pepe در یکی از خانه‌های زیبا متعلق به سال‌های ۱۸۰۰ در میلان اجرا شده است. هر اتاق این خانه با زیبایی تمام و طراحی خاص با توجه به این رنگ‌ها چیدمان شده بود و امکان بازدید از آنها و دیدن هارمونی این رنگ‌ها در کنار هم برای بازدیدکنندگان فراهم شده بود.

آشپزخانه

طراحی داخلی با نگاهی به نمایشگاه مبلمان  : در آشپزخانه و گرایش‌های مربوط به آن هنوز هم سنگ مرمر جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیار محبوب است. با این تفاوت که امسال مرمرهای قهوه‌ای و سبز نیز در چیدمان‌ها دیده شدند. همچنین تغییر دیگری که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد، تبدیل رویه‌های زمخت سال‌های قبل به رویه‌های بسیار نازک با ضخامت نهایتاً ۴۰-۶۰ میلی‌متر است.

یکی دیگر از چیدمان‌های بسیار محبوب، آشپزخانه تماماً مشکی است که طراحی بسیار مدرن و امروزی را القا می‌کند، به‌خصوص زمانی که با گیاهان سبز ترکیب شود. منتقدان می‌گویند رنگ مشکی در آشپزخانه‌ها جایگزین رنگ سفید شده است و ترکیب آن با چوب، فلز و سنگ می‌تواند سبک‌های مختلفی را به وجود آورد.

همچنین دقیقاً برخلاف سال‌های گذشته که فضاهای مخفی برای قرارگیری تجهیزات آشپزخانه بسیار به کار می‌رفتند، امسال فضاهای بزرگ و باز با درهای شیشه‌ای بسیار دیده شدند اما وسایل الکتریکی مانند یخچال، ماشین ظرف‌شویی و غیره به المان‌های مخفی در آشپزخانه‌ها تبدیل شده بودند.

اتاق نشیمن

طراحی داخلی با نگاهی به نمایشگاه مبلمان  : در نمایشگاه امسال مبلمان میلان همچنان طرح‌های محبوب کاغذدیواری، طرح‌های هندسی و ارگانیک هستند. طرح‌های هندسی خنثی مانند راه‌راه‌ در ترکیب با مبلمان تک‌رنگ و تند یکی از مواردی است که طرفداران بسیاری دارد. همچنین طرح‌های ارگانیک کاغذدیواری مانند طرح‌های آبرنگی که حس دست‌ساز بودن را القا می‌کنند نیز بسیار پراستفاده بودند. این طرح‌ها در کنار رنگ‌های روشن و نرم می‌تواند آرامش را به وجود آورد و فضای زندگی مدرن و راحت را فراهم کند.

مبلمان

در نمایشگاه امسال به‌وضوح حرکت به سمت راحتی در طراحی مبلمان قابل مشاهده است. چراکه اغلب طرح‌هایی با ارتفاع کم، کفه‌های پف‌دار و نرم و خطوط منحنی به چشم می‌خورد. برای لوکس کردن ظاهر این مبلمان راحتی، طراحان، از “لبه” استفاده کردند، همان چیزی که در سال‌های ۱۹۵۰ نیز برای مبل و میزها مورد توجه بود. این لبه‌های بلند و کم ارتفاع در کنار هم ترکیبی جدید و متفاوت را ایجاد کرده اند.

تزئینات و چیدمان

در گرایش‌های مختلف چیدمان در حال حاضر رویکردی شبیه به ” هرچه بیشتر بهتر” وجود دارد. البته که تمامی المان های استفاده‌شده گلچین شده و خاص هستند. بیشترین مواد دیده‌شده در این نمایشگاه مرمر، مخمل و چوب و اغلب وسایل تزئینی نیز پوف‌ها و میزهای کوچک، المان‌های برنزی، چراغ‌ها، سرامیک‌های براق و گلدان‌های چوبی هستند. همچنین استفاده از پارچه‌ها به‌عنوان تابلو بر روی دیوار هنوز هم از گرایش‌های محبوب در این نمایشگاه بود.

یکی دیگر از اجزای مهم در چیدمان محیط گلدان‌ها هستند. قرار دادن گیاهان کوچک در سراسر فضا و یا یک درختچه بزرگ می‌تواند فضای خانه را به‌کلی تغییر دهد. ظاهرا گیاهان از عناصری هستند که همواره موردتوجه طراحان بوده اند و به نظر نمی‌رسد به این زودی از المان‌های چیدمان حذف شود.

حمام و دستشویی

 طراحی داخلی با نگاهی به نمایشگاه مبلمان  : رنگ‌ها راه خود را نه‌تنها به کاشی‌ها، بلکه به وان و سینک‌هایحمام و دستشویینیز بازکرده‌اند. در این نمایشگاه رنگ‌هایی چون هلویی، آبی کمرنگ، سبز تیره، بژ، قهوه‌ای و خاکستری بسیار دیده شدند. این رنگ‌ها جایگزین خوبی برای سینک‌ها و وسایل سفید معمول هستند زیرا بهتر با محیط ترکیب می‌شوند و فضای آرامش‌بخشی را به وجود می‌آورند.

سخن نهایی!

با نگاهی به نمایشگاه مبلمان میلان دو پرسش در ذهن بازدیدکنندگان مطرح می شود.

چه چیزهایی محبوب هستند؟رنگ‌های گرم، سنگ‌های طبیعی، اشکال منحنی در مبلمان، لامپ‌های بی‌سیم، آشپزخانه‌های مشکی و چراغ‌های قابل‌حمل.

چه چیزهایی تاریخشان گذشته است؟ طرح‌های گلدار، سنگ‌های براق و مصنوعی، آشپزخانه و حمام سفید، مینیمالیسم و رنگ‌های براق و مسی برای تزئین دکوراسیون

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد