دوستی جاودانه اریگامی و دکوراسیون داخلی

0

دوستی جاودانه اریگامی و دکوراسیون داخلی

دوستی جاودانه اریگامی و دکوراسیون داخلی : شاید برایتان جالب باشد که بدانید امروز، بیستم آبان، روز جهانی هنر اوریگامی است. اوریگامی یک واژه مرکب ژاپنی است که از دو بخش (آری) به معنی «تا کردن از روی فکر» و (گامی) به معنی «کاغذ» تشکیل‌شده و ترکیب آن به معنای اندیشه‌ تا کردن کاغذ برای ایجاد اشکال جدید است. تاکتوشی نوجیما، استاد اریگامی در دانشگاه توکیو، معتقد است که ما می‌توانیم از اریگامی همه‌جا استفاده کنیم. بنظرتان این صحبت تا چه اندازه درست است و تا به امروز چه حوزه‌هایی از هنر و صنعت و زندگی انسان تحت تاثیر هنر اریگامی قرارگرفته‌اند؟ شاید اوریگامی را نتوان در همه جا دید اما قطعا یکی از حوزه‌هایی که اوریگامی در آن پراستفاده است حوزه طراحی است. در ادامه به بررسی مواردی جالب از پیوند‌ بین دنیای طراحی و دکوراسیون داخلی با اریگامی می‌پردازیم.

همانطور که گفته شد اوریگامی یک هنر ژاپنی است که در آن با تا کردن کاغذ (یا پلاستیک، فلز و …) طرح‌های بسیار زیبا و چشم‌نوازی ایجاد می‌کنند. از قرن ششم میلادی تاکنون، ژاپنی‌ها سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه و تکمیل این هنر انجام دادند. درنای کاغذی یکی از معروف‌ترین طرح‌های اوریگامی در سراسر جهان است. مردم شرق آسیا بنا بر اعتقادی سنتی، برای برآورده شدن آرزوهای خود صد درنای اوریگامی می‌سازند. اما به مرور این هنر از شکل نمادین و معنایی خود خارج شد و حالا به عنوان یک تکنیک به بسیاری از حیطه‌های طراحی وارد شده است.

دوستی جاودانه اریگامی و دکوراسیون داخلی : اگر علاقه‌مند به دنبال کردن تحولات دنیای معماری و دکوراسیون داخلی باشید، احتمالاً تا به حال با طراحی‌های الهام گرفته شده از این هنر مواجه شده‌اید. طراحان از اوریگامی در طراحی و ساخت مبلمان مختلف، ظروف، چراغ و آویز، طراحی پارچه و لباس و ایجاد وسایل تزئینی و اشیاء دکوراتیو کمک می‌گیرند. استفاده از اوریگامی در این سطح وسیع در حوزه‌ طراحی دکوراسیون داخلی و مبلمان حتی شاید مصداقی تایید کننده برای گفته نوجیما استاد اوریگامی دانشگاه توکیو باشد و اوریگامی به موضوعات دیگر نیز راه پیدا کند.

  1. تبلور هنر اریگامی در معماری

در اواسط قرن بیست میلادی اریگامی به بیرون از مرزهای ژاپن راه یافت و به یک هنر مدرن جهانی تبدیل شد. یکی از حوزه‌هایی که تحت تأثیر این هنر قرار گرفت، حوزه‌ معماری بود. تلاش برای ساختن بناهایی بر اساس هنر اریگامی فقط شامل خانه‌های مسکونی نشد و هتل‌ها، مراکز تفریحی، ادارات و دیگر انواع ساختمان‌ها با الهام از اریگامی ساخته شدند. سه نمونه از این بناها شامل دانشگاه ناتینگهام چین ، مجتمع درمانی در اسپانیا و یک ایستگاه مسافربری در پرتغال می‌شوند..

۱.۱ دانشگاه ناتینگهام چین

دانشگاه ناتینگهام محوطه جدیدی را در نینبو چین، مرکز فن‌آوری‌های پایدار انرژی (CSET) افتتاح کرده است. این ساختمان توسط گروه معماران ماریو کوسینلا طراحی شده است. هدف از این فرم طراحی آن بوده که تاثیر زیست محیطی ساختمان را به حداقل برساند؛ با ارتقای بهره‌وری انرژی، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، ذخیره آب باران و استفاده مجدد از فاضلاب در صورت امکان.

این ساختمان به جهت معماری‌اش به نسبت بناهای دیگر نیاز بسیار کمتری به سیستم‌های گرمایش یا خنک کننده دارد و درصورت نیاز هم انرژی توسط منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود. (پانل‌های سلول‌های خورشیدی)

این ساختمان مثل یک فانوس دریایی از مسافت بسیار دور می‌درخشد و به عنوان یک راهنما شناخته می‌شود. این برج به شکلی طراحی شده است که گویی یک فانوس چینی است که روکشی شیشه‌ای دور آن پیچیده شده است. این ساختمان در روز به صورت آینه‌ای می‌درخشد و پانل‌های آن در شب چون شیشه‌ای شفاف درون ساختمان را به نمایش می‌گذارند.

۱.۲ مجتمع درمانی در اسپانیا

دوستی جاودانه اریگامی و دکوراسیون داخلی : این مجتمع که در شهر بیلبائو اسپانیا قرار دارد، نمای شیشه‌ای گیرایی دارد. طبق قوانین برای ساختمان‌های خیابان اصلی محدودیتی وجود دارد که امکان ساخت بناهای چندپله‌ای را به معماران نمی‌دهد. به همین منظور معماران این طرح را به عنوان راه حل در نظر گرفتند. نتیجه‌ بکارگیری از هنر اریگامی در ساخت این مجتمع، ایجاد یک بنای چندوجهی چشم‌نواز بود. دو ویژگی بارز دیگر این بنا که آن را مدیون اریگامی است، کاهش میزان انتقال سروصدای خیابان به فضای داخلی و همچنین کاهش جذب گرمای خورشید بدلیل ساختار خاص آن است. این ویژگی کاهش مصرف انرژی را نیز در پی داشته‌است.

۱.۳ ایستگاه مسافربری در پرتغال

این ایستگاه مسافربری، واقع در شهر لیسبون پرتغال، یکی از ایستگاه‌های اصلی شهر لیسبون و یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های مسافربری دنیاست. این ساختمان توسط معمار اسپانیایی، سانتیاگو کالاتراوا طراحی شده است. او برای طراحی‌هایش که اکثراً بر مبنای اشکال و الگوهای طبیعی خصوصاً دریا و پرندگان است، معروف است. هنر اریگامی تلفیقی از طرح و الگوهای طبیعی و قدرت خلاقیت است، و این همان چیزی بود که سانتیاگو کالاتراوا برای طراحی این ایستگاه به آن نیاز داشت.

  1. تأثیر اریگامی بر فضاهای داخلی

دوستی جاودانه اریگامی و دکوراسیون داخلی : امروزه شاهد به‌کارگیری هنر اوریگامی در سطح وسیعی در دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف هستیم، از مکان‌های عمومی گرفته تا منازل مسکونی. سه نمونه از فضاهایی که طراحان در دکوراسیون داخلی آنها از اریگامی الهام گرفته‌اند، و ما در اینجا به بررسی آن می‌پردازیم عبارتند از: پایانه‌ مسافربری در نیوزیلند، یک عطر فروشی بزرگ درلهستان و دیوار یک آپارتمان مسکونی.

۲.۱ پایانه‌ مسافربری در نیوزیلند

در طراحی داخلی این پایانه‌ مسافربری که در فرودگاه بین‌المللی شهر ولینگتون نیوزیلند قرار دارد، از طبیعت و همچنین اشکال زاویه‌دار که از هنر اریگامی الهام گرفته‌اند، استفاده‌شده است و برای مبلمان از طرح‌هایی شبیه سنگ‌های اطراف ساحل ایجاد کرده که دکوراسیون داخلی این محیط را متفاوت کرده است.

۲.۲ یک عطر فروشی بزرگ در لهستان

گروه معماران Theza این عطر فروشی واقع در شهر وروتسواف لهستان را با کمک گرفتن از اصول اریگامی طراحی کردند. در طراحی داخلی این عطر فروشی مجموعه‌ای چندضلعی طلایی‌رنگ برای تکمیل تم محیط استفاده‌شده است. این چندضلعی که بر اساس هنر اریگامی طراحی‌شده، به عنصر برجسته در دکوراسیون داخلی این عطرفروشی تبدیل‌ شده است.

۲.۳ دیوار یک آپارتمان مسکونی

پروژه‌هایی که در مقیاس بزرگ ایجاد می‌شوند، بیشتر می‌توانند تأثیر هنر اریگامی را بر دکوراسیون داخلی نشان دهند. اما حتی برای طراحی داخلی خانه شخصی نیز می‌توان از این هنر به صورتی کاربردی بهره برد. دیواری که در تصویر می‌بینید، در بازسازی آپارتمان، به طراحی داخلی آن اضافه‌شده است. این دیوار که کاملاً بر اساس اصول اریگامی طراحی‌شده، یک ساختار چندمنظوره است که باز می‌شود و امکان دسترسی به اتاق کناری، ایجاد یک آشپزخانه و یا نشان دادن دیگر عوامل پنهان فضا را ایجاد می‌کند.

  1. تأثیر اریگامی بر طراحی مبلمان

علاوه بر معماری و دکوراسیون داخلی، اوریگامی بر حوزه‌ی طراحی مبلمان نیز تأثیر بسزایی داشته است. هنرمندان اوریگامی یک ورق کاغذی را به پروانه و پرنده و گل تبدیل می‌کنند و طراحان یک ورق فولادی را به انوع مبلمان. طراحان مبلمان با الهام از ظرافت و خلاقیت هنر اوریگامی، به طراحی صندلی، میز، مبل، پرده، لامپ و دیگر وسایل کاربردی و زیبا می‌پردازند. در ادامه با سه نمونه از مبلمان الهام گرفته از اریگامی بیشتر آشنا می‌شویم.

۳.۱ صندلی‌های مدرن Flux با طراحی اریگامی

دوستی جاودانه اریگامی و دکوراسیون داخلی : صندلی Flux از تا شدن‌های یک ورقه‌ پلاستیکی برای ایجاد یک صندلی بر اساس هنر اریگامی ساخته شده است. این صندلی با وجود اینکه سبک است ولی به‌راحتی توانایی تحمل وزن یک فرد بزرگسال را دارد. فلوکس یک دستگیره‌ داخلی دارد که از آن برای جابجایی راحتترش استفاده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این صندلی می‌توان به شست‌وشوی آسان، طراحی جذاب و قیمت مناسب آن اشاره کرد.

۳.۲ مبل تختخواب‌شوی چرمی با طراحی اریگامی

این مبل تختخواب‌شوی چرمی یکی از انواع مبلمانی است که از اوریگامی تأثیر گرفته‌اند. طراحی این مبل جالب طوری است که واقعاً انگار از تا کردن کاغذ ایجادشده است. این مبل در دو نوع براق و ساده با اشکال مثلثی شکل روی آن (تحت تأثیر اریگامی) و رویه‌ چرمی به بازار عرضه‌شده است.

۳.۳ پرده‌های مغناطیسی اریگامی

طراح این پرده‌ها، فلورین کرات‌لی است. طرح خلاقانه او به این شکل است که از آهنرباهای کوچکی استفاده کرده که باعث حفظ حالت اوریگامی این پرده می‌شوند. به کمک این خاصیت مغناطیسی، می‌توان انواع اشکال هندسی را هنگام جمع‌کردن پرده روی آن ایجاد کرد که این نکته جلوه‌ خاصی به اتاق شما خواهد بخشید.

اریگامی، هنری برای تمام جنبه‌های زندگی ما

دوستی جاودانه اریگامی و دکوراسیون داخلی : تا به اینجا با تأثیر هنر اریگامی بر معماری، دکوراسیون داخلی و طراحی مبلمان آشنا شدیم ولی خود اریگامی نیز به‌عنوان یک هنر در دکوراسیون داخلی کاربرد دارد که در قالب انواع آویزهای دیواری و وسایل تزئینی، چشم‌انداز زیبایی ایجاد می‌کند. این وسایل تزئینی اغلب در جشن‌هایی همچون عروسی و یا جشن تولد و یا حتی در جشن‌های مذهبی و ملی می‌توانند مورداستفاده قرار گیرند. اوریگامی هنری بدون حدومرز است و در همه‌جا می‌توان از آن برای ایجاد حس‌وحالی متفاوت و جذاب استفاده کرد

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد