آشنایی با نازنین کمالی، طراح برجسته ایرانی

0

آشنایی با نازنین کمالی، طراح برجسته ایرانی

آشنایی با نازنین کمالی، طراح برجسته ایرانی : نازنین کمالی یکی از طراحان موفق ایرانی است که نه تنها همکاری با کمپانی‌های مطرح مبلمان را در کارنامه دارد بلکه آثار طراحی‌اش جوایز متعددی را از آن خود کرده است. آثاری که هویت اصلی آن‌ها ریشه در سنتی شرقی دارد. کمالی، آثار مدرنش را با الهام و اقتباس از المان‌های هنر ژاپنی طراحی می‌کند. چندضلعی‌های تکرار شونده و چرخنده، سرشار از جزئیات توام با پیچیدگی فرمی نشانه بسیاری از کارهای متاخر اوست. این ایده به طور متمایزی در آثار نساجی او نیز به چشم می‌خورد. آثاری که از نظر خود کمالی غمی نهفته درونشان دارند و شیفتگی کمالی نسبت به اسطوره‌های فرهنگی را یادآور می‌شوند. با کمالی و آثارش اینجا بیشتر آشنا شوید.

نازنین کمالی متولد ۱۹۶۶(۱۳۴۵) است. ۲۵ ساله بود که از کالج سلطنتی لندن و در رشته طراحی مبلمان فارغ‌التحصیل شد و کارش به عنوان طراح آزاد را از همان زمان آغاز کرد، البته نه فقط در زمینه طراحی مبلمان. کمالی بستری برای فعالیت حرفه‌ای بین رشته‌ایِ خود ایجاد کرد و به سراغ کسب تجربیات گسترده در دیزاین رفت. از جمله همکاری با برندهای معروف مبلمان و طراحی دکوراسیون چون هاروی نیکولز، کارن میلن، هبیتت، گلوبال ویلیج و اس پی سی… .

در این همکاری‌ها بود که دست به خلق آثار متفاوت و گوناگونی زد. از طراحی رستوران گرفته تا آرت اینستالیشن. طراحی رستوران اوکینامی در برایتون در سال ۱۹۹۴ که بر علاقه او به کمون نماد قهرمانانه ژاپنی استوار است از آثار شاخص کمالی در این دوره از فعالیت حرفه‌ای اوست. صندلی‌های این رستوران در سال ۲۰۰۹ در فهرست کوتاه جایزه بهترین نشیمن‌های رستوران قرار گرفت و چراغ‌های آویزش نیز شهرت یافت.

جایزه‌ای برای خلاقیت کاغذی

آشنایی با نازنین کمالی، طراح برجسته ایرانی : کمالی در چارچوب و محدودیت مبلمان نماند و به همین سبب به عنوان یک طراح مستقل و موفق شناخته شد. چهار سال بعد از فارغ التحصیلی یعنی در ۱۹۹۵ به عنوان مدیر خلاقیت در Aero مشغول به کار شد. کار اصلی‌اش در این کمپانی بازسازی و بازطراحی فروشگاه‌های Aero در لندن و همچنین طراحی فضاهای نمایشگاهی این شرکت در کلن، فرانکفورت، نیویورک و … بود. البته خیلی زود صفر تا صد عملیات تجاری پروژه‌هایش را نیز در دست گرفت؛ از خرید، فروش، بسته‌بندی، مدیریت و چیدمان تا طراحی و توسعه محصول. چراغ کاغذی‌اش و همینطور تخت‌خواب Aero در همین سال‌ها جایزه A Design Award را برایش به ارمغان آورد و نامش در فهرست نهایی کاندیداهای برگزیده FX Awards جای گرفت.

درخشش نور «امید» در لندن

آشنایی با نازنین کمالی، طراح برجسته ایرانی : کمی بعد زمان آن رسید که کمالی به فکر تاسیس شرکت خودش بیفتد، یعنی سال ۲۰۰۰. سرمایه‌گذاری جدیدی را آغاز و با مشارکت پل نیومان، شرکت نیومان و کمالی را تاسیس کرد. او از آن زمان تا کنون در این شرکت برای برندهای مطرحی مثل فوتون، مارکز اند اسپنسر، هیل، کریت اند بارل، و … به طراحیمبلمانمی‌پردازد. کمالی همچنین از سال ۲۰۰۵ به عنوان طراح اصلی وارد شرکت «کیس» (Case) شد و طرح‌هایی را همچون تخت‌خواب «لوپ» برای این شرکت طراحی کرد که جایزه بهترین طراحی محصول خواب را از «ال دکوریشن» دریافت کرد. طرح‌های کمالی به عنوان طرح‌های بنیادی و تعیین‌کننده خط مشی محصولات کیس در آن دوران معرفی شد. چراغ «امید» نیز از طرح‌های پرفروش و مشهور کمالی است در زمان حضورش در کیس طراحی و تولید شد. همکاری کمالی با کیس تا سال ۲۰۰۷ ادامه داشت.

چل‌تکه دوزی در «خانه ارواح»

سال ۲۰۰۶، کمالی بعد از یک دوره‌ای که خودش آن را تحولات شخصیتی می‌نامند، به طراحی پارچه روی آورد و در یکی از شاخص‌ترین کارهای پارچه‌ایش پتوی چل‌تکه‌ خاصی را با الهام از رمان «خانه ارواح» اثر ایزابل آلنده طراحی و تولید کرد. این پتو از هفتاد و هفت مربع کاملا دست دوز و با الیاف ۱۰۰ درصدی از پشم دوخته شده است. اولین کوسن‌هایی را هم که برای اس‌پی‌سی (SPC) طراحی کرده بود و در رستوران اوکینامی به کار رفت، نقاشی و طرح مشابهی داشتند.

طرح‌های پیچیده از مرغ، میگو، شش‌گوش، گل داوودی و دانه برف نقش مایه‌های اصلی طرح دیگری از او برای اینکوسن‌ها هستند که روی پارچه تمام پنبه ماشین دوزی شده‌اند. شش ضلعی بلور برف که در برخی آثار دیگری از او نیز به چشم می‌خورد برگرفته از شکلی هندسی و طبیعی و البته مبهوت کننده است که تکرار تو در توی آن دانشمندان را برای هزاره‌ها سرگرم خود کرده است. طرح‌هایی که با تضاد رنگی خود را از پس زمینه جدا می‌کنند و به چشم می‌آیند.

بازگشت به سنت‌ها

آشنایی با نازنین کمالی، طراح برجسته ایرانی : او بر اساس ایده جدیدی که دارد روی جنبه روایی صنایع دستی و دیدگاه‌ها و جنبه‌های شخصی آن تمرکز کرده است. طرح‌های متاخر کمالی نه تنها از حیث ظاهر و فلسفه‌ای که پشت آن‌هاست بلکه به لحاظ تکنیک تولید نیز بازگشتی به سنت‌ها دارند و البته با وجود این شیوه سنتی به گفته منتقدان از کیفیت بالا و پرداختی دقیق برخوردارند. موضوعی که نشان از سطح بالای مهارت او دارد.میز «سلین» نیز یکی از آثار برجسته او در این دوران است. کمالی حالا در ۵۲ سالگی در حالی فعالیتش در کمپانی شخصی‌اش در لندن را ادامه می‌دهد که در حال بهره‌گیری از طرح‌هایی است که در طول چند دهه برای خود از پیش آمده کرده است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد