جاذبه های گردشگری:موزه میراث روستایی گیلان

0

جاذبه های گردشگری:موزه میراث روستایی گیلان

استان‌های شمالی مقصد اصلی گردشگری در تابستان‌ هستند اما هنوز خیلی از ما از شمال کشور فقط طبیعتش را می‌شناسیم، حال اینکه این خطه سرسبز اماکن دیدنی جذاب دیگری را نیز چون رازی در دل طبیعت مه‌آلودش جای داده‌‌است. «موزه میراث روستایی گیلان» یکی از این مناطق است.

مجموعه‌ای دیدنی و کمتر شناخته شده. با بازدید از این موزه که تنها موزه ملی روستایی در فضای باز است با یک تیر دو نشان زده‌اید. هم با حرکتی فرهنگی از یک موزه دیدن کرده‌ و با فرهنگ، معماری و آداب رسوم مناطق مختلف گیلان آشنا شده‌اید و هم اینکه یک روز را در دل طبیعت بکر جنگل‌های انبوه سراوان با امکانات تفریحی و رفاهی گذرانده‌اید و ۹ روستا را یک جا گشته‌اید. اگر هنوز در اضافه کردن این موزه به فهرست دیدنی‌های تابستان امسالتان مردد هستید؛ این معرفی کوتاه را بخوانید.

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان یکی از برجسته‌ترین آثار ملی در زمینه صیانت از فرهنگ و معماری روستایی است. این موزه در زمینی به مساحت ۲۶۰ هکتار در جنگل سراوان (اتوبان قزوین-رشت) واقع شده است. پارک جنگلی سراوان به دلیل قرارگیری در یکی از پرترددترین مسیرهای شمال کشور، توپوگرافی (موقعیت جغرافیایی زمین) مناسب و وجود زیر ساخت‌ها، گزینه‌ای مناسب برای قرارگیری موزه بوده است.

 جاذبه های گردشگری: روستای اندج

[lightbox thumb=”https://decokadeh.com/wp-content/uploads/2018/10/211.jpg”]

هدف از ساخت موزه

این موزه، تصویری ملموس از زندگی روستایی است که در آن می توان معماری، فرهنگ، آداب و رسوم مردم خطه شمال را از نزدیک مشاهده کرد. در واقع باید گفت این موزه با هدف حفظ میراث ملموس و ناملموس مردم سرزمین گیلان طراحی شده است.

ایده ایجاد موزه میراث روستایی گیلان

جاذبه های گردشگری:موزه میراث روستایی گیلان : ایده ایجاد موزه میراث روستایی گیلان (بعد از زلزله سال ۱۳۶۹ رودبار) توسط دکتر محمود طالقانی مطرح شد. سرانجام در اوایل سال ۱۳۸۱ مطالعات مقدماتی تاسیس این موزه به سرپرستی ایشان آغاز شد و تا دوسال ادامه یافت. طبق مطالعات انجام شده، این موزه بدون در نظر گرفتن تقسیمات کشوری به ۹ حوزه تقسیم شده است: دو حوزه سرشاخه شرق و غرب و یکی حوزه مرکز جلگه‌ای.

دو سرشاخه غرب و شرق که هریک دارای چهار زیر شاخه فرعی ساحلی، جلگه‌­ای، کوهپایه‌ای و کوهستانی هستند. در این تقسیم‌بندی به عواملی نظیر نوع معماری، عوامل زیست محیطی، عوامل فرهنگی و… نیز توجه شده است. هریک از این ۹ حوزه در قالب یک روستا بازسازی شده و معماری شاخص آنها معرفی شده است.

فضاهای موزه:

جاذبه های گردشگری:موزه میراث روستایی گیلان : در این موزه فضاهایی نیز به رستوران، بازار، چای‌خانه و… اختصاص داده شده است. اکثر خانه‌ها دارای محوطه‌هایی طراحی شده هستند که در آنها فضاهایی به عنوان طویله، انبار برنج، تل‌انبار، باغچه سبزیجات و صیفی جات و … وجود دارد. علاوه بر تمام این فضاها بناهایی مانند: مسجد، خانه پژوهشگران، قهوه‌خانه‌های سنتی، کارگاه آهنگری و مدرسه نیز در موزه ساخته شده‌اند.

در این موزه زیبا جهت نمایش فعالیت‌های معیشتی؛ باغ چای، نارنجستان و کشتزار برنج و… جانمایی شده است. همچنین جشنواره‌های مختلفی نظیرِ مراسم و آیین‌های سنتی، موسیقی محلی، بازی‌ها و نمایش‌های بومی به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موزه و ساعات بازدید می‌توانید اینجا کلیک کنید

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد