دلایلی برای این‌که طرفدار سبک مینیمال شوید

0

دلایلی برای این‌که طرفدار سبک مینیمال شوید

دلایلی برای این‌که طرفدار سبک مینیمال شوید : هیچ حسی کاملاً شبیه به احساس بودن در فضایی تمیز و با طراوت نیست. علم نشان می‌دهد که افراد شلخته، باهوش‌تر هستند و تحقیقات می‌گویند که وجود زنان در محیط کثیف و بی‌نظم باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول می‌گردد و اضطراب و تنش را در آنها افزایش می‌دهد. اکثریت این افراد زندگی‌هایی با سرعت‌بالا دارند و مشغله‌ی کاری فراوان به آن‌ها اجازه‌ی فکر کردن به نظافت و مرتب نگه‌داشتن محیط زندگی یا کارشان را نمی‌دهد. در چنین شرایطی پیشنهاد ما به شما این است که: یک مینیمالیست باشید!

“هیچ جا مثل خونه ی آدم نمیشه”! دست‌کم این جمله چیزی است که همه‌ی ما ترجیح می‌دهیم آن‌طور فکر کنیم. اما به‌واقع خانه‌ی شما جایی است که استرس‌ها و تنش‌های روزانه‌تان را کاهش می‌دهد؟ یا وقتی پایتان از سرکار و شلوغی روزبه خانه می‌رسد، با استقبال لباس‌های شسته نشده، ظرف‌های کثیف و خانه ای آشفته مواجه می‌شوید؟ تابه‌حال فکر کرده‌اید که خانه‌تان را به محیطی تبدیل کنید که استرس‌های درونی‌تان را کاهش بدهد؟

چیدمان خانه می‌تواند شمارا مریض کند!

دلایلی برای این‌که طرفدار سبک مینیمال شوید : ممکن است برایتان عجیب به نظر برسد اما تحقیقات نشان داده است که خانه شما تأثیرمستقیم در روحیه و احوالاتتان دارد و حتی می‌تواند موجب مریضی‌تان بشود. این شرایط درزمانی که زن و شوهر هر دو مشغول کار خارج از منزل هستند جدی‌تر می‌شود و نیاز به توجه و برنامه‌ریزی دارد تا از تأثیرات منفی‌اش جلوگیری شود. عواملی که بر روحیه افرادتأثیر می‌گذارند شامل نور، فضای پیرامون و چیدمان داخلی خانه می‌شوند. از همین رو سبکی نوین در معماری داخلی شناخته‌شده است به نام Neuro-architecture.” این سبک نوآورانه و هیجان‌انگیز ،تلفیقی از علم اعصاب و روان و معماری مدرن است که هدفش ایجاد فضایی بهتر و آرام‌تر برای زندگی انسان و درنتیجه سلامتی جسم و روح او است.

در اینجا چند نوع چیدمان که تأثیرات گوناگونی در پی‌دارند را مطرح می‌کنیم:

اگر اتاقی بیش‌ازحد شلوغ باشد، موجب اضطراب و تشویش می‌شود.

اگر اتاق بیش‌ازحد تاریک باشد، در طول زمان موجب افسردگی و احساس غم می‌شود.

اگر اتاق بیش‌ازاندازه روشن باشد، ایجاد استرس می‌کند.

اگر اتاقی بیش‌ازحد کوچک باشد، احساس گرفتگی  و خفگی را القا می‌کند.

هیچ‌کدام از این فضاها و تأثیراتشان شبیه به تصورات شخصی هیچ‌کس نیست.

در چیدمان مینیمال تمامی نورها در حالت استاندارد هستند و اغراق در هیچ وسیله یا بخشی از چیدمان به چشم نمی‌خورد. رنگ‌های ملایم و خنثی بیشترین کاربرد را در این چیدمان دارند و وسایل در درجه‌ی اول کاربردشان در اولویت است و سپس به ظاهرشان توجه می‌شودکه البته ساده‌ترین ظاهر در این نوع چیدمان مدنظر خواهد بود.

جمع‌آوری گردوغبار و مواد حساسیت‌زا!

دلایلی برای این‌که طرفدار سبک مینیمال شوید : از اینکه مثل سابق گردوغبار محیط زندگی‌تان را احاطه نکند، چه حسی بهتان دست می‌دهد؟

به اطراف خانه تان نگاهی بیاندازید. آیا سطح میزها و قفسه‌ها را گردوخاک پوشانده است؟ آیا انواع و اقسام کاورها را بر روی مبلمان تان کشیده‌اید؟ یا مجبورید هرچند روز یک‌بار روکش تخت خوابتان را تغییر دهید و مداوم شست‌وشو داشته باشید؟ به کف زمین نگاهی بیندازید. آیا مدل‌های مختلف فرش و گلیم و کف‌پوش در اتاق‌های مختلف خودنمایی می‌کنند؟

ما درک می‌کنیم که شما تمام اقلام دکوری و وسایلی که حتی ازنظرتان اجزای اصلی چیدمان هستند را در خانه‌تان قرار داده‌اید تا احساس راحتی بیشتر داشته باشید و چیدمانی گرم و صمیمی و دنج برای خانواده و خودتان به وجود بیاورید. اما متأسفانه وجود لایه‌های مختلف از روکش‌ها باعث پناه دادن به آلرژی‌ها و ایجاد گردوغبار می‌شوند. به تصویر سرزنده این خانه نگاه کنید. چیدمانی بسیار مینیمال دارد و خبری از لایه‌های روی‌هم قرارگرفته بر فرش‌ها و بالشت‌ها نیست! چنین خانه‌ای، تمیزتر، با نشاط‌تر و باصفاتر به نظر می‌رسند. این سبک مینیمالیستی همان چیزی است که باید در خانه‌های پر گرد و غبار و گرفته تکثیر شود تا اثرات منفی پیرامون را خنثی کند.

سادگی و تقارن شمارا آرام‌تر می‌کند!

مغز ما بخش‌های عجیب و پیچیده‌ای دارد. ممکن است هرگز به چگونگی عملکرد دقیق مغز انسان دسترسی نداشته باشیم اما تحقیقاتی بر روی واکنش هایی که مغز در برابر عوامل گوناگون می‌دهد، انجام شده است. یکی از این عوامل “تقارن” است، که مغز واکنش بسیار مثبتی نسبت به آن بروز داده است. مغز ما عاشق تقارن است!

ممکن است کمی خنده‌دار به نظر برسد اگر برای مثال به شما بگوییم تعداد میزهای جلو مبلی‌تان وقتی با چراغ‌ها یا آباژورهای داخل سالن هماهنگ باشند، شما فرد خوشنودتر و راضی‌تری خواهید بود! اما درواقع دلایلی علمی مبنی بر پذیرش تقارن توسط مغز انسان و تطبیق آن با احساسات درونی، وجود دارد.

این دلایل علمی کاملاً با سبک مینیمالیست ارتباط دارند. در این سبک چیدمان بسیار ساده و متقارن است، به‌نحوی‌که در همان نگاه اولیه حسی همراه با آرامش را به فرد القا می‌کند. پس در چیدمان به سبک مینیمال می‌توانید کنترل عواطف و احساساتتان را نیز در دست بگیرید و با ایجاد این طیف ملایم به روحتان خوراک بدهید.

رنگ‌ها بر احوالات شما تأثیر گذارند!

دلایلی برای این‌که طرفدار سبک مینیمال شوید : اکثر طراحان سبک مینیمال، روشی ساده برای انتخاب و ترکیب رنگ‌ها  در چیدمان مینیمال دارند و آن تنها از یک جمله پیروی می‌کند: ساده و پرنور بسازش! تاکنون متوجه شده‌اید که اکثر طراحان و معماران داخلی سبک مینیمال به وجود پنجره‌های بزرگ تأکید دارند تا اجازه دهند بیشترین نور طبیعی به داخل اتاق بیاید. و حتماً دریافته‌اید که رنگ‌ها  در سبک مینیمال ساده و خنثی هستند و گاهی برای ورود سایر رنگ‌ها سعی می‌شود از رنگ‌های مدرن و جسورانه برای بخشی از دیوار و یا برای قسمتی از لوازم و اکسسوی ها استفاده شود و در اغلب موارد رنگ‌های تند به‌عنوان رنگ اصلی و زمینه‌ی کار قرار نمی‌گیرند.

خانه‌ای که در تصویر می‌بینید تماماً قوانین سبک مینیمال را رعایت کرده و درنتیجه حس و حال زنده و با آرامش اش همین حالا به شما هم منتقل‌شده است! اتاق‌های ساده و خنثی بهترین فضا برای تفکر هستند. چنین فضاهایی به مغز اجازه‌ی رهایی می‌دهند و با رنگ‌های تند و اکسسوری های گوناگون ذهن را درگیر نمی‌کنند.

دلایلی برای این‌که طرفدار سبک مینیمال شوید : واردکردن رنگ به چیدمان مینیمال بهتر است بر طبق تقارن و تعادل پیش برود. برای مثال اگر بر روی کاناپه‌ی طوسی‌رنگ از کوسن‌های قرمز استفاده می‌کنید، بهتر است گلدان‌های کنار شومینه، یا ساعت دیواری، یا تلفن روی درآور و یا گل‌های داخل گلدان را به رنگ قرمز انتخاب کنید

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد