دکوراسیون چطور بر روی احساسات شما تاثیر می گذارد؟

1

دکوراسیون چطور بر روی احساسات شما تاثیر می گذارد؟

تصور کنید به شادی وارد خانه می‌شوید، کفش‌ها و لباس‌های خود را به سویی نهاده و در اتاق نشیمن به مبلمان خود تکیه داده و نوشیدنی مورد علاقه خود را می‌نوشید.

با این حال آن حس مطبوع و مطلوبی که دوست دارید را از فضا دریافت نمی‌کنید. با استفاده از روانشناسی طراحی داخلی، شما به سادگی می‌توانید در خانه خود حس راحتی بیشتری داشته باشید. تغییرات کوچک در رنگ‌ها، طرح‌ها و پارچه‌ها به راحتی می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و احساسات مثبت را در پی داشته باشد. برای یادگیری بیشتر آماده‌اید؟ پس برویم …

آیا می دانید چگونه دکوراسیون بر روی احساسات شما تاثیر می گذارد؟

سیگنال‌های ظریف احساسی که از محیط اطراف ارسال می‌شوند، شما را در همه زمان‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهند. ویدئو بالا، به ما یاد می‌دهد که چگونه از طراحی داخلی برای خلق حس شادی، راحتی، امنیت، فضای عاشقانه و افتخار در خانه استفاده کنیم. برای مثال با تغییر دادن طرح، رنگ و پارچه مبلمان منزل می‌توانید تغییرات مثبت ایجاد کنید.

چگونه طراحی داخلی می تواند احساسات شما را برانگیزد؟

روانشناسی بخشی از طراحی داخلی است، بنابراین در هنگام طراحی، احساسات مورد علاقه خود را در ذهن داشته و از این نکات مفید برای ایجاد احساسات مثبت برای خود، خانواده و مهمانان استفاده کنید. قبل از اینکه شروع کنید، چند سوال برای ارزیابی احساسات در خانه خود بپرسید.

به نظر شما چگونه یک اتاق باعث می‌شود به محض وارد شدن به آن احساس راحتی کنید؟

آیا خانه شما نیاز به گردش هوای تازه دارد؟

آیا نوع بافت پارچه و الیاف مبلمان در محل استراحت (اتاق نشیمن) نرم است؟

بر چه مبنایی رنگ مبلمان دکوراتیو اتاق مانند لوستر و پرده را انتخاب کرده‌اید؟

ممکن است شما طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، احساسات و ویژگی‌ها را برای خانه‌تان مد نظر داشته باشید. به خواست و احساسات خود احترام بگذارید زیرا هیچ طراحی مثل شما در دنیا وجود ندارد. از مشورت کردن با دوستان یا طراحان داخلی نیز غافل نشوید زیرا آنها گاهی می‌توانند احساسات درونی شما را بیرون آورند در حالی که خود شما به آنها واقف نبوده‌اید.

دکوراسیون داخلی و روانشناسی: شما ارزشمندید

طراحی داخلی برای ایجاد احساسات مثبت

طراحان چگونه می‌توانند با طراحی دکوراسیون احساسات متفاوتی را در مخاطب به وجود آورند؟ با دانستن نکاتی مثل این موارد: کدام اتاق‌ها برای القای کدام احساسات مناسب‌ترند؟ و یا چه شاخصه‌هایی در پرده، فرش، مبلمان و… روحیه ما را بهتر می‌کند؟ در بخش پیش‌رو به تمام این سئوالات پاسخ داده‌ایم.

شادی و خرسندی – اولین و مهم‌ترین قدم

اتاق نشیمن و آشپزخانه جزء اولین و تاثیرگذارترین مکان‌ها در خانه بوده و می‌توانند با داشتن نور و هوای تازه و محیط دلنشین، فضایی عالی را برای القای حس شادی ایجاد کنند.

راحتی و آرامش – با الیاف و بافت‌های گرم

استفاده از پارچه‌ها و بافت‌های گرم به ویژه در تختخواب و مبلمان اتاق خواب، می‌تواند حس راحتی و آسایش را به ما منتقل کند. برای این منظور از رنگ‌های سیر غافل نشوید.

افتخار – تحت تاثیر قرار دادن مهمانان

معمولا اتاق نشیمنِ رسمی و اتاق ناهارخوری، اتاق‌هایی هستند که برای مهمانان از آن استفاده می‌کنید. اگر تمایل دارید محیطی درام و لوکس را برای میهمانان خود ایجاد کنید باید برای مبلمان نشیمن و میزنهارخوری کمی بیشتر هزینه کنید تا افتخار و احترام و دیگر احساسات درونی‌تان را ابراز کنید.

امنیت – بررسی دوباره خانه با توجه به فاکتورهای ایمنی

این نکته بسیار حائز اهمیت است که اگر در منزل خود کودکی دارید محیطی ایمن و قابل اطمینان در اختیار او قرار دهید. وسایل بی‌سیم کنترل از راه دور در این زمینه بسیار راهگشا هستند. همچنین مبلمانی که لبه تیز نباشد و ارتفاع آن کم باشد.

عاشقانه – در آغوش فضایی نرم و احساسی

برای ایجاد یک احساس عاشقانه در اتاق، باید از پارچه‌هایی لطیف و نرم استفاده شود و طراحی فرمی و ظاهری مبلمان این اتاق باید حس روان و جاری بودن را القا کند.

رنگ روشن حس وسعت و دلبازی را منتقل می‌کند

روانشناسی رنگ در طراحی داخلی

دکوراسیون چطور بر روی احساسات شما تاثیر می گذارد؟انتخاب رنگ مناسب یک نکته ضروری و مهم برای داشتن یک اتاق با حس عالی است. همواره رنگ‌های روشن حس وسعت و نور آسمان را به انسان القا می‌کنند و در مقابل رنگ‌های تیره، احساسی از سنگینی و محصور بودن. وجود رنگ سفید ِبیشتر در اتاق شما، نور دوچندانی را منعکس می‌کند. در حالی که رنگ‌های تیره نور اطرافشان را هم جذب می‌کنند. بنابراین هنگام انتخاب رنگ‌های مورد علاقه خود از تیره شدن بیش از حد اتاق‌تان بپرهیزید.

دکوراسیون چطور بر روی احساسات شما تاثیر می گذارد.

رنگ های خنثی – چند منظوره برای بسیاری از کاربردها

قهوه‌ای: یک رنگ خنثی که در ذهن ما با چوب و طبیعت و ثبات ارتباط دارد. مراقب باشید وسعت این رنگ بیش از حد نباشد، زیرا مکان تک رنگ حس گرفتگی و خواب آلودگی را القا می‌کند. اگر دیوار یا کفپوش اتاقتان قهوه‌ای رنگ است، بهتر است مبلمان با رنگ روشن را در اتاق قرار دهید.

سفید: این رنگ همیشه نشان دهنده پاکی، خوبی و تمیزی است ولی بهتر است در استفاده از آن اعتدال را رعایت کرد. استفاده زیاد از رنگ سفید در طراحی دکوراسیون و تمامی عناصر مبلمان می‌تواند حسی شبیه به بودن در محیط‌های استریل شده نظیر بیمارستان را منتقل کند.

سیاه: این رنگ به عنوان رنگ غالب در هیچ فضایی توصیه نمی‌شود مگر اینکه سالن تئاتر باشد! رنگ سیاه رنگ قدرتمندی است به همین جهت از آن برای ایجاد کنتراست در اتاق‌های رنگی استفاده می‌شود.

دکوراسیون چطور بر روی احساسات شما تاثیر می گذارد.

رنگ های گرم – به منظور ایجاد انرژی و اشتیاق

قرمز: این رنگ نماد آتش، عشق و خشم است و شور و حرارت و انرژی را در فضا منتشر می‌کند. این رنگ می‌تواند سوخت و ساز بدن و فشار خون را افزایش دهد. این رنگ قدرتمند باید به اندازه کافی یا برای یک هدف خاص استفاده شود، مثلا در یک کوسن و یا پارچه رومبلی یا چند دیوار از خانه.

صورتی: این رنگ نشان‌دهنده شادی، عشق و صلح است و یک گزینه عالی برای دوستداران قرمز به عنوان یک جایگزین با آرامش بیشتر است، همچنین یک رنگ عالی برای اتاق خواب کودکان.

دکوراسیون چطور بر روی احساسات شما تاثیر می گذارد.

رنگ های سرد- به منظور آرامش ذهنی و کاهش استرس

 

آبی: این رنگ نماد اعتماد و ثبات است. رنگ آبی روشن یک رنگ پرطرفدار برای استفاده در اتاق نشیمن است. ولی از رنگ آبی تیره باید کمتر استفاده شود زیرا ممکن است احساس غم و اندوه را القا کند. آبی را می‌توان در طیف‌های مختلف در نشیمن استفاده کرد. برای مثال مبلمان آبی تیره و دیوارهای آبی روشن.

بنفش: این رنگ نماد ثروت، تجمل، خلاقیت و بلند پروازی است.همچنین یک رنگ با طیف بسیار متنوع برای استفاده در هر اتاق و یا هر هدف است.

دکوراسیون چطور بر روی احساسات شما تاثیر می گذارد.

سبک طراحی فنگ‌شویی برای داشتن حس خوب و شادی

علاوه بر موارد گفته شده می‌توانید اصول فنگ شویی را هم در دکوراسیون مورد نظر داشته باشید. طبق اصول فنگ شویی به کار بردن عناصر طبیعی به شما کمک می‌کند تا استرس‌های جسمی، ذهنی و احساسی را کاهش دهید.

اگر به این هدف علاقه‌مندید می‌توانید از استراتژی‌های زیر استفاده کنید تا به مفاهیم فنگ شویی بیشتر پایبند باشید:

بیشترین استفاده از نور طبیعی را در خانه داشته باشید

مبلمان اضافی را از محیط خانه خارج کنید.

از گیاهان استفاده کنید تا کیفیت هوا، آرامش و تمرکز را بهبود بخشد.

در استفاده از عناصر اصلی یعنی آب، خاک، آتش، فلز و چوب باید تعادل ایجاد کرد.

با داشتن یک محیط تمیز و شاد و کارآمد جریان انرژی را در فضا ایجاد کنید.

به احساسات و اهداف شخصی خود اهمیت دهید. هر اتاق می‌تواند نشان‌دهنده افکار و احساسات شما باشد. با استفاده از طرح و رنگ و بافت‌های الهام بخش می‌توان محیط مناسبی برای تغذیه روح از انرژی مثبت فضا ایجاد کرد.

رعایت این نکات ساده در طراحی داخلی می‌تواند محیط زندگی شما را سرشار از انرژی مثبت کند. درک احساسات شما با استفاده از روانشناسی طراحی داخلی بسیار نکته حائز اهمیتی است. زیرا با توجه به این مهم، شما بهترین و موثرترین مواد و طرح‌ها را برای محیط زندگی خود و اطرافیانتان انتخاب خواهید کرد

به امید اینکه یادآوری این نکات برای شما مفید باشد و محیطی سرشار از انرژی و آرامش را با توجه به علایق خود طراحی کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد