ده اشتباه در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه

0

ده اشتباه در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه

ده اشتباه در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه : آشپزخانه فقط اتاقی برای پخت و پز غذا نیست. از پخت‌وپز تا خوردن و نوشیدن، گپ زدن و حتی دور هم جمع شدن‌های خانوادگی در بسیاری از مواقع در آشپزخانه انجام می‌شود، به همین دلیل است که آشپزخانه باید یک مکان زیبا و کاربردی باشد. جدا از سبک طراحی آشپزخانه، موارد دیگری هم وجود دارد که توجه به آن‌ها در دکوراسیون و چیدمان آشپزخانه مهم و ضروری است. مواردی که غفلت از آن‌ها باعث می‌شود طراحی آشپزخانه کامل نباشد. در این مطلب ما ۱۰ اشتباه رایج در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه را بررسی کرده‌ و راه‌هایی برای حل آن‌ها را پیشنهاد داده‌ایم، با ما همراه باشید.

۱-طول زیاد اضلاع مثلث کار در آشپزخانه

طراحان دکوراسیون آشپزخانه، فاصله فضای سینک آشپزخانه، یخچال _فریزر و اجاق‌گاز را «مثلث کار» نام‌گذاری کرده‌اند. چرا که بیشترین کارها در آشپزخانه در این فضا انجام می‌شود؛ بنابراین مثلث کار نیازمند یک طراحی دقیق برای دسترسی مناسب و بدون مانع به این سه بخش است. سینک ظرف‌شویی معمولاً بیشترین عملکرد را در آشپزخانه دارد، بنابراین باید دسترسی آسانی به اجاق‌گاز، یخچال _ فریزر و همچنین میز آشپزخانه را داشته باشد.

یکی دیگر از نکاتی که در جاگذاری سینک ظرف‌شویی باید به آن توجه کرد این است که سینک باید در نزدیکی لوله‌کشی باشد. صرف‌نظر از اندازه و طرح و شکل آشپزخانه که L شکل، U شکل، به صورت جزیره و یا سبک‌های دیگر طراحی شده است، این مثلث باید به درستی طراحی شود و مساحت کل فضا در یک مثلث کار نباید کمتر از ۳۰۰ سانتی‌مترمربع و یا بیشتر از ۷۶۰ سانتی‌مترمربع باشد. اگر مثلث کار خیلی کوچک و یا بزرگ باشد فعالیت در آشپزخانه کاری خسته کننده می‌شود.

۲-عدم توجه به فضای ذخیره‌سازی در آشپزخانه

ده اشتباه در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه :  معمولاً وسایلی که در آشپزخانه قرار می‌گیرند به صورت نامرتب چیده می‌شوند و فضای زیادی از آشپزخانه را اشغال می‌کنند، مخصوصاً وسایل برقی همانند مخلوط‌کن‌، غذاساز و … . بنابراین باید یک جای مناسب برای آنها طراحی کنیم که دسترسی راحت‌تری داشته باشند و فضای زیادی را اشغال نکنند. یکی از اشتباهات بزرگ در طراحی آشپزخانه‌ها توجه نکردن به فضای کافی برای نگهداری وسایل است. در بسیاری از مواقع به دلیل طراحی نامناسب فضای زیادی از دست می‌رود اما با یک برنامه‌ریزی دقیق و طراحی مناسب می‌توانید فضای زیادی در آشپزخانه داشته باشید.

اگر آشپزخانه شما کوچک است می‌توانید با استفاده از کابینت‌های هوایی بلند، فضای ذخیره‌سازی را افزایش دهید؛ همچنین جالب می‌شود اگر فاصله بین دو کابینت را با استفاده از گیاهان و لامپ‌های تزیینی بپوشانید. فضای خالی بالای یخچال را نیز فراموش نکنید با نصب کابینت در بالای یخچال فضایی بیشتری برای نگهداری مواد غذایی که نیاز به سردماندن ندارند، ایجاد می‌کنید.

۳-نبود فضای کافی بر روی کابینت‌ها

از بیشترین اعتراضات کاربران در طراحی آشپزخانه، نبود فضای کافی بر روی کابینت‌ها است. ایجاد فضایی با توجه به تمام فعالیت‌های آشپزخانه و کار بر روی آن و همچنین فضایی برای قرار دادن لوازم‌خانگی ضروری است. طراحان برای رفع این مشکل می‌توانند با اضافه کردن یک جزیره و یا یک اپن L شکل این مشکل را حل کنند.

۴- نور کم آشپزخانه

آشپزخانه یکی از فضاهای خانه است که باید دارای روشنایی کافی باشد تا امنیت این فضا بالا برود. چرا که در آشپزخانه از وسایل تیز و برنده استفاده می‌شود. همچنین با نورپردازی خوب و مناسب می‌توانید چیدمان آشپزخانه خود را بهتر نشان دهید. در کل می‌توان گفت اتاق‌ها به سه نوع نورپردازی نیاز دارند: یک روشنایی عمومی به عنوان یک منبع نور اصلی، روشنایی تأکیدی و یک روشنایی هم برای کار. روشنایی آشپزخانه خود را ارزیابی کنید و ببینید کدام نوع نورپردازی را در آن کم دارید. استفاده از چراغ‌های آویز کوچک می‌تواند در زیبایی آشپزخانه شما کمک کند و همچنین با نصب

چراغ‌هایی در زیر کابینت‌ها می‌توانید نور بیشتری برای رفع نیاز به نور در هنگام کار آماده‌سازی مواد غذایی، به آشپزخانه خود وارد کنید.

۵-سهل‌انگاری در نصب کاشی‌های محافظ

ده اشتباه در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه : در هنگام طراحی و یا بازسازی یک آشپزخانه جدید، افراد معمولاً به کاشی‌های بین کابینت‌ها با پشت گاز و سینک ظرف‌شویی توجه نمی‌کنند. اگر کل دیوارهای آشپزخانه‌تان کاشی نیست حداقل این مورد را جدی بگیرید. نصب کاشی‌های محافظ در پشت ظرف‌شویی و یا پشت گاز ممکن است در ابتدای کار، هزینه‌بر باشد اما در مدت طولانی متوجه فایده آن خواهید شد، چراکه این کاشی‌ها از چرب و خیس شدن و آسیب دیدن دیوارها جلوگیری می‌کنند.

۶-نادیده گرفتن تهویه آشپزخانه

ده اشتباه در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه : :  آیا تا به حال پیش آماده است که به خانه کسی رفته باشید و بوی غذای آن‌ها در خانه پخش شده باشد؟ حتی بهترین طراحی و دکوراسیون برای آشپزخانه با وجود بوی‌ بد و سرخ‌کردنی در فضا، زیبایی خود را از دست می‌دهند! چرا که بوها و عطرها هم جزئی از دکوراسیون محسوب می‌شوند. اهمیت یک هود و تهویه مناسب را در اینجا درک خواهید کرد. هودهای بی‌کیفیت هوای کثیف را به گردش در می‌آورند، در صورتی یک سیستم تهویه مناسب کیفیت هوای فضای داخل را بهبود می‌بخشد و به پاکیزگی آشپزخانه کمک می‌کند. با نصب یک سیستم تهویه مناسب فضای زندگی خود را لذت‌بخش‌تر کنید.

۷-انتخاب اشتباه میز و یا جزیره در آشپزخانه

انتخاب درست میز و یا محل قرارگیری جزیره در آشپزخانه یک از مواردی است که باید به آن توجه شود. چرا که دارای کارایی زیادی است و انتخاب نادرست آن و قرار دادن آن در فضای نامناسب می‌تواند همه زحمتی که برای طراحی آشپزخانه دلخواه کشیده‌اید را به هدر دهد. فضایی که برای جزیره و یا میز در نظر می‌گیریم باید ۱۲۰ در ۶۰ سانتی‌متر باشد تا افراد بتوانند به راحتی در آن فضا حرکت کنند و کار انجام دهند. به گفته طراحان داخلی در صورتی که حداقل فضای آشپزخانه ۲۴۰ در ۳۶۰ سانتی متر نباشد، اصلاً نباید میز و یا یک جزیره برای آن در نظر گرفت.

۸-فراموش کردن فضایی برای سطل زباله

در طراحی آشپزخانه حتماً باید فضایی جداگانه برای سطل زباله در زیر سینک ظرف‌شویی در نظر گرفته شود.

۹-توجه زیاد به مد روز

اگر چه توجه و استفاده از مد در طراحی آشپزخانه اشتباه نیست اما همیشه ممکن است توجه به مد روز بهترین انتخاب نباشد. باید به این نکته توجه کنیم که رنگ‌ها و طرح‌های خاص عمر کوتاهی دارند و زود از مد می‌افتند و در نتیجه هزینه و خرجی که کرده‌اید خیلی زود از بین می‌رود. پس اگر نمی‌توانید زود به زود تغییر دکوراسیون دهید بهتر است به طراحی‌هایی که ساده اما همیشه موردپسند اکثریت هستند، اعتماد کنید.

۱۰-کمک نگرفتن از افراد حرفه‌ای

ده اشتباه در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه : و در آخر برای طراحی آشپزخانه، خانه خود باید از افراد متخصص استفاده کنید چرا که به تنهایی اگر بخواهید بازسازی و یا تغییر دکوراسیون ایجاد کنید، هزینه بیشتری هدر می‌رود. طراحان حرفه‌ای دارای آخرین ایده‌ها و اطلاعات هستند و می‌توانند با توجه به نیاز و سلیقه و بودجه شما یک طراحی خوب و کاربردی به شما پیشنهاد دهند

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد